LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

KPSS - Fra kuffertsælger til forretningsudvikler

Et tæt samarbejde mellem leverandører og frisører er en del af fremtiden. Det mener Birger Von Holdt, adm. direktør i KPSS, "Det er som et nyt venskab, der skal startes op fra bunden", siger han.


Birger von Holdt og Henrik Wendler fra Goldwell og KMS samt Alan og John Stender i gang med at diskutere, hvordan samarbejdet fungerer bedst til alles tilfredsstillelse.

Samarbejde er kodeordet i fremtiden i frisørbranchen. Det mener Birger von Holdt, adm. direktør i KPSS. ”Den magtbalance, der tidligere sås i forholdet mellem leverandør og frisør, eksisterer ikke længere. I dag handler det om at samarbejde – til alles største fordel. Salget i salonerne skal optimeres, og der skal tjenes penge”.

Han ser mange fordele ved netop de tætte samarbejder. ”Det er en anden måde at arbejde på. Det er som et nyt venskab, der skal startes op fra bunden. De tætte menneskelige relationer kommer til at spille en meget stor rolle, men samtidig skal man som leverandør bevise, at man også er professionel og kan levere varen. Modsat får vi som leverandør en partner, vi kan spørge til råds både med hensyn til annoncering, salgs- kampagner og andre aktiviteter, og dermed få et kvalificeret modspil”.

Han beskriver udviklingen som at bevæge sig fra at være kuffertsælger til at være med til forretningsudviklingen. ”Der bruges mindre tid på indsalg og mere tid på uddannelse og merchandising, så salonerne er bedre rustet til at få varerne over disken”.

Han mener ikke mindst, at samarbejde mellem leverandør og frisør er vigtige i disse tider, hvor det i høj grad handler om konsolidering. ”Det handler om at kigge fremad og investere i fremtiden, og så handler det om at kunne optimere ressourcerne”.

Det betyder bl.a., at leverandøren ikke længere behøver at producere posters og andet salgsmateriale til skraldespanden, men i stedet kan producere det, der ønskes i butikkerne, og dermed kan markedsføringen i langt højere grad målrettes og effektiviseres.

”Vi kan arbejde med specielle kampagner, og vi kan i langt højere grad tilpasse materialet de enkelte kunder – uden dog at give slip på vore brandværdier”, forklarer Birger von Holdt. I forhold til salonerne mener han, et tættere samarbejde leverandør og salon imellem dels betyder en større leveringssikkerhed og dels betyder en bedre service fra leverandøren ude i butikkerne. ”Det kan betyde bedre og mere målrettet produkttræning, for i stedet for at bruge kræfterne på salg, kan kræfterne bruges på de blødere værdier. Dem, der gør, at salonerne har mulighed for at differentiere sig”.

Et rigtig godt eksempel på et sådant samarbejde, er det Goldwell netop har indgået med Stender.

DIALOG HVER UGE

Men Birger von Holdt understreger, at det ikke kun gælder tætte samarbejder mellem leverandører og store kæder. ”Vi vil også meget gerne have tætte samarbejder med de mindre saloner”. Faktisk, fortæller han, er Goldwell kun interesseret i at samarbejde med en enkelt stor kæde som Stender. Det giver optimal dialog i forhold til alle kunder, mener han. Og han lægger ikke skjul på, at det også er krævende for en leverandør at have et tæt samarbejde med en frisørkæde. ”Vi er i dialog hver eneste uge, og vi bruger meget tid på at have teknikere ude for at undervise, præsentere de nye farver og følge op. Faktisk følger vi op tre-fire gange i hver salon, hver gang vi har præsenteret noget nyt”, fortæller han. Og dermed sikres salonen mod at miste kunder på grund af forkerte farver, eller fordi der måske mangler farver. Det giver en god sikkerhed i hverdagen.

FLEKSIBILITET I SORTIMENTET

Når der samarbejdes tæt, handler det om at finde frem til det sortiment, der passer bedst til den enkelte salon. ”Vi skal begge gerne øge indtjeningen, og ved at tilpasse sortimentet, er man nået et godt stykke hen ad vejen”, fastslår Birger von Holdt, og han ser en stor fordel i, at der hvor man i gamle dage skulle presse så mange produkter ind hos en kunde som muligt, skal man i dag finde det flow og det sortiment, der passer bedst.

AFSTEM FORVENTNINGERNE

Inden der indledes et tæt samarbejde, mener Birger von Holdt, det er vigtigt, at man afstemmer forventningerne i forhold til uddannelse, service, leveringssikkerhed, at regningen kommer til den rigtige tid og til det rigtige sted med videre. ”Og så er det utroligt vigtigt, at man holder, hvad man lover, for har man et nært samarbejde, er det baseret på tillid”.

Et nært samarbejde kræver også, at leverandøren har mulighed for at se nøgletallet fra salonen omkring salg af produkter, farvebehandlinger medvidere. ”Dermed kan man holde øje med, om der leves op til de målsætninger, der er sat om f.eks. 10 eller 15 pct. produktsalg, og man kan udveksle erfaringer og data omkring, hvilke produkter, der sælger og hvilke, der ikke gør det”, fortæller Birger von Holdt. Og de varer, der ikke rykker i butikken, byttes til varer, der gør!

VI VIL BOOSTE VORES IMAGE

For Goldwell handler et samarbejde i høj grad om at booste et image. ”Faktisk i endnu højere grad, end det handler om at produktsalg og indtjening”.

”Herudover kommer vi ud på alle skolerne, og også dét er image- opbyggende. De unge frisører kommer ud i saloner overalt, hvor de tager deres viden om Goldwell med. Det er et godt kvalitetsstempel for os”, lyder det fra Birger von Holdt, der i øvrigt fortæller at KPSS er blevet kåret til Gazellevirksomhed 2010 af Børsen. Det sker, når man over en periode på fi re år har positiv vækst i omsætning eller bruttoresultatet i hvert af de fi re år, og hvor summen af virksomhedens primære resultat er positiv. Derudover skal en Gazellevirksomhed formå, at fordoble omsætningen eller bruttoresultatet over fire år. Den aftale KPSS har lavet med Stender er et langsigtet samarbejde. ”Det betyder flere fælles projekter, og nye spændende ting, der er relateret til forretningerne”.

Han ser samarbejdet som et fundament for fremtiden, men naturligvis baseret på frivillighed i salonerne. ”Vi hverken kan eller vil diktere nogen noget, men vi vil give salonindehaveren en mulighed for at skabe nogle forretningsvilkår for sig selv, der sikrer en bedre fremtid.


Teks: Pia Finne
Fotograf: Claus Peuckert

Denne artikel er udgivet i Hair Magazine 5. udgave 2010.

 


Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Ny startpakke til salonen fra Pickedout Concept

Ny startpakke til salonen fra Pickedout Concept

Produkterne indgår i den aktuelle startpakke fra Pickedout Concept. Startpakken og sortimentet varierer efter sæson og efterspørgsel.
ghd introducerer styleren ghd gold

ghd introducerer styleren ghd gold

Nu introducerer ghd den nye ghd gold professional styler efterlader håret glattere, blødere og sundere.
Iles Formula Spa Collection Box fra One Black Car

Iles Formula Spa Collection Box fra One Black Car

Æsken indeholder et nyt luksuriøst udvalg af hårprodukter fra IF, der er sammensat med henblik på at tilføje næring, styrke og reparation til alle hårtyper.
Børster fra Hercules Sägemann

Børster fra Hercules Sägemann

En serie med omsorgsfulde og skånsomme børster fra Hercules Sägemann lavet af materialer i høj kvalitet.
Philip B Luxe Wax hos One Black Car

Philip B Luxe Wax hos One Black Car

Giv din styling hold, glans og form - med Luxe Wax opnår du et ultraholdbart resultat! Produktet er i øvrigt parabenefrit, sulfatfrit og glutenfrit.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Intercoiffures nordiske kongres levererede i topklasse

Intercoiffures nordiske kongres levererede i topklasse

I år var Sverige værtsland, og bestyrelsen arrangerede en weekend, der virkelig indeholdt alt og lidt til. Læs mere og se billederne her.
Eugene Souleiman backstage under NYFW18

Eugene Souleiman backstage under NYFW18

ghd-ambassadøren og Wella Professionals Global Creative Director Eugene Souleiman stylede modellerne under New York Fashion Week. Lad dig inspirere!
Paul Mitchell som officiel hårsponsor for CFWs New Talent Scene

Paul Mitchell som officiel hårsponsor for CFWs New Talent Scene

Copenhagen Fashion Week var teamet op med Paul Mitchell, der stod for at lave naturligt og moderigtigt hår til tre shows på New Talent Scenen.
Fest og farver med Guy Tang i København

Fest og farver med Guy Tang i København

Den populære farvekonge, Guy Tang, var fløjet ind fra Los Angeles for at fortælle om sin nye farveserie, #Mydentity. Læs om showet her.
Foråret blev skudt i gang med Wella Trends SS18

Foråret blev skudt i gang med Wella Trends SS18

117 frisører havde fundet vej til Wella-studiet i starten af februar til inspirerende show, hvor forårets og sommerens trends stod på programmet.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Morten Kongsbak

Morten Kongsbak

Læs her hvordan Morten Kongsbak er kommet dertil hvor han er i dag!
Svend Langdal

Svend Langdal

Verner Hindkjær og Svend Langdal på henholdsvis 93 og 86 år, har været med siden frisørbranchen kun bestod af herrefrisører.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

De første hårtørrere i salonerne

De første hårtørrere i salonerne

Der er sket en del med udstyret i salonerne siden de første tørrehjelme i 1920'erne blev en fast bestanddel af salonens interiør. I denne video kan du se, hvordan de så ud dengang.
Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist Ashley Weston giver sit bud på 5 forskellige herrefrisurer, som kvinder bare elsker. Klik her og få inspiration til herrefrisurer i salonen.
L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Følg med her, da L'Oréal Professionnel i slutningen af januar indbød til presseevent i Paris i forbindelse med forårets lanceringer af to naturlige og bæredygtige nyheder.
Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Making Waves er til for at hjælpe unge fra de mest fattige og udsatte samfundsgrupper i Kambodja til en lysere fremtid indenfor frisørfaget.
Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Her får du styr på, hvordan du ordner den mere ekstreme volume. Lær hvordan du skaber volume, som holder længe, til dine kunder som vil gøre et stort indtryk.