LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

LT Brands - En ny måde at tænke frisørvirksomhed på


Jonas Topholt og Ebbe Lynggaard fra LT Brands.

LT Brands har som mål, at give frisørerne det, de har behov for. Virksomheden er anderledes og tilgangen til branchen er ny, men kontinuiteten fastholdes, for LT Brands er en perfekt cocktail af nyt og gammelt. Ebbe Lynggaard repræsenterer oldschool-tankegangen, mens Jonas Topholt står for newschool. ”Og det giver en rigtig god synergi”, lyder det fra de to.

”Vi vil skabe en virksomhed, der i højere grad tager udgangspunkt i, hvad frisørerne efterspørger samt i, hvad, frisørerne synes, er interessant frem for blot at være fokuseret på at sælge en masse produkter til dem”. Sådan lyder det fra Ebbe Lynggaard og Jonas Topholt, der siden 1. januar 2012 har drevet LT Brands.

Ebbe Lynggaard har i mange år været tilknyttet Goldwell, indtil man 1. januar trak en streg i sandet, og besluttede, at man frem for at være en grossist i det Nord- og Midtjyske ville være leverandør af hårprodukter til professionelle frisører i hele Danmark.

Før de to etablerede LT Brands havde de naturligvis gjort sig nogle tanker om, hvad der skulle til for at være anderledes end de øvrige firmaer i markedet.

”Og netop når man laver en totalt turn-around og skaber et nyt firma, så har man også chancen for at gå ind og kigge på markedet, se på hvad det er, kunderne og potentielle kunder egentlig efterspørger, skære de ting væk, som tiden er løbet fra, og være åben overfor nye ting, nye ideer og nye in-put”, fastslår Ebbe Lynggaard, der selv forklarer opbygningen i LT Brands som bestående af ham selv, der repræsenterer det etablerede; kontinuiteten og som ved en masse om, hvordan man driver en forretning, og Jonas, der er uddannet frisør, og som ved rigtig meget om, hvad der er, frisørerne ønsker.

”Når der kommer en sælger fra et firma ind i salonen hver femte uge med sine produkter, har man måske intet forhold til dem, og man ved egentlig ikke lige, hvordan man skal bruge produkterne. Vi vil gerne bringe den mere frisørvenlige tilgang til tingene ind i billedet, og i stedet for at snakke så meget, vise dem, hvad produkterne kan, hvordan de kan bruges af både dem selv og af deres kunder og frem for alt være ærlige omkring det”, forklarer Jonas Topholt.

Lige fra første færd har man således holdt en høj teknisk standard dels med egne teknikere, der tager rundt i salonerne, og dels med eksterne freelanceteknikere.

”Frisørerne elsker at købe, men de hader at føle, at de bliver solgt noget”, tilføjer Ebbe Lynggaard, og det vil man gerne gøre op med i LT Brands.

En paraply af brands
Netop for at kunne give frisørerne det, de har behov for, har Ebbe og Jonas valgt at have en række forskellige brands – også nogen, der overlapper hinanden. Men det har været vigtigt for de to at skabe en paraply af brands, så den moderne frisør kan shoppe rundt og vælge nøjagtig det, der passer til den enkeltes behov.

”Der findes rigtig mange gode produkter på markedet i dag. Det, der adskiller dem fra hinanden, er ofte, hvor gode leverandørerne er til at fortælle, hvordan produkterne bruges, så frisøren såvel som forbrugeren får det optimale ud af dem”, lyder det fra Jonas Topholt.

”Så det, vi tror på, vi kan få succes med, er i høj grad vores viden om produkterne og om branchen”, supplerer Ebbe Lynggaard.

Blandt visionerne i LT Brands er at skabe en mildere hverdag for frisørerne og for forbrugerne.

”Vi bryster os ikke af at være grønne, men vi har et mål om at være kritiske i forhold til det, vi har på hylderne, for i den tid vi lever, handler det om, at vi skal passe på os selv”.

Under produktparaplyen findes således en palet af produkter, der spænder fra lav-alkaliske farver over andre milde farveprodukter til luksus hårprodukter, og således introducerer man inden længe en luksusserie der indeholder bl.a. ægte kaviar, 24 karat guld og diamantstøv og som forhandles i frisørsaloner og wellness centre på de fineste hoteller i Dubai, Los Angeles og Rusland. Der findes hårspray uden aerosoler, og alle produkterne er parabenefri.

”Dermed har vi et sortiment, som frisørerne kan plukke i og finde deres egne favoritter”.

Blandt mærkerne er australske Evo, som Ebbe og Jonas er stolte af at have fået forhandlingen af.

LT Brands EVO produkter

”Evo var blandt de brands, der stod allerhøjst på vores ønskeseddel, så da tingene pludselig gik op i en højere enhed, og vi fik mulighed for at blive distributør i Danmark, var det bare godt”, lyder det.

”Marketingsføringsmæssigt er de utraditionelle og spændende, produkterne er milde, og kvalitetsmæssigt er de bare spitze klasse”, fastslår Jonas.

Et bevidst marked
Ebbe Lynggaard har en klar opfattelse af, at frisørerne i dag er meget bevidste om, hvad de kan lide, og hvad der fungerer for dem.

”Og vi ser en tendens til, at frisører, der tidligere havde 2-3 leverandører i dag har 8-10 leverandører, fordi de ”cherrypicker” i sortimenterne og finder præcis det, de kan lide”.

Det betyder også, at LT Brands har et dynamisk sortiment, og at man løbende er på udkig efter nye brands, der kan give frisørerne det, de har behov for.

Samtidig gør man en indsats i forhold til at høre frisørerne, spørge dem og få feed back, så man hele tiden rammer den tid, vi lever i.

”I det hele taget har vi en filosofi om, at LT Brands skal være uimodståelige at handle med”, siger Ebbe med et smil, og forklarer, at forsøger man at være uimodståelig, så gør man også alt, hvad der står i ens magt, for at kunderne skal få lyst til at købe varerne – uden at presse dem!

Ideen er, at LT Brands vil arbejde på to fronter. Dels den mere traditionelle med sælgere, der er tilknyttet virksomheden og som besøger kunderne, og dels den mere moderne, hvor man i høj grad benytter de sociale medier og online markedsføring, og ad den vej skaber en positiv efterspørgsel på produkterne hos forbrugerne.



Ny frisk tilgang
Ebbe Lynggaard og Jonas Topholt har lige fra begyndelsen haft en idé om, at tingene i LT Brand skulle gøres anderledes. Derfor har man haft gang i et spændende projekt; en professionel tænketank, hvor man har sparret med en række ledende erhvervsfolk fra det nordjyske omkring spørgsmålet: ”Hvordan kommer vi ud over traditionerne og i stedet tænke nyt?”

”Og ad den vej har vi fået en række gode ideer til, hvordan vi kan se verden på en ny måde. Bl.a. har det resulteret i en LT Club, der giver vore kunder adgang til en række aktiviteter, som f.eks. sushi arrangementer, et event, hvor de kunne lære at lave hjemmelavet chokolade med videre”.

Det handler med andre ord om at skabe et loyalitetsforhold.

”Og så synes frisørerne, det er fedt at kunne mødes uden nødvendigvis at have kam og saks i hånden”, lyder det.

Blandt de øvrige arrangementer er Girls Night i firmaet, hvor frisørerne kan tage udvalgte kunder med, og hvor LT Brands giver deres bud på f.eks. tidens festhår.

”Vi vil gerne gøre det nemmere for vores kunder, at skabe en loyalitet i forhold til deres kunder”.


Gitte Lynggaard står for administrationsarbejdet.

Jeg elsker at blive provokeret
At Ebbe og Jonas spiller rigtig godt sammen i LT Brands er der ingen tvivl om, også selv om de har hver deres måde at tænke virksomhed på.

”Jeg repræsenterer oldschool-tankegangen. Jeg ved, hvad der virker, og hvad der ikke virker, og jeg ved, hvordan man driver en forretning, mens Jonas har masser af anderledes ideer til, hvordan han kunne tænke sig det kunne fungere”, forklarer Ebbe Lynggaard, og det skaber nogle gode synergier.

”Jeg nyder at blive udfordret og provokeret af Jonas og de andre unge medarbejdere, og jeg elsker, når jeg ikke ved, hvad min dag kommer til at rumme”, fortæller Ebbe Lynggaard, der ser Jonas og han selv som en perfekt cocktail af oldschool versus newschool.

Spørger man de to, hvordan de ser LT Brands i fremtiden, fortæller de, at de allerede nu er godt udbredte i Jylland og på Fyn, og at den eneste plet; Sjælland og hovedstaden snart vil blive dækket ind.

”Vi oplever os selv som slow movers. Vi vil ikke vækste, hvis det betyder at gå på kompromis med vores forretningsideer og kvalitetsnormer. Og således arbejder vi stille og roligt men sikkert frem imod at blive blandt de toneangivende leverandører på markedet. Vi har en dedikation, en vilje og en stålfast tro på, at det nok skal lykkedes. Det er ganske enkelt omdrejningspunktet for alt, vi gør”, slutter Ebbe Lynggaard og Jonas Topholt.

 

Tekst: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Tailor’s Tea Tree Wash hos Brands4hair

Tailor’s Tea Tree Wash hos Brands4hair

TAILOR’S Tea Tree Wash er en forfriskende, rensende pleje til mandens hår. Læs om produktet her.
Löwengrip Luminous Bronze Self-Tan Drops 30 ml

Löwengrip Luminous Bronze Self-Tan Drops 30 ml

Luminous Bronze Self-Tan Drops er koncentrerede "brun uden sol"-dråber, som blandes med den daglige ansigtscreme. Læs om det her.
Wella lancerer EIMI Love Editions

Wella lancerer EIMI Love Editions

I forbindelse med at Wella Professionals bliver officiel partner til Copenhagen Pride 2018 lanceres nu tre 'Love Editions' fra EIMI stylingserien.
GET READY - en ny basispakke fra Jaguar

GET READY - en ny basispakke fra Jaguar

I den nye basisbakken GET READY har Jaguar sammensat det bedste starter-kit til spirende stylister. Læs om det her!
First fra Previa - hårfarve til ubehandlet hår

First fra Previa - hårfarve til ubehandlet hår

Italienske Previa kan netop nu lancere First - en semi-permanent hårfarve, der er ideel til naturligt hår for at dække de første grå hår. Opnå et naturligt look med dette produkt.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

På forreste række til Danish Beauty Award 2018

På forreste række til Danish Beauty Award 2018

I Tivoli Congress Center var der gjort klar til en festlig aften i anledning af Danish Beauty Award. Hair Magazine sad klar på forreste række til at hylde alle de nominerede.
L'Oréal Professionnel - Stilsikkert og bæredygtigt i Paris

L'Oréal Professionnel - Stilsikkert og bæredygtigt i Paris

Stilikoner, Instagramvenlige drinks og innovative lanceringer stod på programmet, da L’Oréal Professionnel indbød til presseevent i Paris.
Hair Magazine besøgte Cosmoprof i Bologna 2018

Hair Magazine besøgte Cosmoprof i Bologna 2018

For at byde foråret velkommen på bedste vis, begav Hair Magazine sig til Bologna for at opleve dét, der efter 50 år eksistens har vokset sig til et af verdens største arrangement i den professionelle skønhedsbranche.
Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

På den internationale branchemesse TOP HAIR – DIE MESSE i Düsseldorf fandtes der det meste til den, der elsker hår i alle dets former. Læs om det her og se billederne!
Wella Nordic Creative Team præsenterede sæsonens trends

Wella Nordic Creative Team præsenterede sæsonens trends

Der var fuldt hus, da en masse frisører blev inviteret indenfor af Wella Professionals til en aften, der skulle inspirere og gennemgå denne sæsons trends.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Jesper Dyrby

Jesper Dyrby

Jesper Dyrbys salon CyberCut ligger i et af Odenses industrikvarterer på 1. sal i en tidligere fabriksbygning, og stilen er lige så rå, som Jesper selv.
Serdar Yatakci

Serdar Yatakci

Serdar Yatakci vandt American Crew All Star Challenge i Danmark, og dermed også en billet til den internationale konkurrence i Bruxelles. Læs alt om det her.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Inspiration til brudefrisurer

Inspiration til brudefrisurer

Bryllupsæsonen er gået i gang! Der findes adskillige muligheder til brudefrisuren og ønsker fra bruden kan strække vidt. Se inspirationsvideoen her!
Björn Axén - How to get the look - Bohemiske fletninger

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske fletninger

Følg med i videoen, hvor Sofia Geideby viser, hvordan du laver en enkel, fin og sommerlig frisurer med fletninger.
Gun-Britt Makeover

Gun-Britt Makeover

Som noget nyt har Gun-Britt Coiffure startet Gun-Britt Makeover. Løbende vil vi kunne følge med i diverse makeovers. Her har I den første.
De første hårtørrere i salonerne

De første hårtørrere i salonerne

Der er sket en del med udstyret i salonerne siden de første tørrehjelme i 1920'erne blev en fast bestanddel af salonens interiør. I denne video kan du se, hvordan de så ud dengang.
Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist Ashley Weston giver sit bud på 5 forskellige herrefrisurer, som kvinder bare elsker. Klik her og få inspiration til herrefrisurer i salonen.