LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Maria Nila - et miljøvenligt firma med stil

Maria Nila - miljøvenlige hårprodukter

Maria Nila er produceret i Sverige, og i virksomheden i Helsingborg er man med fra den første tanke tænkes til produktet står på frisørernes hylder. ”Det er det, der gør det spændende, og det er klart en del af vores succes”, fortæller Ann Wikström. Netop nu satser Maria Nila kraftigt på det danske marked.

Den naturlige renhed og ideen om at tænke i symbiose med naturen er udgangspunktet for Maria Nila. Personificeringen af netop disse værdier er Ann Wikströms bedstemor, en samekvinde fra det nordlige Sverige, og hun er inspirationen, når der skabes nye produkter i Maria Nila serien. Virksomheden La Perle har eksisteret siden 1974, hvor Ann Wikström startede den med sin mand, Ulf Wikström. Først var platformen permanenten Uniq, og i 1999 lancerede man så stylingserien Maria Nila.

Fra Maria Nilas studio, hvor frisører får undervisning.

Ann Wikström drev virksomheden sammen med sin mand, Ulf Wikström indtil 2004, hvor han på tragisk vis omkom under tsunamien i Thailand. ”Jeg valgte, at drive virksomheden videre, men samtidig valgte vi at sponsere et børnehjem i Thailand for at hjælpe til med de børn, der mistede deres forældre under tsunamien. Det går en del af vores overskud til, og det er en god kobling, det føles godt at blive ved med det”, fortæller Ann Wikström.

Ann Wikström fra Maria Nila

Maria Nila har produktion og hovedkontor i Helsingborg, og et uddannelsescenter i Stockholm. I 2011 valgte man at starte op med egne sælgere i Danmark – to i Jylland og tre på Sjælland – efter at have haft en dansk forhandler igennem en årrække. ”Det gjorde vi for at få varemærket ud til frisørerne på bedst mulig måde, og det er faktisk lykkedes rigtig fint”, fortæller Ann Wikström.

Maria Nila - miljøvenlige hårprodukter

På kontoret i Helsingborg har man således en dansk afdeling, hvor kunder får fat i en person, der taler dansk og hvor de ringer til et dansk telefonnummer. Det er ingen hemmelighed, at det har været hårdt for Ann Wikström, at drive virksomheden alene, men hun fortæller også, at de godt 40 medarbejdere i virksomheden har haft en stor del af ansvaret for, at det er lykkedes.

I Helsingborg har man også eget laboratorium og egen udviklingsafdeling. ”Vi har kemikere, der udtænker nye produkter i samarbejde med vores markedsføringsafdeling, og vores egen produktion”, fortæller Ann Wikström. Og således er det meget vigtigt for Maria Nila at være totalleverandør til frisørbranchen. ”Vi kan i princippet levere alt, hvad der er behov for i en frisørsalon”.

Det har været målet fra begyndelsen, ligesom det er målet at være skandinaviske. Det betyder, at man nu også har begyndt forhandlingen i Norge og Finland, og derfor dækker man hele Skandinavien, ligesom Maria Nila er repræsenteret i det øvrige Europa samt i Asien.

MILJØVENLIGT OG TILGÆNGELIGT
Maria Nilas filosofi er, at man vil være bedst på kvalitet uden at gå på kompromis med skånsomheden og miljøvenligheden og kvaliteten i såvel produktet som emballagen. ”Miljøet spiller en væsentlig rolle for os i alle aspekter af det, vi gør”, lyder det. Og hun fornemmer klart, at også kunderne bliver mere og mere opmærksomme på, hvad de vil have og ikke mindst, hvad de ikke vil have”. Men økologisk kalder Maria Nila ikke sine produkter.

”Vælger man at være helt økologisk så er det ofte ikke så gode produkter, så vi vælger det mest miljøvenlige, vi kan, uden at det går ud over kvaliteten og funktionen”. Miljøvenligheden kommer i øvrigt også til udtryk i forhold til, at der produceres i Sverige, så f.eks. transporten sparer miljøet for en masse CO2.

PERMANENTEN DANNEDE BASEN
Ann Wikström fortæller, at det var permanenten, der dannede grundlaget for virksomheden. I 80’erne kom stylingprodukterne til, og da permanenten i begyndelsen af 90’erne blev mindre og mindre brugt,
tog stylingprodukterne og dermed Maria Nila mere og mere over. Og netop organisationens opbygning tror Ann Wikström har været en del af succesen. ”Vi har altid haft en meget fleksibel organisation, vi har altid kunnet tage hurtige beslutninger, og vi har kunnet følge markedet, som
det har bevæget sig”.

”I dag er det f.eks. olier der er hittet, og den trend, er vi naturligvis også med på”, fortæller Ann Wikström. Ellers er Maria Nila kendt for bl.a. en super god voks, Creator Wax.

Maria Nila hårprodukter Maria Nila hårvoks

”Vi har seks vokse i sortimentet til alle typer hår og med forskelligt hold”. Og der gøres en indsats for at følge med i tendenserne. ”Der sker meget på markedet og de tendenser fanger vi bl.a. i samarbejde med vores råvareleverandører, der præsenterer os for nyhederne løbende, så vi hele tiden kan være på forkant med udviklingen”.

Ann Wikström synes, det er super spændende, at arbejde med udviklingen af nye produkter. ”Det er meget interessant, ikke mindst fordi vi har hele kæden fra planlægning og udvikling til design, produktion og salg i huset – med andre ord: vi arbejder med et produkt fra de første tanker tænkes
til det står ude hos frisørerne”.

Ann Wikström fortæller, at det klart er inden for stylingen, der sker den største nytænkning, men også på farvesiden er Maria Nila med. ”Og voks’en er vores største enkeltvare”.

Maria Nila hårprodukter

Maria Nilas største enkelte produkt er Creator Wax, der findes i seks udgaver.

VI VIL UDVIKLE OS
Planerne for Maria Nila i fremtiden er, at brandet skal blive ved med at udvikle sig, både på produktsiden og markedsmæssigt.

”Vi styrker vore salgskanaler, og vi udvikler vores sortiment, så det hele tiden er det bedste”. Men der skal også fortsat være fokus på miljøvenligheden.

Lige nu planlægger Maria Nilas teknikere en række kurser for de danske frisører i løbet af efteråret. Så der sker rigtig meget hos Maria Nila, og selvom Ann fortæller, at man har kunnet mærke krisen, så går det godt. ”Visse markeder er berørt af krisen, mens andre markeder går godt”.

Med produkter i mellemprislejet, føler Ann Wikström, at virksomheden er godt rustet til fremtiden. ”Vi har et bredt program af stylingserier, og vi spænder vidt også prismæssigt. Men ét er sikkert - også i fremtiden satser vi på god kvalitet til en god pris”.

Kontorerne i Helsingborg er lyse og venlige, og her har man også en dansk afdeling, hvor kunder får fat i en person, der taler dansk og hvor de ringer til et dansk telefonnummer.

Denne artikel er fra Hair Magazine 2. udgave 2012.

Maria Nila har en række engagerede og passionerede medarbejdere, som Ann Wikström giver en stor del af æren for firmaets succes.

Tekst: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert

For yderligere information kontakt Maria Nila på tlf. 69 91 25 14 eller se www.marianila.com


Se flere frisørartikler om frisørkurser, frisørshows og hårmode her!

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Biolage R.A.W. Scalp - Serien for en sund hovedbund

Biolage R.A.W. Scalp - Serien for en sund hovedbund

Biolage R.A.W.-familien har fået nyt medlem i form af serien Biolage R.A.W. Scalp. Fordi et sundt hår starter med en sund hovedbund.
SP Reverse fra Wella System Professional

SP Reverse fra Wella System Professional

Wella System Professional: SP Reverse er en ny serie af produkter, der genopbygger stresset hår samt genskaber elasticitet, smidighed og glans i svækket hår.
KC Luxima fra KC Professional - Nu hos HeadBrands

KC Luxima fra KC Professional - Nu hos HeadBrands

Luxima er en ammoniakfri nuancetoning, som giver et blødt resultat med glans. Toner der intensiverer eller neutraliserer nuancerne som allerede findes i håret.
System Professional introducerer System Man

System Professional introducerer System Man

System Man er den nye produktlinje inden for System Professional og er svaret til alle kræsne mænd med sofistikeret smag. Indeholder både hårpleje og styling.
ghd julegaveæsker

ghd julegaveæsker

Et lækkert udvalg af gaveæsker i guld med stylingværktøjer fra ghd med professionel ydelse til ethvert behov er perfekte julegaver.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Aveda Congress i Minneapolis

Aveda Congress i Minneapolis

I anledning af Avedas 40-års jubilæum afholdtes deres største kongres nogensinde i Minneapolis, Minnesota. Hair Magazine fulgte med over Atlanten.
ColorMANIA til Goldwell Global Zoom i Toronto

ColorMANIA til Goldwell Global Zoom i Toronto

Goldwells store, årlige happening, Global Zoom, løb af stablen i den canadiske by Toronto. De 3.000 frisører til stede kunne opleve et event i verdensklasse.
Efterårsfest med Hair Team Company

Efterårsfest med Hair Team Company

Hair Team Company har netop lige afholdt to shows fyldt med viden, venskabelighed og vilde nyheder! Var du ikke med, kan du læse om de to shows her.
Med ghd backstage til New York Fashion Week

Med ghd backstage til New York Fashion Week

ghd var stolt sponsor, da der skulle styles hår til Jeremy Scotts fashionshow under New York Fashion Week. Manden i spidsen var Eugene Souleiman.
A World in Color – farveeksplosion med Wella Professionals

A World in Color – farveeksplosion med Wella Professionals

Det var noget for enhver smag, da Wella Professionals kårede vinderme i TrendVision og relancerede Koleston Perfect i et eventet A World in Color i København.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Kasper Thomas

Kasper Thomas

Kasper Thomas følte, han var kørt fast i Danmark. Derfor tog han til Buenos Aires i Argentina, hvor han nu har boet og arbejdet i halvandet år.
Lone Hattesen

Lone Hattesen

”Jeg er ikke ”endt” i en lille by. Jeg har valgt det”. Det siger Lone Hattesen, der, ud over at være frisør, har været med i Robinson Ekspeditionen to gange og dyrker triatlon.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Lær at lave en paryk med Redken

Lær at lave en paryk med Redken

Redken viser her, hvordan man kan lave en paryk, der er perfekt til alle Halloween-festerne, der er lige rundt om hjørnet - kun fantasien sætter grænserne!
Simpel opsætning til festlige begivenheder

Simpel opsætning til festlige begivenheder

Få inspiration til en simpel, festlig opsætning her, hvor kun få ting skal brugs til en elegant opsætning.
Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Er du nysgerrig på på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Ved at tage dette 9-minutters seminar lærer du alt, du behøver at vide.
Se hvordan du kan klippe en lob med en barberkniv

Se hvordan du kan klippe en lob med en barberkniv

Her kan du se, hvordan du kan bruge en barberkniv til at klippe en lob. Se videoen her, der viser step-by-step, hvad du skal gøre.
Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Bliv inspireret af håret og moden, der var at finde på catwalken, da Balmain Paris afholdte modeshow i slutningen af juni.