LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops


Allan Kliim

Teamsprit i en salon med sjæl

Allan Kliim søger konstant nye udfordringer, og han stiller sig aldrig helt tilfreds med tingenes tilstand. Han mener, det er vigtigt, at skabe et koncept i sin salon – at skabe en sjæl og en atmosfære, der giver kunderne en oplevelse, og så handler det for ham om teamspirit.

"Tingene skal hænge sammen,og kunderne skal føle, at de får valuta for pengene". Det mener Allan Kliim, der har drevet Kliim på Østerbro igennem otte år. Han mener sagtens, man kan tage en høj pris for sit arbejde, hvis salonen udstråler samme kvalitet.
"Det er vigtigt, at man ind imellem ser på sin egen salon lidt udefra og tager de kritiske briller på, for når man går i salonen i hverdagen, er det faktisk begrænset, hvad man ser", mener Allan Kliim. Og hans holdning er klart, at er tingene slidte, skal de skiftes ud for at holde stilen. Fungerer de. og er de OK i udtrykket, skal pengene i stedet bruges på f.eks. videreuddannelse.
"Det skal være en oplevelse at komme i salonen", mener han, og blandt måderne at skabe disse oplevelser på, er at sikre personalets ve og vel.

Allan Kliim underviser selv. Han er en del af L'Oreals kreative team, og han træner naturligvis sine egne ansatte frisører. Et par gange om året tager han medarbejdere med til London, for at de kan opleve andre frisører arbejde og andre måder at klippe på.

Konceptet er vigtigt
"Det er vigtigt at bygge et koncept op", mener Allan Kliim, så kunderne såvel som personalet synes, forretningen er et spændende sted at komme i og arbejde i. Og skal man skabe en vis stabilitet i forhold til personalet, kræver det en indsats.
Således sætter Allan Kliim mål for sine medarbejdere. De kender budgetterne, de ved, hvad forretningen skal omsætte, og hvad udgifterne er. For medansvar skaber effektivitet.
"Det er utroligt vigtigt, at vi er et team, og at vi arbejder som et team, frem for at jeg blot stiller mig op og siger "Sådan vil jeg have det!". Og ingen tvivl om det: De samme krav, der stilles til de ansatte i salonen, stilles også til mig! og vi holder hinanden op på de ting, vi aftaler".

Man kan lære at blive en god frisør
Netop respekten er også blandt grundene til, at Allan Kliim strækker sig langt i forhold til en medarbejder eller en elev, hvis glæden ved faget og entusiasmen er til stede.
"Er de villige til at tage et ansvar og har de lysten, så kan de altid lære at blive gode frisører", er hans holdning.
Derfor bruger han også meget tid på at lære eleverne op, og give dem en konstruktiv kritik, de an bruge til at blive bedre.

Masser af inspiration
En del af sin inspiration henter Allan Kliim i Intercoiffure, hvor han sidder i bestyrelsen.
"Herigennem møder jeg masser af gode kollegaer, og der er masser af god sparring både når det gælder forretningsudvikling, aktiviteter og tendenser".
I samme åndedrag slår Allan Kliim en stor pæl igennem den skrøne, at der er enorm forskel på københavnerfrisører og frisører i Jylland.
"Frisørerne i Jylland er fuldt ud lige så kreative og progressive som frisørerne i København", mener han.
Han mener, det handler om at være fremsynet og bevidst om, hvordan tingene udvikler sig i verden og i branchen, så man hele tiden kan være på forkant.

Eleverne uddannes
Allan Kliim tager sig meget af de elever, der er i butikken. Og han har sammensat et  træningsprogram til dem sideløbende med deres uddannelse.
”De får lov til at behandle kunder – det er naturligvis billigere for kunden, og jeg booker løbende min egen tid af til at træne dem”, forklarer han, for han mener, det er meget vigtigt, at eleverne føler, de udvikler sig, og dermed at de har lyst og gider gøre en ekstra indsats.
”Og i øvrigt lærer jeg også selv meget af at træne eleverne, for man får hele tiden vendt og drejet sine egne teknikker og måder at gøre tingene på”, smiler Allan.

 

25 år i branchen
Allan Kliim har været i frisørbranchen i 25 år.
Han er uddannet hos Stuhr, hvor han efterfølgende slog sine folder igennem 17 år, bl.a. som medejer af fire forretninger.
”Det var en fantastisk tid, og jeg tænker løbende tilbage på den som en rigtig god del af mit liv”, fortæller Allan Kliim, og også i dag har han et meget fint forhold til sine gamle kollegaer i Stuhr. Men på et tidspunkt fik lysten til at være helt selvstændig dog overtaget, og Allan Kliim tog springet og åbnede sin egen salon.
”Jeg havde lyst til at se, om jeg kunne skabe en god forretning, og selv om jeg igennem årene har haft alle muligheder for at arbejde selvstændigt, er det alligevel noget andet at være helt sig selv”.
Allans kone er en del af virksomheden, og hun styrer økonomi og regnskab, mens han tager sig af det kreative.
”Vi har et fantastisk samarbejde, og det giver mig den ro, der skal til, når man skal skabe noget kreativt og anderledes”.
Og at der er to indgangsvinkler til tingene er absolut også kun af det positive.

 

Spørger man Allan om flere butikker er en del af fremtidsplanerne, er han ikke afvisende overfor tanken.
”Jeg har da leget med tanken om at etablere flere saloner, men det er absolut ikke et ”must” for mig, og jeg vil hellere have én god forretning end to halvgode”.
Men Allan er den type person, der hele tiden søger nye mål, og han er bestemt ikke typen, der læner sig tilbage og stiller sig tilfreds med tingenes tilstand.
”Som det er i dag, handler det om at holde skruen i vandet, Jeg synes, det er sjovt at være oppe imod de store kæder, man jeg ser dem ikke nødvendigvis som de største konkurrenter. Vi kan sagtens være naboer”, fastslår han.
For med viljen, troen og frem for alt nerve i forretningen kan alt lade sig gøre

Kliim Coiffure
Nordre Frihavnsgade 5
2100 København Ø
tlf. 70 27 24 00

Se flere frisørportrætter her

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Ny startpakke til salonen fra Pickedout Concept

Ny startpakke til salonen fra Pickedout Concept

Produkterne indgår i den aktuelle startpakke fra Pickedout Concept. Startpakken og sortimentet varierer efter sæson og efterspørgsel.
ghd introducerer styleren ghd gold

ghd introducerer styleren ghd gold

Nu introducerer ghd den nye ghd gold professional styler efterlader håret glattere, blødere og sundere.
Iles Formula Spa Collection Box fra One Black Car

Iles Formula Spa Collection Box fra One Black Car

Æsken indeholder et nyt luksuriøst udvalg af hårprodukter fra IF, der er sammensat med henblik på at tilføje næring, styrke og reparation til alle hårtyper.
Børster fra Hercules Sägemann

Børster fra Hercules Sägemann

En serie med omsorgsfulde og skånsomme børster fra Hercules Sägemann lavet af materialer i høj kvalitet.
Philip B Luxe Wax hos One Black Car

Philip B Luxe Wax hos One Black Car

Giv din styling hold, glans og form - med Luxe Wax opnår du et ultraholdbart resultat! Produktet er i øvrigt parabenefrit, sulfatfrit og glutenfrit.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Intercoiffures nordiske kongres levererede i topklasse

Intercoiffures nordiske kongres levererede i topklasse

I år var Sverige værtsland, og bestyrelsen arrangerede en weekend, der virkelig indeholdt alt og lidt til. Læs mere og se billederne her.
Eugene Souleiman backstage under NYFW18

Eugene Souleiman backstage under NYFW18

ghd-ambassadøren og Wella Professionals Global Creative Director Eugene Souleiman stylede modellerne under New York Fashion Week. Lad dig inspirere!
Paul Mitchell som officiel hårsponsor for CFWs New Talent Scene

Paul Mitchell som officiel hårsponsor for CFWs New Talent Scene

Copenhagen Fashion Week var teamet op med Paul Mitchell, der stod for at lave naturligt og moderigtigt hår til tre shows på New Talent Scenen.
Fest og farver med Guy Tang i København

Fest og farver med Guy Tang i København

Den populære farvekonge, Guy Tang, var fløjet ind fra Los Angeles for at fortælle om sin nye farveserie, #Mydentity. Læs om showet her.
Foråret blev skudt i gang med Wella Trends SS18

Foråret blev skudt i gang med Wella Trends SS18

117 frisører havde fundet vej til Wella-studiet i starten af februar til inspirerende show, hvor forårets og sommerens trends stod på programmet.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Jan Larsen - Stuhr

Jan Larsen - Stuhr

”Vi skal have energi og ”drive” i salonen”. Det mener Jan Larsen fra Stuhr. Hans holdning er, at dét at være frisør er en livsstil, men vil man noget, må man investere i sig selv.
Patrick Cameron (2011)

Patrick Cameron (2011)

Patrick Camerons energi og dynamik er altoverskyggende. Han indtager scenen, og han indtager publikum med sin store viden og sit glimt i øjet. Hair Magazine mødte den karismatiske frisør på et lynvisit i Danmark.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

De første hårtørrere i salonerne

De første hårtørrere i salonerne

Der er sket en del med udstyret i salonerne siden de første tørrehjelme i 1920'erne blev en fast bestanddel af salonens interiør. I denne video kan du se, hvordan de så ud dengang.
Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist Ashley Weston giver sit bud på 5 forskellige herrefrisurer, som kvinder bare elsker. Klik her og få inspiration til herrefrisurer i salonen.
L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Følg med her, da L'Oréal Professionnel i slutningen af januar indbød til presseevent i Paris i forbindelse med forårets lanceringer af to naturlige og bæredygtige nyheder.
Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Making Waves er til for at hjælpe unge fra de mest fattige og udsatte samfundsgrupper i Kambodja til en lysere fremtid indenfor frisørfaget.
Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Her får du styr på, hvordan du ordner den mere ekstreme volume. Lær hvordan du skaber volume, som holder længe, til dine kunder som vil gøre et stort indtryk.