LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Anthony Mascolo: Hår er min første kærlighed

Anthony Mascolo var forleden i København for at give sit bud på tidens tendenser. Hair Magazine havde en god snak med den dygtige frisør.

”Mit mål er at drive frisørfaget lige så langt ud som moden. At skabe trends og ikke mindst at give frisørerne noget, de kan arbejde videre med i salonerne. For at være frisør er en passion, og den passion skal fornemmes, når man står med kunden”. Det mener Anthony Mascolo, der forleden var i Danmark for at lave et show i forbindelse med lanceringen af TIGI Reborn. Hair Magazine fik en snak med ham og hans kone, Pat på SAS Royal i hjertet af København, hvor de smukke klassiske danske møbler, designet af Arne Jacobsen dannede den perfekte ramme om præsentationen af Reborn – ikke mindst fordi Anthony Mascolo er super interesseret i netop design, og fordi han ser den nye Reborn-serie som en symbiose imellem den nyeste forskning og udvikling og en venden tilbage til rødderne – til dengang Anthony og hans brødre Tony og Bruno skabte det første TIGI-produkt i samarbejde med en dansk producent.

”Emballagen på Reborn signalerer netop det enkle skandinaviske look i samspil med den mere rå, moderne London-trend”, fortæller han, og husker tilbage fra de første TIGI-dage i 80’erne.

Anthony Mascolo holder meget af Danmark og tidligere tilbragte han meget tid her, og han finder, at danskerne generelt er superdygtige og super kreative, både indenfor design og fashion og inden for hår. Han synes, det er herligt, at kunne give de danske frisører ny inspiration og vise dem nye trends.

”Når vi går på scenen, er det for at dele håndværket såvel som kreativiteten. Vi vil vise nye måder at klippe på og nye trends – i det hele taget vise, hvad der sker lige nu”, forklarer Anthony Mascolo, der betegner frisørerne i dag for hårskabere på linje med modedesignere.

Derfor synes han også, det er fedt, at TIGI, der altid har været super skrappe til styling med såvel S-Factor som Bed Head og Catwalk nu også lancerer Reborn, der er en serie lækre shampoo’er, conditioners og kure.

”Det var det, vi manglede for at fuldende vores serier. Hvor Bed Head er til dem, der ønsker street-look’et, Catwalk er målrettet dem, der vil have hår som på catwalkene og S-Factor er til it-pigen – til det mere elegante, glamourøse look, går Reborn på tværs af alle serierne for at skabe et godt fundament ligesom tilfældet er med Copyright Colour”.

Med Reborn fastslår Anthony Mascolo, at TIGI er blevet voksen!

Hår er min store passion

I dag er Anthony Mascolo creative director i TIGI haircare, og netop det, at skabe inspiration, kommunikation og helheder er hans store passion.

”Jeg er 54 år, og hår er min store kærlighed samt ikke mindst det hele tiden, at udforske grænserne for, hvad der er muligt”, siger han.

Pat, Anthonys kone, er make-up artist, og mens han skaber smukt hår, sørger hun for make-up’en. En anden af Anthony Mascolos store passioner er at fotografere og skabe kortfilm, som han gør til hver eneste nye kollektion. ”Det er jo fantastisk, når man kan bruge sin kreativitet, og samtidig tjene penge”, siger han med et smil, og han fortæller at han holder meget af at fange håret med kameraet, at dokumentere de ting, der sker, og at dokumentere inspirationskilderne. ”I dag kan praktisk talt alle apparater tage billeder, det betyder, at fotografiet i dag i højere grad handler om dokumentation frem for at skabe noget fiktivt.

Da TIGI for tre år siden blev en del af Unilever-koncernen, fik Anthony Mascolo endnu flere muligheder for at udfolde al sin kreativitet, ligesom han fortæller, at det også gav TIGI mulighed for at udvikle Reborn, idet man kunne trække på forskere med videre fra Unilever. ”Samtidig fik vi yderligere mulighed for at arbejde med den passion vi har, for det vi gør, og oversætte tidens strømninger til noget, frisørerne kan arbejde med”. Undervisning er også en stor del af det, der sker i TIGi’s Bed Head Studios. Anthony underviser ikke selv så meget længere, men det gør hans team, og han mener, undervisning af frisørerne er alfa og omega. Selv står han bag TIGI’s trends, og som han siger det: ”Det der er nyt i dag er old news i morgen. Hårmoden ændrer sig med samme hast som tøjmoden, og derfor handler det om hele tiden at være på forkant”.

Anthony henter meget af sin inspiration på gaden, i musikken, på internettet og blandt celebreties.

”Det er de områder, der dikterer trenden i hårmoden i dag. Lookene skal være kraftfulde. Der er masser af inspiration at hente i ungdomskulturen, det handler bare om at være med, når bolden ruller, for som udviklingen er, kan dét, der vises i København i dag, ses på den anden side af verden kort tid efter. Det er den teknologiske udvikling. Samtidig er London bare en super by, hvor ungdomskulturen og den energi, der ligger i denne kultur trives – i moden og i hårmoden”, siger han, og tilføjer med et smil: ”Og så er det jo en fordel at være så gammel, at man kan se på det, man skabte i 80’erne, og så er det totalt hot i dag”.

Han synes, modeverdenen er en skøn, sjov verden at befinde sig i. ”Der er så meget energi, og tingene går super hurtigt. Det giver masser af inspiration”.

Tony & Guy

Anthony og hans bror, Bruno ejer Tony & Guy i USA, mens deres tredje bror, Tony står bag Tony & Guy i Europa. ”Vi har altid arbejdet sammen, og det har været super. Vi har haft de samme mål og den samme kreativitet”.

I 2002 blev Anthony creative director i TIGI, hvor han byggede et team op, der kunne være med til at opbygge de brands, der ligger under den paraply. Men netop fordi Anthony både er en del af TIGI og af Tony & Guy i USA bor Anthony og hans kone, Pat delvist i London og delvist i USA, og også det er befordrende for kreativiteten.

Anthony Mascolo har skabt sit eget studie i udkanten af London, hvor han kan arbejde kreativt. ”Bed Head Studios er i dag mere et marketingstudio samt stedet, hvor uddannelsen af frisører foregår, og vores kreative arbejde med trends, foto og film har vi rykket til et nyt studio i Battersea. Jeg er nødt til at have kreativt rum, og det får jeg her”, lyder det fra Anthony. Her arbejder Anthony med at skabe 3D film til de nye kollektioner, skabe fotoserier og i det hele taget arbejde med tendenserne et stykke frem i tiden. ”Vi skaber looks, der kan bruges i salonerne, og vi eksperimenterer, for det er vigtigt, hvis man skal styrke kreativiteten hele tiden at prøve ting af”.

Kunderne vælger kvalitet

”Det er ingen hemmelighed, at tingene går lidt langsommere i denne tid”, fastslår Anthony Mascolo. ”Men kunderne skal altid have deres hår klippet og farvet, og de vil altid vælge kvalitet. Derfor er det endnu vigtigere nu end nogensinde, at frisørerne bruger deres kreativitet”. Og det, føler han, de gør.

”Det er et kreativt og socialt job, og de mennesker, der er frisører, er typisk passionerede omkring det. Det er mennesker, der elsker at møde nye mennesker”, mener Anthony, og han tilføjer, at frisørfaget jo er et af de få fag, der er tilbage, hvor man faktisk skal røre ved folk og tale direkte med folk frem for at sende dem en e-mail.

Derfor føler han også, at TIGI hele tiden skal give frisørerne så meget som overhovedet muligt i form af shows, uddannelse, styles, de kan arbejde med, videofilm, et effektivt website med videre. ”I dag er frisørerne en del af modebilledet, og vi skal give dem de værktøjer, de har behov for, for at være det”, siger han, og han pointerer, at det handler meget om at give frisørerne inspiration til at skabe deres egen stil ude i salonerne. ”Vi er alle influerede og inspirerede af nogen eller noget. Det går i ring, og det er helt fint”, mener han.

TIGI i årene frem

Spørger man Anthony Mascolo, hvad der skal ske de næste to-tre år frem i tiden, fastslår han, at det handler om at bygge TIGI-brandene op, så man har en bred, stærk kollektion at tilbyde frisørerne, som dækker alle kunders behov. Men samtidig vil der også løbende ske udviklinger på produktsiden. ”Vi arbejder hele tiden med nye teknikker, der resulterer i nye produkter, og vi arbejder med at motivere arbejdet ude i salonerne, for noget, der er super vigtigt er nemlig, at det er frisører, der skaber produkter til frisører. Vi ved, hvad der mangler”.

Han understreger, hvor vigtigt, det er, at man hele tiden arbejder med faget. ”Mister man bare et enkelt år, er man pludselig ude af trit med tiden”, mener han og fortæller, at én af TIGI’s styrker er, at man kan arbejde både spontant og hurtigt, når der sker noget nyt. ”Vi ser på trenden, og så skaber vi de produkter, vi føler, der er behov for, hvor mange andre virksomheder gør det omvendt”, forklarer han.

Et familiefag

At Anthony og for den sags skyld også hans brødre, Bruno og Tony blev frisører hænger bl.a. sammen med, at både deres far og deres onkler også var frisører i Pompeji.

”Mine brødre flyttede med familien til London fra Italien i 1955, og i 1957 blev jeg født”, fortæller han. ”Og da vi skulle vælge fag, havde vi faktisk ikke ret meget valg”, fortæller Anthony Mascolo med et smil. ”Det var enten dét eller at åbne et pizzaria”, siger han storsmilende. Men når det er sagt, er alle de tre brødre gået ind i frisørbranchen med en kæmpe passion, der har gjort, at de har ført det til langt, langt mere end at stå i hver deres salon. Det gælder et drive og en kreativitet, der er helt ekseptionel, og så mener Anthony også, det hænger sammen med, at de har haft forskellige ambitioner og har været kreative på forskellige måder, der komplimenterede hinanden. ”En har været businessminded, en har været entreprenøren, og jeg har været frisøren, og med den sammensætning af kompetencer startede vi virksomheden”.

For 10 år siden delte de tre Tony & Guy op, så Anthony og Bruno tog sig af USA, mens Tony tog sig af Europa, og det betegner Anthony selv som en succeshistorie. Selv har Anthony og Pat tre børn på henholdsvis 16, 19 og 25. Mens de to ældste har fundet en anden karrierevej, har den yngste ambitioner om at blive frisør. Så mon ikke vi også i fremtiden vil komme til at se masser af kreativitet fra Mascolo-familiens side?


Skrevet af: Pia Finne
Foto: Peter Hartley

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Stort udvalg i Barberpoles hos Frisørshopping

Stort udvalg i Barberpoles hos Frisørshopping

Du finder Danmarks største udvalg af de kendte barberpoles hos Frisørshopping. Nu er sortimentet yderligere udvidet, så der er noget for enhver salon og barbershop.
Balmain Paris introducerer Overnight Repair Serum

Balmain Paris introducerer Overnight Repair Serum

Som en nyhed i sin Care-serie, lancerer Balmain Paris nu Overnight Repair Serum, der reducerer synlige tegn på slidt og skadet hår.
Nyheder fra Dapper Dan hos Frisørshopping

Nyheder fra Dapper Dan hos Frisørshopping

Dapper Dan har lanceret et par nyheder, der netop er kommet til Danmark. Der er tale om Sea Salt Spray samt en Hair & Body shampoo, der forhandles af Frisørshopping.dk
Ocean Spray fra Maria Nila

Ocean Spray fra Maria Nila

Teksturspray med ekstra hold, der giver et naturligt resultat. Sulfat- og parabenefri med 100 % veganske ingredienser. Læs om det her.
Oxiblonde Evoplexx lysningspulver kun hos Brands4hair

Oxiblonde Evoplexx lysningspulver kun hos Brands4hair

Oxiblonde Evoplexx fra Trinity Haircare præsenterer nu en lysningsserie, der er både skånsom og med en masse fordele. Læs om den her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

WELLA TRENDS FORÅR/SOMMER 2016

WELLA TRENDS FORÅR/SOMMER 2016

Deltagerne fik vist de forskellige teknikker bag de nye Ecaille looks, samt hvordan de kunne tilpasse trendteknikkerne til de forskellige kundetyper, som opleves i salonen. Se alle billederne i artiklen.
Trinity Haircare fejrede 10 år i Amsterdam

Trinity Haircare fejrede 10 år i Amsterdam

Elite Experience blev afholdt for første gang for at markere Trinity Haircares 10 års jubilæum. Arrangementet i Amsterdam bød på et storslået show med Morten Lynge og Hasse Kliem på scenen.
Indvielse af Davines Village og WWHT i Parma

Indvielse af Davines Village og WWHT i Parma

I løbet af de tre dage i Parma blev frisørerne inviteret til en helhedsoplevelse med masser af hår, bæredygtigt initiativ og afgørelsen i Davines World Style Contest.
Revlon Style Masters fejrede 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters fejrede 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters fejrede ti år i Barcelona med et storslået show, inspirerende hår, de seneste trends og danske Brit Laursen i finalen i American Crew All-Star Challenge.
På forreste række til Danish Beauty Award 2018

På forreste række til Danish Beauty Award 2018

I Tivoli Congress Center var der gjort klar til en festlig aften i anledning af Danish Beauty Award. Hair Magazine sad klar på forreste række til at hylde alle de nominerede.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Anne Sophie Villumsen

Anne Sophie Villumsen

Anne-Sophie Villumsen udviklede allergi overfor de kemiske hårprodukter mens hun var elev. Igennem hele sin karriere har hun søgt nye veje og mere miljøvenlige produkter.
Preben Nielsen

Preben Nielsen

”Frisør Nielsen” er både en helt almindelig herrefrisør og samtidig ganske usædvanlig. I denne salon er smartness ikke i højsædet, for seneste inventar blev købt i 1961. Men gedigen herreklip leveres altid.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Bliv inspireret af håret og moden, der var at finde på catwalken, da Balmain Paris afholdte modeshow i slutningen af juni.
Fejring af Frisørens dag den 19. juni

Fejring af Frisørens dag den 19. juni

Missede du den live tale som Hair Magazines Chief Editor, Camilla Svensson, holdt for frisørerne på Frisøren dag? Se den her!
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till fine blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du indblik i stylingen af hele fire forskellige modeller med forskellige hårlængder og stil.
Har du set den nye glittertrend?

Har du set den nye glittertrend?

Nu kan man gå all-in på glitter og gøre det til en del af sit helhedslook ved at tilføje det til håret. Se det her!
Inspiration til brudefrisurer

Inspiration til brudefrisurer

Bryllupsæsonen er gået i gang! Der findes adskillige muligheder til brudefrisuren og ønsker fra bruden kan strække vidt. Se inspirationsvideoen her!