LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Anthony Mascolo: Hår er min første kærlighed

Anthony Mascolo var forleden i København for at give sit bud på tidens tendenser. Hair Magazine havde en god snak med den dygtige frisør.

”Mit mål er at drive frisørfaget lige så langt ud som moden. At skabe trends og ikke mindst at give frisørerne noget, de kan arbejde videre med i salonerne. For at være frisør er en passion, og den passion skal fornemmes, når man står med kunden”. Det mener Anthony Mascolo, der forleden var i Danmark for at lave et show i forbindelse med lanceringen af TIGI Reborn. Hair Magazine fik en snak med ham og hans kone, Pat på SAS Royal i hjertet af København, hvor de smukke klassiske danske møbler, designet af Arne Jacobsen dannede den perfekte ramme om præsentationen af Reborn – ikke mindst fordi Anthony Mascolo er super interesseret i netop design, og fordi han ser den nye Reborn-serie som en symbiose imellem den nyeste forskning og udvikling og en venden tilbage til rødderne – til dengang Anthony og hans brødre Tony og Bruno skabte det første TIGI-produkt i samarbejde med en dansk producent.

”Emballagen på Reborn signalerer netop det enkle skandinaviske look i samspil med den mere rå, moderne London-trend”, fortæller han, og husker tilbage fra de første TIGI-dage i 80’erne.

Anthony Mascolo holder meget af Danmark og tidligere tilbragte han meget tid her, og han finder, at danskerne generelt er superdygtige og super kreative, både indenfor design og fashion og inden for hår. Han synes, det er herligt, at kunne give de danske frisører ny inspiration og vise dem nye trends.

”Når vi går på scenen, er det for at dele håndværket såvel som kreativiteten. Vi vil vise nye måder at klippe på og nye trends – i det hele taget vise, hvad der sker lige nu”, forklarer Anthony Mascolo, der betegner frisørerne i dag for hårskabere på linje med modedesignere.

Derfor synes han også, det er fedt, at TIGI, der altid har været super skrappe til styling med såvel S-Factor som Bed Head og Catwalk nu også lancerer Reborn, der er en serie lækre shampoo’er, conditioners og kure.

”Det var det, vi manglede for at fuldende vores serier. Hvor Bed Head er til dem, der ønsker street-look’et, Catwalk er målrettet dem, der vil have hår som på catwalkene og S-Factor er til it-pigen – til det mere elegante, glamourøse look, går Reborn på tværs af alle serierne for at skabe et godt fundament ligesom tilfældet er med Copyright Colour”.

Med Reborn fastslår Anthony Mascolo, at TIGI er blevet voksen!

Hår er min store passion

I dag er Anthony Mascolo creative director i TIGI haircare, og netop det, at skabe inspiration, kommunikation og helheder er hans store passion.

”Jeg er 54 år, og hår er min store kærlighed samt ikke mindst det hele tiden, at udforske grænserne for, hvad der er muligt”, siger han.

Pat, Anthonys kone, er make-up artist, og mens han skaber smukt hår, sørger hun for make-up’en. En anden af Anthony Mascolos store passioner er at fotografere og skabe kortfilm, som han gør til hver eneste nye kollektion. ”Det er jo fantastisk, når man kan bruge sin kreativitet, og samtidig tjene penge”, siger han med et smil, og han fortæller at han holder meget af at fange håret med kameraet, at dokumentere de ting, der sker, og at dokumentere inspirationskilderne. ”I dag kan praktisk talt alle apparater tage billeder, det betyder, at fotografiet i dag i højere grad handler om dokumentation frem for at skabe noget fiktivt.

Da TIGI for tre år siden blev en del af Unilever-koncernen, fik Anthony Mascolo endnu flere muligheder for at udfolde al sin kreativitet, ligesom han fortæller, at det også gav TIGI mulighed for at udvikle Reborn, idet man kunne trække på forskere med videre fra Unilever. ”Samtidig fik vi yderligere mulighed for at arbejde med den passion vi har, for det vi gør, og oversætte tidens strømninger til noget, frisørerne kan arbejde med”. Undervisning er også en stor del af det, der sker i TIGi’s Bed Head Studios. Anthony underviser ikke selv så meget længere, men det gør hans team, og han mener, undervisning af frisørerne er alfa og omega. Selv står han bag TIGI’s trends, og som han siger det: ”Det der er nyt i dag er old news i morgen. Hårmoden ændrer sig med samme hast som tøjmoden, og derfor handler det om hele tiden at være på forkant”.

Anthony henter meget af sin inspiration på gaden, i musikken, på internettet og blandt celebreties.

”Det er de områder, der dikterer trenden i hårmoden i dag. Lookene skal være kraftfulde. Der er masser af inspiration at hente i ungdomskulturen, det handler bare om at være med, når bolden ruller, for som udviklingen er, kan dét, der vises i København i dag, ses på den anden side af verden kort tid efter. Det er den teknologiske udvikling. Samtidig er London bare en super by, hvor ungdomskulturen og den energi, der ligger i denne kultur trives – i moden og i hårmoden”, siger han, og tilføjer med et smil: ”Og så er det jo en fordel at være så gammel, at man kan se på det, man skabte i 80’erne, og så er det totalt hot i dag”.

Han synes, modeverdenen er en skøn, sjov verden at befinde sig i. ”Der er så meget energi, og tingene går super hurtigt. Det giver masser af inspiration”.

Tony & Guy

Anthony og hans bror, Bruno ejer Tony & Guy i USA, mens deres tredje bror, Tony står bag Tony & Guy i Europa. ”Vi har altid arbejdet sammen, og det har været super. Vi har haft de samme mål og den samme kreativitet”.

I 2002 blev Anthony creative director i TIGI, hvor han byggede et team op, der kunne være med til at opbygge de brands, der ligger under den paraply. Men netop fordi Anthony både er en del af TIGI og af Tony & Guy i USA bor Anthony og hans kone, Pat delvist i London og delvist i USA, og også det er befordrende for kreativiteten.

Anthony Mascolo har skabt sit eget studie i udkanten af London, hvor han kan arbejde kreativt. ”Bed Head Studios er i dag mere et marketingstudio samt stedet, hvor uddannelsen af frisører foregår, og vores kreative arbejde med trends, foto og film har vi rykket til et nyt studio i Battersea. Jeg er nødt til at have kreativt rum, og det får jeg her”, lyder det fra Anthony. Her arbejder Anthony med at skabe 3D film til de nye kollektioner, skabe fotoserier og i det hele taget arbejde med tendenserne et stykke frem i tiden. ”Vi skaber looks, der kan bruges i salonerne, og vi eksperimenterer, for det er vigtigt, hvis man skal styrke kreativiteten hele tiden at prøve ting af”.

Kunderne vælger kvalitet

”Det er ingen hemmelighed, at tingene går lidt langsommere i denne tid”, fastslår Anthony Mascolo. ”Men kunderne skal altid have deres hår klippet og farvet, og de vil altid vælge kvalitet. Derfor er det endnu vigtigere nu end nogensinde, at frisørerne bruger deres kreativitet”. Og det, føler han, de gør.

”Det er et kreativt og socialt job, og de mennesker, der er frisører, er typisk passionerede omkring det. Det er mennesker, der elsker at møde nye mennesker”, mener Anthony, og han tilføjer, at frisørfaget jo er et af de få fag, der er tilbage, hvor man faktisk skal røre ved folk og tale direkte med folk frem for at sende dem en e-mail.

Derfor føler han også, at TIGI hele tiden skal give frisørerne så meget som overhovedet muligt i form af shows, uddannelse, styles, de kan arbejde med, videofilm, et effektivt website med videre. ”I dag er frisørerne en del af modebilledet, og vi skal give dem de værktøjer, de har behov for, for at være det”, siger han, og han pointerer, at det handler meget om at give frisørerne inspiration til at skabe deres egen stil ude i salonerne. ”Vi er alle influerede og inspirerede af nogen eller noget. Det går i ring, og det er helt fint”, mener han.

TIGI i årene frem

Spørger man Anthony Mascolo, hvad der skal ske de næste to-tre år frem i tiden, fastslår han, at det handler om at bygge TIGI-brandene op, så man har en bred, stærk kollektion at tilbyde frisørerne, som dækker alle kunders behov. Men samtidig vil der også løbende ske udviklinger på produktsiden. ”Vi arbejder hele tiden med nye teknikker, der resulterer i nye produkter, og vi arbejder med at motivere arbejdet ude i salonerne, for noget, der er super vigtigt er nemlig, at det er frisører, der skaber produkter til frisører. Vi ved, hvad der mangler”.

Han understreger, hvor vigtigt, det er, at man hele tiden arbejder med faget. ”Mister man bare et enkelt år, er man pludselig ude af trit med tiden”, mener han og fortæller, at én af TIGI’s styrker er, at man kan arbejde både spontant og hurtigt, når der sker noget nyt. ”Vi ser på trenden, og så skaber vi de produkter, vi føler, der er behov for, hvor mange andre virksomheder gør det omvendt”, forklarer han.

Et familiefag

At Anthony og for den sags skyld også hans brødre, Bruno og Tony blev frisører hænger bl.a. sammen med, at både deres far og deres onkler også var frisører i Pompeji.

”Mine brødre flyttede med familien til London fra Italien i 1955, og i 1957 blev jeg født”, fortæller han. ”Og da vi skulle vælge fag, havde vi faktisk ikke ret meget valg”, fortæller Anthony Mascolo med et smil. ”Det var enten dét eller at åbne et pizzaria”, siger han storsmilende. Men når det er sagt, er alle de tre brødre gået ind i frisørbranchen med en kæmpe passion, der har gjort, at de har ført det til langt, langt mere end at stå i hver deres salon. Det gælder et drive og en kreativitet, der er helt ekseptionel, og så mener Anthony også, det hænger sammen med, at de har haft forskellige ambitioner og har været kreative på forskellige måder, der komplimenterede hinanden. ”En har været businessminded, en har været entreprenøren, og jeg har været frisøren, og med den sammensætning af kompetencer startede vi virksomheden”.

For 10 år siden delte de tre Tony & Guy op, så Anthony og Bruno tog sig af USA, mens Tony tog sig af Europa, og det betegner Anthony selv som en succeshistorie. Selv har Anthony og Pat tre børn på henholdsvis 16, 19 og 25. Mens de to ældste har fundet en anden karrierevej, har den yngste ambitioner om at blive frisør. Så mon ikke vi også i fremtiden vil komme til at se masser af kreativitet fra Mascolo-familiens side?


Skrevet af: Pia Finne
Foto: Peter Hartley

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Ny startpakke til salonen fra Pickedout Concept

Ny startpakke til salonen fra Pickedout Concept

Produkterne indgår i den aktuelle startpakke fra Pickedout Concept. Startpakken og sortimentet varierer efter sæson og efterspørgsel.
ghd introducerer styleren ghd gold

ghd introducerer styleren ghd gold

Nu introducerer ghd den nye ghd gold professional styler efterlader håret glattere, blødere og sundere.
Iles Formula Spa Collection Box fra One Black Car

Iles Formula Spa Collection Box fra One Black Car

Æsken indeholder et nyt luksuriøst udvalg af hårprodukter fra IF, der er sammensat med henblik på at tilføje næring, styrke og reparation til alle hårtyper.
Børster fra Hercules Sägemann

Børster fra Hercules Sägemann

En serie med omsorgsfulde og skånsomme børster fra Hercules Sägemann lavet af materialer i høj kvalitet.
Philip B Luxe Wax hos One Black Car

Philip B Luxe Wax hos One Black Car

Giv din styling hold, glans og form - med Luxe Wax opnår du et ultraholdbart resultat! Produktet er i øvrigt parabenefrit, sulfatfrit og glutenfrit.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Intercoiffures nordiske kongres levererede i topklasse

Intercoiffures nordiske kongres levererede i topklasse

I år var Sverige værtsland, og bestyrelsen arrangerede en weekend, der virkelig indeholdt alt og lidt til. Læs mere og se billederne her.
Eugene Souleiman backstage under NYFW18

Eugene Souleiman backstage under NYFW18

ghd-ambassadøren og Wella Professionals Global Creative Director Eugene Souleiman stylede modellerne under New York Fashion Week. Lad dig inspirere!
Paul Mitchell som officiel hårsponsor for CFWs New Talent Scene

Paul Mitchell som officiel hårsponsor for CFWs New Talent Scene

Copenhagen Fashion Week var teamet op med Paul Mitchell, der stod for at lave naturligt og moderigtigt hår til tre shows på New Talent Scenen.
Fest og farver med Guy Tang i København

Fest og farver med Guy Tang i København

Den populære farvekonge, Guy Tang, var fløjet ind fra Los Angeles for at fortælle om sin nye farveserie, #Mydentity. Læs om showet her.
Foråret blev skudt i gang med Wella Trends SS18

Foråret blev skudt i gang med Wella Trends SS18

117 frisører havde fundet vej til Wella-studiet i starten af februar til inspirerende show, hvor forårets og sommerens trends stod på programmet.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Karim Belkhelfa (2016)

Karim Belkhelfa (2016)

Karim Belkhelfa mener kun, det er de døde fisk, der svømmer med strømmen. ”Det er langt sjovere og mere udfordrende at gå imod”, siger han. Kreativitet er hans omdrejningspunkt, og igennem sine 30 år som frisør har han oplevet meget.
Anna Korsgaard Johnsen

Anna Korsgaard Johnsen

Anna K skiftede sit drømmejob hos Gun-Britt i København ud med et liv som selvstændig frisør i sin egen salon, Anna K, i Slagelse. Det er hun glad for.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

De første hårtørrere i salonerne

De første hårtørrere i salonerne

Der er sket en del med udstyret i salonerne siden de første tørrehjelme i 1920'erne blev en fast bestanddel af salonens interiør. I denne video kan du se, hvordan de så ud dengang.
Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist Ashley Weston giver sit bud på 5 forskellige herrefrisurer, som kvinder bare elsker. Klik her og få inspiration til herrefrisurer i salonen.
L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Følg med her, da L'Oréal Professionnel i slutningen af januar indbød til presseevent i Paris i forbindelse med forårets lanceringer af to naturlige og bæredygtige nyheder.
Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Making Waves er til for at hjælpe unge fra de mest fattige og udsatte samfundsgrupper i Kambodja til en lysere fremtid indenfor frisørfaget.
Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Her får du styr på, hvordan du ordner den mere ekstreme volume. Lær hvordan du skaber volume, som holder længe, til dine kunder som vil gøre et stort indtryk.