LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Anthony Mascolo: Hår er min første kærlighed

Anthony Mascolo var forleden i København for at give sit bud på tidens tendenser. Hair Magazine havde en god snak med den dygtige frisør.

”Mit mål er at drive frisørfaget lige så langt ud som moden. At skabe trends og ikke mindst at give frisørerne noget, de kan arbejde videre med i salonerne. For at være frisør er en passion, og den passion skal fornemmes, når man står med kunden”. Det mener Anthony Mascolo, der forleden var i Danmark for at lave et show i forbindelse med lanceringen af TIGI Reborn. Hair Magazine fik en snak med ham og hans kone, Pat på SAS Royal i hjertet af København, hvor de smukke klassiske danske møbler, designet af Arne Jacobsen dannede den perfekte ramme om præsentationen af Reborn – ikke mindst fordi Anthony Mascolo er super interesseret i netop design, og fordi han ser den nye Reborn-serie som en symbiose imellem den nyeste forskning og udvikling og en venden tilbage til rødderne – til dengang Anthony og hans brødre Tony og Bruno skabte det første TIGI-produkt i samarbejde med en dansk producent.

”Emballagen på Reborn signalerer netop det enkle skandinaviske look i samspil med den mere rå, moderne London-trend”, fortæller han, og husker tilbage fra de første TIGI-dage i 80’erne.

Anthony Mascolo holder meget af Danmark og tidligere tilbragte han meget tid her, og han finder, at danskerne generelt er superdygtige og super kreative, både indenfor design og fashion og inden for hår. Han synes, det er herligt, at kunne give de danske frisører ny inspiration og vise dem nye trends.

”Når vi går på scenen, er det for at dele håndværket såvel som kreativiteten. Vi vil vise nye måder at klippe på og nye trends – i det hele taget vise, hvad der sker lige nu”, forklarer Anthony Mascolo, der betegner frisørerne i dag for hårskabere på linje med modedesignere.

Derfor synes han også, det er fedt, at TIGI, der altid har været super skrappe til styling med såvel S-Factor som Bed Head og Catwalk nu også lancerer Reborn, der er en serie lækre shampoo’er, conditioners og kure.

”Det var det, vi manglede for at fuldende vores serier. Hvor Bed Head er til dem, der ønsker street-look’et, Catwalk er målrettet dem, der vil have hår som på catwalkene og S-Factor er til it-pigen – til det mere elegante, glamourøse look, går Reborn på tværs af alle serierne for at skabe et godt fundament ligesom tilfældet er med Copyright Colour”.

Med Reborn fastslår Anthony Mascolo, at TIGI er blevet voksen!

Hår er min store passion

I dag er Anthony Mascolo creative director i TIGI haircare, og netop det, at skabe inspiration, kommunikation og helheder er hans store passion.

”Jeg er 54 år, og hår er min store kærlighed samt ikke mindst det hele tiden, at udforske grænserne for, hvad der er muligt”, siger han.

Pat, Anthonys kone, er make-up artist, og mens han skaber smukt hår, sørger hun for make-up’en. En anden af Anthony Mascolos store passioner er at fotografere og skabe kortfilm, som han gør til hver eneste nye kollektion. ”Det er jo fantastisk, når man kan bruge sin kreativitet, og samtidig tjene penge”, siger han med et smil, og han fortæller at han holder meget af at fange håret med kameraet, at dokumentere de ting, der sker, og at dokumentere inspirationskilderne. ”I dag kan praktisk talt alle apparater tage billeder, det betyder, at fotografiet i dag i højere grad handler om dokumentation frem for at skabe noget fiktivt.

Da TIGI for tre år siden blev en del af Unilever-koncernen, fik Anthony Mascolo endnu flere muligheder for at udfolde al sin kreativitet, ligesom han fortæller, at det også gav TIGI mulighed for at udvikle Reborn, idet man kunne trække på forskere med videre fra Unilever. ”Samtidig fik vi yderligere mulighed for at arbejde med den passion vi har, for det vi gør, og oversætte tidens strømninger til noget, frisørerne kan arbejde med”. Undervisning er også en stor del af det, der sker i TIGi’s Bed Head Studios. Anthony underviser ikke selv så meget længere, men det gør hans team, og han mener, undervisning af frisørerne er alfa og omega. Selv står han bag TIGI’s trends, og som han siger det: ”Det der er nyt i dag er old news i morgen. Hårmoden ændrer sig med samme hast som tøjmoden, og derfor handler det om hele tiden at være på forkant”.

Anthony henter meget af sin inspiration på gaden, i musikken, på internettet og blandt celebreties.

”Det er de områder, der dikterer trenden i hårmoden i dag. Lookene skal være kraftfulde. Der er masser af inspiration at hente i ungdomskulturen, det handler bare om at være med, når bolden ruller, for som udviklingen er, kan dét, der vises i København i dag, ses på den anden side af verden kort tid efter. Det er den teknologiske udvikling. Samtidig er London bare en super by, hvor ungdomskulturen og den energi, der ligger i denne kultur trives – i moden og i hårmoden”, siger han, og tilføjer med et smil: ”Og så er det jo en fordel at være så gammel, at man kan se på det, man skabte i 80’erne, og så er det totalt hot i dag”.

Han synes, modeverdenen er en skøn, sjov verden at befinde sig i. ”Der er så meget energi, og tingene går super hurtigt. Det giver masser af inspiration”.

Tony & Guy

Anthony og hans bror, Bruno ejer Tony & Guy i USA, mens deres tredje bror, Tony står bag Tony & Guy i Europa. ”Vi har altid arbejdet sammen, og det har været super. Vi har haft de samme mål og den samme kreativitet”.

I 2002 blev Anthony creative director i TIGI, hvor han byggede et team op, der kunne være med til at opbygge de brands, der ligger under den paraply. Men netop fordi Anthony både er en del af TIGI og af Tony & Guy i USA bor Anthony og hans kone, Pat delvist i London og delvist i USA, og også det er befordrende for kreativiteten.

Anthony Mascolo har skabt sit eget studie i udkanten af London, hvor han kan arbejde kreativt. ”Bed Head Studios er i dag mere et marketingstudio samt stedet, hvor uddannelsen af frisører foregår, og vores kreative arbejde med trends, foto og film har vi rykket til et nyt studio i Battersea. Jeg er nødt til at have kreativt rum, og det får jeg her”, lyder det fra Anthony. Her arbejder Anthony med at skabe 3D film til de nye kollektioner, skabe fotoserier og i det hele taget arbejde med tendenserne et stykke frem i tiden. ”Vi skaber looks, der kan bruges i salonerne, og vi eksperimenterer, for det er vigtigt, hvis man skal styrke kreativiteten hele tiden at prøve ting af”.

Kunderne vælger kvalitet

”Det er ingen hemmelighed, at tingene går lidt langsommere i denne tid”, fastslår Anthony Mascolo. ”Men kunderne skal altid have deres hår klippet og farvet, og de vil altid vælge kvalitet. Derfor er det endnu vigtigere nu end nogensinde, at frisørerne bruger deres kreativitet”. Og det, føler han, de gør.

”Det er et kreativt og socialt job, og de mennesker, der er frisører, er typisk passionerede omkring det. Det er mennesker, der elsker at møde nye mennesker”, mener Anthony, og han tilføjer, at frisørfaget jo er et af de få fag, der er tilbage, hvor man faktisk skal røre ved folk og tale direkte med folk frem for at sende dem en e-mail.

Derfor føler han også, at TIGI hele tiden skal give frisørerne så meget som overhovedet muligt i form af shows, uddannelse, styles, de kan arbejde med, videofilm, et effektivt website med videre. ”I dag er frisørerne en del af modebilledet, og vi skal give dem de værktøjer, de har behov for, for at være det”, siger han, og han pointerer, at det handler meget om at give frisørerne inspiration til at skabe deres egen stil ude i salonerne. ”Vi er alle influerede og inspirerede af nogen eller noget. Det går i ring, og det er helt fint”, mener han.

TIGI i årene frem

Spørger man Anthony Mascolo, hvad der skal ske de næste to-tre år frem i tiden, fastslår han, at det handler om at bygge TIGI-brandene op, så man har en bred, stærk kollektion at tilbyde frisørerne, som dækker alle kunders behov. Men samtidig vil der også løbende ske udviklinger på produktsiden. ”Vi arbejder hele tiden med nye teknikker, der resulterer i nye produkter, og vi arbejder med at motivere arbejdet ude i salonerne, for noget, der er super vigtigt er nemlig, at det er frisører, der skaber produkter til frisører. Vi ved, hvad der mangler”.

Han understreger, hvor vigtigt, det er, at man hele tiden arbejder med faget. ”Mister man bare et enkelt år, er man pludselig ude af trit med tiden”, mener han og fortæller, at én af TIGI’s styrker er, at man kan arbejde både spontant og hurtigt, når der sker noget nyt. ”Vi ser på trenden, og så skaber vi de produkter, vi føler, der er behov for, hvor mange andre virksomheder gør det omvendt”, forklarer han.

Et familiefag

At Anthony og for den sags skyld også hans brødre, Bruno og Tony blev frisører hænger bl.a. sammen med, at både deres far og deres onkler også var frisører i Pompeji.

”Mine brødre flyttede med familien til London fra Italien i 1955, og i 1957 blev jeg født”, fortæller han. ”Og da vi skulle vælge fag, havde vi faktisk ikke ret meget valg”, fortæller Anthony Mascolo med et smil. ”Det var enten dét eller at åbne et pizzaria”, siger han storsmilende. Men når det er sagt, er alle de tre brødre gået ind i frisørbranchen med en kæmpe passion, der har gjort, at de har ført det til langt, langt mere end at stå i hver deres salon. Det gælder et drive og en kreativitet, der er helt ekseptionel, og så mener Anthony også, det hænger sammen med, at de har haft forskellige ambitioner og har været kreative på forskellige måder, der komplimenterede hinanden. ”En har været businessminded, en har været entreprenøren, og jeg har været frisøren, og med den sammensætning af kompetencer startede vi virksomheden”.

For 10 år siden delte de tre Tony & Guy op, så Anthony og Bruno tog sig af USA, mens Tony tog sig af Europa, og det betegner Anthony selv som en succeshistorie. Selv har Anthony og Pat tre børn på henholdsvis 16, 19 og 25. Mens de to ældste har fundet en anden karrierevej, har den yngste ambitioner om at blive frisør. Så mon ikke vi også i fremtiden vil komme til at se masser af kreativitet fra Mascolo-familiens side?


Skrevet af: Pia Finne
Foto: Peter Hartley

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Matrix SoColor Cult med 29 intensive farver

Matrix SoColor Cult med 29 intensive farver

Matrix SoColor Cult er en hårfarveserie med en omfattende farvepalette med 29 farver, der kan tilpasses i intensitet og holdbarhed.
Hold.Me Hairspray fra Design.Me

Hold.Me Hairspray fra Design.Me

Hold.Me hårspray gør det nu muligt at tilpasse sprayen præcis, som man ønsker det. Læs mere om produktet her.
COLOUR serie med granatæbleolie & hyben fra TRINITY

COLOUR serie med granatæbleolie & hyben fra TRINITY

Trinity er ude med en nye produktserie, der giver liv og spændstighed til farvet hår. Læs mere om serien her.
Nyhed fra ZENZ - ZENZ Organic Hair Spa

Nyhed fra ZENZ - ZENZ Organic Hair Spa

ZENZ Organic Hair Spa er en sand revolution. Den er designet til at gøre hårbehandlinger mere effektive på kortere tid – helt uden brug at elektricitet. Læs mere her.
Tre nyheder fra Eksperience

Tre nyheder fra Eksperience

Revlon Professional udvider sit Eksperience-sortiment med tre produkter; Blonde - Grey Hair Cleanser, Color Intensifying Hair Conditioner og Hydrating Hair Conditioner.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' internationale TrendVision 2018 løb af stablen i Lissabon, og frisører fra hele verden var samlet til en Creative Retreat Experience.
La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

Det er ganske vist nogle uger siden, at Paris Fashion Week SS19 løb af stablen, men det betyder ikke, at vi stopper med at inspireres. La Biosthetique skabte hårlooket til Talbot Runhofs show.
Wella Professionals inviterede til trendaften

Wella Professionals inviterede til trendaften

Endnu en gang åbnede Wella Professionals dørene op for mere end 320 frisører landet over for at inspirere, udfordre og undervise branchen i de seneste trends.
Glamour og luksus til Gold International Show i København

Glamour og luksus til Gold International Show i København

Modehuset Gold bød 800 frisører fra hele verden til gallaaften i Købehavn med show, cirkusartister og flere nye lanceringer.
En hel weekend med HeadBrands

En hel weekend med HeadBrands

Mere end 250 frisører var kommet fra alle Nordens hjørner for at tage del i den allerførste HeadBrands Xperience – og hvilken oplevelse det var!

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Cherif El-Ayouty

Cherif El-Ayouty

Cherif El-Ayouty købte Cha Cha Cha for nogle måneder siden. Han ser salonkæden som en forretning, men samtidig mener han også branchens sjæl er kunsten og de passionerede medarbejdere.
Marc Valentino

Marc Valentino

I SIT PROFESSIONELLE LIV HAR HAIR MANAGER MARC VALENTINO ALTID BESKÆFTIGET SIG MED HÅR OG HAIR EXTENSION.

Nyeste videoer se flere videoer

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

I denne video viser ghd, hvordan man laver det perfekte wavy hår med et glattejern.
Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Skønhedsbrandet Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre billedet af mandlighed med den nye kampagne Be Yourself More.
Lær at lave en paryk med Redken

Lær at lave en paryk med Redken

Redken viser her, hvordan man kan lave en paryk, der er perfekt til alle Halloween-festerne, der er lige rundt om hjørnet - kun fantasien sætter grænserne!
Simpel opsætning til festlige begivenheder

Simpel opsætning til festlige begivenheder

Få inspiration til en simpel, festlig opsætning her, hvor kun få ting skal brugs til en elegant opsætning.
Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Er du nysgerrig på på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Ved at tage dette 9-minutters seminar lærer du alt, du behøver at vide.