LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Trendy frisør i miljøvenlighedens tegn



Miljøvenlighed er kodeordet i Birthe Gleerups saloner i Århus. Men samtidig skal salonerne være moderigtige i både udtryk og stil. For i dag kræver kunderne god service og lækkert hår – og er behandlingerne miljørigtige, giver det et ekstra plus i bogen.

Økologi?? Det er da noget med linsepostej og kollektiver?? Sådan var holdningen, da Birthe Gleerup i 1990 åbnede Danmarks første miljøvenlige frisørsalon i Århus – og de etablerede leverandører; de kiggede lettere overbærende og med et skævt smil på hende, når hun efterspurgte miljøvenlige og økologiske hårprodukter. I dag er bøtten vendt. Miljøvenlighed er blevet ”in”, der er sket et veritabelt boom i antallet af miljøvenlige produkter, og det er ikke blot hippier og blomsterbørn, der går efter det miljøvenlige, men alle typer af forbrugere – unge som ældre der vælger miljøvenligheden, hvis kvaliteten og stilen holder. At det blev den miljøvenlige vej, Birthe Gleerup kom til at tage, begyndte egentlig hverken ideologisk, eller fordi hun havde en brændende lyst til at gøre noget anderledes. Nej, det blev den vej, hun tog, fordi hun udviklede allergi og astma, og valgte hun ikke miljøvenligheden, måtte hun vælge frisørfaget fra!

Tog fat om problemet
”Jeg stod i lære i 80erne – da permanenter og affarvninger med masser af kemikalier var det absolut hotteste. Efter endt uddannelse, arbejdede jeg halvandet år, og så måtte jeg stoppe fra den ene dag til den anden”, fortæller Birthe Gleerup. Hun tog i kibutz en periode og med en tro om, at hun aldrig mere skulle være frisør. Men da hun kom tilbage til Danmark trak saksen og frisørfaget så meget, at hun fandt et alternativ: En lille miljøvenlig frisørsalon i det århusianske latinerkvarter! Men det, der faktisk begyndte af nød, er senere blevet en ubetinget og kæmpe succes. ”Faktisk må jeg sige, at jeg lige fra første dag havde masser at lave”, fortæller Birthe Gleerup, der startede sin salon i 90 og i sommeren 91 fik hun sine første ansatte. Hun er på ingen måde fanatisk, og det er også helt bevidst, at hun ikke kalder sine tre saloner – som det efterhånden er blevet til – for økologiske, men for miljøvenlige. Urtete, økologisk kaffe og hyldeblomst, serveres der dog for kunderne, for det, mener Birthe Gleerup, hænger fint sammen med den miljøbevidsthed, som hun gerne vil stå for med sine saloner, og det signal, hun gerne vil sende til de århusianske forbrugere.



God service er nøgleordet

For Birthe Gleerup er god service det absolutte nøgleord, og herefter kommer, at man arbejder med miljørigtige produkter, for som hun ser forbrugerne i dag, vil de have god service, en god klipning og farvning, en stil, der matcher tiden, både frisure og indretningsmæssigt – og er behandlingen så miljøvenlig, er det fint. I dag – godt 20 år efter at Birthe Gleerup etablerede sin første salon – har hun tre saloner og godt 30 ansatte, og salonerne fungerer som almindelige saloner, blot foretages der ikke permanenter eller afblegninger. Hendes seneste skud på stammen er en salon i Jægergårdsgade
i Århus – et område, der har fået det kærlige kælenavn ”Speltghettoen”, fordi der her er samlet mennesker og forretninger med fokus på kvalitet, økologi og miljøbevidsthed.
”Og her passer vi perfekt ind”, lyder det fra Birthe Gleerup. I øvrigt var det ikke fordi forretningen i bestseller ikke gik, men medarbejderne havde faktisk svært ved at stå i den konstante larm dagen igennem.

Boom i miljøbevidstheden
Siden dag ét med Birthe Gleerups saloner er interessen for miljøvenligheden faktisk vokset. Men der er ingen tvivl om, at inden for de seneste år, er der sket et yderligere boom. ”I dag har man muligheden for at vælge alternativt, og det gør masser af mennesker. Samtidig er der dukket mange saloner op, siden jeg begyndte, der netop satser på økologi og miljøbevidsthed, og også det øger den generelle interesse”, mener Birthe Gleerup. Hun fortæller, at hun jo selv har uddannet mange i miljøvenlighedens tegn igennem årene, og flere af dem er i dag selvstændige – flere ikke kun med fokus på det miljøvenlige, men på det helt igennem økologiske. ”Jeg synes primært, det er sjovt at være frisør, og det er det, der driver værket. Med til det, mener jeg, hører, at man kan farve kundernes hår, og kan vi bruge det mest miljøvenlige på markedet, er vi godt tilfredse”. Og Birthe Gleerup er ikke bange for at prøve nye ting og områder af frisørfaget af. Således var hun også agentur for Simply Organic, som i dag forhandles af Danhair, i et par år. ”Jeg følte dog, at det karambolerede med mine forretninger, og jeg besluttede, at jeg hellere ville bruge kræfterne på medarbejderne og på salonerne, og koncentrere mig om mine egne ideologiske saloner frem for at levere til andre”. Dog mener hun, det er meget lærerigt, at prøve at stå på leverandørsiden. ”Og om ikke andet, så blev jeg da bekræftet i, at min måde at drive saloner på, var rigtig”, siger hun smilende.



Som at drive en virksomhed
Med 30 ansatte og tre saloner er det at drive frisørvirksomhed i høj grad en forretning, der skal køre. Der skal rekrutteres nye medarbejdere, hvilket Birthe Gleerup selv står for, og i øjeblikket har hun 10 elever i salonerne. ”Jeg mener, man har et ansvar for at være med til at uddanne nye frisører, og derfor mener jeg, man bør tage elever ind”, er hendes holdning. ”Mange frisører klager over, at de ikke kan få kvalificerede medarbejdere, og netop derfor skal man også selv gøre en indsats!” I hver salon har Birthe Gleerup således en elevansvarlig, der skal sørge for, at elever – og forretningen – får mest muligt ud af uddannelsen.

En udvikling efter hendes hoved
Birthe Gleerup er meget glad for den udvikling, der er sket på leverandørfronten inden for de seneste to år. ”Det er den retning, jeg gerne vil have, det går; mod det biodynamiske, økologiske og miljøvenlige”. I Birthe Gleerup salonerne findes produkter fra bl.a. Villa lodola, John Masters, Pure Pact, Kevin Murphy, little Sprout og Phyto samt en hudplejeserie fra franske Jurlique og en helt ny økologisk makeup linje fra det Australske firma NVEY. Men Birthe Gleerup er hele tiden på udkig efter nyt. ”Jeg gør en stor indsats for at finde nye, spændende produkter”, fortæller hun, og i salonerne findes således også f.eks. urtete og hennaprodukter, ligesom hun sælger halskæder af genanvendt papir fremstillet af kvinder i et kvindeprojekt i Uganda. Og det er helt bevidst, for Birthe Gleerup er ikke tvivl om, at det er den vej, udviklingen går i fremtiden.
”Kunderne efterspørger det økologiske og det biodynamiske og samtidig vil de gerne have produkter med en historie. Og har man de rigtige produkter, bruger forbrugerne – trods finanskrise – penge på sig selv”. Birthe Gleerup tror på, at netop den miljøvenlige livsform, er en livsstil, der er kommet for at blive, for det er ikke en modedille. Det er en del af livet. Der købes økologiske madvarer, sorteres affald og købes miljøvenlige produkter i det hele taget. ”Og selv om modetendenserne går i ring, tror jeg ikke på, at vi f.eks. kommer til at se permanentkrøller som i 80erne, I dag er looket mere naturligt, og det tror jeg, det vil blive ved med at være i hvert fald i min levetid”, lyder det smilende fra Birthe Gleerup.

Et eldorado at dyrke økologien
Som tiden udvikler sig, mener Birthe Gleerup nærmest det er et eldorado at dyrke den økologiske side. ”Det er dejligt at have ideologien ind over, at man kan være troværdig omkring det, man laver, og at man kan tænke i de miljørigtige baner. Og naturligvis har vi mange miljøbevidste kunder. Men vi har altså også kunder, der kommer bare fordi vi laver smart hår”. Således ser man i dag kunder, der, dengang salonen åbnede, var i 20erne, som nu er i 40erne, og som kommer med deres børn og ønsker den samme gode klipning og miljøbevidsthed som de selv har fået gennem de sidste 20 år. ”De eneste kunder, vi ikke har, er de ældre damer med ”blåt hår”. For det laver vi ikke!”



Smart hår i de rigtige rammer
Indretningen af salonerne har Birthe Gleerup selv stået for, og selv om der først og fremmest er tænkt nutidig, moderne salon, er der også anvendt miljøvenlig maling, ligesom materialerne er træ og zink. Disken har Birthe Gleerups mand selv designet og fremstillet. ”Jeg har naturligvis valgt materialerne med øje for det naturlige, og vi skaber også en stemning med friske blomster, stearinlys og duftlamper med æteriske, økologiske olier i. Alle de rengøringsmidler, vi anvender, er økologiske, og der er energisparepærer i lamperne. For Birthe Gleerup handler det om miljøvenlighed og smart hår i de rigtige rammer, og hun går ikke på kompromis, hvad det angår. ”For man bliver jo heller ikke ved med at spise den samme økologiske leverpostej, hvis den smager dårligt!”



Tekst: Pia Finne
Foto: Hanne Paludan Kristensen
Artiklen blev bragt i hair magazine, 3. udgave 2009

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Ny startpakke til salonen fra Pickedout Concept

Ny startpakke til salonen fra Pickedout Concept

Produkterne indgår i den aktuelle startpakke fra Pickedout Concept. Startpakken og sortimentet varierer efter sæson og efterspørgsel.
ghd introducerer styleren ghd gold

ghd introducerer styleren ghd gold

Nu introducerer ghd den nye ghd gold professional styler efterlader håret glattere, blødere og sundere.
Iles Formula Spa Collection Box fra One Black Car

Iles Formula Spa Collection Box fra One Black Car

Æsken indeholder et nyt luksuriøst udvalg af hårprodukter fra IF, der er sammensat med henblik på at tilføje næring, styrke og reparation til alle hårtyper.
Børster fra Hercules Sägemann

Børster fra Hercules Sägemann

En serie med omsorgsfulde og skånsomme børster fra Hercules Sägemann lavet af materialer i høj kvalitet.
Philip B Luxe Wax hos One Black Car

Philip B Luxe Wax hos One Black Car

Giv din styling hold, glans og form - med Luxe Wax opnår du et ultraholdbart resultat! Produktet er i øvrigt parabenefrit, sulfatfrit og glutenfrit.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Fest og farver med Guy Tang i København

Fest og farver med Guy Tang i København

Den populære farvekonge, Guy Tang, var fløjet ind fra Los Angeles for at fortælle om sin nye farveserie, #Myidentity. Læs om showet her.
Foråret blev skudt i gang med Wella Trends SS18

Foråret blev skudt i gang med Wella Trends SS18

117 frisører havde fundet vej til Wella-studiet i starten af februar til inspirerende show, hvor forårets og sommerens trends stod på programmet.
Wella lancerede nye System Professional i smukke omgivelser

Wella lancerede nye System Professional i smukke omgivelser

Det kolde og triste vintervejr var skiftet ud med tropisk Balesisk stemning, da Wella Professionals inviterede til et eksklusivt event i smukke omgivelser.
Sebastian Professional - Designers Remix AW18

Sebastian Professional - Designers Remix AW18

Hair Magazine var med da Sebastian Professional stylede hår til Designers Remixs AW18 show under Copenhagen Fashion Week 2018 i sidste uge.
En gylden aften med ghd i København

En gylden aften med ghd i København

Der var guldtema på programmet, da ghd inviterede til event i København i forbindelse med lanceringen af den nye ghd gold styler.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Michael Schneider

Michael Schneider

Michael var gået død på frisørbranchen, og faktisk var han lige ved at gå i tømrerlære. I stedet åbnede han sin egen salon, Capo. Og det blev en bragende succes.
Steen Frank

Steen Frank

For Steen Frank er kvalitet og kreativitet alfa og omega, og selv om han har været frisør i mange år, synes han kun det bliver mere og mere fedt at have med kunder at gøre.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

De første hårtørrere i salonerne

De første hårtørrere i salonerne

Der er sket en del med udstyret i salonerne siden de første tørrehjelme i 1920'erne blev en fast bestanddel af salonens interiør. I denne video kan du se, hvordan de så ud dengang.
Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist Ashley Weston giver sit bud på 5 forskellige herrefrisurer, som kvinder bare elsker. Klik her og få inspiration til herrefrisurer i salonen.
L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Følg med her, da L'Oréal Professionnel i slutningen af januar indbød til presseevent i Paris i forbindelse med forårets lanceringer af to naturlige og bæredygtige nyheder.
Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Making Waves er til for at hjælpe unge fra de mest fattige og udsatte samfundsgrupper i Kambodja til en lysere fremtid indenfor frisørfaget.
Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Her får du styr på, hvordan du ordner den mere ekstreme volume. Lær hvordan du skaber volume, som holder længe, til dine kunder som vil gøre et stort indtryk.