LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Trendy frisør i miljøvenlighedens tegn



Miljøvenlighed er kodeordet i Birthe Gleerups saloner i Århus. Men samtidig skal salonerne være moderigtige i både udtryk og stil. For i dag kræver kunderne god service og lækkert hår – og er behandlingerne miljørigtige, giver det et ekstra plus i bogen.

Økologi?? Det er da noget med linsepostej og kollektiver?? Sådan var holdningen, da Birthe Gleerup i 1990 åbnede Danmarks første miljøvenlige frisørsalon i Århus – og de etablerede leverandører; de kiggede lettere overbærende og med et skævt smil på hende, når hun efterspurgte miljøvenlige og økologiske hårprodukter. I dag er bøtten vendt. Miljøvenlighed er blevet ”in”, der er sket et veritabelt boom i antallet af miljøvenlige produkter, og det er ikke blot hippier og blomsterbørn, der går efter det miljøvenlige, men alle typer af forbrugere – unge som ældre der vælger miljøvenligheden, hvis kvaliteten og stilen holder. At det blev den miljøvenlige vej, Birthe Gleerup kom til at tage, begyndte egentlig hverken ideologisk, eller fordi hun havde en brændende lyst til at gøre noget anderledes. Nej, det blev den vej, hun tog, fordi hun udviklede allergi og astma, og valgte hun ikke miljøvenligheden, måtte hun vælge frisørfaget fra!

Tog fat om problemet
”Jeg stod i lære i 80erne – da permanenter og affarvninger med masser af kemikalier var det absolut hotteste. Efter endt uddannelse, arbejdede jeg halvandet år, og så måtte jeg stoppe fra den ene dag til den anden”, fortæller Birthe Gleerup. Hun tog i kibutz en periode og med en tro om, at hun aldrig mere skulle være frisør. Men da hun kom tilbage til Danmark trak saksen og frisørfaget så meget, at hun fandt et alternativ: En lille miljøvenlig frisørsalon i det århusianske latinerkvarter! Men det, der faktisk begyndte af nød, er senere blevet en ubetinget og kæmpe succes. ”Faktisk må jeg sige, at jeg lige fra første dag havde masser at lave”, fortæller Birthe Gleerup, der startede sin salon i 90 og i sommeren 91 fik hun sine første ansatte. Hun er på ingen måde fanatisk, og det er også helt bevidst, at hun ikke kalder sine tre saloner – som det efterhånden er blevet til – for økologiske, men for miljøvenlige. Urtete, økologisk kaffe og hyldeblomst, serveres der dog for kunderne, for det, mener Birthe Gleerup, hænger fint sammen med den miljøbevidsthed, som hun gerne vil stå for med sine saloner, og det signal, hun gerne vil sende til de århusianske forbrugere.



God service er nøgleordet

For Birthe Gleerup er god service det absolutte nøgleord, og herefter kommer, at man arbejder med miljørigtige produkter, for som hun ser forbrugerne i dag, vil de have god service, en god klipning og farvning, en stil, der matcher tiden, både frisure og indretningsmæssigt – og er behandlingen så miljøvenlig, er det fint. I dag – godt 20 år efter at Birthe Gleerup etablerede sin første salon – har hun tre saloner og godt 30 ansatte, og salonerne fungerer som almindelige saloner, blot foretages der ikke permanenter eller afblegninger. Hendes seneste skud på stammen er en salon i Jægergårdsgade
i Århus – et område, der har fået det kærlige kælenavn ”Speltghettoen”, fordi der her er samlet mennesker og forretninger med fokus på kvalitet, økologi og miljøbevidsthed.
”Og her passer vi perfekt ind”, lyder det fra Birthe Gleerup. I øvrigt var det ikke fordi forretningen i bestseller ikke gik, men medarbejderne havde faktisk svært ved at stå i den konstante larm dagen igennem.

Boom i miljøbevidstheden
Siden dag ét med Birthe Gleerups saloner er interessen for miljøvenligheden faktisk vokset. Men der er ingen tvivl om, at inden for de seneste år, er der sket et yderligere boom. ”I dag har man muligheden for at vælge alternativt, og det gør masser af mennesker. Samtidig er der dukket mange saloner op, siden jeg begyndte, der netop satser på økologi og miljøbevidsthed, og også det øger den generelle interesse”, mener Birthe Gleerup. Hun fortæller, at hun jo selv har uddannet mange i miljøvenlighedens tegn igennem årene, og flere af dem er i dag selvstændige – flere ikke kun med fokus på det miljøvenlige, men på det helt igennem økologiske. ”Jeg synes primært, det er sjovt at være frisør, og det er det, der driver værket. Med til det, mener jeg, hører, at man kan farve kundernes hår, og kan vi bruge det mest miljøvenlige på markedet, er vi godt tilfredse”. Og Birthe Gleerup er ikke bange for at prøve nye ting og områder af frisørfaget af. Således var hun også agentur for Simply Organic, som i dag forhandles af Danhair, i et par år. ”Jeg følte dog, at det karambolerede med mine forretninger, og jeg besluttede, at jeg hellere ville bruge kræfterne på medarbejderne og på salonerne, og koncentrere mig om mine egne ideologiske saloner frem for at levere til andre”. Dog mener hun, det er meget lærerigt, at prøve at stå på leverandørsiden. ”Og om ikke andet, så blev jeg da bekræftet i, at min måde at drive saloner på, var rigtig”, siger hun smilende.



Som at drive en virksomhed
Med 30 ansatte og tre saloner er det at drive frisørvirksomhed i høj grad en forretning, der skal køre. Der skal rekrutteres nye medarbejdere, hvilket Birthe Gleerup selv står for, og i øjeblikket har hun 10 elever i salonerne. ”Jeg mener, man har et ansvar for at være med til at uddanne nye frisører, og derfor mener jeg, man bør tage elever ind”, er hendes holdning. ”Mange frisører klager over, at de ikke kan få kvalificerede medarbejdere, og netop derfor skal man også selv gøre en indsats!” I hver salon har Birthe Gleerup således en elevansvarlig, der skal sørge for, at elever – og forretningen – får mest muligt ud af uddannelsen.

En udvikling efter hendes hoved
Birthe Gleerup er meget glad for den udvikling, der er sket på leverandørfronten inden for de seneste to år. ”Det er den retning, jeg gerne vil have, det går; mod det biodynamiske, økologiske og miljøvenlige”. I Birthe Gleerup salonerne findes produkter fra bl.a. Villa lodola, John Masters, Pure Pact, Kevin Murphy, little Sprout og Phyto samt en hudplejeserie fra franske Jurlique og en helt ny økologisk makeup linje fra det Australske firma NVEY. Men Birthe Gleerup er hele tiden på udkig efter nyt. ”Jeg gør en stor indsats for at finde nye, spændende produkter”, fortæller hun, og i salonerne findes således også f.eks. urtete og hennaprodukter, ligesom hun sælger halskæder af genanvendt papir fremstillet af kvinder i et kvindeprojekt i Uganda. Og det er helt bevidst, for Birthe Gleerup er ikke tvivl om, at det er den vej, udviklingen går i fremtiden.
”Kunderne efterspørger det økologiske og det biodynamiske og samtidig vil de gerne have produkter med en historie. Og har man de rigtige produkter, bruger forbrugerne – trods finanskrise – penge på sig selv”. Birthe Gleerup tror på, at netop den miljøvenlige livsform, er en livsstil, der er kommet for at blive, for det er ikke en modedille. Det er en del af livet. Der købes økologiske madvarer, sorteres affald og købes miljøvenlige produkter i det hele taget. ”Og selv om modetendenserne går i ring, tror jeg ikke på, at vi f.eks. kommer til at se permanentkrøller som i 80erne, I dag er looket mere naturligt, og det tror jeg, det vil blive ved med at være i hvert fald i min levetid”, lyder det smilende fra Birthe Gleerup.

Et eldorado at dyrke økologien
Som tiden udvikler sig, mener Birthe Gleerup nærmest det er et eldorado at dyrke den økologiske side. ”Det er dejligt at have ideologien ind over, at man kan være troværdig omkring det, man laver, og at man kan tænke i de miljørigtige baner. Og naturligvis har vi mange miljøbevidste kunder. Men vi har altså også kunder, der kommer bare fordi vi laver smart hår”. Således ser man i dag kunder, der, dengang salonen åbnede, var i 20erne, som nu er i 40erne, og som kommer med deres børn og ønsker den samme gode klipning og miljøbevidsthed som de selv har fået gennem de sidste 20 år. ”De eneste kunder, vi ikke har, er de ældre damer med ”blåt hår”. For det laver vi ikke!”



Smart hår i de rigtige rammer
Indretningen af salonerne har Birthe Gleerup selv stået for, og selv om der først og fremmest er tænkt nutidig, moderne salon, er der også anvendt miljøvenlig maling, ligesom materialerne er træ og zink. Disken har Birthe Gleerups mand selv designet og fremstillet. ”Jeg har naturligvis valgt materialerne med øje for det naturlige, og vi skaber også en stemning med friske blomster, stearinlys og duftlamper med æteriske, økologiske olier i. Alle de rengøringsmidler, vi anvender, er økologiske, og der er energisparepærer i lamperne. For Birthe Gleerup handler det om miljøvenlighed og smart hår i de rigtige rammer, og hun går ikke på kompromis, hvad det angår. ”For man bliver jo heller ikke ved med at spise den samme økologiske leverpostej, hvis den smager dårligt!”



Tekst: Pia Finne
Foto: Hanne Paludan Kristensen
Artiklen blev bragt i hair magazine, 3. udgave 2009

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Stort udvalg i Barberpoles hos Frisørshopping

Stort udvalg i Barberpoles hos Frisørshopping

Du finder Danmarks største udvalg af de kendte barberpoles hos Frisørshopping. Nu er sortimentet yderligere udvidet, så der er noget for enhver salon og barbershop.
Balmain Paris introducerer Overnight Repair Serum

Balmain Paris introducerer Overnight Repair Serum

Som en nyhed i sin Care-serie, lancerer Balmain Paris nu Overnight Repair Serum, der reducerer synlige tegn på slidt og skadet hår.
Nyheder fra Dapper Dan hos Frisørshopping

Nyheder fra Dapper Dan hos Frisørshopping

Dapper Dan har lanceret et par nyheder, der netop er kommet til Danmark. Der er tale om Sea Salt Spray samt en Hair & Body shampoo, der forhandles af Frisørshopping.dk
Ocean Spray fra Maria Nila

Ocean Spray fra Maria Nila

Teksturspray med ekstra hold, der giver et naturligt resultat. Sulfat- og parabenefri med 100 % veganske ingredienser. Læs om det her.
Oxiblonde Evoplexx lysningspulver kun hos Brands4hair

Oxiblonde Evoplexx lysningspulver kun hos Brands4hair

Oxiblonde Evoplexx fra Trinity Haircare præsenterer nu en lysningsserie, der er både skånsom og med en masse fordele. Læs om den her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

WELLA TRENDS FORÅR/SOMMER 2016

WELLA TRENDS FORÅR/SOMMER 2016

Deltagerne fik vist de forskellige teknikker bag de nye Ecaille looks, samt hvordan de kunne tilpasse trendteknikkerne til de forskellige kundetyper, som opleves i salonen. Se alle billederne i artiklen.
Trinity Haircare fejrede 10 år i Amsterdam

Trinity Haircare fejrede 10 år i Amsterdam

Elite Experience blev afholdt for første gang for at markere Trinity Haircares 10 års jubilæum. Arrangementet i Amsterdam bød på et storslået show med Morten Lynge og Hasse Kliem på scenen.
Indvielse af Davines Village og WWHT i Parma

Indvielse af Davines Village og WWHT i Parma

I løbet af de tre dage i Parma blev frisørerne inviteret til en helhedsoplevelse med masser af hår, bæredygtigt initiativ og afgørelsen i Davines World Style Contest.
Revlon Style Masters fejrede 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters fejrede 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters fejrede ti år i Barcelona med et storslået show, inspirerende hår, de seneste trends og danske Brit Laursen i finalen i American Crew All-Star Challenge.
På forreste række til Danish Beauty Award 2018

På forreste række til Danish Beauty Award 2018

I Tivoli Congress Center var der gjort klar til en festlig aften i anledning af Danish Beauty Award. Hair Magazine sad klar på forreste række til at hylde alle de nominerede.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Cim Mahony

Cim Mahony

Cim Mahony – navnet lyder ikke dansk – men Cim Mahony, uddannet frisør og efterspurgt hårstylist, er pæredansk. Læs resten af frisørportrættet på hairmagazine.dk
Lina Jørgensen

Lina Jørgensen

Hairdresser on Fire skal overskride grænser, og Lina elsker at arbejde derude, hvor de fleste andre tænker; nej, det er for vildt.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Bliv inspireret af håret og moden, der var at finde på catwalken, da Balmain Paris afholdte modeshow i slutningen af juni.
Fejring af Frisørens dag den 19. juni

Fejring af Frisørens dag den 19. juni

Missede du den live tale som Hair Magazines Chief Editor, Camilla Svensson, holdt for frisørerne på Frisøren dag? Se den her!
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till fine blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du indblik i stylingen af hele fire forskellige modeller med forskellige hårlængder og stil.
Har du set den nye glittertrend?

Har du set den nye glittertrend?

Nu kan man gå all-in på glitter og gøre det til en del af sit helhedslook ved at tilføje det til håret. Se det her!
Inspiration til brudefrisurer

Inspiration til brudefrisurer

Bryllupsæsonen er gået i gang! Der findes adskillige muligheder til brudefrisuren og ønsker fra bruden kan strække vidt. Se inspirationsvideoen her!