LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Frisørbranchens ”Grand Old Man”

Bjarne Nielsen er en af dem, der for alvor har formået at få de danske frisørers øjne op for betydningen af helheden – af det uløselige link, der kæder mode sammen med hår. Samtidig har L’Oréal Professionnels tekniske direktør skabt et unikt uddannelsesprogram for såvel elever som for frisører og forretningsindehavere. Og han brænder for uddannelse: ”Uddannelse er livet, uddannelse er viden, og viden er magt,” er hans holdning.

”Jeg har det som en gammel cirkushest, der lugter savsmuld. Hver gang en ny kollektion skal præsenteres, så gipper det i mig, når jeg står på scenen”, fortæller L’Oréal Professionnels tekniske direktør Bjarne Nielsen. Det er mange år siden, han lagde saksen på hylden, men han lever og ånder for branchen og ikke mindst for at give branchens unge det skub, der skal til.

”Tidligere var man jo frisør. I dag er man også stilkonsulent”, er hans klare holdning. ”Forbrugerne stiller større krav i dag, og de vil have valuta for pengene. Derfor handler det om at animere frisørerne til at foreslå forbrugerne nye frisurer og nye farver, der matcher til trenden i moden. Frisørerne skal være på forkant, men udfordringen ligger så i hele tiden at formidle det, man ser. For man skal ikke glemme, at forbrugeren er i centrum, og at det er hendes eller hans stil, man skal ramme – og måske rykke lidt”.

Bjarne Nielsen kan man vist godt kalde en af frisørbranchens ”Grand Old Men” – uden at fornærme nogen, og når han 17. september atter en gang står på scenen i Falkonérsalen på Frederiksberg for at præsentere en ny kollektion – denne gang med navnet Thriller, så handler det også for ham om at formidle det rigtige budskab ud til frisørerne. Det budskab, de skal formidle videre til kunderne!

Bjarne Nielsen var en af de første i den danske frisørbranche, der for alvor indså, at moden og frisørbranchen er linket kraftigt sammen, og at linket kun ville blive styrket i årene frem. Og det har absolut vist sig at holde stik, bl.a. fordi L’Oreal Professionnel introducerede sine halvårlige kollektioner, der netop sætter fokus på forbindelsen og helheden i udtrykket. Og da Bjarne Nielsen i sin tid tog jobbet hos L’Oréal Professionnel som teknisk direktør var det også med den klare intension, at det kemiske skulle tones ned, og moden og teknikken skulle lukkes ind i undervisningslokalerne.



”Mode, make-up og hår er uløseligt forbundne, forskellen i dag i forhold til tidligere er, at man i dag ikke kan diktere kunderne en stil. Det handler om fortolkning. Sådan er tendensen i moden og sådan er den på hårfronten. Der er ikke længere noget, der hedder, at i denne sæson skal frisurerne være lange eller korte. I dag tilpasser man trenden til den enkelte”. Bjarne Nielsen ser det som en meget positiv udvikling i forhold til tidligere, og han ser det som en mulighed for frisørerne for at udvikle sig og skabe deres egen stil – deres egen fortolkning af tendenserne. ”Det er faktisk en unik situation at stå i. For når en kunde booker en tid hos en frisør, handler det om tillid. Kunden kommer ind ad døren og siger: ”her er min personlighed, værsgo, gør noget med den!” Så er det op til frisøren at leve op til tilliden ved at se på kundens teint, på beklædningen og på make-up’en. På helheden, og her ud fra skabe en frisure, der matcher udtrykket”, forklarer Bjarne Nielsen, og fortæller smilende, at det også kan gå grueligt galt.

”Da jeg i sin tid var frisør, og jeg havde været på kursus, husker jeg, at jeg var helt vild for at bruge det, jeg havde lært, når jeg kom tilbage i salonen. Og ve den første kunde, der kom ind i forretningen. For selv om hun var en pæn dame, der hang sin lille uldne cottoncoat pænt på bøjlen i garderoben, så fik hun simpelthen hele turen – og det var ikke altid lige heldigt”.

Frisør ved et tilfælde

Bjarne Nielsen havde aldrig drømt om, at han ville ende som frisør. Han vidste til gengæld, at han ville arbejde med mennesker, og da hans bror var frisør, opdagede han ad den vej det fag, han valgte at blive en del af. ”Jeg arbejdede i en af Københavns hotteste saloner, Blegvad & Bernhard”, fortæller Bjarne Nielsen. Det gjorde han, indtil han skulle i militæret, og den del af hans karriere varede i tre år. ”Men så fornemmede jeg, at mit drive vendte tilbage. Jeg havde lyst til atter at slå mine folder i frisørbranchen, og jeg fik et tilbud om at blive leder af Illums frisørsalon”. Illums frisørsalon ledede Bjarne Nielsen i 5 år, og her lærte han en masse dels om frisørfaget og dels om at være leder for et større team i en stor virksomhed. ”Så det var meget givtige år, som jeg ser tilbage på med stor glæde”. Imens han ledede Illums frisørsalon arbejdede han ind imellem som gæstefrisør for L’Oréal Professionnel, og i 1980, blev han kontaktet af virksomheden, og bedt om at starte en moderne, teknisk afdeling op. ”Den udfordring kunne jeg ikke lade gå fra mig”, fortæller Bjarne Nielsen smilende, og han indrømmer, at det ikke var nogen nem opgave at vænne den meget tekniske afdeling, der var vant til at tænke i produkter og kemiske sammensætninger, til også at tænke i mode og tendenser.

”I begyndelsen var det benhårdt arbejde, og det var op ad bakke! Men jeg fik skiftet en del af de gamle kemikere ud med kreative mennesker, og jeg fik ændret attituden, så det ikke længere handlede om at se en gæstefrisør på et podie, men om selv at tage aktivt del i læreprocessen. Og da frisørerne fik øjnene op for den sammenhæng, så blev det lettere”, fortæller han.

Det er snart 29 år siden, Bjarne Nielsen tog det første skridt ind af døren hos L’Oréal Professionnel, og siden er ikke mindst uddannelse blevet hans mærkesag. I 1989 blev Bjarne Nielsen teknisk direktør, og i slut 90erne blev han chef for hele den skandinaviske del af L’Oréals uddannelsesorganisation. Målet var at skabe en ensrettet uddannelse i L’Oréal-regi. Da det mål var nået, splittede man uddannelsesorganisationen op i lokale organisationer, der siden har arbejdet effektivt videre på de enkelte markeder. ”I løbet af 80erne og i begyndelsen af 90erne skabte vi således et uddannelsescenter hos L’Oréal Professionnel, hvor alle vore kunder kunne videreuddanne sig inden for såvel produkterne som inden for det kreative – og linket op på fashion”. I dag står Bjarne Nielsen stadig for L’Oréal Professionnels uddannelse, og han skaber nye uddannelsesprogrammer i samarbejde med det internationale uddannelsescenter i Paris. ”Min holdning er, at vi i L’Oréal Professionnel har nogle fantastisk gode produkter, men at det handler om at give frisørerne en
”added value” – altså noget ekstra, og det sker i form af uddannelse lige fra elever til chefer, der kan deltage i vores Coiffure Manager -kurser”.



Forretningerne skal udvikles
Netop Business Development-kurserne er Bjarne Nielsens barn, og han ser det som en unik mulighed for frisørerne. ”Vi kan f.eks. gå ind i en ny forretning, se på hvordan den kører og på, hvordan personalet fungerer. Frisørerne deltager i to seminarer af tre dages varighed, og der følges op med direkte coaching i salonen. Vi tager så at sige et røntgenbillede af salonen, regnskaber, statistikker og personale, vi ser på, hvordan de bruger deres penge og deres tid og på, hvordan de håndterer kunderelationerne, forklarer Bjarne Nielsen, der kalder frisørerne for super kreative mennesker på godt og ondt. ”De er impulsive og de vil noget, men på det business-mæssige plan er de ikke så godt med”. Og ikke mindst i dag, er det meget vigtigt, hvordan man driver sin salon, om man har det personale, der er påkrævet, og om man er i stand til at fastholde sit personale samt tiltrække nye medarbejdere.

Ifølge Bjarne Nielsen sker det bl.a. ved at skabe aktiviteter i forretningen for medarbejderne. ”Det skal være sjovt at gå på arbejde, men samtidig skal både frisørerne og frisørmesteren også kunne leve tilfredsstillende af det”. Og det har Bjarne Nielsen nu undervist godt 250 frisører i igennem de seneste 10 år!

Tid er problemet
Mange frisørers største problem er – som Bjarne Nielsen ser det – tid. ”Frisørerne vil gerne lede deres forretning, men samtidig skal de lige klippe 10 kunder, og det holder ikke. Dermed bliver ledelsen en weekendforeteelse, og i weekenden er medarbejderne, der måske skulle involveres, ikke på arbejde”. Derfor, mener han, det handler om at uddelegere, for han er godt klar over, at man ikke kan forlange, at en frisørmester skal smide saksen i skuffen. ”Det ville også være synd. Men der er faktisk ingen grund til, at indehaveren selv skal åbne posten eller tage imod sælgere etc. Det arbejde kan lige så god delegeres ud til medarbejderne”.

Og det er blandt andet noget af det, Bjarne Nielsen fortæller de frisører, han coacher, og som de på kurset Coiffure Manager lærer, hvordan de kan coache deres personale. De skal ganske enkelt lære at være bevidste omkring salonens kreative og kommercielle potentiale! ”Det skal ikke være en straf at gå på arbejde. Og det er faktisk sjovt, når man kan se resultater såvel fagligt som økonomisk”. Og han ser rigtig mange dygtige ledere i frisørbranchen – både mænd og kvinder – med et stort ”drive”, og som for alvor brænder for faget.

Dream, Excel, Succeed, Together
”Dream, Excel, Succeed, Together” er kodeordene hos L’Oréal Professionnel, og det hele undervisningen er bygget op omkring. For alle har en drøm. Drømmen om at blive en dygtig frisør, om at blive en dygtig tekniker eller om at tjene mange penge. Men hvad skal der til, for at drømme kan gå i opfyldelse?

”Excel” er netop det; uddannelse og træning, træning og træning. ”Ingen er født som en god frisør. Det er en gammel skrøne. Believe me!”, lyder det fra Bjarne Nielsen, der for tæller om engang, han mødte Trevor Sorbie. ”Han fortalte til en hel sal fyldt med frisører: ”I er præcis lige så dygtige som jeg. Men jeg havde bare en drøm, og så begyndte jeg at træne og træne, og da jeg var færdig med det, trænede jeg lidt mere...” Og det er faktisk den filosofi, vi arbejder ud fra”.

”Succeed” er naturligvis, når det lykkes. Det kan være en personlig succes eller en forretningsmæssig succes, og ”Together” betyder, at man er nødt til at gøre det sammen. At skabe et team i salonen ellers kan man ikke nå sit mål, det ser jeg personligt også med mit eget Team.

”Og ind imellem skal man være forberedt på, at der skal brydes nogle grænser eller arbejdes lidt hårdere, men det er faktisk det, der er mottoet i min afdeling: Educate for life””, fortæller Bjarne Nielsen passioneret.

En anden tankegang

Bjarne Nielsen har været med i mange år, og han ser en klar udvikling i frisørernes tankegang, siden han begyndte. ”Dengang var frisørerne meget mere produktorienterede. I dag handler det om klippe- og farve teknikker, salg og ikke mindst om image og mode”. Men der er også sket en udvikling på det forretningsmæssige plan, for i dag skal der en helt anden professionalisme til, hvis man skal drive en salon, der giver et fornuftigt overskud. Han mener, frisørbranchen er blevet fagligt stærkere igennem årene, og den opfattelse, der i 80erne gjorde sig gældende om ”at kunne man ikke blive andet, så kunne man altid blive frisør”, den holder absolut ikke længere. ”I dag er de unge mennesker engagerede, og når de træder ud i branchen, har de en flot uddannelse bag sig”.

”Faktisk er branchen vendt lidt på hovedet i dag i forhold til i 80erne. Man anskuer tingene anderledes, og frem for alt synes jeg, de unge i dag er positive og ser positivt på fremtiden. De uddanner sig, og de er klar over, at det er vejen frem”. Derfor mener Bjarne Nielsen også, at frisørerne hele tiden skal sørge for at have sit eget ”væksthus”. Det vil sige, hele tiden at sørge for at have elever, der uddanner sig, så salonen senere kan få det personale, den fortjener.

Uddannelse er viden, og viden er magt, mener Bjarne Nielsen, og med en god uddannelse kommer også den gensidige respekt ude i salonerne. Og han mener klart, at frisørmestrene derfor skal støtte op om, at de ansatte i butikken f.eks. deltager i ”Årets Frisør Awards”, der afvikles til november med L’Oréal Professionnel som en af hovedsponsorne. ”Det er ikke nogen traditionel konkurrence, for frisørerne skal skabe et ”Must buy”-look, det vil sige et look, der kan bruges ude i salonerne efterfølgende”, forklarer Bjarne Nielsen, og han mener, det er meget givtigt for frisørerne at deltage i sådanne arrangementer. ”For det sætter gang i den kreative tankegang – også selv om man ikke skulle blive blandt de 12 nominerede frisører”.

Bjarne Nielsen er også af den klare opfattelse, at en af branchens udfordringer i fremtiden er, at få sluset de mange kvinder, der vælger at stoppe i nogle år – typisk på grund af børn – ind i salonerne igen. ”90 pct. af de danske frisører er kvinder, og der ligger enorme menneskelige ressourcer, hvis bare de får en fornuftig indslusning i faget igen, mener han, og håber på at en sådan indslusning kan blive en del af fremtidens videreuddannelse.

Nye krav til mig selv
Bjarne Nielsen arbejder tæt sammen med sit netværk over hele verden, og han er ofte i Paris på L’Oréals ”educationcentre” for at diskutere nye tiltag. ”Det værste er, at jeg hele tiden stiller nye, høje krav til mig selv. Det næste show skal være endnu bedre end det foregående, og det næste kursus skal rumme endnu mere nyt og spændende. Det kan godt være lidt hårdt”. Men Bjarne Nielsen har ingen planer om at stoppe karrieren. Lige nu brænder han rigtig meget for business development-delen af L’Oréal Professionnels uddannelsesprogram. Det kræver stor erfaring og viden og ikke mindst det store engagement, som han klart besidder.


Tekst: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert
Artiklen blev bragt i hair magazine, 4. udgave 2008

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Tailor’s Beard Balm – kun hos Brands4hair

Tailor’s Beard Balm – kun hos Brands4hair

Tailor's Beard Balm beskytter, blødgør og glatter skægget. Produktet fås kun hos Brands4Hair - læs om det her.
HH Simonsen relancerer sine krøllejern

HH Simonsen relancerer sine krøllejern

HH Simonsens serie af krøllejern opdateres nu med nye ergonomiske håndtag med digital touch teknologi til justering af temperaturen. Læs om det her.
Kvalitetsbørster fra Lernberger Stafsing hos OneBlackCar

Kvalitetsbørster fra Lernberger Stafsing hos OneBlackCar

Lernberger Stafsing har udviklet en håndpoleret kvalitetshårbørste med den perfekte balance mellem naturlige hår og lange nylon-børstehår. Se dem her.
Tailor’s Beard Wash – kun hos Brands4hair

Tailor’s Beard Wash – kun hos Brands4hair

Tailor's Beard Wash er det lavskummende og rensende shampoo til skæg for ægte mænd. Læs om produktet her.
Vogue de Trinity Contraste farver – kun hos Brands4hair

Vogue de Trinity Contraste farver – kun hos Brands4hair

Den unikke formulering giver et løft og farver allerede farvet hår op til 4 toner i et og samme trin. Læs om Vodue de Trinity Contraste farver her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

L'Oréal Professionnel - Stilsikkert og bæredygtigt i Paris

L'Oréal Professionnel - Stilsikkert og bæredygtigt i Paris

Stilikoner, Instagramvenlige drinks og innovative lanceringer stod på programmet, da L’Oréal Professionnel indbød til presseevent i Paris.
Hair Magazine besøgte Cosmoprof i Bologna 2018

Hair Magazine besøgte Cosmoprof i Bologna 2018

For at byde foråret velkommen på bedste vis, begav Hair Magazine sig til Bologna for at opleve dét, der efter 50 år eksistens har vokset sig til et af verdens største arrangement i den professionelle skønhedsbranche.
Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

På den internationale branchemesse TOP HAIR – DIE MESSE i Düsseldorf fandtes der det meste til den, der elsker hår i alle dets former. Læs om det her og se billederne!
Wella Nordic Creative Team præsenterede sæsonens trends

Wella Nordic Creative Team præsenterede sæsonens trends

Der var fuldt hus, da en masse frisører blev inviteret indenfor af Wella Professionals til en aften, der skulle inspirere og gennemgå denne sæsons trends.
Intercoiffures nordiske kongres levererede i topklasse

Intercoiffures nordiske kongres levererede i topklasse

I år var Sverige værtsland, og bestyrelsen arrangerede en weekend, der virkelig indeholdt alt og lidt til. Læs mere og se billederne her.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Jan Holck & Betty Christoffersen

Jan Holck & Betty Christoffersen

Jan Holck og Betty Christoffersen har netop åbnet SACO Hair i København. Bag kæden står Richard Ashford - kendt fra Sassoon.
Ditte Darville

Ditte Darville

Når Ditte Darville går på arbejde, er det med ID-kortet fremme og igennem en skarp sikkerhedskontrol. Hun er PET-godkendt, og hun har haft de fleste partiformænd siddende i sin frisørstol på Christiansborg.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Gun-Britt Makeover

Gun-Britt Makeover

Som noget nyt har Gun-Britt Coiffure startet Gun-Britt Makeover. Løbende vil vi kunne følge med i diverse makeovers. Her har I den første.
De første hårtørrere i salonerne

De første hårtørrere i salonerne

Der er sket en del med udstyret i salonerne siden de første tørrehjelme i 1920'erne blev en fast bestanddel af salonens interiør. I denne video kan du se, hvordan de så ud dengang.
Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist Ashley Weston giver sit bud på 5 forskellige herrefrisurer, som kvinder bare elsker. Klik her og få inspiration til herrefrisurer i salonen.
L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Følg med her, da L'Oréal Professionnel i slutningen af januar indbød til presseevent i Paris i forbindelse med forårets lanceringer af to naturlige og bæredygtige nyheder.
Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Making Waves er til for at hjælpe unge fra de mest fattige og udsatte samfundsgrupper i Kambodja til en lysere fremtid indenfor frisørfaget.