LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Der er en ny Cherif i frisørbranchen

Ny chef for Cha Cha Cha

Cherif El-Ayouty købte Cha Cha Cha for nogle måneder siden. Han ser salonkæden som en forretning, men samtidig mener han også branchens sjæl er kunsten og de passionerede medarbejdere. Allerede nu er han ved at etablere Cha Cha Cha i USA, og den erfarne forretningsmand er ikke i tvivl om, at han og frisørbranchen vil have glæde af hinanden i mange år frem.

Han har rejst verden rundt. Hans kunder har været regeringer og ministre, han har handlet for milliarder af kroner, og han har haft sin plads i Guinness Book of Records som den passager i verden, der har rejst flest kilometer med fly. 30. august købte Cherif El-Ayouty frisørkæden Cha Cha Cha.
Han er en mand, der ved, hvad han vil, og som siger, hvad han mener, og selv om det er en noget anden type virksomhed, den 66-årige meget succesfulde civilingeniør nu går ind til, er han ikke i tvivl om, at han kan tilføre både virksomheden og branchen noget.
Først og fremmest er han ikke bange for at se de store linjer i tingene, og han tager de beslutninger, der skal tages.
Han har lukket to Cha Cha Cha i Virum og Odense, som ikke levede op til de høje kvalitetskrav, han sætter for kæden, og allerede nu er han i gang med forhandlinger med en samarbejdspartner, der skal være med til at starte Cha Cha Cha op i USA.
Han ser ganske enkelt verden som en stor handelsplads, og man skal satse der, hvor man mener, der er behov. Og spørger man ham, hvorfor det ikke er lidt tættere på; Stockholm, Paris eller London, som de fleste andre måske ville have gjort det, svarer han – ganske logisk i øvrigt: ”Nej, for der er gode frisører, så hvorfor skulle vi bruge tid på det. Vi satser der, hvor der er et marked”.
At det netop blev frisørbranchen, Cherif El-Ayouty kastede sig over, var lidt af en tilfældighed, og for ham handler det primært om forretningen.
”Men jeg trængte til at arbejde med noget mere jordnært, med ”rigtige” mennesker, der kommer forbi min forretning, køber en vare og går tilfredse ud ad butikken igen”, forklarer Cherif El-Ayouty, der kom til Danmark fra Egypten for at arbejde som civilingeniør i Krüger i 1969.
Egentlig havde Cherif El-Ayouty nu bestemt sig for at nyde sin pensionisttilværelse med fitness og cafébesøg. Han var spidskandidat for Liberal Alliance i København, han har skrevet bøger, og han skrev masser af indlæg til landets aviser imod islamistiske fundamentalister og ekstremister.
”Jeg hyggede mig faktisk fint, og en dag kom min kone, Susanne hjem og sagde, at hun havde lyst til at prøve noget andet, end at arbejde i den virksomhed, hvor hun sad og lavede lønadministration for 1000 medarbejdere. Hun ville gerne åbne en lille butik med børnetøj, legetøj og ventetøj. Jeg gik ned i Waterfront for at se, om jeg kunne finde en god butik med et godt navn, der var til salg, og jeg faldt i snak med Søren Pjedsted.  Det endte med, at han sagde: ”Hvorfor køber du ikke Cha Cha Cha?”, og det gjorde jeg!
Så i stedet for at skulle nyde sit otium i ro og fred, er Cherif El-Ayouty nu administrerende direktør i Cha Cha Cha, Danmarks største frisørkæde med sine nu 12 saloner og 120 ansatte.
Hans kone, Susanne, har ansvaret for personalet.
Og Cherif El-Ayouty har trukket sig som spidskandidat for Liberal Alliance, og begrænser sine artikler til sin hjemmeside, for nu vil han koncentrere sig om sin nye forretning.



Det er en forretning
”Jeg kører kæden som en forretning”, fortæller Cherif, og da han sagde ja til at købe Cha Cha Cha var det i princippet ligegyldigt for ham, om det var en frisørkæde eller en børnetøjsbutik.
”Jeg kiggede efter et godt navn og ikke mindst udviklingsmuligheder, og så længtes jeg efter, at arbejde med mennesker, der er nede på jorden på et menneskeligt niveau”, fortæller Cherif El-Ayouty.
Og efter han har lært frisørbranchen at kende, ser han den som sjov og spændende.
”Mange frisører er kunstnere, og så er det jo en sjov branche, fordi de fleste frisører er rigtig stolte af det, de laver. De gør det faktisk ikke for pengene, men fordi de elsker det”.
Farverig, er et andet ord, Cherif El-Ayouty bruger om branchen, og han er fuld af beundring for den virksomhed, Søren og Lisbeth Pjedsted har bygget op gennem 30 år.
I dag er Søren Pjedsted i øvrigt kreativ rådgiver i Cha Cha Cha, mens Lisbeth fortsat arbejder i salonen i Hørsholm.
Og Cherif El-Ayouty har ingen planer om at lave konceptet om.
”Vi vil have de bedste frisører, den højeste kvalitet, de bedste produkter og de højeste priser”, siger Cherif El-Ayouty, og han lægger ikke skjul på, at han gerne vil kædes sammen med noget, der er smukt og af høj kvalitet.
Han fortæller også, at da han overtog Cha Cha Cha, var det forretningen i det, han så på.
”Kæden var inde i en fase, hvor der skulle ske noget forretningsmæssigt, og lige præcis det, er jeg god til”.
Når det så er sagt, fortæller Cherif El-Ayouty også, at han altid, lige fra han var en lille dreng, har været vild med flot hår.
”Et velplejet hår er den vigtigste del af en kvindes udseende”, siger han, og det formål er han stolt af at kunne bidrage til.
Hans mål er også at højne Cha Cha Cha-imaget endnu mere.

”Vi vil levere den højeste kvalitet, for kvalitet er faktisk billigere i længden. Som når man køber en Rolls Royce, så får man mere for den enkelte krone, end når man køber en Fiat”, er hans holdning.

Effektiviserer økonomien
”Problemet i praktisk talt alle frisørsaloner er, at de drives med sjælen og hjertet, og det er ikke altid optimalt”, siger Cherif El-Ayouty med et lille smil, for netop det ser han jo også lidt som charmen ved frisørbranchen.
Men når det er sagt, så er hans holdning, at jo bedre en økonomi, man har, jo gladere medarbejdere har man, og jo gladere kunder har man også. Men han er også meget bevidst om, at kunst og økonomi hænger uløseligt sammen i frisørbranchen.
”I løbet af de måneder, jeg har været inde over Cha Cha Cha, lyder det fra medarbejderne, at de er glade for, at der nu sker noget. Det giver dem forøget energi”.
For Cherif El-Ayouty betyder det, at han hverken har haft tid til fitness eller cafébesøg, siden han overtog virksomheden.
”Det eneste, jeg tager mig tid til, er Mester Frimurerlogen, som jeg er medlem af, og som jeg er stolt af at være en del af. Faktisk har vi også netop måttet annullere vores efterårsferie….”, fortæller Cherif.
Han sætter også en ære i at besøge alle saloner i hele landet en gang om ugen.
”Jeg føler, det er meget vigtigt, at jeg kommer i salonerne. Pigerne fortæller mig, at de er glade for, at jeg kommer i salonerne, og jeg sætter en ære i at kende alle de ansatte. I øjeblikket kan jeg nok huske navnene på halvdelen, men giv mig en måned mere, så kan jeg huske dem alle”, siger han med et smil, for hans holdning er, at glade medarbejdere er mere produktive medarbejdere. Og så elsker Cherif i øvrigt at omgås mennesker, og han er både åben og udadvendt.
Men hans mål er først og fremmest at konsolidere Cha Cha Cha, og skabe et helhedsindtryk, der oser af kvalitet. Derfor valgte han også at lukke salonerne i Odense og Virum: De faldt uden for det billede, Cherif gerne vil skabe af Cha Cha Cha.
”Kæden skal fremstå som en helhed. Det betyder ens kvalitet i alle salonerne, det betyder ens priser”, siger han, og fremviser en prisliste, der fremover skal være gældende i alle salonerne – uanset placering.
”Det handler om effektivisering, og det handler om, at kunderne skal vide, at de får ens service til ens pris i alle Cha Cha Cha salonerne. Og så skal de vide præcis, hvad det er, de betaler for. Derfor er prislisten ganske udførlig”.
Cherif El-Ayouty indrømmer, det er en hård tid netop nu, men han er sikker på, at Cha Cha Cha holder skinnet på næsen.
”I 2011 vil vi fortsat have et underskud. Der er ganske enkelt ikke tid nok til at rette op på det, men allerede i 2012, forventer jeg et lille overskud”.

Cha Cha Cha i USA
Cherif El-Ayouty har som nævnt planer om at etablere Cha Cha Cha på Park Avenue, i Palm Beach og i Beverly Hills i USA, og det er bestemt ikke tom snak. Han har allerede gang i et samarbejde med nogle amerikanske partnere, og lige nu er man i gang med at lede efter den helt rigtige beliggenhed, og han forventer, at den første salon åbner i begyndelsen af 2012.
”Cha Cha Cha er en af de bedste frisørkæder i verden. I USA har man ganske enkelt ikke rigtig gode frisører, og de få, der er, er stylister for modebladene uden egne saloner. Jeg vil give amerikanerne muligheden for at få en fantastisk frisøroplevelse”, siger han.
Han kan også sagtens se Cha Cha Cha i f.eks. Kina og Sydamerika eller andre dele af verden, hvor der i dag ikke findes så dygtige frisører.

Vi skal samarbejde
Cherif El-Ayouty har allerede dannet sig et ganske godt billede af frisørbranchen. Han mener, den er på vej ned ad bakke, og han giver Frisørforbundet en del af skylden.
”De skyder sig selv i foden ved at gøre det meget vanskeligt for salonejerne at have ansatte i salonerne. For kan salonerne ikke tjene penge, er der slet ingen jobs”, siger han, og påpeger, at det virker som om Frisørforbundet ser frisørmestrene som fjender, hvor de i stedet burde se branchen som en helhed.
”Frisørbranchen er ikke en industri med maskiner. Det handler om mennesker, og branchen - ansatte og ejere – burde samarbejde i stedet for at modarbejde hinanden, og de burde stå meget mere sammen om at skabe en fremtid til alles bedste”.
Og så tilføjer han: ”Forbundet taler om ”misbrug” af de ansatte, men det sker ikke. For ”misbruger” man sine ansatte, ødelægger man det kunstneriske og det passionerede menneske, og så ødelægger man sin forretning”.
Samtidig mener han klart, at frisørbranchen er alt for dårlig til at promovere sig selv.
”Når der f.eks. er modeshow er håret en rigtig vigtig del af helhedsbilledet, men tilskuerne til showet kender kun designeren af kjolen, stylisten og frisøren får en lille credit i programmet. Vi skal være mere synlige!”, er Cherif El-Ayoutys holdning, og det er hans plan, at arbejde for at hele frisørbranchen kommer op på niveau med modebranchen. Og der er ingen tvivl om, at branchen vil komme til at høre mere til Cherif, for som han selv siger det: ”Jeg kan være rimelig højrøstet, når det drejer sig om en sag, og jeg føler, at frisørbranchen er ved at gå lidt i opløsning”.
Cherif har ingen planer om at forlade frisørbranchen igen.
”Det er ikke en flygtig beskæftigelse i et par år for mig. Jeg er nu gift med min kone nr. 6, og hende skifter jeg ikke ud, og på samme måde planlægger jeg at fortsætte med Cha Cha Cha i mange år frem.

 

Af Pia Finne
Foto: Claus Peuckert

 

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

KC Luxima fra KC Professional - Nu hos HeadBrands

KC Luxima fra KC Professional - Nu hos HeadBrands

Luxima er en ammoniakfri nuancetoning, som giver et blødt resultat med glans. Toner der intensiverer eller neutraliserer nuancerne som allerede findes i håret.
System Professional introducerer System Man

System Professional introducerer System Man

System Man er den nye produktlinje inden for System Professional og er svaret til alle kræsne mænd med sofistikeret smag. Indeholder både hårpleje og styling.
ghd julegaveæsker

ghd julegaveæsker

Et lækkert udvalg af gaveæsker i guld med stylingværktøjer fra ghd med professionel ydelse til ethvert behov er perfekte julegaver.
IGORA - Nyhed fra Schwarzkopf

IGORA - Nyhed fra Schwarzkopf

Schwarzkopf professional lancerer den nye farveserie LUCID NOCTURNES. Læs mere om den her!
TIMELESS i sort udgave fra JAGUAR

TIMELESS i sort udgave fra JAGUAR

TIMELESS kombinerer klassisk æstetik og moderne ergonomisk design, med højkvalitets dyb, sort metallisk yderside. Læs om nyheden her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

ColorMANIA til Goldwell Global Zoom i Toronto

ColorMANIA til Goldwell Global Zoom i Toronto

Goldwells store, årlige happening, Global Zoom, løb af stablen i den canadiske by Toronto. De 3.000 frisører til stede kunne opleve et event i verdensklasse.
Efterårsfest med Hair Team Company

Efterårsfest med Hair Team Company

Hair Team Company har netop lige afholdt to shows fyldt med viden, venskabelighed og vilde nyheder! Var du ikke med, kan du læse om de to shows her.
Med ghd backstage til New York Fashion Week

Med ghd backstage til New York Fashion Week

ghd var stolt sponsor, da der skulle styles hår til Jeremy Scotts fashionshow under New York Fashion Week. Manden i spidsen var Eugene Souleiman.
A World in Color – farveeksplosion med Wella Professionals

A World in Color – farveeksplosion med Wella Professionals

Det var noget for enhver smag, da Wella Professionals kårede vinderme i TrendVision og relancerede Koleston Perfect i et eventet A World in Color i København.
Intercoiffures europæiske kongres i Interlaken

Intercoiffures europæiske kongres i Interlaken

Frisører fra hele verden rejste gennem fantastiske udsigter til turkise søer og hvide alpetoppe for at mødes på tværs af landegrænser, udveksle erfaringer og inspireres af hinanden.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Emil og Rasmus V. Albrectsen

Emil og Rasmus V. Albrectsen

Tvillingebrødrene Emil og Rasmus V. Albrectsen har formået at skabe et brand; Slikhaar med salonen Slikhaar Studio, egne produkter ”By Vilain”, webshop og Slikhaar TV.
Michael Schneider

Michael Schneider

Michael var gået død på frisørbranchen, og faktisk var han lige ved at gå i tømrerlære. I stedet åbnede han sin egen salon, Capo. Og det blev en bragende succes.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Lær at lave en paryk med Redken

Lær at lave en paryk med Redken

Redken viser her, hvordan man kan lave en paryk, der er perfekt til alle Halloween-festerne, der er lige rundt om hjørnet - kun fantasien sætter grænserne!
Simpel opsætning til festlige begivenheder

Simpel opsætning til festlige begivenheder

Få inspiration til en simpel, festlig opsætning her, hvor kun få ting skal brugs til en elegant opsætning.
Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Er du nysgerrig på på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Ved at tage dette 9-minutters seminar lærer du alt, du behøver at vide.
Se hvordan du kan klippe en lob med en barberkniv

Se hvordan du kan klippe en lob med en barberkniv

Her kan du se, hvordan du kan bruge en barberkniv til at klippe en lob. Se videoen her, der viser step-by-step, hvad du skal gøre.
Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Bliv inspireret af håret og moden, der var at finde på catwalken, da Balmain Paris afholdte modeshow i slutningen af juni.