LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Teaterfrisør på fuld tid på Det ny Teater


Christina Klinke Søegaard er frisørmester på Det ny Teater. Det er en spændende arbejdsplads og helt anderledes end arbejdet i en salon.

Når frisørmester Christina Klinke Søegaard, 30 år, går ind ad døren til sin arbejdsplads, kommer hun ikke ind i en smart salon med store vinduesflader og smarte behandlingsstole i moderne, minimalistisk stil. På vej ind skal hun først kante sig forbi flere stole i et mindre rum, der er en blanding af kantine og møderum. Videre går det op ad krogede trapper til 3. sal, eller hun kan tage den lille elevator. Stedet er Det ny Teater i København, hvor Christina Klinke Søegaard siden 2000 har arbejdet som frisør i de gamle bygninger. Det ny Teater har i de senere sæsoner haft stor succes med en række forestillinger med musicals, hvor kostumer og udstyr var lige så flotte - og parykkerne lige så store - som i forestillingernes originale versioner i udlandet. Musicalen Chicago er netop taget af plakaten efter forlænget spilletid.

Den 31. januar er der premiere på musicalen ”The King and I”, som spiller til maj i år. ”The King and I” er den måske flotteste og største af de klassiske Broadway-musicals, som aldrig har været opført på en professionel scene i Danmark. Det har den enkle årsag, at forestillingen simpelthen var for dyr i scenografi, kostumer, teknik og antal medvirkende. Men Det ny Teaters opsætning lader ikke The Phantom of the Opera eller Beauty and the Beast noget efter i scenisk overdådighed. For folkene bag scenen - og i dette tilfælde for Christina Klinke Søegaard - betyder det også mere arbejde. Nu er den nye forestilling på trapperne, og den er et rigtigt udstyrsstykke.



Deltidsfrisør
”På et teater arbejder man ikke som i en almindelig frisørsalon, fordi forestillingerne spiller i en bestemt periode. Imellem to forestillinger sker der ikke ret meget. Men op til næste forestilling bliver der igen hektisk aktivitet,” fortæller Christina Klinke Søegaard. Hun oplyser, at hun er den eneste fastansatte frisør på teatret. De øvrige to frisører er ansat på kontrakt, og den tredje er afløser og kommer, når der er brug for hende. Christina Klinke Søegaard blev uddannet hos Stender i Farum i april 1999. Allerede dengang vidste hun, at hun ikke ville arbejde som almindelig frisør i en frisørsalon resten af sit liv. Derfor måtte hun finde ud af noget andet. Om det skulle være film, tv eller teater, vidste hun ikke rigtig. Først da hun læste jobannoncen fra Det ny Teater, søgte hun stillingen. Og fik den. Det havde hun slet ikke ventet.

Lære forfra
”Jeg søgte ind på Det ny Teater på det tidspunkt, da Phantom of the Opera skulle sættes op første gang. Det var meget anderledes at komme herind og arbejde i forhold til arbejdet i en frisørsalon. Man kan slet ikke sammenligne de to steder, fordi mange ting skal man lære helt fra begyndelsen. Vi arbejder meget med parykker, og det lærte jeg ikke på skolen. Men efter mine år herinde ved jeg efterhånden ret meget om parykker, samt om hvordan man behandler alle mulige forskellige slags. Parykker af ægte hår er meget kostbare, og da jeg har et budget, som skal overholdes, er der brug for stor omtanke. Nogle af parykkerne er med ægte hår andre kunstigt, nogle bliver lavet af bøffelhår, og så er der dem, hvor kun en del af parykken behøver at være ægte hår.

Hyggelig salon
Christina Klinke Søegaard står i sin frisørafdeling, hvor en af hendes frisører allerede er i gang med at ordne parykker. I afdelingen er der både behandlingsstole og vaskeplads. Intet af udstyret er dog af nyeste dato, men det er hyggeligt. Ved siden af frisørafdelingen er der et mindre rum til opbevaring af parykker fra tidligere forestillinger. En enkelt paryk for forrige forestilling står endnu på en hylde, mens en mere overdådig af slagsen til næste forestilling står på en anden hylde. Det er ikke den rigtige paryk, men en model som viser, hvordan stilen er. På en lille rundvisning når man ad smalle gange til skuespillernes garderober – mændenes er på den ene etage og damernes på en anden. Når en forestilling er kommet godt i gang, klarer mange af skuespillerne og sangerne selv at sætte deres parykker på. Men efter hver forestilling skal alle parykker ses efter og ordnes. Det nytter ikke at tage en paryk på, hvor en tot hår blev uglet ved den seneste forestilling. Parykkerne ordnes til hver forestilling. Når de trænger, bliver håret vasket og rullet op og friseret. I øvrigt et det strengt forbudt for spillerne at pille i deres frisurer eller parykker.

 

Britisk scenograf
Når en ny forestilling skal i gang får Christina Klinke Søegaard også en hel bog med tegninger af alle kostumer. Her får hun et indtryk af, hvordan parykker og kostumer skal passe sammen. Hun gennemgår også på møder sammen med scenografen de praktiske ting, som vedrører frisørmesteren, og det er helt klart scenografen som bestemmer. Terry Parson, som var scenograf på London-opsætningen, fortsætter på Det ny Teater. Christina Klinke Søegaard taler med ham om hår og makeup. Terry Parson laver tegninger til håret og makeup’en taler de om. Som regel er det kun småting der ændres i forhold til den oprindelige opsætning. Da forestillingen er købt som et koncept, følges scenografien til mindste detalje.

Stort ansvar
”Til 'Phantom of the Opera' var vi 10 frisører. Frisørerne er ikke fastansat. De bliver ansat på kontrakt og som regel for én sæson. Eller for en bestemt forestilling. I denne sæson har vi to forestillinger. Og her kan frisørerne blive ansat på enten den ene eller begge forestillinger. Jeg prøver at holde fast i de mennesker, jeg allerede arbejder med. Lige nu har jeg tre piger, som afløser hinanden og mig selv.” Christina Klinke Søegaard er selv fastansat. Da hun blev ansat var det som almindelig assistent. For to år siden blev hun frisørmester, fordi den tidligere frisørmester flyttede til Aalborg. ”Da jeg blev spurgt, om jeg ville overtage frisørmester-jobbet, syntes jeg, at det var et alt for stort ansvar at påtage mig. Selv om der ligger rigtig mange arbejdstimer i mit arbejde, har jeg ikke fortrudt. Arbejdet er både sjovt og spændende. Når først en forestilling kører, laver frisørerne det samme hver eneste dag, og hår eller parykker bliver ordnet til hver forestilling.”


Lynskift på 30 sekunder

Selv om meget bag scenen for en udenforstående kan opleves som roderi, er der helt styr på sagerne. På et par kasser med et sort klæde over, ligger en række mindre remedier samt en skuespillers kostume. Med kridt er der tydeligt skrevet punkt for punkt, til hvilken scene de forskellige dele skal bruges. Under forestillingen har Christina Klinke Søegaard heller ikke meget mere plads ved scenen end bunden af en ølkasse, hvor hun har plads til kam og lak og måske lidt rekvisitter til håret. Under en forestilling med lynskift af kostume, står hun parat til at rette på paryk eller hår. ”De værste lynskift vi har haft, var på 30 sekunder. Men tøjet og skoene er lavet, så spillerne kan flå det hele af og skifte til nyt i løbet af få sekunder.”

Tre hold børn

”En normal hverdag for os - alt efter hvor stor forestillingen er – begynder kl. 10. Vi starter med at frisere parykkerne, rense skæg og tylkanter på parykker for lim. Sammenlagt er det et kæmpestort
arbejde. Alt naturligvis afhængigt af, hvor stor forestillingen er. Hvis vi har 100 parykker, som skal ordnes, er vi to frisører om dagen og to om aftenen. Nogle af herrerne og damerne har deres parykker stående i deres garderober, og nogle af spillerne får hjælp, fordi parykken kan være svær at sætte på. Når vi er færdige med at frisere, kommer nogle af spillerne ind i frisørafdelingen og får deres eget hår sneglet op, og de får bånd og strømpe på, så de er parate til at få parykken på. Til ”The King and I” har vi hver aften12 børn fra fem til 15 års alderen, som skal have parykker. For at kunne besætte en forestilling som ”The King and I”, er vi nødt til at arbejde med tre hold børn i tilfælde af sygdom, ferie, skole osv. Børnene er som regel søde, men det er hårdt arbejde at holde styr på dem. Mange af børnene er gengangere og kender til arbejdet.

Arbejdstiden
”Hos os er der ikke noget, der hedder fast arbejdstid. Man får vagtskema fra måned til måned. Jeg er her, når der er brug for mig, dvs. stort set altid. I dag f.eks. møder jeg fra kl. 10-20. I opløbet til en premiere, hele prøveperioden og som regel den sidste del af prøveperioden med delte prøver fra kl. 12 til kl. 16 og igen fra kl. 19-22.30 er det nødvendigt, at vi kommer cirka halvanden time før prøvestart for at gøre alle ting klar, og vi bliver til prøven slutter. Man plejer at arbejde hver anden uge om dagen og hver anden uge om aftenen, og hvis det kan lade sig gøre, har frisørerne fri hver anden weekend”, oplyser Christina Klinke Søegaard og siger, at der ikke er forestilling om mandagen. Hun prøver efter bedste evne at planlægge arbejdet, så frisørerne kan få et tåleligt privatliv, selv om det kan være svært. Der er nemlig mange aften-, weekend- og helligdagsvagter.

Makeup-erfaring
”Jeg går meget op i at man er faglig dygtig. Jeg bliver irriteret hvis man springer over hvor gærdet er lavest. Derfor ansætter jeg også kun uddannede frisører. Det er også en stor hjælp, hvis pigerne har lært at lægge makeup. Makeup er en mindre del af arbejdet, som vi ind imellem lægger på de medvirkende.” Christina Klinke Søegaard er ikke i tvivl om, at hvis frisører søger ind på et teater, skal det være fordi, de har lyst til arbejdet og være parat til at løse opgaverne. De skal ikke vælge jobbet, fordi de synes det er spændende at lære kendte skuespillere at kende.




Tekst: Karen Fredslund Ellegaard
Foto: Brian Jensen/Version1
Artiklen blev bragt i hair magazine, 1. udgave 2008

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Weightless Conditioning Water fra Philip B hos Oneblackcar

Weightless Conditioning Water fra Philip B hos Oneblackcar

Den lette conditioning mist giver hårstrået livgivende fugt, genetablerer elasticitet og blødhed, mens håret efterlades med sund shine. Læs om det her.
Tailor’s Hair & Body Wash kun hos Brands4hair

Tailor’s Hair & Body Wash kun hos Brands4hair

TAILOR’S Hair & Body Wash er den eksklusive fugtpleje til mænd. Læs om produktet her.
Fudge Clean Blonde Violet Xpander Foam

Fudge Clean Blonde Violet Xpander Foam

Clean Blonde Violet Xpander Foam er en let mousse med violet pigment, som absorberes hurtigt uden at føles klæbrig. Produktet fås hos HeadBrand - læs om det her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

På forreste række til Danish Beauty Award 2018

På forreste række til Danish Beauty Award 2018

I Tivoli Congress Center var der gjort klar til en festlig aften i anledning af Danish Beauty Award. Hair Magazine sad klar på forreste række til at hylde alle de nominerede.
L'Oréal Professionnel - Stilsikkert og bæredygtigt i Paris

L'Oréal Professionnel - Stilsikkert og bæredygtigt i Paris

Stilikoner, Instagramvenlige drinks og innovative lanceringer stod på programmet, da L’Oréal Professionnel indbød til presseevent i Paris.
Hair Magazine besøgte Cosmoprof i Bologna 2018

Hair Magazine besøgte Cosmoprof i Bologna 2018

For at byde foråret velkommen på bedste vis, begav Hair Magazine sig til Bologna for at opleve dét, der efter 50 år eksistens har vokset sig til et af verdens største arrangement i den professionelle skønhedsbranche.
Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

På den internationale branchemesse TOP HAIR – DIE MESSE i Düsseldorf fandtes der det meste til den, der elsker hår i alle dets former. Læs om det her og se billederne!
Wella Nordic Creative Team præsenterede sæsonens trends

Wella Nordic Creative Team præsenterede sæsonens trends

Der var fuldt hus, da en masse frisører blev inviteret indenfor af Wella Professionals til en aften, der skulle inspirere og gennemgå denne sæsons trends.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Rene Friis

Rene Friis

René Fris er amerikanernes nye modeikon. Han laver TV, skriver bøger og har sin egen hårplejeserie. Men til hverdag tager han rundt til godt 70 kunder, som han klipper og farver i deres eget hjem.
Verner Hindkjær

Verner Hindkjær

Verner Hindkjær og Svend Langdal på henholdsvis 93 og 86 år, har været med siden frisørbranchen kun bestod af herrefrisører.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Inspiration til brudefrisurer

Inspiration til brudefrisurer

Bryllupsæsonen er gået i gang! Der findes adskillige muligheder til brudefrisuren og ønsker fra bruden kan strække vidt. Se inspirationsvideoen her!
Björn Axén - How to get the look - Bohemiske fletninger

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske fletninger

Følg med i videoen, hvor Sofia Geideby viser, hvordan du laver en enkel, fin og sommerlig frisurer med fletninger.
Gun-Britt Makeover

Gun-Britt Makeover

Som noget nyt har Gun-Britt Coiffure startet Gun-Britt Makeover. Løbende vil vi kunne følge med i diverse makeovers. Her har I den første.
De første hårtørrere i salonerne

De første hårtørrere i salonerne

Der er sket en del med udstyret i salonerne siden de første tørrehjelme i 1920'erne blev en fast bestanddel af salonens interiør. I denne video kan du se, hvordan de så ud dengang.
Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist Ashley Weston giver sit bud på 5 forskellige herrefrisurer, som kvinder bare elsker. Klik her og få inspiration til herrefrisurer i salonen.