LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Elmer Stuhr - Talent for klip og logistik

Elmer Stuhr var den første frisør i Danmark, der så en lysende muligheder for frisørfagets fremtid i Vidal Sassoons klipning. Hans fremsynethed skabte fundamentet for Stuhr-kædens succes.

Han er branchens grand old man. Man kan bare ikke se det på ham. Da Elmer Stuhr tager imod i Salon Stuhr på Vesterbrogade i København er han nede i stueetagen. Lidt efter er han oppe på 1. sal, så er han nede igen og udenfor i dagslyset for at fotografen kan tage billeder ude i det fine dagslys. Spændstigt farter han op og ned ad trapperne. Der er vitalitet i Elmer Stuhrs bevægelser. Han er en mand, der tydeligt bobler af overskud, viser afslappet overblik og har sans for humor.

Vi tænker hver især: Han er nok fyldt 60 år – måske 65, det sidste tror vi, fordi hans hår er hvidt. Men nej! Bag Elmer Stuhr energiske fremtoning bor et menneske født i 1929 med uddannelse i Nr. Lyndelse på Fyn, hvor også komponisten Carl Nielsen stammer fra. Elmer Stuhr er 77 år og stadig en mand i sin bedste alder. Han har skabt et imponerende livsværk med 11 saloner plus skole samt  100 ansatte i en af Skandinaviens største frisørkæde med årlige hårkollektioner som grundlag for skoler i Danmark, Norge og Sverige. Han har også sit eget produktmærke. Elmer Stuhr kender sin business ned til mindste detalje – og har styr på den. Hemmeligheden er blandt andet et omfattende kundekartotek som grundlaget for  vigtige markedsundersøgelser om kundetilfredsheden. Dertil kommer hans fremsynethed om tidligt at inddrage medarbejderne i firmaet. Logistikken er i den grad på plads.

120 kr. om ugen
Dengang Elmer Stuhr gik ud af skolen, var det svært at få læreplads. Fordi hans søster var uddannet frisør, åbnede muligheden sig for den 15-årige dreng med læreplads i samme salon, hvor hun arbejdede. Han fik svendebrev i 1948 med udsigt til en overenskomstmæssig løn på 120 kr. om ugen. Som elev fik han 2 kr. om ugen, men så havde han også fri kost og logi.

”Det tiltalte mig at blive frisør fordi jeg følte, at det passede mig. Da jeg kunne få en god læreplads var det værd at tage det.”

Fra han åbnede sin første salon i 1957 på Vesterbrogade er der til næste år i juli gået 50 år. Det var hårdt slid i starten. Men med erfaringen kom også overblikket og evnen til at administrere. Efter læretiden var Elmer Stuhr marinesoldat og lå inde på Holmen i København. Fordi han var frisør, blev han ofte taget ud fra afdelingen, fordi de øverstbefalende trængte til en klipning. Det var behageligere end strabadserende øvelser i fuld feltmæssig uniform. I sin fritid brugte han mange timer med at klippe kunder for at tjene en lommeskilling.

”Man fik ikke meget i løn dengang,” fortæller Elmer Stuhr. ”Heldigvis var min mor fornuftig og lærte mig at spare op. Allerede da jeg gik i skole, havde jeg forskellige jobs. Da jeg købte min første salon på 1. sal her på Vesterbrogade, havde jeg sparet 22.000 kr. op til salonen, som kostede 45.000. En af mine gode kammerater var advokat, og han hjalp mig. Men han mente dengang, at det var det glade vanvid at investere sine sparepenge i Vesterbrogade-lokalerne. Han er stadig min kammerat, men har indset, at han nok bør afstå fra at råde mig. Dengang lå alle frisørsaloner på 1. sal, fordi det var for dyrt at købe i stueplan. Det var en stor dag for mig, da jeg fik mulighed for at købe to butikker nedenunder og få indgang direkte fra gaden.”

Elmer Stuhr havde også lært, at hvis man vil have et godt navn som frisør, skal man deltage i konkurrencer. Så det gjorde han. Han deltog i VM i 1960-61 og 62, vandt Københavnsmesterskabet, blev Nordisk mester og vandt ligeledes et Marcel-mesterskab. Marcel-mesterskabet var han meget stolt af. Stuhr Men & Women har international anerkendelse ved at have friseret ved fire verdenskongresser, Tokyo, Rio, New York og Paris. Desuden har Elmer Stuhr modtaget en international anerkendt pris, Business Awards 2004, for iværksættere.

”Ved at deltage i konkurrencer, fik jeg præciseret, at jeg kunne mere end bare sætte hår. Det gav mulighed for at hæve niveauet og dermed prisen. Dengang kostede det 18 kr. at blive klippet og få håret sat. Men min beliggenhed på Vesterbro, var jeg naturligvis billigere end salonerne på Strøget. Da jeg vandt Københavnsmesterskabet, kom jeg i TV-avisen en søndag aften. Dengang var der kun én TV-kanal, så jeg blev pludselig kendt. Aldrig har jeg fået så mange blomster efterfølgende,” fortæller Elmer Stuhr, som samtidig oplyser, at langt hår og opsatte frisurer dengang var moderne.

Revolution
”Men så kom revolutionen – den største omvæltning i frisørfaget. Jeg var den første, der opfangede, at noget helt nyt var på vej. I engelsk Vogue havde jeg set, at en frisør ved navn Vidal Sassoon havde klippet den tids hotte britiske modeskaber Mary Quant og den verdenskendte, ultratynde model Twiggy. Jeg rejse til London og blev vildt begejstret, da jeg besøgte Vidal Sassoon. Jeg tog hjem igen for at undervise mine medarbejdere i teknikken. Jeg kom tilbage til London adskillige gange og sendte også mit personale derover. Med Vidal Sassoons klippeteknik blev kvinderne nu selv i stand til at vaske og sætte håret. Der kom nye tider, hvor kvinderne var på vej ud på arbejdsmarkedet. Nu havde de ikke mere tid til hver uge at bruge timer på at få håret sat.

Der gik vel fem år, før de andre saloner fulgte efter. Det gav mig et enormt forspring. Med klippe-epoken forsvandt parykmoden. Vi lavede butikken om til en rigtig klippesalon. På det tidspunkt omkring 1970 – 74 var vi i salonen på Vesterbrogade omkring 36 ansatte. Kunderne væltede ind og sad og ventede ude på hovedtrappen. Så jeg åbnede tre butikker på Strøget i løbet af tre år.

Vi fik så meget presse og så stor succes, før de andre frisører kom i gang med den nye klippeteknik. Mine kolleger troede simpelthen ikke på det. Men for os blev det et fundament, som så at sige skabte hele udviklingen for Stuhr-kæden.”

For Elmer Stuhr personligt som frisør, drejede det sig om at være kreativ og sætte ting i gang.
”Som frisør skal man være først med de nye teknikker. Vi tog chancen og turde åbne tre forretninger. Siden har jeg gjort meget for at forædle mine klipninger. Ikke et øjeblik var jeg i tvivl om, at dette var fremtiden. Nu tog det meget længere tid at klippe en kunde. En frisør kunne før klare ca. 15 kunder om dagen. Med den nye klippeteknik har en frisør ca. 5 ½ kunde pr. dag. I branchen var jeg ilde set, fordi jeg reducerede behovet for frisørbesøg fra hver uge til 8-10 gange om året.”

Den dygtige frisør
Elmer Stuhr har ca. 100 ansatte fordelt i 11 saloner i Københavns området. Han ansætter selv hver eneste medarbejder, fordi det er af enorm betydning at vælge den helt rigtige medarbejder. Han siger selv, at hvis ikke han har fingeren på pulsen, ville han gå rundt som en fremmed i sine egne forretninger. Han understreger, at kundepleje er afgørende for at drive en frisørsalon med succes. Hans ansatte lærer, at frisøren skal være hundrede procent nærværende og indstillet på at lytte til hver eneste kunde. I kraft af samtalen kan den dygtige frisør lytte sig frem til den type, frisøren har foran sig. Frisøren skal kunne vejlede, klippe og sætte håret, så frisuren får den finish og kvalitet, som kunden forventer. Og det gælder hver eneste gang. Frisørfaget er meget personligt. Derfor er personalepleje vigtig. Medarbejderne skal også have gode muligheder for at udvikle sig. De skal være glade, når de møder på arbejde. Ellers kan man ikke forlange, at de leverer den begejstring, som hver eneste kunde gerne skal opleve.

Partnere
”Det har været en vigtig del at vores opbygning af organisationen dagligt ved samarbejde, efteruddannelse og aktiviteter med nerve når ud til alle forretninger.”

Da jeg åbnede forretningen på Strøget i 1974, blev to af mine dygtige medarbejdere også mine partnere – og er det stadig. Senere er der kommet yngre kræfter til i partnergruppen. Kvalitet og finish er alfa og omega i branchen. Vi har evalueringsmøder med vore butikschefer og partnere til opfølgning af budgetter og konceptet med en god strategi for udviklingen. Alle chefer og alle i organisationen kommer indefra. De kender hele forretningsgangen og ved, hvordan tingene skal være. Alt hos os kører online, så der er fuldt overblik over bookninger og budgetter. Vi har løbende evalueringer for at aflæse kundetilfredsheden. Det er et vigtigt værktøj i det daglige arbejde,” slutter Elmer Stuhr

Elmer Stuhr stoppede med at klippe kunder for over tyve år siden, for at koncentrere sig om udviklingen og den daglige drift.

 

Tekst: Karen Fredslund Ellegaard
Foto: Claus Peuckert
Artiklen blev bragt i hair magazine, 4. udg. 2006

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Matrix SoColor Cult med 29 intensive farver

Matrix SoColor Cult med 29 intensive farver

Matrix SoColor Cult er en hårfarveserie med en omfattende farvepalette med 29 farver, der kan tilpasses i intensitet og holdbarhed.
Hold.Me Hairspray fra Design.Me

Hold.Me Hairspray fra Design.Me

Hold.Me hårspray gør det nu muligt at tilpasse sprayen præcis, som man ønsker det. Læs mere om produktet her.
COLOUR serie med granatæbleolie & hyben fra TRINITY

COLOUR serie med granatæbleolie & hyben fra TRINITY

Trinity er ude med en nye produktserie, der giver liv og spændstighed til farvet hår. Læs mere om serien her.
Nyhed fra ZENZ - ZENZ Organic Hair Spa

Nyhed fra ZENZ - ZENZ Organic Hair Spa

ZENZ Organic Hair Spa er en sand revolution. Den er designet til at gøre hårbehandlinger mere effektive på kortere tid – helt uden brug at elektricitet. Læs mere her.
Tre nyheder fra Eksperience

Tre nyheder fra Eksperience

Revlon Professional udvider sit Eksperience-sortiment med tre produkter; Blonde - Grey Hair Cleanser, Color Intensifying Hair Conditioner og Hydrating Hair Conditioner.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' internationale TrendVision 2018 løb af stablen i Lissabon, og frisører fra hele verden var samlet til en Creative Retreat Experience.
La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

Det er ganske vist nogle uger siden, at Paris Fashion Week SS19 løb af stablen, men det betyder ikke, at vi stopper med at inspireres. La Biosthetique skabte hårlooket til Talbot Runhofs show.
Wella Professionals inviterede til trendaften

Wella Professionals inviterede til trendaften

Endnu en gang åbnede Wella Professionals dørene op for mere end 320 frisører landet over for at inspirere, udfordre og undervise branchen i de seneste trends.
Glamour og luksus til Gold International Show i København

Glamour og luksus til Gold International Show i København

Modehuset Gold bød 800 frisører fra hele verden til gallaaften i Købehavn med show, cirkusartister og flere nye lanceringer.
En hel weekend med HeadBrands

En hel weekend med HeadBrands

Mere end 250 frisører var kommet fra alle Nordens hjørner for at tage del i den allerførste HeadBrands Xperience – og hvilken oplevelse det var!

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Betty Christoffersen

Betty Christoffersen

Betty Christoffersen er en kvinde med rigtig mange jern i ilden, og hun brænder for dét, hun gør; om hun klipper i salonen, underviser eller laver shows rundt omkring i verden. Betty Christoffersen ejer SACO Hair på Fiolstræde i København sammen med Jan Holck.
John Stender

John Stender

John Stender holdt op med at klippe for mange år siden. Men han er købmand til fingerspidserne, og han ser gerne sine 20 saloner udvidet til 30-35 stykker over årene.

Nyeste videoer se flere videoer

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

I denne video viser ghd, hvordan man laver det perfekte wavy hår med et glattejern.
Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Skønhedsbrandet Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre billedet af mandlighed med den nye kampagne Be Yourself More.
Lær at lave en paryk med Redken

Lær at lave en paryk med Redken

Redken viser her, hvordan man kan lave en paryk, der er perfekt til alle Halloween-festerne, der er lige rundt om hjørnet - kun fantasien sætter grænserne!
Simpel opsætning til festlige begivenheder

Simpel opsætning til festlige begivenheder

Få inspiration til en simpel, festlig opsætning her, hvor kun få ting skal brugs til en elegant opsætning.
Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Er du nysgerrig på på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Ved at tage dette 9-minutters seminar lærer du alt, du behøver at vide.