LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Finn Ellegaard - interview med ejeren af Ellegaard Hairfactory

Finn Ellegaard - Ellegaard Hairfactory

Man skal sprænge rammerne
Livet er at udforske og skabe nyt. ”For mig handler det ikke om at tjene masser af penge, men om at være rig på oplevelser”, siger Finn Ellegaard. Han vil gerne selv have fingrene nede i mudderet, og han brænder for at gøre mennesker smukke.

”Jeg er ikke god til at blive sat i bås og holdt i rammer. Livet går ud på at udforske holdninger og skabe nyt”. Sådan lyder det fra Finn Ellegaard, der i dag driver to saloner på Frederiksberg og i Holte. Han mener, livet går ud på at sprænge rammer, og at man skal se mulighederne frem for
begrænsningerne.

”Grundlæggende ville jeg slet ikke være selvstændig, men så fandt jeg faktisk ud af, at jeg godt kan lide at skabe og gennemføre mine egne ideer”. Så Finn giver den gas hver dag, men samtidig arbejder han også på at gøre sig selv overflødig.

”Jeg har valgt at arbejde 30 timer om ugen – men så arbejder jeg også benhårdt - og holder så meget ferie som muligt. For min filosofi er, at jeg ikke er blevet selvstændig for at tjene en masse penge, men for at have friheden til at gøre mere af det, jeg holder af sammen med min familie. Det er i bund og grund mit motiv for at arbejde”, lyder det fra Finn Ellegaard.

”Jeg har valgt at arbejde 30 timer om ugen – men så arbejder jeg også benhårdt - og holder så meget ferie som muligt. For min filosofi er, at jeg ikke er blevet selvstændig for at tjene en masse penge, men for at have friheden til at gøre mere af det, jeg holder af sammen med min familie. Det er i bund og grund mit motiv for at arbejde”, lyder det fra Finn Ellegaard.

Ydmyg person
Vi sidder på café Citroën på Vesterbrogade lige efter åbningstid, og bortset fra et par ældre veninder, der nyder en hyggelig brunch, har vi caféen for os selv; Finn Ellegaard, fotografen og jeg selv, og det fungerer fint, for Finn er ikke den pågående type, der elsker at blive fotograferet. Han hviler i sig selv og kræver ikke opmærksomheden. Og det er egentlig også måden, han agerer på som frisør. Han tæller blandt Danmarks fremmeste frisører, men han gør ikke meget væsen af sig. Modeshows og lignende har han ikke lyst til, derimod lægger han en del energi i Marcelklubben og den mere faglige del af frisørfaget.

Han har dog været på og lavet masser af shows i både ind- og udland. ”Jeg har ikke dyrket det så meget i de senere år. nu skal de nye til, og jeg kan godt forstå, de gider, for det er en udfordring. Finn Ellegaard blev udlært for 30 år siden, han har arbejdet som frisør i England, han har været medejer af Cha Cha Cha, og for 16 år siden åbnede han salonen på Gammel Kongevej på Frederiksberg. For otte år siden åbnede han sin forretning i Holte. ”Min helt generelle holdning til frisørfaget er, at man skal kunne sit håndværk”, lyder det fra Finn Ellegaard, der ser branchen
delt i to; salonerne og stylisterne.

”Håndværkerne findes ude i salonerne, hvor de danner grundlaget for stylisternes arbejde, men det er stylisterne, der promoveres, og håndværket glemmes lidt”, mener han.

Læs også: Optagelsesprøve - ny energi til Marcelklubben

At Finn blev frisør var en tilfældighed. ”Som teenager havde jeg en uro, og der skulle ske noget, så det var enten kok eller frisør, og så valgte jeg frisør, og jeg valgte rigtigt”, er finn ikke i tvivl om. I dag har han 15 ansatte i de to saloner, og selv om der selvfølgelig er en del administrativt
arbejde, prøver Finn stadig også at være frisør. ”Det er jo det, jeg brænder for – at gøre folk smukke”, siger han, og han videreuddanner sig løbende, bl.a. tager han to gange om året til udlandet for at få ny inspiration. ”Den dag, jeg ikke længere gider få ny inspiration, så stopper
jeg, for det skal være passionen og lysten, der driver værket, og dét at være en god frisør er nødt til at komme indefra”.

Det fedeste job
At være selvstændig frisør er det fedeste job i verden, mener Finn Ellegaard, fordi man kan kombinere arbejdet med tal og strategi bag skrivebordet med dét at være kreativ. Og han holder også af at have personale, for fællesskabet er super vigtigt for ham – såvel det sociale som det
faglige. ”Derfor tager vi alle sammen en årlig tur til udlandet sammen, netop for at kombinere det faglige og det sociale”, siger han, mens vi drikker en café latte.

Hans holdning er også, at man som frisør får de kunder, man fortjener. Er man selv den mere progressive type, får man de spændende kunder, og er man mere forsigtig, får man de mere forsigtige kunder, og han fortæller, at i Ellegaard Hairfactory har man alle typer kunder og alle typer frisører; de markante såvel som de blødere. Fælles er dog en høj kvalitet, og en seriøs rådgivning, som finn ellegaard lægger stor vægt på. ”Men det er også super vigtigt, at det er sjovt at gå på arbejde, for det afspejler sig klart i omsætningen”. Selv er Finn meget til de rene linjer og det klippede hår med masser af inspiration hentet hos Sassoon. ”Jeg kan godt lide at give kunderne lidt kant. de må gerne være anderledes, men de skal være velklippede, og frisuren skal være lækker, og den skal holde”.

Læs også: Marcelklubbens Londonaften på Zefside i København

Danskerne er konservative
Finn Ellegaard mener, danskerne er blevet mere konservative med årene, hvad angår deres hår. ”Vi kører så meget med, at alt er tilladt. Men man ser ikke en tøjdesigner sige, at alt er tilladt i en kollektion…. som frisører er vi ikke så markante i vores holdning. Men siger man ikke sin mening, og står man ikke ved det, man står for, så får man heller ikke sin egen kundekreds”.

Når det gælder inspiration, henter Finn gerne sin i magasiner, på nettet og ved at arbejde med kollegaerne i Marcelklubben. ”Og så bruger jeg tid på at ”lege” med håret. Det er ofte noget, man som frisør glemmer, men det er på den måde, man udvikler sig og får lyst til at arbejde videre
med håret”, mener han.

Kurser er selvfølgelig også en vigtig del af at udvikle sig, men igen handler det om, at man går hjem og leger videre… derfor sikrer Finn Ellegaard også, at har en medarbejder været på kursus, skal vedkommende fortælle de andre, hvad de har lært. ”Når man skal fortælle noget videre, kræver det nemlig, at man tænker tingene igennem”.

”Det er lidt problemet med frisørbranchen i dag. Mange af de unge arbejder fra 9-18 og så skal de hjem til kæresten. De investerer ikke den tid, der skal til for at blive rigtig god. Men jeg mener, vi skal passe på, at vi ikke bliver for selvfede og går rundt og tror, vi kan det hele på den halve tid. Vi gamle, vi bruger stadig tid på at udvikle os, for vi ved, at det handler om hele tiden at være på og at være med”. I sine to butikker har Finn Ellegaard løbende 3-4 elever, for også dét, mener han, er med til at udvikle. ”De er fagligt helt med, og de unge giver en energi i salonerne, både med deres udseende og med den tilgang de har til tingene”.

Fritiden motiverer
Finn Ellegaards anden store passion er at løbe, som han gør i sin fritid, og selvfølgelig at være sammen med familien; sin kone Merete, der også arbejder i salonerne og sine to drenge på 13 og 16 år. Han er ikke i tvivl om, at fritid og ferie motiverer til arbejdet.

”At have det godt, og at være rig på oplevelser, er det aller vigtigste for mig”, og han fortæller videre, at: ”Merete og jeg er ikke de vigtigste personer i butikkerne. Vi er ikke vores saloner, som mange frisører har en tendens til at blive, vi er en del af dem”. Derfor bruger Finn også en del tid på at informere medarbejderne om, hvad der skal ske, og der er en høj grad af medbestemmelse. ”Jeg har altid gået meget op i at drive min virksomhed, ikke som en frisørsalon men som en virksomhed, hvor kreativitet og forretning går hånd i hånd. For har man styr på forretningen, har man mere energi til at være kreativ”.

Vi lever i nye tider
Finn Ellegaard ser positivt på branchen, og ordet krise, bruger han ikke. ”Vi har nye tider, og vores butik er gearet til at kunne give den ekstra gas, når opsvinget kommer igen”, lyder det fra finn, der videre fortæller, at Ellegaard Hairfactory har været så heldig ikke at have oplevet nedgang i de senere år men en lille stigning, og en stigning i antallet af medarbejdere fra 11 til 15.

”Selv om tiderne er dårlige, skal man kæmpe og være kreativ. Og så handler det om at give kunderne en oplevelse, de ikke havde forventet – og det er ikke en kop kaffe, men f.eks. at få lagt lidt make-up eller andet”. Priserne lader Finn Ellegaard også stige fast med tre procent om
året. ”Men vi lægger hele tiden mere service på og små add-ons”. Produktsalget går han også op i, ikke mindst fordi han mener, det er en del af en god rådgivning, at kunden kommer hjem med det rigtige produkt. Og gælder det fremtiden, mener han godt, der kan være 1-2 flere frisører i salonerne, men flere saloner står ikke umiddelbart på programmet.

”Jeg vil dog ikke udelukke noget, men det kommer aldrig til at handle om en kæde, for jeg er ingen skrivebordshest. Jeg vil gerne selv have fingrene nede i mudderet”.


Tekst: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert

Denne artikel blev udgivet i 3. udgave af Hair Magazine 2014.

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Matrix SoColor Cult med 29 intensive farver

Matrix SoColor Cult med 29 intensive farver

Matrix SoColor Cult er en hårfarveserie med en omfattende farvepalette med 29 farver, der kan tilpasses i intensitet og holdbarhed.
Hold.Me Hairspray fra Design.Me

Hold.Me Hairspray fra Design.Me

Hold.Me hårspray gør det nu muligt at tilpasse sprayen præcis, som man ønsker det. Læs mere om produktet her.
COLOUR serie med granatæbleolie & hyben fra TRINITY

COLOUR serie med granatæbleolie & hyben fra TRINITY

Trinity er ude med en nye produktserie, der giver liv og spændstighed til farvet hår. Læs mere om serien her.
Nyhed fra ZENZ - ZENZ Organic Hair Spa

Nyhed fra ZENZ - ZENZ Organic Hair Spa

ZENZ Organic Hair Spa er en sand revolution. Den er designet til at gøre hårbehandlinger mere effektive på kortere tid – helt uden brug at elektricitet. Læs mere her.
Tre nyheder fra Eksperience

Tre nyheder fra Eksperience

Revlon Professional udvider sit Eksperience-sortiment med tre produkter; Blonde - Grey Hair Cleanser, Color Intensifying Hair Conditioner og Hydrating Hair Conditioner.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' internationale TrendVision 2018 løb af stablen i Lissabon, og frisører fra hele verden var samlet til en Creative Retreat Experience.
La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

Det er ganske vist nogle uger siden, at Paris Fashion Week SS19 løb af stablen, men det betyder ikke, at vi stopper med at inspireres. La Biosthetique skabte hårlooket til Talbot Runhofs show.
Wella Professionals inviterede til trendaften

Wella Professionals inviterede til trendaften

Endnu en gang åbnede Wella Professionals dørene op for mere end 320 frisører landet over for at inspirere, udfordre og undervise branchen i de seneste trends.
Glamour og luksus til Gold International Show i København

Glamour og luksus til Gold International Show i København

Modehuset Gold bød 800 frisører fra hele verden til gallaaften i Købehavn med show, cirkusartister og flere nye lanceringer.
En hel weekend med HeadBrands

En hel weekend med HeadBrands

Mere end 250 frisører var kommet fra alle Nordens hjørner for at tage del i den allerførste HeadBrands Xperience – og hvilken oplevelse det var!

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Hasse Kliem

Hasse Kliem

Hair Magazine er gået tæt på Hasse Kliem, der driver salonen Moreteasir. For Hasse er frisørfaget en passion, og han er stadig fascineret af faget.
Rikke Brøns

Rikke Brøns

Rikke Brøns er en visionær og fremadrettet frisør og forretningskvinde med frisørsalon, luksus-SPA og klinik i Skive. Det har været hårdt arbejde at sætte sig ind at drive forretning.

Nyeste videoer se flere videoer

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

I denne video viser ghd, hvordan man laver det perfekte wavy hår med et glattejern.
Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Skønhedsbrandet Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre billedet af mandlighed med den nye kampagne Be Yourself More.
Lær at lave en paryk med Redken

Lær at lave en paryk med Redken

Redken viser her, hvordan man kan lave en paryk, der er perfekt til alle Halloween-festerne, der er lige rundt om hjørnet - kun fantasien sætter grænserne!
Simpel opsætning til festlige begivenheder

Simpel opsætning til festlige begivenheder

Få inspiration til en simpel, festlig opsætning her, hvor kun få ting skal brugs til en elegant opsætning.
Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Er du nysgerrig på på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Ved at tage dette 9-minutters seminar lærer du alt, du behøver at vide.