LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Fem generationer af frisører: At være frisør er en livsstil

Når Isa Koch begynder sin frisøruddannelse til august, er hun 5. generation af frisør er i ”Koch-dynastiet” – som de selv kald er det med et smil på læben. Hos Frisør Koch kommer alle typer mennesker. Kendisser og hr. og fru Danmark, rockere, biskopper og game damer – og alle behandles ens, og alle nyd er den hyggelige, specielle atmosfære og stemning, der er i salonen.


”Familiedynastiet Koch”. Sådan kalder Jens, Jan, Jesper og Isa Koch selv med et smil på læben Frisør Koch i Skindergade i København. Jan Koch er 4. generation af den traditionsrige frisørfamilie, hvor Willy Koch oprindelig grundlagde salonen på adressen Vimmelskaftet 36 (Strøget) i 1927. Han blev efterfulgt af Hans samt Jens Koch, far til den nuvær ende indehaver, Jan Koch. Jesper Koch, bror til Jan, arbejder i dag hos Moreteasir, men også han forventer at blive en del af familieforetagendet, og sidst er Jan Kochs datter, Isa – 5. generation – nu på vej ind i faget. til august begynder hun nemlig sin uddannelse som frisør, og som Jan Koch spøgefuldt siger det ”Hun skal jo sikre os vores 100 års jubilæum”. ”Min farfar begyndte som klassisk herrefrisør. faktisk eksisterede der kun herrefrisører dengang i 20erne”, fortæller Jens Koch. Men Jens’ farfar Willy var dog blandt de første, der tog et kursus som damefrisør, da permanent og vandondulation blev ”in”, og således var grunden lagt til virksomheden i dag. Jens’ far, Hans, fulgte i sin fars fodspor, og i salonen mødte han Jens’ mor, der ligeledes var frisør – og en del af virksomheden. ”Som dreng opholdte jeg mig jo rigtig meget i salonen. Dengang havde man som frisør et super forhold til sine kollegaer, og alle frisørerne i området var mine ”onkler”, som jeg hjemmevant kom hos. Manglede vi vand, vaskede vi bare kundens hår hos naboen o.s.v.”, fortæller Jens Koch, mens han viser gamle billeder, som han har fundet frem fra dengang frisørerne var klædt i fine, hvide kitler, og fra dengang general Montgomery kørte forbi salonen i forbindelse med Danmarks befrielse. Som faget har det, har også Marcelklubben været en stor del af familiens liv. Således var Willy Koch præsident i Marcelklubben i 15 år, Hans Koch var præsident i 24 år, og Jens Koch har været præsident i 10 år. og i foråret blev også Jesper Koch en del af Marcelklubben.



Danmarks første unisex-salon
I 1969 blev Frisør Koch en af landets første unisexsaloner – eller svingdørssaloner om man vil. ”Dengang var det utænkeligt, at mænd og kvinder skulle sidde i samme lokale. Derfor lavede min far en svingdørssalon, og mændene, der pludselig havde fået langt hår, var atter tilbage”, fortæller Jens Koch med et smil. Frisør Koch flyttede til Skindergade, Jesper blev født 10 dage senere, og som 16-årig kom Jan Koch i lære hos Jørgen Bøgebjerg, mens Jørgen Bøgebjergs to sønner, Thomas og Christian stod i lære hos Jens Koch – sådan var det dengang! for Jan Koch var det egentlig ganske naturligt at gå ind i frisørbranchen. ”Jeg var jo opvokset i den. alle mine forældres venner var frisører, vi var til masser af arrangementer i Marcelklubben, og da jeg skulle vælge fag, var det faktisk ikke svært. Jesper var derimod ikke sikker på, at frisørfaget var noget for ham, men da han på den efterskole, han gik på, lavede en opgave om netop frisørfaget, besluttede han sig for, at det også skulle være vejen frem for ham. Jesper kom i lære hos Hasse Kliem i Moreteasir, og det er nu seks år siden. Men ingen af drengene har følt sig presset ind i frisørbranchen. ”Det er sket af lyst”, lyder det fra dem begge. og mens Jens og Jesper holder mest af det kreativt udfordrende rent fagligt, er Jan mere forretningsmand. ”Hvis jeg havde været i lære for 30 år siden, var jeg klart blevet herrefrisør – det går hurtigt og uden de store sværdslag”, siger han selv med et smil. Således er det også Jan, der driver Shampooshoppen.dk, med salg af hårprodukter til private på nettet, ligesom han har andre skibe i søen, bl.a. Copyshop, der laver plakater, postkort m.v. i kælderen. for Jesper er det helt andre ting, der trækker. Det er den kreative proces, udviklingen i faget, og det hele tiden at prøve faglige grænser af. Derfor er han meget glad for at være hos Hasse Kliem i Moreteasir, hvor han laver shows og i det hele taget har rig mulighed for at bruge sin kreativitet.


En hyggelig stemning

Hos Frisør Koch kommer alle typer mennesker. kendisser og ganske almindelige mennesker, rockere, biskopper og gamle damer – og alle behandles ens, og alle nyder den hyggelige, specielle atmosfære og stemning, der er i salonen. "En dag sad biskoppen og blev klippet på den ene stol, og ved siden af ham sad en fyr med masser af tatoveringer og skulle have klippet rockabilly-hår. Det er kontraster, der vil noget”, lyder det fra Jan, og Jens supplerer: ”Vi har også en ældre dame, der kommer i taxa hver eneste dag for at få vasket sit hår, og så snakker vi selvfølgelig, og kigger på de papirer, hun har fået, men som hun ikke lige forstår o.s.v.”. Mens vi sidder og taler kommer en kunde ind. en mand, der også er kommet i salonen igennem mange år, og han falder samstemmende ind. ”Det er den hyggelige stemning, man føler sig altid velkommen, og så får man sig en lille snak, mens der klippes hår”. Selv om Jens, Jesper og Jan’s tilgang til frisørfaget er forskellig, er de alle sammen enige om, at man skal være socialt anlagt for at være i faget. Man skal kunne lide og ikke mindst have fl air for at tale med mennesker, og man skal have tålmodighed til og interesse for at høre om deres hverdag. ”i vores salon kommer der jo flere gene ra tioner, såvel som vi er fl ere generationer. Det kan være både faren, datteren og børnebørnene, der bliver klippet hos os, og det skaber en speciel atmosfære”, fortæller Jan. nu kommer den lille hund også ud og blander sig. ”Det er en rigtig salon-hund. Den er med hver dag, siger hej til kunderne og tusser lidt rundt”, lyder det fra Jens. Og alle er de enige om, at dét at være frisør, er en livsstil.

Bedste venner
Isa er 17 år. Hun går i 10. klasse nu, og efter sommerferien skal hun begynde på grundforløbet på frisørskolen. ”Jeg har jo klart også hentet inspiration hos min far, min farfar og min farbror”, fortæller hun. Men hun vil ikke i lære hos dem. ”Jeg vil finde et andet sted at komme i lære, hvor jeg kan udvikle mig, og hvor jeg kan prøve noget nyt”, siger hun. Som alle andre teenagere, havde Jan, dengang han var ung, ikke forestillet sig, at han skulle arbejde sammen med sin far. ”I dag er vi faktisk bedste venner. vi taler om alt. Vi bor begge i Lyngby, og igennem de seneste otte år, har vi kørt sammen ind til salonen og hjem igen hver dag”, fortæller Jan, og tilføjer med et smil ”Vi har dog separate fridage…”. Jan’s oldefar, Willy, var i salonen hver dag, indtil han blev 89 år, og da han stoppede med at komme der, døde han tre måneder efter! ”Min farfar, Hans Koch var lidt klogere. Han stoppede som 67 årig, men jeg er bange for, at min far slægter oldefar mere på”, fortæller Jan med et smil. Selv siger Jens ikke noget. Så det må tiden jo vise! og gode historier fra de mange år i branchen, har han i hvert fald masser af. Bl.a. fortæller Jens koch om sin farfar, der fik kunst for klipninger, hvilket har resulteret i en stor kunstsamling i dag, og han fortæller om en kvinde, der var fast kunde i butikken, og som på et tidspunkt bad Jens’ far om, om han kunne skaffe hende en Buddha. Jens, der var stik-i-rend drengen skulle selvfølgelig slæbe den mange kilo tunge Buddha. Årene gik, Jens overtog kvinden som kunde, og da hun døde, havde hun testamenteret den nu mange tusinde kroner værdifulde Buddha til ham. Han fortæller om Ella Fitzgerald og Josephine Baker, der kom i salonen, og om en oliesheik,
der skulle have klippet sine 25 koner i salonen, der i den anledning måtte ryddes for mænd…..

Man kan ikke leve på traditioner
Selv om der er mange traditioner forbundet med en frisørsalon, der så dagens lys for 84 år siden, er alle generationerne i ”Koch-dynastiet” enige om, at det i høj grad handler om fornyelse og udvikling, hvis man skal drive frisørsalon i dag. ”Vi kan ikke leve på traditionerne. forandringer skal følge tiden”, er holdningen, og Jan er glad for, at de til daglig er to chefer i forretningen, der er udlært i forskellige tider, og som derfor ser forskelligt på tingene. ”Det giver en rigtig god sparring, selv om vi er enige om det meste”. Og at det faglige arbejde skal være i orden, sættes meget højt. ”Vi lever i en tid, hvor mange unge nyuddannede gerne vil prøve kræfter med livet som selvstændig frisør. Det betyder klart, at vi også skal være på stikkerne for at følge med”. Men det skulle der ingen problemer være i med Jesper og Isa som de nye unge i ”Koch-dynastiet”.

Tekst: Pia Finne
Foto: Peter Hartley

Se desuden flere frisørartikler om hårmode, styling og frisørshows her

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

COLOUR serie med granatæbleolie & hyben fra TRINITY

COLOUR serie med granatæbleolie & hyben fra TRINITY

Trinity er ude med en nye produktserie, der giver liv og spændstighed til farvet hår. Læs mere om serien her.
Nyhed fra ZENZ - ZENZ Organic Hair Spa

Nyhed fra ZENZ - ZENZ Organic Hair Spa

ZENZ Organic Hair Spa er en sand revolution. Den er designet til at gøre hårbehandlinger mere effektive på kortere tid – helt uden brug at elektricitet. Læs mere her.
Tre nyheder fra Eksperience

Tre nyheder fra Eksperience

Revlon Professional udvider sit Eksperience-sortiment med tre produkter; Blonde - Grey Hair Cleanser, Color Intensifying Hair Conditioner og Hydrating Hair Conditioner.
Stylingvokse fra HH Simonsen

Stylingvokse fra HH Simonsen

Wax to the max med hårvokse fra HH Simonsen! Nu kan du få tre professionelle vokse med brasiliansk nøddeolie, der også er sweat proof.
Bohemian Collection från Jaguar i Limited Edition

Bohemian Collection från Jaguar i Limited Edition

De to sakse Boho Dream og Boho Chic er dekorerede i bohemisk stil og har de tekniske egenskaber fra Jaguar Silver Line. Limited edition: 1/11 til 15/12.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' internationale TrendVision 2018 løb af stablen i Lissabon, og frisører fra hele verden var samlet til en Creative Retreat Experience.
La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

Det er ganske vist nogle uger siden, at Paris Fashion Week SS19 løb af stablen, men det betyder ikke, at vi stopper med at inspireres. La Biosthetique skabte hårlooket til Talbot Runhofs show.
Wella Professionals inviterede til trendaften

Wella Professionals inviterede til trendaften

Endnu en gang åbnede Wella Professionals dørene op for mere end 320 frisører landet over for at inspirere, udfordre og undervise branchen i de seneste trends.
Glamour og luksus til Gold International Show i København

Glamour og luksus til Gold International Show i København

Modehuset Gold bød 800 frisører fra hele verden til gallaaften i Købehavn med show, cirkusartister og flere nye lanceringer.
En hel weekend med HeadBrands

En hel weekend med HeadBrands

Mere end 250 frisører var kommet fra alle Nordens hjørner for at tage del i den allerførste HeadBrands Xperience – og hvilken oplevelse det var!

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Nicci Welsh

Nicci Welsh

Nicci Welsh styler supermodeller og kendisser verden over, og når der er Elle Style Awards, holdes tøsefesten før festen hos Nicci, hvor der styles til den røde løber.
BETTINA LERVIG

BETTINA LERVIG

"Jeg elsker, når der er bevægelse i tingene, og jeg kan godt lide at provokere". Bettina Lervig mener, at den danske frisørbranche skal lære, at rykke lidt hurtigere.

Nyeste videoer se flere videoer

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

I denne video viser ghd, hvordan man laver det perfekte wavy hår med et glattejern.
Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Skønhedsbrandet Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre billedet af mandlighed med den nye kampagne Be Yourself More.
Lær at lave en paryk med Redken

Lær at lave en paryk med Redken

Redken viser her, hvordan man kan lave en paryk, der er perfekt til alle Halloween-festerne, der er lige rundt om hjørnet - kun fantasien sætter grænserne!
Simpel opsætning til festlige begivenheder

Simpel opsætning til festlige begivenheder

Få inspiration til en simpel, festlig opsætning her, hvor kun få ting skal brugs til en elegant opsætning.
Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Er du nysgerrig på på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Ved at tage dette 9-minutters seminar lærer du alt, du behøver at vide.