LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Interview med Wella's Patrick Cameron


Patrick Cameron på scenen under Wella's ITVA 2014

Patrick Cameron er kendt for sin sprudlende energi og glæde, og den beskrivelse passer perfekt, da Hair Magazine mødes med ham efter han har været på scenen ved Wella International Trend Vision Awards 2014/HairWorld i Frankfurt.

Det har været nogle meget intensive dage for Patrick Cameron, som næsten ikke har været trådt ned fra scenen, siden Wella ITVA og HairWorld startede den 3. maj i Frankfurt. Han er kendt for at være ITVAs årlige konferencier, som leverer en fantastisk energi fra scenen hver gang. Desuden er han er verdensberømt for sin langhårsopsætninger og sine strålende programmer.

Hans mangeårige erfaring som konferencier for Wella ITVA har givet ham en unik indsigt i konkurrencen. "Der er meget få begivenheder i dag, der virkelig afspejler tidens trends, og det er hvad adskiller Wella Trend Vision fra mange andre konkurrencer i branchen. Og det bedste er, at uanset hvor i verden du kommer fra, vil du have mulighed for at vinde en af verdens største frisør konkurrencer - og det er det magiske ved Trend Vision, " sagde Patrick Cameron.

Læs også: Patrick Cameron (2011)

ITVA var ikke en særskilt begivenhed i år, konkurrencen blev i stedet afholdt på en speciel Wella scene under den berømte HairWorld udstilling, som finder sted en gang hvert fjerde år. Ud over dette tilbød  konkurrencen flere præmier og vindere. "Formen var meget anderledes i år. Wella ønskede flere vindere, hvilket jeg synes er meget vigtigt. Den fotografiske konkurrence er ny og spændende, men kan udvikles meget mere.", siger Patrick Cameron om dette års ændringer. "Jeg synes, det var en utrolig god eksponering for Wella og Trend Vision at tage del i HairWorld, da tusindvis af mennesker kommer til messen hver eneste gang."

Man skal være i stand til at dele sin succes

Da vi spurgte Patrick Cameron om hemmeligheden bag hans uendelige energi og positivitet, siger han, at det vigtigste er at elske, hvad du gør, fordi hvis du ikke gør det kan det ses. "Noget, som jeg lærte for mange år siden, er, at hvis du er en succes, bliver du nødt til at dele denne succes. Ligegyldigt, hvor træt jeg er, sørger jeg altid for at være sød og rar mod alle de mennesker, jeg møder, og som beundrer mig og mit arbejde. Og jeg tror, det er min ærlighed og kærlighed til faget, der gør at jeg stadig efter 25 års arbejde er en global frisør i branchen."

Patrick mener, at gode kommunikationsevner er afgørende for at opnå succes. "Jeg er ligesom en atlet, der har trænet i mange år, jeg er altid opmærksom på de mennesker der er omkring mig. Jeg laver meget smukke håropsætninger, men hvis du vil vide, hvad der virkelig har givet mig succes, er det mine kommunikationsevner.

"Man kan være verdens bedste til noget, men hvis du ikke kan dele det med andre, så ingen vil stoppe op og kigge."

Wella fandt mig

I løbet af 80'erne, var Patrick Cameron operachef i London for Europas største hårfirma med over 500 saloner, og det var faktisk på den måde, at Wella fandt ham. Patrick blev sendt til Tyskland for at afholde et seminar, og derefter blev flere og flere lande interesseret i, hvad han havde at komme med. "I stedet for vokse ved at få flere kunder, så voksede jeg geografisk," sagde Patrick Cameron. "Jeg rejste over hele verden, og folk kunne genkende mig."

Jeg har altid elsket langhårsopsætninger

Da Patrick Cameron bliver spurgt, "hvorfor langhårsopsætninger?" svarer han, at han altid har elsket det. I slutningen af 80'erne, da Patrick begyndte at lave langhårsopsætninger  var han helt alene om det. "Det var noget, som frisører havde opgivet, fordi det ikke var trendy. Der handlede det mere om de naturlige og smukke frisurer, som blandt andet Sassoon var med til at skabe. Men jeg startede med at lave langhårsopsætninger, og jeg lærte det på samme måde som Sassoon gjorde med en trin-for-trin tilgang," forklarer han. Det handler meget om følelser og drama i langt hår, og Patrick Cameron mener, at det er meget svært at mestre det, men let at lære teknikken.


Patrick Cameron i gang med at skabe en af sine fantastiske langhårsopsætninger.

Dramatik passer til min personlighed

"Det er dramatikken i det lange hår, som jeg kan lide, og dramatik passer til mig," sagde Patrick Cameron med et smil på læben. »De bevægelser, der er nødvendige for at style langt hår, er større. Det er langt mere dramatisk at rede og style et langt hår end at klippe korthårsfrisurer. Og det passer min personlighed perfekt," siger han.

Patrick Cameron finder inspiration overalt. Det kan være lige fra at se professionelle frisører arbejde til at finde noget interessant ved en forbipasserende kvindes hår. Men også andre områder som fx naturen og musik kan give ham ideer. "Jeg tager små bidder af ideer fra forskellige kilder og samler det til noget nyt."

Patrick laver dvd'er til undervisning og kollektioner årligt, og der ser han også, at frisurerne er funktionelle. "Man bliver nødt til at overveje, om de frisurer man har skabt, er lavet sådan så frisørerne nemt kan genskabe dem. Det er jeg altid meget forsigtig med.", siger han.

Jeg giver en masse

"Når man ser på frisurer, kan du tydeligt se, at hver frisør har sin egen stil, og det er hvad der gør dem specielle." Da vi spurgte Patrick Cameron om han kunne beskrive sin egen stil som frisør svarede han: "glamourøst, elegant og sexet."

"Jeg har altid forsøgt at forbedre frisørerne, og når jeg står på scenen, deler jeg alle mine hemmelige trick. Det er meget dyrt at komme til frisørshows, så jeg er meget bevidst om, at mine gæster skal have noget med sig, efter de har set mig på scenen. "

Patrick siger, at han aldrig har været bange for at dele sine hemmeligheder, heller ikke da han var den første med langhårsopsætninger. "Jeg har lært, at jo mere du giver, jo mere skaber du. Når jeg giver så meget af min viden, så jeg bliver jeg presset til at skabe mere. Og det driver mig fremad."


Hair Magazine interviewer Patrick Cameron i Frankfurt.

Tekst - Ena Salatic
Fotograf - Wella

 

For yderligere information kontakt Wella – The Salon Professional Division of P&G på tlf. 33 26 91 11.
Se også www.facebook.com/WellaProDanmark

 

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Ny startpakke til salonen fra Pickedout Concept

Ny startpakke til salonen fra Pickedout Concept

Produkterne indgår i den aktuelle startpakke fra Pickedout Concept. Startpakken og sortimentet varierer efter sæson og efterspørgsel.
ghd introducerer styleren ghd gold

ghd introducerer styleren ghd gold

Nu introducerer ghd den nye ghd gold professional styler efterlader håret glattere, blødere og sundere.
Iles Formula Spa Collection Box fra One Black Car

Iles Formula Spa Collection Box fra One Black Car

Æsken indeholder et nyt luksuriøst udvalg af hårprodukter fra IF, der er sammensat med henblik på at tilføje næring, styrke og reparation til alle hårtyper.
Børster fra Hercules Sägemann

Børster fra Hercules Sägemann

En serie med omsorgsfulde og skånsomme børster fra Hercules Sägemann lavet af materialer i høj kvalitet.
Philip B Luxe Wax hos One Black Car

Philip B Luxe Wax hos One Black Car

Giv din styling hold, glans og form - med Luxe Wax opnår du et ultraholdbart resultat! Produktet er i øvrigt parabenefrit, sulfatfrit og glutenfrit.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Intercoiffures nordiske kongres levererede i topklasse

Intercoiffures nordiske kongres levererede i topklasse

I år var Sverige værtsland, og bestyrelsen arrangerede en weekend, der virkelig indeholdt alt og lidt til. Læs mere og se billederne her.
Eugene Souleiman backstage under NYFW18

Eugene Souleiman backstage under NYFW18

ghd-ambassadøren og Wella Professionals Global Creative Director Eugene Souleiman stylede modellerne under New York Fashion Week. Lad dig inspirere!
Paul Mitchell som officiel hårsponsor for CFWs New Talent Scene

Paul Mitchell som officiel hårsponsor for CFWs New Talent Scene

Copenhagen Fashion Week var teamet op med Paul Mitchell, der stod for at lave naturligt og moderigtigt hår til tre shows på New Talent Scenen.
Fest og farver med Guy Tang i København

Fest og farver med Guy Tang i København

Den populære farvekonge, Guy Tang, var fløjet ind fra Los Angeles for at fortælle om sin nye farveserie, #Mydentity. Læs om showet her.
Foråret blev skudt i gang med Wella Trends SS18

Foråret blev skudt i gang med Wella Trends SS18

117 frisører havde fundet vej til Wella-studiet i starten af februar til inspirerende show, hvor forårets og sommerens trends stod på programmet.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Gun-Britt Zeller (2005)

Gun-Britt Zeller (2005)

”Hvis man arbejder seriøst som frisør og sørger for løbende at træne og efteruddanne sig, kan man skabe en god forretning med mulighed for at tjene gode penge."
Rikke Brøns

Rikke Brøns

Rikke Brøns er en visionær og fremadrettet frisør og forretningskvinde med frisørsalon, luksus-SPA og klinik i Skive. Det har været hårdt arbejde at sætte sig ind at drive forretning.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

De første hårtørrere i salonerne

De første hårtørrere i salonerne

Der er sket en del med udstyret i salonerne siden de første tørrehjelme i 1920'erne blev en fast bestanddel af salonens interiør. I denne video kan du se, hvordan de så ud dengang.
Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist Ashley Weston giver sit bud på 5 forskellige herrefrisurer, som kvinder bare elsker. Klik her og få inspiration til herrefrisurer i salonen.
L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Følg med her, da L'Oréal Professionnel i slutningen af januar indbød til presseevent i Paris i forbindelse med forårets lanceringer af to naturlige og bæredygtige nyheder.
Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Making Waves er til for at hjælpe unge fra de mest fattige og udsatte samfundsgrupper i Kambodja til en lysere fremtid indenfor frisørfaget.
Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Her får du styr på, hvordan du ordner den mere ekstreme volume. Lær hvordan du skaber volume, som holder længe, til dine kunder som vil gøre et stort indtryk.