LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

John Stender er kult



John Stender holdt op med at klippe for mange år siden. Men han er købmand til fingerspidserne, og han ser gerne sine 20 saloner udvidet til 30-35 stykker over årene. En god stemning er det, der skaber en unik salon, mener han. Men samtidig er han heller ikke i tvivl om, at frisørerne også skal agere sælgere, for det er mersalget, der skaber overskuddet. Derfor har Stender rigtig mange produkter på hylderne, og John Stender tager gerne nye ind, hvis de ellers lever op til kravene.

”Der skal en god portion filantropi til for at drive så mange saloner. Men er der en god ånd i virksomheden, er man nået et langt stykke”. Det mener John Stender, der har 20 saloner. Og jeg ved da godt, at når jeg går igennem salonen og siger hej, så er der noget kult over mig. Men det er helt fint”, smiler han.

John Stender bor til daglig i Schweiz, og ind imellem kommer han så til Danmark og ”forstyrrer”, som han selv siger det. Derfor har han en gruppe mennesker omkring sig, der styrer virksomhedens daglige drift. ”De har været med siden begyndelsen, og de har bebudet, at de ikke holder op, før jeg går på pension!”, fortæller John Stender med et smil. Vi sidder i kontoret i kælderen under forretningen i Værløse, og det er også herfra de øvrige saloner administreres. Dog har hver af de 20 saloner en daglig leder og alt i alt har John Stender godt 200 ansatte. ”Jeg kender dem desværre ikke alle sammen personligt. Der er et lidt for stort gennemtræk i frisørbranchen til det”. Men samtidig fortæller han, at der er en stor del af de mange medarbejdere, der faktisk har været i Stender i rigtig mange år.

”Vi har en frisør, der begyndte, da hun var 16 – nu er hun 46!”, fortæller han, og tilføjer, at det er sværere at få gode frisører i dag, der gider gøre en indsats. Men samtidig mener han, det er utroligt vigtigt, at man ikke mindst som en stor kæde i branchen, løbende tager elever ind. ”Vi har en forpligtigelse til at ”føde” såvel branchen som os selv med nye frisører. Derfor gør vi også meget ud af at træne  eleverne igennem deres skoletid”, fortæller John Stender, hvis to sønner Kim og Mark også begge er i virksomheden. ”Og planen er da, at de skal overtage – hvis de er gode nok”, smiler John Stender, for sønnerne bliver vurderet, ingen tvivl om det. John Stender er frisør, men han er også forretningsmand, og han ved, hvad der skal til, for at drive en salon godt og effektivt.

Læs også portræt fra 2006: John Stender

Han er ikke den typiske frisør, når man møder ham, og det var da heller ikke planen, at han overhovedet skulle være frisør – i hvert fald ikke hans plan! ”Jeg blev frisør, fordi ingen andre ville have mig i lære”, fortæller han med et glimt i øjet. ”Jeg ville sælge biler – det var lige mig, men min far mente, at en læreplads hos en frisør måtte være det rigtige”: John Stender kom i lære hos en damefrisør, hvor der var seks lærlinge. ”og det var dødsjovt”.

”Jeg blev rigtig god til langt hår, og pludselig fandt jeg jo ud af, at der faktisk var noget, jeg kunne, selv om jeg ikke var specielt boglig”. Hurtigt havde John Stender lyst til at prøve at være selvstændig. ”Det var dengang mænd var herrefrisører, og mandlige damefrisører var bøsser!” Men John holdt alligevel fast, og grunden var lagt til virksomheden. Og når John Stender gør noget, så gør han det ordentligt. Derfor var det også makkerparret Stender og Stuhr, der introducerede fønen til de danske forbrugere.

”Før dét vandondulerede vi, og da vi på et kursus hos Vidal Sassoon oplevede fønens lyksaligheder, tog vi dem naturligvis med til Danmark. Vi skabte en ”partnerfrisure”, der selvfølgelig skulle fønes, og hurtigt lavede jeg simpelthen ikke andet”, fortæller John Stender, og han fortæller videre, at med fønen kom også bedre klipninger, for pludselig kunne man faktisk se de dårlige klipninger. Fønede frisurer krævede skarpere klipninger, og fagligheden blev højnet.

Bevidste kunder
Heldigvis har frisørbranchen udviklet sig kraftigt siden, og som John Stender ser den, er der to kategorier frisører. Dem, der har fået tilskud til at åbne en salon, og som altid vil forblive på det niveau og dem, der åbner en salon for at skabe en god forretning, og som tiltrækker de bevidste kunder. ”Vi tager 500 kr. for en klipning, og flere steder ligger vi side om side med saloner, der tager 100-150 kr. for en klipning. Men kunderne i dag er bevidste forbrugere. De ved, hvad de vil have, og
de betaler gerne for det”.

Han er heller ikke i tvivl om, at der er et udskilningsløb i gang, og som han ser det, er det de store saloner, der har de bedste muligheder i fremtiden. ”Det ideelle ville være saloner med 20 ansatte. Dog tror jeg desværre ikke, det kan lade sig gøre i Danmark. Men salonerne skal være af en sådan størrelse, at der er plads til produkter og dermed til mersalg”, og netop mersalget mener John Stender er meget vigtigt i en moderne frisørsalon.

Om grunden til, at han ser en fordel i de meget store saloner, forklarer han: ”Det er sjovt at være ansat et stort sted. Der opstår en god atmosfære og stemning, og jo flere kunder og jo flere mennesker, der er, jo nemmere bliver det at tiltrække endnu flere”, mener han, og fortæller videre, at drømmescenariet er en salon med 50 ansatte et sted, hvor den kan samle kunder fra Værløse, Farum og Ballerup, og
den kunne sagtens ligge i et industrikvarter, for det gælder nemlig en totalsalon, hvor kunderne gerne kører lidt for at få oplevelsen med.”De store udvikler sig og bliver større. Ingen tvivl om det”, er hans holdning, og hvad han i øvrigt heller ikke er tvivl om er, at frisørbranchen er afhængig af mennesker, og at man derfor som salon er nødt til at gøre noget for at holde på de gode medarbejdere.

Mersalg er vigtigt
I Stender-salonerne bliver personalet hele tiden gjort opmærksomme på, hvor vigtigt det er, at skabe mersalg i form af produkt-salget, for regnestykket er enkelt. ”På en time kan vi uden moms tjene 440 kr. Frisøren skal have de 200, og når alt er betalt – husleje, forsikringer og elever – ender vi med at have 18 kr. tilbage. Sælger vi en shampoo til 200 kr., tjener vi 60-70 kr., og det kan gøres på to minutter!”, anskueliggør John Stender.

På hylderne i Stender-salonerne findes produkter fra branchens anerkendte brands, og senest har John Stender valgt at tage produkterne fra KMS California på hylderne, fordi de matcher de øvrige produkter fint. ”Før vi siger ja til et nyt produkt, tester vi naturligvis, om det lever op til forventningerne, fortæller John Stender. For ham handler det om at have et bredt udvalg, så alle kunder kan imødekommes. ”Ind imellem har jeg frisører, der siger ”hvorfor skal vi have endnu et nyt produkt ind?”, men jeg siger: Lad forbrugerne afgøre, hvad der skal stå på hylderne. Har vi ikke et bestemt produkt, kan det betyde, at vi mister kunden. Udvalg er godt for business”, fastslår han. Og alternativt går kunden i Føtex og køber sin shampoo og conditioner! Faktisk mener han, det er svært at lave et overskud i en salon uden mersalget, og det alene må være motivation for frisørerne til at forsøge sig med nye brands.

”Jeg ved godt, at mange frisører siger: Vi er kreative, vi er ikke sælgere, og de føler, de ”prakker” kunden noget på. Men kig på tallene og døm selv, hvor nødvendigt mersalget faktisk er!”, lyder hans råd.

Flere saloner

Selv om John Stender på den ene side taler om, hvem, der eventuelt skal overtage virksomheden, holder han sig heller ikke tilbage for at slå fast, at hans mål stadig er flere saloner. ”Jeg kunne sagtens sælge Stender og tjene millioner, men så længe det er sjovt, fortsætter jeg, og en 10-15 saloner mere over de næste år er ikke urealistisk”. Den aura, der er omkring John Stender er næsten håndgribelig, og han holder sig ikke for god til at spille på det. Han er - ifølge ham selv - altid støjende.

”Jeg har det sjovt, jeg kommenterer kundernes nye, lækre hår, og jeg skaber stemning. Faktisk ynder han at tage gas på ikke mindst de nyansatte i virksomheden. ”Jeg kan f.eks. godt finde på at gå  ind til en nyansat, der ikke kender mig, og bede om at få klippet pandehår – bare for at se hendes ansigt og reaktion. Og så kommer den næste reaktion, når hun finder ud af, at det er mig!”, griner han.

Heller ikke kunderne går ram forbi. Og John Stender fortæller om engang en kunde stod i receptionen, og han kom ind ad døren til salonen i T-shirt. Han gik direkte op til kassen og begyndte at betjene hende, samtidig med at han fik fortalt hende, at han altså var ”ung i arbejde”. ”Det kom hun sig ikke rigtig over, og bagefter kunne jeg høre, hun sagde til frisøren: ”Den gamle mand sagde, han var ung i arbejde??!! Og frisøren svarede: ”Det var faktisk John Stender”. Men det skabte liv, og det skabte atmosfære. Det, der skal til for at skabe en salon med personlighed”.


Tekst: Pia Finne
Foto: Hanne Paludan Kristensen
Artiklen blev bragt i hair magazine, 4. udgave 2008

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Stort udvalg i Barberpoles hos Frisørshopping

Stort udvalg i Barberpoles hos Frisørshopping

Du finder Danmarks største udvalg af de kendte barberpoles hos Frisørshopping. Nu er sortimentet yderligere udvidet, så der er noget for enhver salon og barbershop.
Balmain Paris introducerer Overnight Repair Serum

Balmain Paris introducerer Overnight Repair Serum

Som en nyhed i sin Care-serie, lancerer Balmain Paris nu Overnight Repair Serum, der reducerer synlige tegn på slidt og skadet hår.
Nyheder fra Dapper Dan hos Frisørshopping

Nyheder fra Dapper Dan hos Frisørshopping

Dapper Dan har lanceret et par nyheder, der netop er kommet til Danmark. Der er tale om Sea Salt Spray samt en Hair & Body shampoo, der forhandles af Frisørshopping.dk
Ocean Spray fra Maria Nila

Ocean Spray fra Maria Nila

Teksturspray med ekstra hold, der giver et naturligt resultat. Sulfat- og parabenefri med 100 % veganske ingredienser. Læs om det her.
Oxiblonde Evoplexx lysningspulver kun hos Brands4hair

Oxiblonde Evoplexx lysningspulver kun hos Brands4hair

Oxiblonde Evoplexx fra Trinity Haircare præsenterer nu en lysningsserie, der er både skånsom og med en masse fordele. Læs om den her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

WELLA TRENDS FORÅR/SOMMER 2016

WELLA TRENDS FORÅR/SOMMER 2016

Deltagerne fik vist de forskellige teknikker bag de nye Ecaille looks, samt hvordan de kunne tilpasse trendteknikkerne til de forskellige kundetyper, som opleves i salonen. Se alle billederne i artiklen.
Trinity Haircare fejrede 10 år i Amsterdam

Trinity Haircare fejrede 10 år i Amsterdam

Elite Experience blev afholdt for første gang for at markere Trinity Haircares 10 års jubilæum. Arrangementet i Amsterdam bød på et storslået show med Morten Lynge og Hasse Kliem på scenen.
Indvielse af Davines Village og WWHT i Parma

Indvielse af Davines Village og WWHT i Parma

I løbet af de tre dage i Parma blev frisørerne inviteret til en helhedsoplevelse med masser af hår, bæredygtigt initiativ og afgørelsen i Davines World Style Contest.
Revlon Style Masters fejrede 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters fejrede 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters fejrede ti år i Barcelona med et storslået show, inspirerende hår, de seneste trends og danske Brit Laursen i finalen i American Crew All-Star Challenge.
På forreste række til Danish Beauty Award 2018

På forreste række til Danish Beauty Award 2018

I Tivoli Congress Center var der gjort klar til en festlig aften i anledning af Danish Beauty Award. Hair Magazine sad klar på forreste række til at hylde alle de nominerede.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Preben Nielsen

Preben Nielsen

”Frisør Nielsen” er både en helt almindelig herrefrisør og samtidig ganske usædvanlig. I denne salon er smartness ikke i højsædet, for seneste inventar blev købt i 1961. Men gedigen herreklip leveres altid.
Rene Friis

Rene Friis

René Fris er amerikanernes nye modeikon. Han laver TV, skriver bøger og har sin egen hårplejeserie. Men til hverdag tager han rundt til godt 70 kunder, som han klipper og farver i deres eget hjem.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Bliv inspireret af håret og moden, der var at finde på catwalken, da Balmain Paris afholdte modeshow i slutningen af juni.
Fejring af Frisørens dag den 19. juni

Fejring af Frisørens dag den 19. juni

Missede du den live tale som Hair Magazines Chief Editor, Camilla Svensson, holdt for frisørerne på Frisøren dag? Se den her!
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till fine blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du indblik i stylingen af hele fire forskellige modeller med forskellige hårlængder og stil.
Har du set den nye glittertrend?

Har du set den nye glittertrend?

Nu kan man gå all-in på glitter og gøre det til en del af sit helhedslook ved at tilføje det til håret. Se det her!
Inspiration til brudefrisurer

Inspiration til brudefrisurer

Bryllupsæsonen er gået i gang! Der findes adskillige muligheder til brudefrisuren og ønsker fra bruden kan strække vidt. Se inspirationsvideoen her!