LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Johnny Poulsen - Salon med ånd, tanker og skønmalerier


Hos Johnny i salon Arthur bliver der ikke kun klippet og stylet smarte frisurer. Her er der tid til fordybelse og åndelig samtale. Johnny elsker nemlig originaliteten hos sin kunder.

At træde ind ad døren til Johnny i hans frisørsalon Arthur bag Stændertorvet i Roskilde er lidt som at træde ind i en anden verden.

Væggene er holdt i mørke farver og dekoreret med blomster og bare damer. På receptionsdisken står en lille udstoppet undulat. Den har Johnny fået af en kunde. Hun mente, at en anden og noget større fugl, nemlig den udstoppede ugle, som står længere bag i salonen, ikke skulle føle sig alene i salonen. Uglen havde Johnny tidligere fået af en anden af sine kunder, som bor på Bornholm. Her havde uglen stået i et soveværelse i 50 år. ”Tænk dig, hvad den ugle alt sammen har været vidne til!” siger Johnny som noget af det første, da Hair Magazine er på besøg i salonen.

Selv om salon Arthur er udsmykket på en for frisørsaloner noget utraditionel måde, kan Johnnys kunder få nøjagtig de samme hårbehandlinger som i alle andre saloner – og lidt til. Især hvis det er Johnny, som skal klippe og style. Johnny er ikke small-talk-frisør. Dertil er verden og mennesker omkring ham alt for interessant. Han har mere på hjerte.

Langtidsholdbar
Johnny Poulsen er en høj, slank og flot mand med karisma i sit kølvand. Han er udlært i London Shop Roskilde og i Taastrup vest for København. Her mødte han sin kæreste Lykke Bach. De to har dannet par lige siden og bor i dag i Roskilde sammen med deres to sønner Tham og Durk på henholdsvis tre og seks år.

”Mange frisører fra dengang jeg var i lære, kom fra Gun-Britt og var gode teknikere. Så det måtte jeg også prøve. Jeg rykkede videre til Cha Cha Cha, og efter et stykke tid syntes jeg, at tidspunktet var kommet til selv at åbne en salon. Det gjorde jeg i 1990 sammen med Lykke. Salonen, der ligger i Roskilde, havde en fornuftig pris, som jeg havde råd til. Hverken Lykke eller jeg har flotte efternavne, så vi kaldte salonen for Arthur, fordi vi ønskede et klassisk og langtidsholdbart navn til forretningen.”

Find personligheden
”Vi havde dengang et motto: ”Hellere være grim end at være ingenting.” Mottoet skal forstås således, at selvom et menneske måske ikke er billedskønt som i skønhedsannoncerne, kan det være smukt på sin specielle måde. Når jeg har en kunde i stolen, prøver jeg at se det individuelle i personen og fange personligheden og mennesket bagved facaden. Det interessante ved mennesker er netop, hvis de kan ”byde ind” med meninger og holdninger.

 

Det er nemmere for folk, der ikke er kønne efter tidens skønhedsidealer, at fremhæve deres specielle sider. Jeg prøver at finde det personlige hos mine kunder og vil gerne udtrykke det i frisuren og i det færdige resultat for at fremhæve netop det specielle. Men jeg gør det kun, hvis kunden selv er med på idéen,” siger Johnny.

Smart, smartere, smartest
”For mig er det væsentligt at se på de såkaldte almindelige mennesker og få det spændende frem i dem. Dan Turell var jo ikke køn, men han var spændende. Eller Markis de Sade, som også var meget speciel. Jeg synes alting efterhånden begynder at ligne hinanden. Det hele bliver standardiseret. For 10-15 år fandtes der flere såkaldte almindelige mennesker og kun få specielle typer. I dag er vi alle - på trods af tanken om at dyrke det individuelle - blevet lige smarte. Og når alle er lige smarte, hvem er det så, der er lidt mere smart, end alle de smarteste?” stiller Johnny det retoriske spørgsmål og fortsætter: ”Så bør vi måske begynde på at vende blikket indad. Mit yndlingsemne er Søren Ryge. Han ser sgu da anderledes ud! Han kan sidde på hug ude i sin have og hive en gulerod op af jorden. Og gøre den til Gud. Det er da noget værd! Tiden lige nu har desværre for få originaler.”

Alle Johnnys kunder kan naturligvis få behandlinger med klip i tidens modefrisurer, hvis de ønsker det. Johnny kan bare ikke lade være med at snakke om alt det andet og gå på opdagelse i spændende sider hos mennesker. ”Jeg er nok idémanden i salonen, som tæller en medarbejder stab på seks. Lykke binder det hele sammen. Hun er god til at få forretningen til at glide.

Netop forskelligheden ser jeg som en af de helt store styrker ved at være to om en forretning. Den ene er god til personalepleje, til at holde orden og passe regnskaberne. Den anden er fuld af gode idéer, udadvendt og arbejdsmanden. For ligesom at udtrykke det groft!” siger Johnny og fortsætter: ”Jeg tror, at mange frisører, som ofte er kreative, lider under at baglandet sejler administrativt. Det er jo en klassisk viden, at hvis man er kreativ og udadvendt, viser det sig ofte, at man ikke er ret god til det administrative”.

Dunkel hygge
Det kreative islæt og Johnnys personlighed bevirker sandsynligvis også, at hans salon ikke hører til dem, som der går flest af på dusinet.

Det strømlinede look finder man ikke her. Mørke og dunkle farver hører til Johnnys favoritter. Flot dekorerede lysguirlander hænger øverst på væggen, og man kan finde mange forskellige dekorationer. ”Jeg kan godt lide det mørke i rummet, det der hygger og det man putter sig i. Jeg holder også af antikviteter.”

Efter Johnnys mening, ligner alt for mange saloner hinanden. De er både pæne, luftige og lyse med fladskærme og moderne indretning. Hos ham bliver tingene fjernet. Han vender tilbage til en anden stil, mens han sammenligner salonen med Café Den Blå Hund og Noras Kaffebar. ”Disse steder er fantastiske at besøge,” siger Johnny og fortsætter: ”Vores idé med salonen er, at der skal være billeder på væggene.

Salonen skal på ingen måde nymales. En dag kommer måske en kunstner forbi og laver noget i det ene hjørne. Et par år senere kommer en anden muligvis også forbi og laver noget helt andet. Jeg kan godt lide, at et rum udtrykker en tidsalder. Tina Rose, som er en af mine dygtige frisører, har for eksempel malet den kødædende blomst på væggen, hvor der kommer sommerfugle ud af blomsten. Hun har også tegnet de nøgne damer bagved i salonen. Hendes næste projekt er store tropiske blomster over spejlene og insekter og store fluer til vindueskarmen,” beretter Johnny, og slår ud med hånden ud for at vise al sin kunst på væggene. På væggen op til førstesalen er malet et stort stamtræ. På grenene er hængt sedler, hvorpå navnene på alle salonens ansatte gennem årene er skrevet.

I sandhed en spændende Aladdins frisørhule.

 

Tekst: Karen Fredslund Ellegaard
Foto: Claus Peuckert
Artiklen blev bragt i hair magazine, 3. udgave 2007

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Stort udvalg i Barberpoles hos Frisørshopping

Stort udvalg i Barberpoles hos Frisørshopping

Du finder Danmarks største udvalg af de kendte barberpoles hos Frisørshopping. Nu er sortimentet yderligere udvidet, så der er noget for enhver salon og barbershop.
Balmain Paris introducerer Overnight Repair Serum

Balmain Paris introducerer Overnight Repair Serum

Som en nyhed i sin Care-serie, lancerer Balmain Paris nu Overnight Repair Serum, der reducerer synlige tegn på slidt og skadet hår.
Nyheder fra Dapper Dan hos Frisørshopping

Nyheder fra Dapper Dan hos Frisørshopping

Dapper Dan har lanceret et par nyheder, der netop er kommet til Danmark. Der er tale om Sea Salt Spray samt en Hair & Body shampoo, der forhandles af Frisørshopping.dk
Ocean Spray fra Maria Nila

Ocean Spray fra Maria Nila

Teksturspray med ekstra hold, der giver et naturligt resultat. Sulfat- og parabenefri med 100 % veganske ingredienser. Læs om det her.
Oxiblonde Evoplexx lysningspulver kun hos Brands4hair

Oxiblonde Evoplexx lysningspulver kun hos Brands4hair

Oxiblonde Evoplexx fra Trinity Haircare præsenterer nu en lysningsserie, der er både skånsom og med en masse fordele. Læs om den her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

WELLA TRENDS FORÅR/SOMMER 2016

WELLA TRENDS FORÅR/SOMMER 2016

Deltagerne fik vist de forskellige teknikker bag de nye Ecaille looks, samt hvordan de kunne tilpasse trendteknikkerne til de forskellige kundetyper, som opleves i salonen. Se alle billederne i artiklen.
Trinity Haircare fejrede 10 år i Amsterdam

Trinity Haircare fejrede 10 år i Amsterdam

Elite Experience blev afholdt for første gang for at markere Trinity Haircares 10 års jubilæum. Arrangementet i Amsterdam bød på et storslået show med Morten Lynge og Hasse Kliem på scenen.
Indvielse af Davines Village og WWHT i Parma

Indvielse af Davines Village og WWHT i Parma

I løbet af de tre dage i Parma blev frisørerne inviteret til en helhedsoplevelse med masser af hår, bæredygtigt initiativ og afgørelsen i Davines World Style Contest.
Revlon Style Masters fejrede 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters fejrede 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters fejrede ti år i Barcelona med et storslået show, inspirerende hår, de seneste trends og danske Brit Laursen i finalen i American Crew All-Star Challenge.
På forreste række til Danish Beauty Award 2018

På forreste række til Danish Beauty Award 2018

I Tivoli Congress Center var der gjort klar til en festlig aften i anledning af Danish Beauty Award. Hair Magazine sad klar på forreste række til at hylde alle de nominerede.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Betty Christoffersen

Betty Christoffersen

Betty Christoffersen er en kvinde med rigtig mange jern i ilden, og hun brænder for dét, hun gør; om hun klipper i salonen, underviser eller laver shows rundt omkring i verden. Betty Christoffersen ejer SACO Hair på Fiolstræde i København sammen med Jan Holck.
Lina Jørgensen

Lina Jørgensen

Hairdresser on Fire skal overskride grænser, og Lina elsker at arbejde derude, hvor de fleste andre tænker; nej, det er for vildt.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Bliv inspireret af håret og moden, der var at finde på catwalken, da Balmain Paris afholdte modeshow i slutningen af juni.
Fejring af Frisørens dag den 19. juni

Fejring af Frisørens dag den 19. juni

Missede du den live tale som Hair Magazines Chief Editor, Camilla Svensson, holdt for frisørerne på Frisøren dag? Se den her!
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till fine blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du indblik i stylingen af hele fire forskellige modeller med forskellige hårlængder og stil.
Har du set den nye glittertrend?

Har du set den nye glittertrend?

Nu kan man gå all-in på glitter og gøre det til en del af sit helhedslook ved at tilføje det til håret. Se det her!
Inspiration til brudefrisurer

Inspiration til brudefrisurer

Bryllupsæsonen er gået i gang! Der findes adskillige muligheder til brudefrisuren og ønsker fra bruden kan strække vidt. Se inspirationsvideoen her!