LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Karim Belkhelfa: Kreativitet betyder alt for mig

Karim Belkhelfa mener kun, det er de døde fisk, der svømmer med strømmen. ”Det er langt sjovere og mere udfordrende at gå imod”, siger han. Kreativitet er hans omdrejningspunkt, og igennem sine 30 år som frisør har han oplevet meget. Lige nu er han far med stort F, men det afholder ham ikke fra at tage nye udfordringer op.


”Vi uddanner verdens bedste og mest komplette frisører, men problemet er, at kreativiteten stort set er fraværende. De bliver gode til regnskab og drift, men de lærer ikke om de mekanismer, der gør én til et kreativt menneske”, mener Karim.

Jo lettere livets rygsæk er, desto sjovere er livet. Derfor handler det om ikke at lægge tunge sten derned, der bare vejer, og som ikke skal være der. Man skal skabe sit eget liv, og der er ting, man ikke kan ændre. Dem giver det ikke mening at rode ved. Brug i stedet energien på det, der faktisk kan gøres noget ved”. Sådan siger Karim Belkhelfa, der ejer Fungus i København. Og Karim har i høj grad skabt sit eget liv og sin egen karriere. Han har været i branchen i over 30 år, og han elsker det.

”Man kan ikke se det på mit kontoudskrift, men jeg har haft et super godt og sjovt liv som frisør – og ikke mindst et privilegeret liv, hvor jeg har prøvet rigtig mange ting”, siger Karim med et smil, og selvom han også mener, der har været en smule held indblandet, så er han ikke i tvivl om, at vil man det selv, så har man muligheden for at indrette sit liv, så det bliver en del sjovere, end det er hårdt.

Tilfældigheder og dovenskab
Karims salon Fungus ligger i Elmegade på Nørrebro i København. Vi mødes en formiddag på cafeen overfor salonen blandt mødre med deres barne vogne, og unge mennesker, der sidder med morgenkaffen og deres computer. Elmegade har sin helt egen sjæl, og det har Karims salon Fungus bestemt også. Størrelsen er ikke noget at prale af, men atmosfæren er helt fantastisk, og man fornemmer tydeligt den sjove, intelligente og spændende personlighed, der står bag. Karim er blandt de frisører i. Danmark, der har skabt sig et navn, og så kan man jo godt undre sig lidt over, at han ikke også har skabt sig en stor salon med mange ansatte.

Selv kalder han det for tilfældigheder og dovenskab. ”Da jeg havde muligheden for at få et større lokale, havde jeg lige indrettet min salon, og så gad jeg ærlig talt ikke, og samtidig buldrede jeg derudaf med masser af projekter ”, siger han med et smil, men han afviser ikke tanken om, at det kan ske i fremtiden. ”Men lige nu føler jeg mig meget privilegeret. Jeg har kunder, der har valgt mig, vi har en speciel jargon i salonen, og jeg elsker at være der og møde mine kunder”. Karim er et super kreativt menneske. ”Men man kan ikke leve af, at være på farten. Man er nødt til at have et sted, hvor man kan have sin base”.

Karim er involveret i et projekt, hvor han
hjælper børn med udfordringer – det kan
være børn med en diagnose, der samtidig
har det svært derhjemme – ved at lære dem noget; et fag de kan, og som de kan føle sig stolte af.

Fungus er ikke stor og fancy. Til gengæld oser den af sjæl og charme, og man fornemmer klart Karims personlighed i stilen.



Fra punkmiljøet
Karim Belkhelfa kommer fra det københavnske punkmiljø, og planen var oprindeligt, at han skulle have været serigraf. ”Men det faldt mig let at skabe med hænderne, og jeg klippede alle mine venner. Så da jeg en dag var med nogle veninder, der skulle være modeller for Thomas Bøgebjerg, tog jeg mod til mig og spurgte, om han ikke kunne bruge en elev. I første omgang sagde han nej, men jeg begyndte at komme i salonen som kunde, og til sidst lykkedes det mig at få lærepladsen. Det er det bedste valg, jeg nogensinde har taget, og i dag kan jeg ganske enkelt ikke se mig selv andre steder end i frisørbranchen!” Karim mener, at frisørfaget giver masser af muligheder for at lave rigtig mange sjove ting – hvis man vil. ”Men man skal selv arbejde for det, og alt andet lige er livet langt mere herligt, når man har det sjovt”.

Selv om Karim ikke længere har punkhår, er han stadig meget inspireret af musikken, og han lytter kun til ny musik. ”Det siger mig ikke noget at gå tilbage. Jeg vil hellere kigge fremad og udvikle”, siger han.

Læs også: Anne-Sophie Villumsen - Årets frisør er grøn og fashion

I dag søger han at finde en balance mellem privatlivet og sin karriere i forretningen såvel som i den mere kreative del af faget. Men for fire år siden ændredes Karims liv sig totalt, da han fik tvillingedrenge…

”Pludselig er ens perspektiv på livet et andet. For fire år siden havde jeg et helt klart mål med, hvad jeg ville. I dag tager jeg én dag ad gangen, og ser hvad der falder ned i turbanen”, siger han smilende, og fortæller videre, at det lige nu handler om, at børnene skal være i fokus. ”Man ændrer status fra at være frisør med stort F til at være far med stort F”, siger han smilende. ”Og det indstiller jeg mig og min karriere på”.


"Man kan ikke se det på mit kontoudskrift, men jeg har haft et super godt og sjovt liv som frisør – og ikke mindst et privilegeret liv, hvor jeg har prøvet rigtig mange ting”, siger Karim.

Jeg brænder for faget
Karim brænder for frisørfaget, og han brænder for at kreere. Men han siger også, at det er en forudsætning, at man kan dedikere sig. ”Det er kreativiteten, der driver værket, og jeg har ondt af de mennesker, der vælger at se faget som et 9-17 job. Nogle kan selvfølgelig være nødt til det, det ved jeg. Men vi har et af de hårdeste jobs både fysisk og psykisk, og selvom lønnen er relativt god, er den det ikke i forhold til, hvor meget, man skal yde. Derfor er det vigtigt, også at bruge den kreativitet vi alle har. Og det kan være, man ikke har tid til at gå til shows og se, hvordan andre kollegaer udvikler branchen, men så kan man bruge computeren. Det har jeg måttet ty til i tiden med små børn”.

Han mener, mange frisører i dag lider af det, han kalder for ”Old Spicesyndromet”; når de får succes, falder de lidt tilbage i sofaen, og nyder det i stedet for. Men pludselig er udviklingen kørt fra dem, og de sidder tilbage med en halvdårlig duft, som ingen vil have… Selv henter Karim en del af sin inspiration hos bl.a. X-presion, hvor danske Kasper Thomas arbejder, og så kigger han meget på den filosofi og idé, som Saco-teamet arbejder ud fra.

”Jeg er opflasket med Tony&Guy-DNA’et, og med det som udgangspunkt, ser jeg fokusområderne lige nu, som værende der, hvor der er mennesker, som gør tingene lidt anderledes”.

Karim mener klart, man udvikler sig bedst i grupper, hvor man har et fælles mål, men hvor man ikke minder alt for meget om hinanden, og derfor er det ikke udelukket, at han vil have flere i salonen eller begynde et samarbejde med andre. Selv var han en del af Morefungkushi med Hasse Kliem og Morten Lynge, og det var også en tid, Karim ser tilbage på med stor fornøjelse. ”Vi var vildt kreative, og vi havde det super sjovt”, siger han, og han er også en del af Marcelklubben. ”Grupper som Zoom by Zoom og Rouge Barber Brotherhood synes jeg også er spændende at følge – igen; det gælder de små, visionære grupper”, siger Karim.

Smølferne er et rigtig fint billede på Karims
legende og kreative måde, at drive sin salon på.

Læs også: Karim Belkhelfa og Thomas Bøgebjerg

Skoler og fagforeninger
Karim er ikke i tvivl om, at skal frisørbranchen have en fremtid, skal fagforeningerne finde en løsning på bl.a. elevproblematikken. ”Nogle må give sig, eller man må mødes på halvvejen og finde en løsning, der gavner begge parter. Selvfølgelig skal vi have en god, stærk fagforening for de ansatte, men man må også skabe et system, der er til at håndtere for salonindehaverne, så det ikke bliver så bureaukratisk, at det ikke er til at have med at gøre. Ideelt set er der to fagforeningstyper, som er gode modstandere såvel som stærke samarbejdspartnere”.

Når det gælder frisørskolen, har Karim også en stærk holdning til, hvordan den burde udvikle sig. ”Vi uddanner verdens bedste og mest komplette frisører, men problemet er, at kreativiteten stort set er fraværende. De bliver gode til regnskab og drift, men de lærer ikke om de mekanismer, der gør én til et kreativt menneske”, mener Karim, der fortæller, at han selv var ude for, at han lavede en langthårsklipning og permanent på en totalt sej dreng, og det endte med, at han ikke kunne få karakter for den ”fordi det var en pigefrisure”.

”Det er jo helt misforstået. De unge skal have lov til at udforske deres kreativitet. Der findes rigtig mange kreative mennesker i vores branche, men ved at vi ikke udvikler deres kreativitet, går vi glip af den, og det er et tab”. Han mener dog også, at de unge selv skal komme lidt ud af busken; udfordre sig selv og tage nogle chancer.

”Måske er det fordi de tænker mere på deres telefoner og computere end på det hår, de arbejder med. Det hæmmer dem. Men det er også skolens pligt at sørge for at sikre fagets fremtid. De kan ikke læne sig tilbage og fraskrive sig ansvaret!”

Læs også: Karim Belkhelfa og Thomas Bøgebjerg

Det stikker af i alle retninger

Karim kalder sine mange år i frisørbranchen for en sjov rejse. ”Der er sket utrolig mange ting. Moden har udviklet sig fra, at man havde én stil som alle fulgte til i dag, hvor moden stikker i alle retninger, og alle udtryk er tilladte. Det elsker jeg, for kun de døde fisk svømmer med strømmen, og jeg har altid syntes, det er sjovest at gå imod”.

Selvom Karim er en smule underdrejet lige nu, har han stadig mange jern i ilden. Bl.a. er han involveret i et projekt, hvor han hjælper børn med udfordringer – det kan være børn med en diagnose, der samtidig har det svært derhjemme – ved at lære dem noget; et fag de kan, og som de kan føle sig stolte af.

”Det er super givende, for man får så utroligt meget tilbage, og når man samtidig kan være med til at give dem et meningsfyldt liv, så de ikke ender som samfundets tabere, så er det det hele værd”.

Karim Belkhelfa mener kun, det er de
døde fisk,
der svømmer med strømmen.
”Det er langt sjovere 
og mere
udfordrende at gå imod”, siger han.

Det handler bl.a. om, at lade de unge blive en del af teamet i en frisørsalon. ”De kan ikke blive uddannede frisører, men der er opgaver, de sagtens kan tage sig af og blive rigtig gode til, og det skal vi lade dem gøre”, fastslår Karim. Han er også i gang med at etablere en internet radiostation ”Fungus Radio”, hvor han spiller musik, der passer til de forskellige tidspunkter på dagen.

”Subkulturerne betyder stadig meget for mig. De er med til at sætte trenden, og derfor lytter jeg også hele tiden til det nyeste musik, mærker stemningen og bruger den i mit arbejde”. Musik med kant er Karims foretrukne, og sådan er det med det meste af det, han laver. Det skal have kant! I salonen har han dog alle typer kunder; dem, der ønsker kant, og dem, der ikke skal have så meget kant.

”Det er jo det fascinerende ved at være frisør. Man får et fantastisk indblik i samfundet, hvis man taler med sine kunder om andet end det, der sker i Billedbladet. Man får med andre ord lov til at ”smage” på de forskellige lag i samfundet. Fra den studerende og den arbejdsløse til direktøren, der kommer forbi”. Og når Karim arbejder, beskriver han det sådan: ”Kunden er kaptajnen, jeg er styrmanden. Kunden beslutter, hvor vi skal hen, mit job er at få os sikkert i havn”.

Læs også: ”Mange vil have The Benjamin Martin Experience”

Denne artikel blev publiceret i Hair Magazine 1. udgave 2016.

Tekst: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Tailor’s Beard Balm – kun hos Brands4hair

Tailor’s Beard Balm – kun hos Brands4hair

Tailor's Beard Balm beskytter, blødgør og glatter skægget. Produktet fås kun hos Brands4Hair - læs om det her.
HH Simonsen relancerer sine krøllejern

HH Simonsen relancerer sine krøllejern

HH Simonsens serie af krøllejern opdateres nu med nye ergonomiske håndtag med digital touch teknologi til justering af temperaturen. Læs om det her.
Kvalitetsbørster fra Lernberger Stafsing hos OneBlackCar

Kvalitetsbørster fra Lernberger Stafsing hos OneBlackCar

Lernberger Stafsing har udviklet en håndpoleret kvalitetshårbørste med den perfekte balance mellem naturlige hår og lange nylon-børstehår. Se dem her.
Tailor’s Beard Wash – kun hos Brands4hair

Tailor’s Beard Wash – kun hos Brands4hair

Tailor's Beard Wash er det lavskummende og rensende shampoo til skæg for ægte mænd. Læs om produktet her.
Vogue de Trinity Contraste farver – kun hos Brands4hair

Vogue de Trinity Contraste farver – kun hos Brands4hair

Den unikke formulering giver et løft og farver allerede farvet hår op til 4 toner i et og samme trin. Læs om Vodue de Trinity Contraste farver her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

L'Oréal Professionnel - Stilsikkert og bæredygtigt i Paris

L'Oréal Professionnel - Stilsikkert og bæredygtigt i Paris

Stilikoner, Instagramvenlige drinks og innovative lanceringer stod på programmet, da L’Oréal Professionnel indbød til presseevent i Paris.
Hair Magazine besøgte Cosmoprof i Bologna 2018

Hair Magazine besøgte Cosmoprof i Bologna 2018

For at byde foråret velkommen på bedste vis, begav Hair Magazine sig til Bologna for at opleve dét, der efter 50 år eksistens har vokset sig til et af verdens største arrangement i den professionelle skønhedsbranche.
Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

På den internationale branchemesse TOP HAIR – DIE MESSE i Düsseldorf fandtes der det meste til den, der elsker hår i alle dets former. Læs om det her og se billederne!
Wella Nordic Creative Team præsenterede sæsonens trends

Wella Nordic Creative Team præsenterede sæsonens trends

Der var fuldt hus, da en masse frisører blev inviteret indenfor af Wella Professionals til en aften, der skulle inspirere og gennemgå denne sæsons trends.
Intercoiffures nordiske kongres levererede i topklasse

Intercoiffures nordiske kongres levererede i topklasse

I år var Sverige værtsland, og bestyrelsen arrangerede en weekend, der virkelig indeholdt alt og lidt til. Læs mere og se billederne her.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Karim Belkhelfa

Karim Belkhelfa

Karim Belkhelfa mener kun, det er de døde fisk, der svømmer med strømmen. ”Det er langt sjovere og mere udfordrende at gå imod”, siger han. Kreativitet er hans omdrejningspunkt, og igennem sine 30 år som frisør har han oplevet meget.
Poul M

Poul M

Poul M kan 1. april fejre, at det er 50 år siden, at han åbnede sin første herrefrisørsalon i Randers. Bliv klogere på Poul M i denne artikel.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Gun-Britt Makeover

Gun-Britt Makeover

Som noget nyt har Gun-Britt Coiffure startet Gun-Britt Makeover. Løbende vil vi kunne følge med i diverse makeovers. Her har I den første.
De første hårtørrere i salonerne

De første hårtørrere i salonerne

Der er sket en del med udstyret i salonerne siden de første tørrehjelme i 1920'erne blev en fast bestanddel af salonens interiør. I denne video kan du se, hvordan de så ud dengang.
Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist Ashley Weston giver sit bud på 5 forskellige herrefrisurer, som kvinder bare elsker. Klik her og få inspiration til herrefrisurer i salonen.
L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Følg med her, da L'Oréal Professionnel i slutningen af januar indbød til presseevent i Paris i forbindelse med forårets lanceringer af to naturlige og bæredygtige nyheder.
Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Making Waves er til for at hjælpe unge fra de mest fattige og udsatte samfundsgrupper i Kambodja til en lysere fremtid indenfor frisørfaget.