LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Lene Øxenholt - En god tekniker


Lene Øxenholt har som tekniker hos Schwarzkopf brug for stadig inspiration, opdatering og undervisning, før hun kan drage ud i landet og formidle den sidste ny viden og hårtrend videre til frisørerne.

En teknikers profil

Lene Øxenholt, 44 år, arbejder som tekniker for Schwarzkopf hårprodukter. Hun blev uddannet som frisør i Holbæk i 1982 og har gennem hele sin frisørkarriere arbejdet med Schwarzkopf produkter. Efter læretiden fortsatte hun som assistent i salonen i cirka otte år. Derefter blev hun headhuntet til en ny frisørsalon i Holbæk. Den købte hun i 1990 efter at have arbejdet der i trekvart år.

Lene Øxenholt var selvstændig frisør i otte år. I 1996 begyndte hun at arbejde som freelance-tekniker på konsulentbasis hos Schwarzkopf, fordi hun havde stort kendskab til produkterne. På et tidspunkt mistede hun lysten til at være selvstændig frisør og solgte salonen. Lene var i mellemtiden blevet gift og havde fået barn. Hun trængte til forandring i livet, og ønskede ikke at pengene skulle styre hendes liv. Lene mente, at hun havde evner som under viser og træner. I 2000 blev hun efter sin anden barsel fastansat som teknisk koordinator hos Henkel. Hendes faste base er i dag studiet hos Bella Vista A/S i Rødovre. ”I mit arbejde har jeg megen rejseaktivitet og skæve arbejdstider. Jeg er ofte ude omkring både i Danmark og i udlandet. For mænd er det altid legalt med de lange arbejdstider. De har sjældent problemer på hjemmefronten. For kvinder er det tit anderledes. Mit arbejde kræver, at jeg har mit bagland i orden. Jeg er gift med en dejlig mand, som gerne vil være sammen med vore to børn, og det giver mig friheden til et dejligt arbejdsliv, når pressede situationer kræver det,” siger Lene Øxenholt.

Opdateret
Lene Øxenholt fornemste opgave i forhold til sin arbejdsgiver er løbende at være opdateret med de nyeste Schwarzkopf-produkter, nye klippeteknikker og nye farvninger. Det kræver, at hun hele tiden får inspiration og sørger for efteruddannelse, hver gang hun skal præsentere nye lanceringer. Fire gange om året rejser hun til Hamburg på Schwarzkopfs store akademi for at hente inspiration og lære nyt. Her bliver teknikerne fra de enkelte lande informeret om de sidste nyheder. Foruden turene til Hamburg besøger Lene også Salon International i London eller Schwarzkopf-studiet i Barcelona. Her får hun undervisning i alt lige fra klippeteknikker til nye farvninger og nye produkter. Før en større lancering er hun ofte i Hamburg for at blive uddannet i det specielle produkt. Når Lene selv har været på skolebænken i 2-6 dage, kommer hun hjem for at give sin nye lærdom videre til Schwarzkopfs danske teknikere, så de er parate til at træne frisørerne.

Troværdig
Schwarzkopf råder over 10 teknikere, der alle sammen er uddannede frisører og har opgaverne som en ekstra tjans. Selv om Lene er fastansat hos Bella Vista, sørger hun for til stadighed at bevare den tætte kontakt til et almindeligt frisørliv. Hver anden uge arbejder hun en dag i sin gamle salon i Holbæk på ganske almindelige vilkår. Det gør hun for at bevare hurtighed i klipningen og huske, hvordan man har det sammen med de enkelte kunder i en salon. ”Arbejdet i en travl hverdag som frisør, tror jeg på gør mig bedre i mit job som tekniker, samtidig med at jeg opleves mere troværdig”, siger Lene.

Essential looks
”I mit job er det min vigtigste opgave at formidle de ting, som Schwarzkopf står for. Schwarzkopf ’s eget koncept hedder Essential Looks. I Hamburg og London ser jeg mange forskellige ting og henter inspiration herfra. Schwarzkopf har sit eget kreative team i Hamburg. Her udvikler Schwarzkopf sin egen trend i samarbejde med englænderen Tyler Johnson, der er kreativ chef hos Schwarzkopf i Hamburg. Tyler Johnson, der er tidligere Vidal Sassoon-mand, er verdenskendt inden for frisør- og modebranchen. Han er desuden stylist ved alle de store modeshows forår og efterår. Han laver hår for verdens mest kendte tøjfirmaer i Milano, Paris, London og New York og har sine faste designere, som han arbejder sammen med.

Verdenskendte designere
Lene fortæller, at hun har lagt mærke til, at Schwarzkopf er det eneste firma worldwide, som udvikler sit eget klippekoncept i samarbejde med kendte designere. Disse designere findes hos verdens førende modehuse og er bl.a. Prada, Gucci og Stella McQueen, ”Til Essential Looks laver vi hvert år en rapport, hvor vi kan se hele det hektiske backstage life op til de store modeshows, og vi oplever englænderen Tyler Johnson og hans crew med 20 assistenter i arbejde i en uge før hvert show. På denne måde bliver jeg fodret med nyheder og inspiration hele tiden, både farvemæssigt, produktmæssigt og klippemæssigt.

Personlig force
I den sidste ende, når alle tingene bliver samlet, ved jeg at der ligger utrolig meget arbejde bag udgivelsen af Essential Looks, som sørger for at Schwarzkopf er fremme på forreste række med trenden. Alt dette er også nødvendigt for at man hele tiden kan bevare gejsten i sit arbejde og formidle det videre. Det er ikke altid nemt at se smart og klog ud i tre timer, når jeg underviser. Min personlige force som tekniker ligger i mit dybe kendskab til Schwarzkopf og dets produkter. Jeg har arbejdet med dem i så mange år, at min grundlæggende viden ligger lagret på snorlige rækker på rygraden parat til at blive hentet frem. Det giver plads til nye input. Og dem får jeg mange af!”

 

 

 

Tekst: Karen Fredslund Ellegaard
Foto: Claus Peuckert
Artiklen blev bragt i hair magazine, 3. udgave 2007

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Nu hos HeadBrands: Gold Display med Travel Sizes

Nu hos HeadBrands: Gold Display med Travel Sizes

Nu findes de populære produkter fra Gold også i travel sizes i et smukt display perfekt til salonen. Alle produkter er 50 ml og displayet indeholder 10x3 stk.
BUTLER - den nye saks fra Tondeo

BUTLER - den nye saks fra Tondeo

Tondeo præsenterer nu to forskellige varianter af de nye sakse, BUTLER. Fremragende til klip og form af herrehår. Læs mere her.
Gold - Luxury Hair Masque fra HeadBrands

Gold - Luxury Hair Masque fra HeadBrands

Så er der nyt fra Gold hos HeadBrands. Luxury Hair Masque er en plejende maske, der gør tørt og livløst hår blødt og glansfuldt.
Eksklusiv italiensk luksusserie til mænd nu hos Frisørshopping.dk

Eksklusiv italiensk luksusserie til mænd nu hos Frisørshopping.dk

Den ultimative luksus til mænds hår, skæg, barbering, duft og ansigtspleje er nu kommet til Danmark! L’Opera della Barba forhandles hos Frisørshopping.dk
Gaveæsker fra Dapper Dan til manden

Gaveæsker fra Dapper Dan til manden

Nu fås fire forskellige gaveæsker fra Dapper Dan hos Frisørshopping. Æskerne indeholder en skægolie, skægkam i træ og en hårvoks efter eget valg.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Jorden rundt med Marcelklubben

Jorden rundt med Marcelklubben

Marcelklubbens traditionsrige Londonaften fik i år et nyt udtryk under navnet Marcel International Inspiration og flere af landets store navne var på scenen denne aften.
La Biosthetique x Nobi Talai til Paris Fashion Week SS19

La Biosthetique x Nobi Talai til Paris Fashion Week SS19

Under temaet "Urbane Nomader" skabte La Biosthetique de smukke hår- og makeuplooks til Nobi Talais show under Paris Fashion Week SS19.
L'Oréal Professionnel inviterede til Toni&Guy-seminarium

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni&Guy-seminarium

Der var trendy klip, farve og opsætninger på menuen, da L’Oréal Professionnel inviterede til seminarie med Toni & Guy på Tivoli Hotel i København.
Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' internationale TrendVision 2018 løb af stablen i Lissabon, og frisører fra hele verden var samlet til en Creative Retreat Experience.
La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

Det er ganske vist nogle uger siden, at Paris Fashion Week SS19 løb af stablen, men det betyder ikke, at vi stopper med at inspireres. La Biosthetique skabte hårlooket til Talbot Runhofs show.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Cherif El-Ayouty

Cherif El-Ayouty

Cherif El-Ayouty købte Cha Cha Cha for nogle måneder siden. Han ser salonkæden som en forretning, men samtidig mener han også branchens sjæl er kunsten og de passionerede medarbejdere.
Danni Sigen

Danni Sigen

Danni Sigen udlever sin drøm og sin passion. Og på kun tre år skabt et navn for sig selv. En stor del af æren giver han de sociale medier.

Nyeste videoer se flere videoer

Long Hair Tutorial af Benjamin Martin -Bryllupsopsætning - tutorial

Long Hair Tutorial af Benjamin Martin -Bryllupsopsætning - tutorial

Talentfulde Benjamin Martin viser i denne tutorial tre forskellige festopsætninger, der passer godt til fest og bryllup. Se videoen her.
ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

I denne video viser ghd, hvordan man laver det perfekte wavy hår med et glattejern.
Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Skønhedsbrandet Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre billedet af mandlighed med den nye kampagne Be Yourself More.
Lær at lave en paryk med Redken

Lær at lave en paryk med Redken

Redken viser her, hvordan man kan lave en paryk, der er perfekt til alle Halloween-festerne, der er lige rundt om hjørnet - kun fantasien sætter grænserne!
Simpel opsætning til festlige begivenheder

Simpel opsætning til festlige begivenheder

Få inspiration til en simpel, festlig opsætning her, hvor kun få ting skal brugs til en elegant opsætning.