LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Lene Øxenholt - En god tekniker


Lene Øxenholt har som tekniker hos Schwarzkopf brug for stadig inspiration, opdatering og undervisning, før hun kan drage ud i landet og formidle den sidste ny viden og hårtrend videre til frisørerne.

En teknikers profil

Lene Øxenholt, 44 år, arbejder som tekniker for Schwarzkopf hårprodukter. Hun blev uddannet som frisør i Holbæk i 1982 og har gennem hele sin frisørkarriere arbejdet med Schwarzkopf produkter. Efter læretiden fortsatte hun som assistent i salonen i cirka otte år. Derefter blev hun headhuntet til en ny frisørsalon i Holbæk. Den købte hun i 1990 efter at have arbejdet der i trekvart år.

Lene Øxenholt var selvstændig frisør i otte år. I 1996 begyndte hun at arbejde som freelance-tekniker på konsulentbasis hos Schwarzkopf, fordi hun havde stort kendskab til produkterne. På et tidspunkt mistede hun lysten til at være selvstændig frisør og solgte salonen. Lene var i mellemtiden blevet gift og havde fået barn. Hun trængte til forandring i livet, og ønskede ikke at pengene skulle styre hendes liv. Lene mente, at hun havde evner som under viser og træner. I 2000 blev hun efter sin anden barsel fastansat som teknisk koordinator hos Henkel. Hendes faste base er i dag studiet hos Bella Vista A/S i Rødovre. ”I mit arbejde har jeg megen rejseaktivitet og skæve arbejdstider. Jeg er ofte ude omkring både i Danmark og i udlandet. For mænd er det altid legalt med de lange arbejdstider. De har sjældent problemer på hjemmefronten. For kvinder er det tit anderledes. Mit arbejde kræver, at jeg har mit bagland i orden. Jeg er gift med en dejlig mand, som gerne vil være sammen med vore to børn, og det giver mig friheden til et dejligt arbejdsliv, når pressede situationer kræver det,” siger Lene Øxenholt.

Opdateret
Lene Øxenholt fornemste opgave i forhold til sin arbejdsgiver er løbende at være opdateret med de nyeste Schwarzkopf-produkter, nye klippeteknikker og nye farvninger. Det kræver, at hun hele tiden får inspiration og sørger for efteruddannelse, hver gang hun skal præsentere nye lanceringer. Fire gange om året rejser hun til Hamburg på Schwarzkopfs store akademi for at hente inspiration og lære nyt. Her bliver teknikerne fra de enkelte lande informeret om de sidste nyheder. Foruden turene til Hamburg besøger Lene også Salon International i London eller Schwarzkopf-studiet i Barcelona. Her får hun undervisning i alt lige fra klippeteknikker til nye farvninger og nye produkter. Før en større lancering er hun ofte i Hamburg for at blive uddannet i det specielle produkt. Når Lene selv har været på skolebænken i 2-6 dage, kommer hun hjem for at give sin nye lærdom videre til Schwarzkopfs danske teknikere, så de er parate til at træne frisørerne.

Troværdig
Schwarzkopf råder over 10 teknikere, der alle sammen er uddannede frisører og har opgaverne som en ekstra tjans. Selv om Lene er fastansat hos Bella Vista, sørger hun for til stadighed at bevare den tætte kontakt til et almindeligt frisørliv. Hver anden uge arbejder hun en dag i sin gamle salon i Holbæk på ganske almindelige vilkår. Det gør hun for at bevare hurtighed i klipningen og huske, hvordan man har det sammen med de enkelte kunder i en salon. ”Arbejdet i en travl hverdag som frisør, tror jeg på gør mig bedre i mit job som tekniker, samtidig med at jeg opleves mere troværdig”, siger Lene.

Essential looks
”I mit job er det min vigtigste opgave at formidle de ting, som Schwarzkopf står for. Schwarzkopf ’s eget koncept hedder Essential Looks. I Hamburg og London ser jeg mange forskellige ting og henter inspiration herfra. Schwarzkopf har sit eget kreative team i Hamburg. Her udvikler Schwarzkopf sin egen trend i samarbejde med englænderen Tyler Johnson, der er kreativ chef hos Schwarzkopf i Hamburg. Tyler Johnson, der er tidligere Vidal Sassoon-mand, er verdenskendt inden for frisør- og modebranchen. Han er desuden stylist ved alle de store modeshows forår og efterår. Han laver hår for verdens mest kendte tøjfirmaer i Milano, Paris, London og New York og har sine faste designere, som han arbejder sammen med.

Verdenskendte designere
Lene fortæller, at hun har lagt mærke til, at Schwarzkopf er det eneste firma worldwide, som udvikler sit eget klippekoncept i samarbejde med kendte designere. Disse designere findes hos verdens førende modehuse og er bl.a. Prada, Gucci og Stella McQueen, ”Til Essential Looks laver vi hvert år en rapport, hvor vi kan se hele det hektiske backstage life op til de store modeshows, og vi oplever englænderen Tyler Johnson og hans crew med 20 assistenter i arbejde i en uge før hvert show. På denne måde bliver jeg fodret med nyheder og inspiration hele tiden, både farvemæssigt, produktmæssigt og klippemæssigt.

Personlig force
I den sidste ende, når alle tingene bliver samlet, ved jeg at der ligger utrolig meget arbejde bag udgivelsen af Essential Looks, som sørger for at Schwarzkopf er fremme på forreste række med trenden. Alt dette er også nødvendigt for at man hele tiden kan bevare gejsten i sit arbejde og formidle det videre. Det er ikke altid nemt at se smart og klog ud i tre timer, når jeg underviser. Min personlige force som tekniker ligger i mit dybe kendskab til Schwarzkopf og dets produkter. Jeg har arbejdet med dem i så mange år, at min grundlæggende viden ligger lagret på snorlige rækker på rygraden parat til at blive hentet frem. Det giver plads til nye input. Og dem får jeg mange af!”

 

 

 

Tekst: Karen Fredslund Ellegaard
Foto: Claus Peuckert
Artiklen blev bragt i hair magazine, 3. udgave 2007

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Stort udvalg i Barberpoles hos Frisørshopping

Stort udvalg i Barberpoles hos Frisørshopping

Du finder Danmarks største udvalg af de kendte barberpoles hos Frisørshopping. Nu er sortimentet yderligere udvidet, så der er noget for enhver salon og barbershop.
Balmain Paris introducerer Overnight Repair Serum

Balmain Paris introducerer Overnight Repair Serum

Som en nyhed i sin Care-serie, lancerer Balmain Paris nu Overnight Repair Serum, der reducerer synlige tegn på slidt og skadet hår.
Nyheder fra Dapper Dan hos Frisørshopping

Nyheder fra Dapper Dan hos Frisørshopping

Dapper Dan har lanceret et par nyheder, der netop er kommet til Danmark. Der er tale om Sea Salt Spray samt en Hair & Body shampoo, der forhandles af Frisørshopping.dk
Ocean Spray fra Maria Nila

Ocean Spray fra Maria Nila

Teksturspray med ekstra hold, der giver et naturligt resultat. Sulfat- og parabenefri med 100 % veganske ingredienser. Læs om det her.
Oxiblonde Evoplexx lysningspulver kun hos Brands4hair

Oxiblonde Evoplexx lysningspulver kun hos Brands4hair

Oxiblonde Evoplexx fra Trinity Haircare præsenterer nu en lysningsserie, der er både skånsom og med en masse fordele. Læs om den her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

WELLA TRENDS FORÅR/SOMMER 2016

WELLA TRENDS FORÅR/SOMMER 2016

Deltagerne fik vist de forskellige teknikker bag de nye Ecaille looks, samt hvordan de kunne tilpasse trendteknikkerne til de forskellige kundetyper, som opleves i salonen. Se alle billederne i artiklen.
Trinity Haircare fejrede 10 år i Amsterdam

Trinity Haircare fejrede 10 år i Amsterdam

Elite Experience blev afholdt for første gang for at markere Trinity Haircares 10 års jubilæum. Arrangementet i Amsterdam bød på et storslået show med Morten Lynge og Hasse Kliem på scenen.
Indvielse af Davines Village og WWHT i Parma

Indvielse af Davines Village og WWHT i Parma

I løbet af de tre dage i Parma blev frisørerne inviteret til en helhedsoplevelse med masser af hår, bæredygtigt initiativ og afgørelsen i Davines World Style Contest.
Revlon Style Masters fejrede 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters fejrede 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters fejrede ti år i Barcelona med et storslået show, inspirerende hår, de seneste trends og danske Brit Laursen i finalen i American Crew All-Star Challenge.
På forreste række til Danish Beauty Award 2018

På forreste række til Danish Beauty Award 2018

I Tivoli Congress Center var der gjort klar til en festlig aften i anledning af Danish Beauty Award. Hair Magazine sad klar på forreste række til at hylde alle de nominerede.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Sascha Hirtsgaard

Sascha Hirtsgaard

Læs om Sascha Hirtsgaard, der holder meget af den energi, der ligger i at arbejde med de unge i Young Intercoiffure, som hun startede op for 14 år siden.
Jan Larsen

Jan Larsen

”Vi skal have energi og ”drive” i salonen”. Det mener Jan Larsen fra Stuhr. Hans holdning er, at dét at være frisør er en livsstil, men vil man noget, må man investere i sig selv.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Bliv inspireret af håret og moden, der var at finde på catwalken, da Balmain Paris afholdte modeshow i slutningen af juni.
Fejring af Frisørens dag den 19. juni

Fejring af Frisørens dag den 19. juni

Missede du den live tale som Hair Magazines Chief Editor, Camilla Svensson, holdt for frisørerne på Frisøren dag? Se den her!
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till fine blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du indblik i stylingen af hele fire forskellige modeller med forskellige hårlængder og stil.
Har du set den nye glittertrend?

Har du set den nye glittertrend?

Nu kan man gå all-in på glitter og gøre det til en del af sit helhedslook ved at tilføje det til håret. Se det her!
Inspiration til brudefrisurer

Inspiration til brudefrisurer

Bryllupsæsonen er gået i gang! Der findes adskillige muligheder til brudefrisuren og ønsker fra bruden kan strække vidt. Se inspirationsvideoen her!