LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Michael Schneider

Michael var gået død på frisørbranchen, og faktisk var han lige ved at gå i tømrerlære. I stedet åbnede han sin egen salon, Capo. Og det blev en bragende succes. For ham selv som menneske og forretningsmæssigt. Han elsker at udvikle. Og når han skal tænke tanker eller bare koble helt af, sker det i den japanske bonsaihave.

”Jeg bruger min mavefornemmelse, når jeg skal drive min forretning. Hvordan vil jeg f.eks. gerne selv føle det, når jeg går ind i en forretning? Det betyder meget. Og så er min holdning helt klar: Det er ikke mig, der skal profileres, men butikken. Det sætter jeg en ære i. Mit job som leder og chef er at udstråle den energi og det overskud, der skaber den gode atmosfære i salonen”. Sådan fortæller Michael, der startede Capo for fire år siden i en tidligere grønthandler på H.C. Ørstedsvej på Frederiksberg. Og Michael har prøvet meget af det, mange frisører kun drømmer om.

Han stod i lære hos Buch, og efter sin uddannelse, blev han i salonen i et par år, hvorefter han blev ansat i Aqua. ”Igennem mit job mødte jeg en del mennesker fra filmbranchen. På et tidspunkt manglede de en fyr med fingeren på pulsen på Nordisk Film, og jeg blev tilbudt jobbet som frisør og make-up artist. Det var super spændende og utroligt lærerigt”, fortæller Michael, men han fortæller også, at lige så spændende, som det var, lige så kedeligt kunne det også være.
”I virkelighedens verden var der utroligt meget ventetid. Vi kunne arbejde rigtige mange timer om ugen, og var vi i gang med optagelser, skulle vi ofte begynde kl. 4 om morgenen”.

Michael var med til at skabe bl.a. Jul på Kronborg, Klassefesten og mange andre udsendelser, men på et tidspunkt blev det for meget, og han ville gerne tilbage til frisørbranchen igen.
Han blev ansat i Aqua igen. ”Men jeg kunne ikke rigtig føle mig selv mere. Jeg var gået død, og jeg havde en fornemmelse af, at jeg gerne ville noget helt andet”. Faktisk var Michael meget tæt på at gå i tømrerlære. I stedet – efter en brainstorming med sin kone – valgte han at starte egen salon. Og tømrerfærdighederne; dem fik han rigeligt brug for!

Hold fast i dig selv
Michael mener klart, det altid er et spørgsmål om at holde fast i sig selv og stole på sin mavefornemmelse. Og derfor valgte han også at vende tilbage til den nedlagte grønthandlerforretning på H.C. Ørstedsvej selv om den ved første øjekast bestemt ikke lignede andet end et stort gang rod og en tom kummefryser, og i hvert fald ikke noget, der kunne ende med at blive til en frisørsalon.

”Jeg vendte tilbage, oplevede stemningen i kvarteret og besluttede mig for at slå til”.
Michael byggede selv salonen op, og han åbnede Capo med sig selv som eneste ansatte. Efter fire uger, havde han ikke en ledig tid, så han ansatte en medarbejder, og efter et år var der 4-5 ugers ventetid i Capo. ”Og det holder ikke!” Så den udviklingsplan, Michael havde lavet, måtte fremskyndes.

I dag klipper Michael udelukkende, og han overlader farvningen og andre behandlinger til sine ansatte. Og når man spørger han, hvordan han kunne få så stort succes, så hurtigt, er han helt overbevist om, at det hænger sammen med hans måde at drive sin forretning på: Efter mavefornemmelsen!

Medarbejderne skal tage ansvar
For Michael er det super vigtigt, at medarbejderne inddrages i salonen, at de tager ansvar. Og så, mener han, det betyder rigtig meget, at det er professionalismen, der skinner igennem i dagligdagen, men at medarbejderne har det socialt godt sammen.
”Og den balance har vi klart fundet”, siger han.

Ulempen ved at være en socialt fasttømret gruppe er, at har én en off-day, påvirker det alle. Men det gør det kun endnu vigtigere at tale sammen til personalemøderne.
Han mener, MU-samtaler er en mangelvare i frisørbranchen. Hos Capo holder man således to årlige medarbejderudviklingssamtaler, hvor der tales fortroligt med den enkelte medarbejder. Herudover har man månedlige personalemøder, hvor man starter med at spise lidt god mad sammen, hvor Michael præsenterer budgettet og fortæller om, hvad der skal ske, og hvor alle smider ideer på bordet, der kan vendes.

Ydermere sender han info-mails ud til medarbejderne en gang om ugen. ”Vi har også etableret et udviklingsbudget, der er båret af det produktsalg, der sker i forretningen. Så i stedet for at trække pengene ud, smider jeg dem i udvikling, f.eks. så medarbejderne kan komme til London til Sassoon eller andet”, fortæller Michael, og han mener, de penge er givet rigtigt godt ud, for de kunder, der kommer i Capo, er bevidste kunder.
”Og min holdning er, at de kommer hos os af en årsag. De har brug for forandring”.
At det netop er Sassoon, Michael bruger en del, er fordi han mener, et teknisk stærkt fundament, åbner mange andre døre.

Uddannelse er også et meget vigtigt punkt for Michael. ”Mine medarbejdere skal forstå, hvad jeg synes, er bedst for kunderne”. Derfor uddanner Michael ugentligt sine elever, og igennem uddannelsesforløbet, skal de igennem 30-35 tests, for at sikre, at der er hånd i hanke med, hvad den enkelte forstår. Og testene skal bestås, før de kommer videre.
”De skal f.eks. forstå det fundamentale i klipningen, og de skal de Sassoons klippevideoer.

  

Den sidste del af deres uddannelse, skal eleverne i Capo bruge på kreativ udvikling.
”De skal bruge de ting, de har lært med støtte fra de uddannede frisører i butikken – og den sidste del af deres elevtid skal udelukkende bruges på at forberede sig til svendeprøven!” Mange at de elever, Michael uddanner, bliver i salonen, men han mener ikke, det er ubetinget godt. ”De kan ofte udvikle sig mere ved at komme et nyt sted hen”, mener han.

Frisør ved et tilfælde
”Knægt, fremtiden er sorte penge!” Sådan sagde Michaels far og slog i bordet. Og derfor blev Michael frisør – sådan næsten! I hvert fald var det bestemt ikke noget, han havde planer om, selv om han som 8-10 årig med slik som betaling, satte sin mors hår, når faren var ude at spille som musiker lørdag aften.

”Faktisk troede jeg, jeg skulle være slagter, for det var min far”, siger Michael med et smil. I stedet kom han i lære hos Buch. Og her var han en dreng i en kvindeverden.
”Det betød, at kravene altid var store, man skulle klæde sig rigtigt, og egentlig var det hårdt. Men set i bakspejlet har det givet rigtig meget”.

”Og så både takker og forbander jeg min far for at få mig ind i denne branche”, siger Michael med et smil.

Svært at nå hertil
At være direktør er ikke så svært. Det er at nå dertil, der er den vanskelige opgave, mener Michael. Og han tror på, at relationer til kunderne er alfa og omega. ”Da jeg havde åbnet min salon, opdagede min kone pludselig, at der var en del mennesker, der søgte mig på nettet: ”Hvem ved, hvor Michael er henne?” Hun skrev tilbage, at jeg havde åbnet min egen salon, og efter et halvt år, havde jeg 95 pct. af mine gamle kunder, der kom i min forretning”.

  

Så at være ”connected” med kunderne er super vigtigt. Og Michael laver en form for psykologisk profil på alle sine kunder. ”Derfor bruger jeg den første halve time, første gang de kommer i salonen, på at tale med dem. Og jeg gør det netop, fordi jeg brændte ud for fire år siden, og måtte dengang gøre mig klart, hvad det var, jeg ville med mig selv, og hvad det er jeg elsker ved jobbet. Og jeg nåede frem til, at det egentlig ikke handler så meget om hår, men om mennesker og om deres historier. Og skal jeg klippe dem, så de bliver glade, er jeg nødt til at vide lidt om, hvem de er, og hvad de fundamentalt står for, hvad de gør der hjemme om morgenen med deres hår osv.” Samtidig skal man ikke være blind for at ”noise” i butikken skaber stemning.

Vi gør ikke det samme som andre
At det ikke nødvendigvis er rigtigt at gøre som alle andre, mener Michael helt klart, og i Capo gør han meget ud af, at han selv og medarbejderne skal være ærlige.
”Og hellere sende en kunde ud ad døren igen, end at lave noget, vi ikke kan stå inde for. Og det kan godt være, at nogle af kunderne synes, jeg er en mærkelig snegl, fordi jeg ikke vil klippe en bestemt frisure, men det er min holdning”.

Slapper af med at klippe hår
Når Michael ikke arbejder, bruger han al den tid, han kan, sammen med sin datter på otte år. ”Hverdagen er leverpostej og skoletid, derfor afsætter jeg søndagene til at gøre noget sammen med hende”. Men faktisk slapper Michael rigtig godt af med at klippe hår.

”Når man klipper, ligger fokus der og ingen andre steder”, siger han. Men en japansk have har han også, og her bruger han også meget tid. ”Der er ganske enkelt ikke noget bedre, når jeg skal koble helt af end at gå og rive i gruset”, fortæller han med et smil, og erkender, at det nok ikke lige er den fritidsinteresse de fleste af hans kunder eller frisørkollegaer havde tiltænkt ham. Mere ”Michael” er det nok, når han hver søndag spiller fodbold.
”Det er her mændene får lov til at være drengerøve”, griner han. Men ellers har Michael ikke det store behov for at være sammen med en masse mennesker, når han har fri. ”Jeg er blandt mennesker hver eneste dag, så når jeg har fri, har jeg faktisk behov for at være mig selv og at være sammen med min familie. Jeg holder af at tage i svømmehallen med min datter og at gå i min have”, siger Michael. Og så synes han i øvrigt selv, han er blevet god til at lægge arbejdet fra sig, når han kommer hjem.

”Men jeg holder også rigtig meget af at stå op kl. 6 søndag morgen, bare for at nyde stilheden og fuglekvidderen før familien står op”. I udgangspunktet er Michael ifølge ham selv ikke hverken forretnings- eller pengemand. ”Men jeg elsker at udvikle nye ideer i min tænkesofa eller i min bonsaihave. Men f.eks. har jeg ikke lyst til flere butikker. Jeg vil hellere udvikle den, jeg har og se, hvor det bærer hen”.

Blandt de ideer, Michael pusler med, er f.eks. at holde åbent fra 08-21, og lade medarbejderne arbejde i to-holdsskift. ”Men jeg jagter ikke udviklingen bare for udviklingens skyld. Det skal ske i takt med at kundemængden øges”. Michael er klar over, at han er nødt til at gøre en indsats for at brande Capo, og han arbejder ud fra mottoet: ”Du får, hvad du giver” – i forretningslivet og i privatlivet.

”At være frisør kan være leverpostej, hvis ikke man selv gør noget for at få indspark i hverdagen”. Således har Michael netop indledt et stort samarbejde med L’Oréal omkring Shu Eumura, som han er meget glad for, shows laver han i begrænset omfang, når han føler tiden er til det, og mode, teater og tv laver han også fortsat i et begrænset omfang.
”Jeg har egentlig ikke behov for mere. Jeg har været hele vejen rundt, og jo flere døre, jeg åbner, jo mere føler jeg, at jeg har fundet mig selv igen i branchen.

Se flere frisør portrætter her

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Stort udvalg i Barberpoles hos Frisørshopping

Stort udvalg i Barberpoles hos Frisørshopping

Du finder Danmarks største udvalg af de kendte barberpoles hos Frisørshopping. Nu er sortimentet yderligere udvidet, så der er noget for enhver salon og barbershop.
Balmain Paris introducerer Overnight Repair Serum

Balmain Paris introducerer Overnight Repair Serum

Som en nyhed i sin Care-serie, lancerer Balmain Paris nu Overnight Repair Serum, der reducerer synlige tegn på slidt og skadet hår.
Nyheder fra Dapper Dan hos Frisørshopping

Nyheder fra Dapper Dan hos Frisørshopping

Dapper Dan har lanceret et par nyheder, der netop er kommet til Danmark. Der er tale om Sea Salt Spray samt en Hair & Body shampoo, der forhandles af Frisørshopping.dk
Ocean Spray fra Maria Nila

Ocean Spray fra Maria Nila

Teksturspray med ekstra hold, der giver et naturligt resultat. Sulfat- og parabenefri med 100 % veganske ingredienser. Læs om det her.
Oxiblonde Evoplexx lysningspulver kun hos Brands4hair

Oxiblonde Evoplexx lysningspulver kun hos Brands4hair

Oxiblonde Evoplexx fra Trinity Haircare præsenterer nu en lysningsserie, der er både skånsom og med en masse fordele. Læs om den her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

WELLA TRENDS FORÅR/SOMMER 2016

WELLA TRENDS FORÅR/SOMMER 2016

Deltagerne fik vist de forskellige teknikker bag de nye Ecaille looks, samt hvordan de kunne tilpasse trendteknikkerne til de forskellige kundetyper, som opleves i salonen. Se alle billederne i artiklen.
Trinity Haircare fejrede 10 år i Amsterdam

Trinity Haircare fejrede 10 år i Amsterdam

Elite Experience blev afholdt for første gang for at markere Trinity Haircares 10 års jubilæum. Arrangementet i Amsterdam bød på et storslået show med Morten Lynge og Hasse Kliem på scenen.
Indvielse af Davines Village og WWHT i Parma

Indvielse af Davines Village og WWHT i Parma

I løbet af de tre dage i Parma blev frisørerne inviteret til en helhedsoplevelse med masser af hår, bæredygtigt initiativ og afgørelsen i Davines World Style Contest.
Revlon Style Masters fejrede 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters fejrede 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters fejrede ti år i Barcelona med et storslået show, inspirerende hår, de seneste trends og danske Brit Laursen i finalen i American Crew All-Star Challenge.
På forreste række til Danish Beauty Award 2018

På forreste række til Danish Beauty Award 2018

I Tivoli Congress Center var der gjort klar til en festlig aften i anledning af Danish Beauty Award. Hair Magazine sad klar på forreste række til at hylde alle de nominerede.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Ethos Hairdressing

Ethos Hairdressing

Hair Magazine var med på HJ Live London, hvor vi fik en snak med to af Storbritanniens mest indflydelsesrige frisører: Sharon Peake og Adam Bryant fra Ethos Hairdressing i Manchester.
Jan Larsen

Jan Larsen

”Vi skal have energi og ”drive” i salonen”. Det mener Jan Larsen fra Stuhr. Hans holdning er, at dét at være frisør er en livsstil, men vil man noget, må man investere i sig selv.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Bliv inspireret af håret og moden, der var at finde på catwalken, da Balmain Paris afholdte modeshow i slutningen af juni.
Fejring af Frisørens dag den 19. juni

Fejring af Frisørens dag den 19. juni

Missede du den live tale som Hair Magazines Chief Editor, Camilla Svensson, holdt for frisørerne på Frisøren dag? Se den her!
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till fine blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du indblik i stylingen af hele fire forskellige modeller med forskellige hårlængder og stil.
Har du set den nye glittertrend?

Har du set den nye glittertrend?

Nu kan man gå all-in på glitter og gøre det til en del af sit helhedslook ved at tilføje det til håret. Se det her!
Inspiration til brudefrisurer

Inspiration til brudefrisurer

Bryllupsæsonen er gået i gang! Der findes adskillige muligheder til brudefrisuren og ønsker fra bruden kan strække vidt. Se inspirationsvideoen her!