LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Michael Schneider

Michael var gået død på frisørbranchen, og faktisk var han lige ved at gå i tømrerlære. I stedet åbnede han sin egen salon, Capo. Og det blev en bragende succes. For ham selv som menneske og forretningsmæssigt. Han elsker at udvikle. Og når han skal tænke tanker eller bare koble helt af, sker det i den japanske bonsaihave.

”Jeg bruger min mavefornemmelse, når jeg skal drive min forretning. Hvordan vil jeg f.eks. gerne selv føle det, når jeg går ind i en forretning? Det betyder meget. Og så er min holdning helt klar: Det er ikke mig, der skal profileres, men butikken. Det sætter jeg en ære i. Mit job som leder og chef er at udstråle den energi og det overskud, der skaber den gode atmosfære i salonen”. Sådan fortæller Michael, der startede Capo for fire år siden i en tidligere grønthandler på H.C. Ørstedsvej på Frederiksberg. Og Michael har prøvet meget af det, mange frisører kun drømmer om.

Han stod i lære hos Buch, og efter sin uddannelse, blev han i salonen i et par år, hvorefter han blev ansat i Aqua. ”Igennem mit job mødte jeg en del mennesker fra filmbranchen. På et tidspunkt manglede de en fyr med fingeren på pulsen på Nordisk Film, og jeg blev tilbudt jobbet som frisør og make-up artist. Det var super spændende og utroligt lærerigt”, fortæller Michael, men han fortæller også, at lige så spændende, som det var, lige så kedeligt kunne det også være.
”I virkelighedens verden var der utroligt meget ventetid. Vi kunne arbejde rigtige mange timer om ugen, og var vi i gang med optagelser, skulle vi ofte begynde kl. 4 om morgenen”.

Michael var med til at skabe bl.a. Jul på Kronborg, Klassefesten og mange andre udsendelser, men på et tidspunkt blev det for meget, og han ville gerne tilbage til frisørbranchen igen.
Han blev ansat i Aqua igen. ”Men jeg kunne ikke rigtig føle mig selv mere. Jeg var gået død, og jeg havde en fornemmelse af, at jeg gerne ville noget helt andet”. Faktisk var Michael meget tæt på at gå i tømrerlære. I stedet – efter en brainstorming med sin kone – valgte han at starte egen salon. Og tømrerfærdighederne; dem fik han rigeligt brug for!

Hold fast i dig selv
Michael mener klart, det altid er et spørgsmål om at holde fast i sig selv og stole på sin mavefornemmelse. Og derfor valgte han også at vende tilbage til den nedlagte grønthandlerforretning på H.C. Ørstedsvej selv om den ved første øjekast bestemt ikke lignede andet end et stort gang rod og en tom kummefryser, og i hvert fald ikke noget, der kunne ende med at blive til en frisørsalon.

”Jeg vendte tilbage, oplevede stemningen i kvarteret og besluttede mig for at slå til”.
Michael byggede selv salonen op, og han åbnede Capo med sig selv som eneste ansatte. Efter fire uger, havde han ikke en ledig tid, så han ansatte en medarbejder, og efter et år var der 4-5 ugers ventetid i Capo. ”Og det holder ikke!” Så den udviklingsplan, Michael havde lavet, måtte fremskyndes.

I dag klipper Michael udelukkende, og han overlader farvningen og andre behandlinger til sine ansatte. Og når man spørger han, hvordan han kunne få så stort succes, så hurtigt, er han helt overbevist om, at det hænger sammen med hans måde at drive sin forretning på: Efter mavefornemmelsen!

Medarbejderne skal tage ansvar
For Michael er det super vigtigt, at medarbejderne inddrages i salonen, at de tager ansvar. Og så, mener han, det betyder rigtig meget, at det er professionalismen, der skinner igennem i dagligdagen, men at medarbejderne har det socialt godt sammen.
”Og den balance har vi klart fundet”, siger han.

Ulempen ved at være en socialt fasttømret gruppe er, at har én en off-day, påvirker det alle. Men det gør det kun endnu vigtigere at tale sammen til personalemøderne.
Han mener, MU-samtaler er en mangelvare i frisørbranchen. Hos Capo holder man således to årlige medarbejderudviklingssamtaler, hvor der tales fortroligt med den enkelte medarbejder. Herudover har man månedlige personalemøder, hvor man starter med at spise lidt god mad sammen, hvor Michael præsenterer budgettet og fortæller om, hvad der skal ske, og hvor alle smider ideer på bordet, der kan vendes.

Ydermere sender han info-mails ud til medarbejderne en gang om ugen. ”Vi har også etableret et udviklingsbudget, der er båret af det produktsalg, der sker i forretningen. Så i stedet for at trække pengene ud, smider jeg dem i udvikling, f.eks. så medarbejderne kan komme til London til Sassoon eller andet”, fortæller Michael, og han mener, de penge er givet rigtigt godt ud, for de kunder, der kommer i Capo, er bevidste kunder.
”Og min holdning er, at de kommer hos os af en årsag. De har brug for forandring”.
At det netop er Sassoon, Michael bruger en del, er fordi han mener, et teknisk stærkt fundament, åbner mange andre døre.

Uddannelse er også et meget vigtigt punkt for Michael. ”Mine medarbejdere skal forstå, hvad jeg synes, er bedst for kunderne”. Derfor uddanner Michael ugentligt sine elever, og igennem uddannelsesforløbet, skal de igennem 30-35 tests, for at sikre, at der er hånd i hanke med, hvad den enkelte forstår. Og testene skal bestås, før de kommer videre.
”De skal f.eks. forstå det fundamentale i klipningen, og de skal de Sassoons klippevideoer.

  

Den sidste del af deres uddannelse, skal eleverne i Capo bruge på kreativ udvikling.
”De skal bruge de ting, de har lært med støtte fra de uddannede frisører i butikken – og den sidste del af deres elevtid skal udelukkende bruges på at forberede sig til svendeprøven!” Mange at de elever, Michael uddanner, bliver i salonen, men han mener ikke, det er ubetinget godt. ”De kan ofte udvikle sig mere ved at komme et nyt sted hen”, mener han.

Frisør ved et tilfælde
”Knægt, fremtiden er sorte penge!” Sådan sagde Michaels far og slog i bordet. Og derfor blev Michael frisør – sådan næsten! I hvert fald var det bestemt ikke noget, han havde planer om, selv om han som 8-10 årig med slik som betaling, satte sin mors hår, når faren var ude at spille som musiker lørdag aften.

”Faktisk troede jeg, jeg skulle være slagter, for det var min far”, siger Michael med et smil. I stedet kom han i lære hos Buch. Og her var han en dreng i en kvindeverden.
”Det betød, at kravene altid var store, man skulle klæde sig rigtigt, og egentlig var det hårdt. Men set i bakspejlet har det givet rigtig meget”.

”Og så både takker og forbander jeg min far for at få mig ind i denne branche”, siger Michael med et smil.

Svært at nå hertil
At være direktør er ikke så svært. Det er at nå dertil, der er den vanskelige opgave, mener Michael. Og han tror på, at relationer til kunderne er alfa og omega. ”Da jeg havde åbnet min salon, opdagede min kone pludselig, at der var en del mennesker, der søgte mig på nettet: ”Hvem ved, hvor Michael er henne?” Hun skrev tilbage, at jeg havde åbnet min egen salon, og efter et halvt år, havde jeg 95 pct. af mine gamle kunder, der kom i min forretning”.

  

Så at være ”connected” med kunderne er super vigtigt. Og Michael laver en form for psykologisk profil på alle sine kunder. ”Derfor bruger jeg den første halve time, første gang de kommer i salonen, på at tale med dem. Og jeg gør det netop, fordi jeg brændte ud for fire år siden, og måtte dengang gøre mig klart, hvad det var, jeg ville med mig selv, og hvad det er jeg elsker ved jobbet. Og jeg nåede frem til, at det egentlig ikke handler så meget om hår, men om mennesker og om deres historier. Og skal jeg klippe dem, så de bliver glade, er jeg nødt til at vide lidt om, hvem de er, og hvad de fundamentalt står for, hvad de gør der hjemme om morgenen med deres hår osv.” Samtidig skal man ikke være blind for at ”noise” i butikken skaber stemning.

Vi gør ikke det samme som andre
At det ikke nødvendigvis er rigtigt at gøre som alle andre, mener Michael helt klart, og i Capo gør han meget ud af, at han selv og medarbejderne skal være ærlige.
”Og hellere sende en kunde ud ad døren igen, end at lave noget, vi ikke kan stå inde for. Og det kan godt være, at nogle af kunderne synes, jeg er en mærkelig snegl, fordi jeg ikke vil klippe en bestemt frisure, men det er min holdning”.

Slapper af med at klippe hår
Når Michael ikke arbejder, bruger han al den tid, han kan, sammen med sin datter på otte år. ”Hverdagen er leverpostej og skoletid, derfor afsætter jeg søndagene til at gøre noget sammen med hende”. Men faktisk slapper Michael rigtig godt af med at klippe hår.

”Når man klipper, ligger fokus der og ingen andre steder”, siger han. Men en japansk have har han også, og her bruger han også meget tid. ”Der er ganske enkelt ikke noget bedre, når jeg skal koble helt af end at gå og rive i gruset”, fortæller han med et smil, og erkender, at det nok ikke lige er den fritidsinteresse de fleste af hans kunder eller frisørkollegaer havde tiltænkt ham. Mere ”Michael” er det nok, når han hver søndag spiller fodbold.
”Det er her mændene får lov til at være drengerøve”, griner han. Men ellers har Michael ikke det store behov for at være sammen med en masse mennesker, når han har fri. ”Jeg er blandt mennesker hver eneste dag, så når jeg har fri, har jeg faktisk behov for at være mig selv og at være sammen med min familie. Jeg holder af at tage i svømmehallen med min datter og at gå i min have”, siger Michael. Og så synes han i øvrigt selv, han er blevet god til at lægge arbejdet fra sig, når han kommer hjem.

”Men jeg holder også rigtig meget af at stå op kl. 6 søndag morgen, bare for at nyde stilheden og fuglekvidderen før familien står op”. I udgangspunktet er Michael ifølge ham selv ikke hverken forretnings- eller pengemand. ”Men jeg elsker at udvikle nye ideer i min tænkesofa eller i min bonsaihave. Men f.eks. har jeg ikke lyst til flere butikker. Jeg vil hellere udvikle den, jeg har og se, hvor det bærer hen”.

Blandt de ideer, Michael pusler med, er f.eks. at holde åbent fra 08-21, og lade medarbejderne arbejde i to-holdsskift. ”Men jeg jagter ikke udviklingen bare for udviklingens skyld. Det skal ske i takt med at kundemængden øges”. Michael er klar over, at han er nødt til at gøre en indsats for at brande Capo, og han arbejder ud fra mottoet: ”Du får, hvad du giver” – i forretningslivet og i privatlivet.

”At være frisør kan være leverpostej, hvis ikke man selv gør noget for at få indspark i hverdagen”. Således har Michael netop indledt et stort samarbejde med L’Oréal omkring Shu Eumura, som han er meget glad for, shows laver han i begrænset omfang, når han føler tiden er til det, og mode, teater og tv laver han også fortsat i et begrænset omfang.
”Jeg har egentlig ikke behov for mere. Jeg har været hele vejen rundt, og jo flere døre, jeg åbner, jo mere føler jeg, at jeg har fundet mig selv igen i branchen.

Se flere frisør portrætter her

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

TIGI introducerer Copyright Care

TIGI introducerer Copyright Care

TIGI Copyright Care er en serie af nærende plejeprodukter skabt med fokus på behandlingsfasen af klip og farve og giver umiddelbare resultater. Læs mere her!
Nu hos HeadBrands: Gold Display med Travel Sizes

Nu hos HeadBrands: Gold Display med Travel Sizes

Nu findes de populære produkter fra Gold også i travel sizes i et smukt display perfekt til salonen. Alle produkter er 50 ml og displayet indeholder 10x3 stk.
BUTLER - den nye saks fra Tondeo

BUTLER - den nye saks fra Tondeo

Tondeo præsenterer nu to forskellige varianter af de nye sakse, BUTLER. Fremragende til klip og form af herrehår. Læs mere her.
Gold - Luxury Hair Masque fra HeadBrands

Gold - Luxury Hair Masque fra HeadBrands

Så er der nyt fra Gold hos HeadBrands. Luxury Hair Masque er en plejende maske, der gør tørt og livløst hår blødt og glansfuldt.
Eksklusiv italiensk luksusserie til mænd nu hos Frisørshopping.dk

Eksklusiv italiensk luksusserie til mænd nu hos Frisørshopping.dk

Den ultimative luksus til mænds hår, skæg, barbering, duft og ansigtspleje er nu kommet til Danmark! L’Opera della Barba forhandles hos Frisørshopping.dk

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Jorden rundt med Marcelklubben

Jorden rundt med Marcelklubben

Marcelklubbens traditionsrige Londonaften fik i år et nyt udtryk under navnet Marcel International Inspiration og flere af landets store navne var på scenen denne aften.
La Biosthetique x Nobi Talai til Paris Fashion Week SS19

La Biosthetique x Nobi Talai til Paris Fashion Week SS19

Under temaet "Urbane Nomader" skabte La Biosthetique de smukke hår- og makeuplooks til Nobi Talais show under Paris Fashion Week SS19.
L'Oréal Professionnel inviterede til Toni&Guy-seminarium

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni&Guy-seminarium

Der var trendy klip, farve og opsætninger på menuen, da L’Oréal Professionnel inviterede til seminarie med Toni & Guy på Tivoli Hotel i København.
Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' internationale TrendVision 2018 løb af stablen i Lissabon, og frisører fra hele verden var samlet til en Creative Retreat Experience.
La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

Det er ganske vist nogle uger siden, at Paris Fashion Week SS19 løb af stablen, men det betyder ikke, at vi stopper med at inspireres. La Biosthetique skabte hårlooket til Talbot Runhofs show.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Marta Spizewska

Marta Spizewska

Rejser, glamourøse shows og uddannelse verden over. Hair Magazine stjal lidt taletid med Marta Spizewska, kreativ chef for Wella i Norden. Læs interviewet her.
Per Knudsen

Per Knudsen

Kunne du tænke dig at vide mere om Per Knudsen? Læs artiklen og få svar på eksempelvis hvor han arbejder og har været i lære, hvor han henter inspiration, hvad hans bedste oplevelse er som frisør og meget mere.

Nyeste videoer se flere videoer

Long Hair Tutorial af Benjamin Martin -Bryllupsopsætning - tutorial

Long Hair Tutorial af Benjamin Martin -Bryllupsopsætning - tutorial

Talentfulde Benjamin Martin viser i denne tutorial tre forskellige festopsætninger, der passer godt til fest og bryllup. Se videoen her.
ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

I denne video viser ghd, hvordan man laver det perfekte wavy hår med et glattejern.
Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Skønhedsbrandet Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre billedet af mandlighed med den nye kampagne Be Yourself More.
Lær at lave en paryk med Redken

Lær at lave en paryk med Redken

Redken viser her, hvordan man kan lave en paryk, der er perfekt til alle Halloween-festerne, der er lige rundt om hjørnet - kun fantasien sætter grænserne!
Simpel opsætning til festlige begivenheder

Simpel opsætning til festlige begivenheder

Få inspiration til en simpel, festlig opsætning her, hvor kun få ting skal brugs til en elegant opsætning.