LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

My-T Sharp - Frisørteamet med kunstneren & nørden

Liva og Turner fra My-T Sharp

Turner er kunstneren – Liva er nørden i My-T Sharp, og sammen er de to et stærkt team med deres helt egen stil - i salonen såvel som på catwalken. ”Vi gør hver især det, vi er bedst til, så godt vi kan”, lyder det fra de to, og dét samt en stor passion for hår er en del af hemmeligheden bag deres succes. ”Og så bliver man høj af at gøre folk glade”, siger de.

”Vi kan 95 pct. af det samme. Men når det gælder de sidste fem procent, ligger vi til gengæld i hver vores ende af skalaen”. Turner er kunstneren, der kan lade en tot sidde, bare fordi det er fedt. Liva er nørden, der bliver ved, til alt hænger perfekt sammen.

”Til gengæld er vi fælles om, at hår skal være klædeligt, og vi ved, hvordan vi selv og vore kunder, vil have det”. Sådan lyder det fra de to skønne piger en mandag morgen i My-T Sharp i det københavnske latinerkvarter. Vi sidder i baglokalet. Der roder lidt, men der er sjæl og atmosfære i rummet, og så er der ingen tvivl om, at her får kreativiteten frit spil.


De to piger er bestemt ikke afvisende overfor at åbne flere saloner, men det skal ikke være en kæde, er de enige om. ”Det skal være selvstændige fede butikker med en fed placering og med hver deres udtryk" som My-T Sharp har det i det københavnske latinerkvarter.

På væggene hænger oplæg til de shows, de to piger står for stylingen af under Copenhagen Fashion Week i samarbejde med Redken, og man fornemmer passionen og glæden ved at arbejde med hår, ved kreativiteten og ved at kunne give kunderne det, de vil have.

”Da jeg var uddannet, arbejdede jeg som freelance med fotoopgaver, reklamer med videre. Jeg troede, det var det, jeg skulle, men efter et års tid savnede jeg mine kunder. Jeg savnede at få fok til at se godt ud og at få ros”, fortæller Liva. Og Turner istemmer: ”Det er præcis dét: Man bliver afhængig af at gøre folk glade, af at der hver eneste dag er mennesker, der roser én for det, man gør, klapper én på skulderen og er super glade, når de går ud ad salonen”. både Liva og Turner er udlært i 2000. da de var færdige med uddannelsen, følte de begge, at de var kørt træt i frisørfaget, og de var ude og prøve noget andet. Turner var post og Liva var barchef. ”Men efter et års tid savnede vi faget. Vi kendte ikke hinanden, men vi søgte den samme stilling og blev begge ansat”.

Stilen i salonen var dog ikke den, pigerne gerne ville arbejde med og de fulgtes ad til Stender på Strøget, indtil de besluttede sig for at starte My-T Sharp. ”Det er 40 gange hårdere at være selvstændig end at være ansat, men det er 1000 gange federe”, lyder det fra pigerne. Måske fordi der ikke er noget der hedder at fejle i deres bog.

”Vi tror i princippet ikke, der er nogen, der kan gøre det bedre end os”, siger de grinende, men samtidig siger de også, at der skal være plads til at gøre tingene på forskellige måder, så længe man gør det så godt, man kan.

MAN MÅ IKKE GÅ I STÅ

I My-T Sharp er kodeordene kvalitet og hygge, og så handler det i høj grad om ikke at gå i stå. Netop på den front, ser Turner og Liva deres samarbejde som super stærkt.

”Vi stiller hele tiden krav til hinanden og dermed også til os selv. Vi har selvfølgelig også vores op- og nedture og tider, hvor den ene måske har behov for en pause, men så kan den anden tage over. Vi har hinanden, men vi er også os selv med de stærke sider, vi hver især har”, forklarer Liva og Turner. Og så understreger de, at det bestemt ikke er nogen hyggeklub, de driver.

”Vi har stort fokus på at udvikle os kreativt med hår, men vi har også fokus på forretningen!” De to piger stiller høje krav til sig selv, og så fortæller de, at de heldigvis igennem årene har lært deres eget værd.

”I de første år havde vi flyvende travlt med alt det sjove – shows, photo shoots med videre – alt det, der ikke giver penge i kassen. Men det har været en god investering. Det har åbnet mange døre, som vi benytter i dag”, fortæller Liva og Turner, der er teamledere og ”artists” for Redken. Det vil sige, at de står bag de shows under Copenhagen Fashion Week, hvor Redken står for håret, og at de underviser Redkens kunder.

Så holdningen er klart, at man er nødt til at investere noget tid og nogle kræfter i at slå sit navn fast, men at man ikke skal blive ved med at lave gratis arbejde. ”Man er nødt til at sætte en værdi på sig selv”, mener de. ”Shows er hårdt arbejde, det er sjovt, og for mange frisører er det en hobby, men der skal også tjenes penge”. Også i showsammenhæng er det rart at være to.

”Ind imellem er man ved at blive kvalt, og når man har stået og lavet massevis af hestehaler i frostvejr, så får man lyst til at sige ”Nu stopper festen”, men så er det godt der er én til at trække i den anden retning”, lyder det fra Liva, og hun og Turner er super glade for Redken-samarbejdet.

”Vi får masser af kreativt in-put, vi har været i Amsterdam og i Belgien, ligesom vi stod for Redkens Colorthon i 2010”. Og ja, Redken har åbnet døre for Turner og Liva. ”Men havde vi ikke haft Redken til at åbne dørene, havde vi selv gjort det”, lyder det selvsikkert fra Liva og Turner, selv om de ikke er i tvivl om, at det også giver en øget tillid i forhold til kunderne i salonen – en slags blåt stempel – at de arbejder med Redken.

 

NUMMERET FØR TELEPATI

Både Liva og Turner tænker hår ind i alt, de gør, men de siger selv, at de er som nat og dag både når det gælder måden at opfatte tingene på, i hvad der inspirerer dem, og når det gælder klippeteknikker.

Liva fra My-T Sharp Turner fra My-T Sharp
Liva fra My-T sharp.                                                 Turner fra My-T sharp.

”Men vi kan snakke sammen, og vi kan hver især sætte os ind i den måde, den anden tænker på. Ind imellem er det nummeret før telepati”, fortæller de smilende. ”Vi kan sidde i henholdsvis bussen og toget, og pludselig kan den ene ringe op og begynde at fable om en eller anden vild idé eller inspiration, og den anden fanger det med det samme. Vi er de vildeste sparringspartnere”, lyder det.

”Og så er det ikke mange partnerskaber, hvor man får lov til at være kontrolfreak”, fortæller Liva grinende, og siger, at Turner giver hende plads, griner lidt ad hende, og så er det dét.

”Modsat; havde Turner ikke mig, tror jeg ind imellem hun ville falde i søvn i et hjørne”, siger Liva med et glimt i øjet. Og Turner supplerer med at fastslå, at det er fantastisk med et partnerskab, hvor man ikke nødvendigvis behøver at ”tage sin tur”.

”Vi skylder ikke hinanden noget. Vi gør begge, hvad vi kan, og så længe ingen ad os bliver dovne, men yder det, der er muligt, er det ok”. Og de er forskellige på flere fronter.

Turner kaster 87 bolde op i luften. Liva griber de tre, og finder ud af at udføre dem. ”Og så behøver vi ingen manualer og håndbøger, indholdsbeskrivelser af produkter eller andet, for vi slår bare op i Liva, hun kan huske de mest sindssyge ting”, siger Turner.

EN STOR FAMILIE

De beskriver også lunt salonen og de seks ansatte som en anden familie med eleverne som børnene, de andre frisører som de sure eller sjove tanter alt efter situationen, og Liva og Turner som enten mor/mor eller far/far også i forhold til situationen. ”Men vi er enige om, at vi ikke tolererer fnidder. Vi har en ”no bullshit-regel”, og ingen taler bag hinandens ryg. Og vi er rigtig meget stoddere i den retning. Har man en dårlig dag, melder man det ud, smiler til kunderne, og så er man i øvrigt velkommen til at sætte sig i et hjørne og surmule”. Og så pointerer Turner og Liva, at alle er lige vigtige i salonen.


I My-T Sharp kommer alle. Fra ”Fru lyse striber” til punkeren. Men generelt er det kunder, der ved, hvad de vil, og som stiller store krav til deres udseende. Her ses frisørassistent Mille Wiinberg.

”Vi kan ikke leve uden eleverne, og den indsats de gør. Og det gør vi meget for, at de skal forstå. De er en af grundstenene i forretningen, og dem, der hjælper os med de små ting, så kunderne bliver glade og tilfredse”. Men eleverne presses også i My-T Sharp.

”De skal finde ud af, hvilken frisør, de gerne vil være, og gå efter det. Der er masser af gennemsnitsfrisører i branchen, derfor er det vigtigt at finde sin stil, hvad enten man vil lave photoshoots og catwalk-hår, eller man synes, det er fedt at være en rigtig god kunde-frisør; det handler om at lægge energi i det, man vil, og som man er god til”.

FØLG STRUKTUREN

Liva og Turner deler også holdning, når det gælder arbejdet med håret. ”Tænk former og struktur”, lyder parolen fra dem. Hvorfor skal man følge en stil, lav i stedet noget kundevenligt, fedt hår, der følger hårets struktur, og som også ser brandgodt ud, når kunden har vasket håret derhjemme”.

For Turner og Liva handler det om at klippe klædeligt. At se på kundens ansigtsform og klippe efter det. ”Og en klipning behøver ikke tage tre timer. Man kan sagtens skabe smukt hår med enkle teknikker. Der findes reelt fire klippeteknikker, der skal arbejdes med, så det er ikke raketvidenskab.

Det handler blot om at bruge dem ordentligt. Sætte klipningen, gøre det ordentligt og komme videre”. Liva og Turner henter deres inspiration i alt andet end hår. Det kan være en disneyfilm, en kvinde på Nørreport Station, et musiknummer, eller det kan være en brainstorming de to imellem. ”Det handler om, at man ser noget fedt, noget, der giver én en fed følelse eller energi og som så morphes rundt, så det bliver til fedt hår”.

”Og så er der en grund til, at vi har et mobilabonnement, hvor vi kan ringe gratis til hinanden, for selv om vi lige har været sammen i 10 timer i salonen, kan vi sagtens tale et par timer, når børnene er lagt i seng”, siger de smilende.

FRA FRU LYSE STRIBER TIL PUNK

I My-T Sharp kommer alle. Fra ”Fru lyse striber” til punkeren. Men generelt er det kunder, der ved, hvad de vil, og som stiller store krav til deres udseende. ”Vi har også direktøren, der skal klippes, så det kan holde seks uger, mens han rejser og teenageren, der er bevidst om hver en tot. Vi har kendte mennesker og almindelige mennesker i salonen, og alle behandles ens”.

De to piger er bestemt ikke afvisende overfor at åbne flere saloner, men det skal ikke være en kæde, er de enige om. ”Det skal være selvstændige fede butikker med en fed placering og med hver deres udtryk – og ikke mere end 2-3 stykker. Ellers handler det i høj grad om hele tiden at udfordre sig selv og hinanden.

”Det er det, der skaber energi. Mange frisører udfordrer ikke sig selv, de glemmer teorierne, og arbejdet bliver en vane, og gør det først det, er det lige meget med at være frisør”, slutter Liva og Turner fra My-T Sharp.


I My-T Sharp er kodeordene kvalitet og hygge.

 

Tekst: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert

Denne artikel blev ført i 4. udg. af Hair Magazine 2012

 

Se flere frisørportrætter eller frisørartikler om frisørkurser, frisørshows og hårmode her!

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Nu hos HeadBrands: Gold Display med Travel Sizes

Nu hos HeadBrands: Gold Display med Travel Sizes

Nu findes de populære produkter fra Gold også i travel sizes i et smukt display perfekt til salonen. Alle produkter er 50 ml og displayet indeholder 10x3 stk.
BUTLER - den nye saks fra Tondeo

BUTLER - den nye saks fra Tondeo

Tondeo præsenterer nu to forskellige varianter af de nye sakse, BUTLER. Fremragende til klip og form af herrehår. Læs mere her.
Gold - Luxury Hair Masque fra HeadBrands

Gold - Luxury Hair Masque fra HeadBrands

Så er der nyt fra Gold hos HeadBrands. Luxury Hair Masque er en plejende maske, der gør tørt og livløst hår blødt og glansfuldt.
Eksklusiv italiensk luksusserie til mænd nu hos Frisørshopping.dk

Eksklusiv italiensk luksusserie til mænd nu hos Frisørshopping.dk

Den ultimative luksus til mænds hår, skæg, barbering, duft og ansigtspleje er nu kommet til Danmark! L’Opera della Barba forhandles hos Frisørshopping.dk
Gaveæsker fra Dapper Dan til manden

Gaveæsker fra Dapper Dan til manden

Nu fås fire forskellige gaveæsker fra Dapper Dan hos Frisørshopping. Æskerne indeholder en skægolie, skægkam i træ og en hårvoks efter eget valg.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Jorden rundt med Marcelklubben

Jorden rundt med Marcelklubben

Marcelklubbens traditionsrige Londonaften fik i år et nyt udtryk under navnet Marcel International Inspiration og flere af landets store navne var på scenen denne aften.
La Biosthetique x Nobi Talai til Paris Fashion Week SS19

La Biosthetique x Nobi Talai til Paris Fashion Week SS19

Under temaet "Urbane Nomader" skabte La Biosthetique de smukke hår- og makeuplooks til Nobi Talais show under Paris Fashion Week SS19.
L'Oréal Professionnel inviterede til Toni&Guy-seminarium

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni&Guy-seminarium

Der var trendy klip, farve og opsætninger på menuen, da L’Oréal Professionnel inviterede til seminarie med Toni & Guy på Tivoli Hotel i København.
Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' internationale TrendVision 2018 løb af stablen i Lissabon, og frisører fra hele verden var samlet til en Creative Retreat Experience.
La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

Det er ganske vist nogle uger siden, at Paris Fashion Week SS19 løb af stablen, men det betyder ikke, at vi stopper med at inspireres. La Biosthetique skabte hårlooket til Talbot Runhofs show.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Anthony Mascolo

Anthony Mascolo

Anthony Mascolo var forleden i København for at give sit bud på tidens tendenser. Hair Magazine havde en god snak med den dygtige frisør.
Per Knudsen

Per Knudsen

Kunne du tænke dig at vide mere om Per Knudsen? Læs artiklen og få svar på eksempelvis hvor han arbejder og har været i lære, hvor han henter inspiration, hvad hans bedste oplevelse er som frisør og meget mere.

Nyeste videoer se flere videoer

Long Hair Tutorial af Benjamin Martin -Bryllupsopsætning - tutorial

Long Hair Tutorial af Benjamin Martin -Bryllupsopsætning - tutorial

Talentfulde Benjamin Martin viser i denne tutorial tre forskellige festopsætninger, der passer godt til fest og bryllup. Se videoen her.
ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

I denne video viser ghd, hvordan man laver det perfekte wavy hår med et glattejern.
Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Skønhedsbrandet Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre billedet af mandlighed med den nye kampagne Be Yourself More.
Lær at lave en paryk med Redken

Lær at lave en paryk med Redken

Redken viser her, hvordan man kan lave en paryk, der er perfekt til alle Halloween-festerne, der er lige rundt om hjørnet - kun fantasien sætter grænserne!
Simpel opsætning til festlige begivenheder

Simpel opsætning til festlige begivenheder

Få inspiration til en simpel, festlig opsætning her, hvor kun få ting skal brugs til en elegant opsætning.