LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Nina Larsen brænder for det ekstreme


”At skabe et look eller et show handler om følelser og om engagement i en kreativ proces”, siger Nina, og beskriver det som at sætte sig ned og lege…

Nina Larsen har siden hun kom i lære som frisør vidst, at hun ville arbejde bag catwalkene, scenerne og tv-skærmene. I dag er hun frisør og make-up stylist for DR; arbejder med værterne i nyhedsudsendelserne og på X-Faktor. Hun skaber Aura’s looks, og er med til at udvikle udtrykket for Designers Remix. Og så laver hun shows for Wella.

 ”Jeg har altid vidst, hvad jeg ville, og jeg er gået målrettet efter det. Det har også betydet, at jeg igennem mange år har måttet tilsidesætte alt, og fokusere 200 pct. på det, jeg gør”. Det fortæller Nina Larsen, der er frisør og make-up stylist.

Hun fortæller, at de sidste 15 år i princippet har stået i arbejdets tegn.

”Men jeg kunne ikke forestille mig at lave noget andet. Jeg får så mange oplevelser hver eneste dag, som andre kun kan drømme om”, siger hun.

Vi sidder på en af de store gange på DR, hvor Nina netop nu arbejder på at skabe look’et til X-Faktor-værten Signe Molde, og hun fortæller, at det absolut ikke har været let at nå dertil, hvor hun er i dag. Det har krævet masser af benarbejde, og ikke mindst, at man hele tiden sørger for at skabe netværk.

”Men allerede da jeg var i lære, fik jeg lov til at arbejde på Østre Gasværk i forbindelse med forestillinger, og allerede fra den gang begyndte jeg at opbygge det netværk, der er så vigtigt, og som er så svært at skabe”.

Nina Larsen tog først en frisøruddannelse og senere en uddannelse som make-up artist, og hun mener, at uddannelse er alfa og omega.

”I Danmark er det en stor fordel at kunne begge dele. Der er typisk ikke råd til at hyre såvel en frisør som en make-up artist, derfor er det alle tiders, når man kan levere hele pakken”.

At mange unge forfalder til at arbejde gratis for at komme ind i branchen, mener hun i princippet er forkert.

”Gør man et stykke godt arbejde, skal man også have betaling for det. Men ind imellem kan der komme et tilbud, man ikke kan sige nej til, og hvor det kan være en fordel for én selv at tage jobbet, selv om det er uden betaling”.

De eneste gange Nina Larsen selv har arbejdet gratis har været i forbindelse med f.eks. indsamlinger til Dansk Røde Kors.

”Og så har jeg bestemt ikke noget imod det”, siger hun.

 
”Det er vigtigt at kende sin egen grænse, så man kan tage en hvileperiode, når man fornemmer, at nu er det tid, eller når der f.eks. forestår en modeuge”.

Udfordring i forskelligheden

En stor del af udfordringen i det job, Nina har, er den meget store diversitet.

”Kunderne har nogle ønsker, dem skal jeg leve op til, hvad enten det gælder et modeshow, styling til et katalog, musik-videoer, tv-udsendelser eller undervisning” forklarer Nina, der bl.a. har været med til at lægge make-up i forbindelse med Wella TrendVision i Madrid i november.

Faktisk har Nina Larsen været med de seneste fire gange, der er blevet holdt TrendVision. ”Og noget større show kan man vist ikke opnå at være en del af som frisør og make-up artist”, siger hun.

 Selv mener hun netop, at én af hendes styrker er ekstreme hårstylinger, og det er ofte det, hun laver i forbindelse med Sebastian og Wella shows.

”Til maj skal Sebastian Nordic holde et stort show i Stockholm, hvor der også virkelig skal være kant på, og som jeg også er en del af”, fortæller hun.

På DR står Nina Larsen for konceptudvikling på det visuelle plan. Det betyder, at hun skal være med til at tage stilling til, hvilket udtryk værterne på TV-Avisen skal have, og hvad værten på X-Faktor f.eks. skal signalere med sit udseende.

”Skal man det, må man se bort fra sin egen stil, og i stedet tage udgangspunkt i opgaven. For halvandet år siden lavede vi f.eks. udtrykket på TV-Avisen om. Det gjaldt studiet, grafikken og værternes udseende, der på den ene side skal være nutidigt – på den anden side klassisk og tillidsvækkende. Det handler i princippet om, at øjet skal hvile, og om at man skal lave et look, hvor seerne kan se på værten uden at tænke over, hvad vedkommende har på, om håret sidder pænt eller grimt eller andet”.

Når det gælder stylingen af en værtinde til X-Faktor, skal det naturligvis være noget, hun har det behageligt med, men det skal også være et look, der fanger tiden, og som kan skabe tendenser og inspiration til de seere, der er rundt omkring i landet.

Modsat; når Nina styler Aura handler det om, at hun skal ses og om at hendes udseende skal understrege det, hun synger. Hun skal inspirere andre…., og når Designers Remix laver en kampagne, er ideen, at håret og make-upen skal understøtte tøjet, og den stil, designeren ønsker at få frem.

Nina har arbejdet med Aura, siden hun for alvor kom frem, og hun har arbejdet med Designers Remix de seneste 6 år, og hun holder rigtig meget af den kontinuitet og det at få lov til at være med i en udvikling som med Designers Remix – fra modeuge til modeuge.

 
Nina har været Wellas tætte samarbejdspartner igennem 15 år. I dag står hun bag mange store Wella-shows med bl.a. Wella Nordic Team. Her ses hun i færd med at sætte håret til et Anne-Sofie Madsen show.

Det handler om samarbejde

Men uanset hvem, der skal styles, mener Nina helt klart, at samarbejde er vejen frem.

”Jeg har naturligvis forberedt mig, og jeg har skabt en skitse til et udtryk, men herefter handler det meget om at tale med vedkommende, hvad enten det er Aura eller en vært på TV-Avisen, for føler man sig tilpas, udstråler man det også på scenen eller på skærmen”.

Nina brænder for det ekstreme, men hun siger også, at man ikke kan opfinde det ekstreme hver dag. Det er simpelthen for hårdt.

”Den kreative proces er en udviklingsfase, og den er faktisk enormt hård. Jeg tegner, klipper ud og skaber en idé. F.eks. tager det en måned at forberede modeugen, og et Sebastian-show tager også let en måned at forberede. Derfor er det utroligt vigtigt for mig at have hvileperioder ind imellem. Det er også i de perioder, jeg samler andre indtryk fra helt andre sider end lige hår og make-up”, forklarer Nina.

Og når hun skal ind i en stemning, kan hun sagtens finde på at tage ud på oplevelse, steder hun ikke normalt kommer og som kan inspirere, møde mennesker, der kan inspirere, se en film eller lytte til noget musik.

”At skabe et look eller et show handler om følelser og om engagement i en kreativ proces”, siger hun, og beskriver det som at sætte sig ned og lege… Bagefter må man så finde ud af, om det fungerer på modellerne.

Og i øvrigt er det meget forskelligt at lave fashion og at lave Art som et Sebastian show.

”Fashion kræver stor forberedelse men ofte er målet, at modellerne skal udtrykke og understrege en stil, og at de ikke skal overskygge tøjet, hvor i mod et hårshow er kunst, hvor det handler om at lade kreativiteten få frit spil og skabe hår, der kan inspirere frisørerne”.


Nina ser sit job som et servicejob, hvor det i høj grad handler om at få folk til at føle sig godt tilpas. Det afspejler sig nemlig i deres udseende.

Is i maven

Nina har sin egen virksomhed, og det har hun haft lige fra begyndelsen.

”Det kræver naturligvis, at man har lidt is i maven, og ikke mindst en tro på, at opgaverne kommer”.

Det betyder også, at det er Ninas job at holde sig ajour med, hvad der sker. Og det er ikke nok at holde øje med modeverdenen, for skal man være på forkant, handler det om at holde øje med, hvad der sker på verdensplan; hvor bevæger vi os hen, hvordan ser verden ud, o.s.v.

”For en finanskrise har f.eks. stor indflydelse på den livsstil, der skabes, så det handler om at holde øjnene åbne!”.

Og hun er ikke i tvivl om, at uddannelse og inspiration er alfa og omega.

”Det er det for mig, men det er det også for en frisør i en salon. Det handler om at videreudvikle sig”, siger hun og tilføjer, at hun faktisk ikke forstår, at frisørerne ikke læner sig lidt mere op ad hinanden, sparrer med hinanden og trækker på hinandens in-put, inspiration og viden.

”Er man der for hinanden, åbner der sig en endnu større verden af inspiration”, er hendes holdning.

 

En slikbutik af hår og make-up

Aura har Nina som nævnt fulgt, siden hun begyndte.

”Og da hun fik to priser ved Danish Music Awards i efteråret, stod jeg backstage og fældede en tåre”, siger hun med et smil.

Hun laver stadig looks for Aura, og hun kalder arbejdet med hende for ”en slikbutik, hvor man bare kan tage ned fra hylderne. Det er ren leg for mig!”.

En del af det, Nina også elsker ved sit job er, at hun kommer meget tæt på mennesker.

”Det kan være en byrde, for det er hele tiden mig, der skal have overskuddet og overblikket og være i stand til at yde en service, men det er også et privilegium”.

Hun ser sit job som et servicejob, hvor det i høj grad handler om at få folk til at føle sig godt tilpas. Det afspejler sig nemlig i deres udseende.

Spørger man Nina, hvem af alle de kendte mennesker, hun har arbejdet sammen med, hun har holdt mest af at arbejde med, er hendes svar Aura.

”Aura har jeg et helt specielt forhold til. Vi har skabt hendes udtryk sammen, vi snakker meget sammen, og så er det sjældent, man bare møder et menneske, hvor det hele klikker. Det gør det med Aura”.

Når Nina laver looks for kendte mennesker, trækker hun mange følelser ind i det. Derfor er hun også helt klar på, at hun ikke skal lave looks med alt for mange på én gang.

”Man skal jo fornemme personen. Man skal skabe et nyt look, men vedkommende skal føle sig tryg og have sin personlighed med, ellers fungerer det ikke, og det er psykisk hårdt”.

For at få f.eks. en tv-vært på X-Faktor eller en anden til at forstå det look, Nina tænker, laver hun moodboards. Og det behøver intet have med hår at gøre... Det handler om at vise, hvor man er på vej hen.

”Og det behøver ikke nødvendigvis være moderne og det sidste nye, det kan også handle om at ramme en stemning eller en sindstilstand”.

Men at de forskellige måder, Nina arbejder på, inspirerer hinanden, er også helt klart.

”Ser man en frisure fra et modeshow, kan man sagtens se den samme frisure på en tv-vært men i en mere dæmpet udgave”, fortæller hun.

Udvikling

For Nina er udvikling et kodeord. Det gælder såvel den arbejdsmæssige som den personlige udvikling. Det betyder også, at hun har erkendt, at det ikke nytter hele tiden at starte nye ting op, men i stedet være tilstede i den proces, man er i.

”Nogle gange skal man blive i tingene og udvikle dem, frem for at søge nye veje”.

Spørger man hende, hvad et job som hendes kræver ud over selvfølgelig at være en blændende dygtig frisør og make-up artist, lyder hendes svar, at man skal have overskud til at være sammen med mennesker 14-16 timer i døgnet – og være på!

”Det betyder også, at jeg sætter pris på et roligt privatliv, hvor jeg er sammen med mine nærmeste”.

Når modeugen løber af stablen laver Nina 7-8 shows på tre dage, men selv om det er vanvittig hårdt, synes hun også det er spændende.

”Men det er vigtigt at kende sig selv godt og ikke mindst at kende sin egen grænse, så man kan tage en hvileperiode, når man fornemmer, at nu er det tid, eller når man ved, der f.eks. forestår en modeuge”.

Selv om Nina altid har villet være der, hvor hun er nu, er hun helt klar på, at hun ikke i sin vildeste fantasi havde kunnet forestille sig, hvordan det reelt ville være, da hun som ganske ung, valgte at gå den vej.

”Det er mere omfattende, end jeg nogensinde havde troet, men jobbet har også udviklet sig til at være mere seriøst, end jeg troede – og på den positive måde. Det er kreativt og udfordrende, men samtidig skal man være super struktureret. Det er en balancegang, men også det, der gør hver eneste dag spændende”.

 

Råd til unge i branchen

Nina giver gerne gode råd videre til unge, der kunne tænke sig at starte i samme branche som hende.

  1. Uddannelse og mere uddannelse er alfa og omega.
  2. Engagement er en forudsætning.
  3. Udholdenhed. Bliv ved med at klø på.
  4. Hav det faglige i orden.
  5. Vær ordentlig overfor de mennesker, du arbejder med. Overhold deadlines og aftaler med videre.
  6. Ydmyghed. Du er ikke bedre end det næste job….

 

Tekst af: Pia Finne
Foto af: Asger Simonsen

Denne artikel var med i 1. udgave af Hair Magazine 2013.

 

 

 

 

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Ny startpakke til salonen fra Pickedout Concept

Ny startpakke til salonen fra Pickedout Concept

Produkterne indgår i den aktuelle startpakke fra Pickedout Concept. Startpakken og sortimentet varierer efter sæson og efterspørgsel.
ghd introducerer styleren ghd gold

ghd introducerer styleren ghd gold

Nu introducerer ghd den nye ghd gold professional styler efterlader håret glattere, blødere og sundere.
Iles Formula Spa Collection Box fra One Black Car

Iles Formula Spa Collection Box fra One Black Car

Æsken indeholder et nyt luksuriøst udvalg af hårprodukter fra IF, der er sammensat med henblik på at tilføje næring, styrke og reparation til alle hårtyper.
Børster fra Hercules Sägemann

Børster fra Hercules Sägemann

En serie med omsorgsfulde og skånsomme børster fra Hercules Sägemann lavet af materialer i høj kvalitet.
Philip B Luxe Wax hos One Black Car

Philip B Luxe Wax hos One Black Car

Giv din styling hold, glans og form - med Luxe Wax opnår du et ultraholdbart resultat! Produktet er i øvrigt parabenefrit, sulfatfrit og glutenfrit.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Fest og farver med Guy Tang i København

Fest og farver med Guy Tang i København

Den populære farvekonge, Guy Tang, var fløjet ind fra Los Angeles for at fortælle om sin nye farveserie, #Myidentity. Læs om showet her.
Foråret blev skudt i gang med Wella Trends SS18

Foråret blev skudt i gang med Wella Trends SS18

117 frisører havde fundet vej til Wella-studiet i starten af februar til inspirerende show, hvor forårets og sommerens trends stod på programmet.
Wella lancerede nye System Professional i smukke omgivelser

Wella lancerede nye System Professional i smukke omgivelser

Det kolde og triste vintervejr var skiftet ud med tropisk Balesisk stemning, da Wella Professionals inviterede til et eksklusivt event i smukke omgivelser.
Sebastian Professional - Designers Remix AW18

Sebastian Professional - Designers Remix AW18

Hair Magazine var med da Sebastian Professional stylede hår til Designers Remixs AW18 show under Copenhagen Fashion Week 2018 i sidste uge.
En gylden aften med ghd i København

En gylden aften med ghd i København

Der var guldtema på programmet, da ghd inviterede til event i København i forbindelse med lanceringen af den nye ghd gold styler.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Svend Langdal

Svend Langdal

Verner Hindkjær og Svend Langdal på henholdsvis 93 og 86 år, har været med siden frisørbranchen kun bestod af herrefrisører.
Holk Intercoiffure

Holk Intercoiffure

Ordet salg er bandlyst i Holk Intercoiffure. Alligevel er produktsalget steget med 56 pct. i årets første tre måneder. ”Vi har været igennem en forandringsproces med advicepeople, så nu rådgiver vi kunderne, og det kan ses på bundlinjen”, siger Dorte Holk.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

De første hårtørrere i salonerne

De første hårtørrere i salonerne

Der er sket en del med udstyret i salonerne siden de første tørrehjelme i 1920'erne blev en fast bestanddel af salonens interiør. I denne video kan du se, hvordan de så ud dengang.
Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist Ashley Weston giver sit bud på 5 forskellige herrefrisurer, som kvinder bare elsker. Klik her og få inspiration til herrefrisurer i salonen.
L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Følg med her, da L'Oréal Professionnel i slutningen af januar indbød til presseevent i Paris i forbindelse med forårets lanceringer af to naturlige og bæredygtige nyheder.
Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Making Waves er til for at hjælpe unge fra de mest fattige og udsatte samfundsgrupper i Kambodja til en lysere fremtid indenfor frisørfaget.
Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Her får du styr på, hvordan du ordner den mere ekstreme volume. Lær hvordan du skaber volume, som holder længe, til dine kunder som vil gøre et stort indtryk.