LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Ole Wagner: "Alle fortjener et smukt hår!"


"Det, jeg bedst kan lide, er at se forvandlingen på kunden. Jeg er rigtig dygtig til at farve og klippe, så det er spændende, men for mig er det helheden, der er det allervigtigste”, siger Ole Wagner.

”Har man ikke lyst til at være med på beatet, så skal man helt lade være….”. Det mener Ole Wagner. Han kalder sig selv ”moderat perfektionist”, han mener, dét at være frisør er en livsstil, og at dynamik og udvikling er en uundværlig del af faget.

”Jeg gider kun omgive mig med smukke ting. Derfor sørger jeg hele tiden for, at min salon er nymalet og står knivskarp, at her er pinligt rent, og at vinduesudstillingerne skiftes løbende, så de matcher tiden, årstiden og trenden”. Det siger Ole Wagner, og for ham er frisørjobbet en livsstil. Han tæller ikke timer i salonen, og meget af fritiden går også med at tænke hår.

”Det kan jeg ganske enkelt ikke lade være med”, siger han med et smil, og hans holdning er, at han har et ansvar for sine kunders hår indtil næste frisørbesøg. Det er noget, man skal have med i betragtning – specielt i en krisetid, hvor kunderne måske strækker tiden mellem frisørbesøgene.

Ole Wagner har haft sin egen salon på Frederiksberg i seks et halvt år, og da han tog springet ud i at være selvstændig skete det symbolsk nok med en salon – eller rettere et lokale – der skulle bygges op helt fra bunden.

Salonen er bygget fra bunden

Vi sidder i den smukt afstemte salon i et par røde, polstede lænestole. Der er styr på stylingen, og rundt omkring i salonen ses masser af spændende detaljer. Vi nyder en god kop kaffe og en croissant, og mens salonhunden Blondie snuser lidt rundt og forsøger at finde ud af, hvad det er, der sker, fortæller Ole:

”Jeg havde købt en tidligere grønthandel. Der skulle rives vægge ned og bygges nye op, og i det hele taget skulle ALT laves. Men så fik jeg også præcis den salon, jeg ønskede mig”, fortæller Ole Wagner, der beskriver sin salon som et dynamisk sted, hvor der sker en kontinuerlig udvikling, og hvor der mindst en gang om året, sker noget nyt på indretningsfronten.

”Det er en del af den stemning, jeg forsøger at skabe, og mine kunder lægger mærke til det. For mig handler det meget om at skabe en personlig atmosfære og en fornemmelse af at være ”nede på jorden”. Og hyggeligt og stilfuldt er faktisk også sådan, mine kunder beskriver salonen”, fortæller Ole.

At han startede op på det værst tænkelige tidspunkt, ved han godt. Men det var en drøm, der skulle udleves.

”Det gode er, at jeg ikke har prøvet opsvinget, og faktisk har jeg haft en lille fremgang hvert år, siden jeg startede, så jeg er egentlig meget godt tilfreds”.


”Allerede som 5-6 årig klippede jeg alle min søsters dukker. Det var hun ikke specielt glad for”, fortæller Ole smilende.

Min dannelsesrejse

Ole Wagner er uddannet i Sønderborg, og under sin uddannelse fik han smag for konkurrencefrisering. Han vandt faktisk et væld af priser og mesterskaber og med baggrund i konkurrencefriseringen fik han job hos verdensmesteren Alf Johan Fjeld i Oslo i Norge.

”Han havde 15 saloner, og jeg fungerede som hans højre hånd, indtil jeg besluttede mig for at vende tilbage til Danmark til Stuhr”.

Ole var i salonen i Købmagergade, han blev tilknyttet Stuhr Interschool, og ikke mindst var han en del af Stuhrs kreative ledelse. Efter 10 år i Danmark, blev Ole kontaktet af Tony&Guy. Ole sagde sit job op og tog til London, hvor han blev skolet.

”Og det var en kæmpe oplevelse, og meget anderledes – også fagligt. Jeg har altid klippet efter Sassoon-pricipperne, og pludselig skulle jeg arbejde næsten modsat”, fortæller Ole, der da også hurtigt fik at vide at han var ”so sassoonish”.

Efter et par måneder på skolebænken tog Ole til Stockholm med Tony&Guy for at lære endnu mere. Her skulle han have været i halvandet år, men efter et halvt år, vendte han atter næsen hjemad.

”Jeg kunne ganske enkelt ikke forene mig med den måde, salonen jeg arbejdede i, blev drevet. Det kostede mig en del, men pengene var givet godt ud, for jeg lærte utroligt meget, og da jeg kom tilbage til Stuhr, var jeg en ny frisør. Faktisk kalder jeg den tid for ”min dannelsesrejse”, fortæller Ole.

Denne gang blev han hos Stuhr i syv år. Men så begyndte Ole at lege med tanken om at blive selvstændig.

”Faktisk har jeg aldrig haft den drøm før. Jeg har brændt for faget, men jeg havde ingen trang til at få min egen salon. Lysten til at have sit eget udviklede sig dog, og blev til sidst så stor, at jeg tog springet”.

”Jeg arbejder 40 timer i forretningen og måske 20 timer ved siden af. Men det har jeg gjort siden jeg var 18, og jeg synes stadig, det er sjovt. Jeg elsker den udvikling, der ligger i at gøre mennesker smukke”.

 

Alle fortjener et smukt hår

Oles holdning er, at alle fortjener et smukt hår, og netop at forene det kreative og det kunstneriske med det gode håndværk, mener han, er kernen i frisørfaget.

”Og så er det en livsstil. Jeg føler det ikke så meget som et arbejde – mere som en hobby, og det smitter af på kunderne. De fornemmer, der sker noget på den kreative front”.

Ole Wagner har også undervist en del for både Salonsupport.dk, Wella og Schwarzkopf, og han er en del af såvel Marcelklubben som Intercoiffure.

”Jeg synes, det er utroligt vigtigt, at være en del af netværkene. At hente den inspiration, vi kan give hinanden, og med Marcelklubben og Intercoiffure føler jeg faktisk, jeg får det bedste fra to verdener. Og jeg kan blive helt høj af at se et hårshow, hvor mine kolleger laver noget fedt hår, og jeg får en vild lyst til at smutte hjem og prøve det af”.


Rundt om i salonen er der masser af skønne detaljer, for Ole går meget op i, at salonen udstråler personlighed og atmosfære.

At stå alene

”En af de ting, jeg faktisk var nervøs for, da jeg åbnede min egen salon, var om jeg kunne vænne mig til at stå alene med en elev. Men jeg tænker aldrig over det. Jeg elsker at være her, at tale med kunderne og jeg elsker de dage, hvor her er stuvende fyldt”.

Men stjernenykker kan man ikke have, når man står alene i en salon.

”Jeg er jo inde over alle processer, men det er klart, at salonen er bygget op omkring mig. Derfor hedder salonen også Ole Wagner Hairdressing. Det sender signaler om personlighed. Men mine elever får lov til at lave rigtig mange ting, de får hurtigt lov til at farve, og fra dag ét er de med i produktionen. De kører hårdt på med modeller, lærer processerne og får en god fornemmelse for hår”.

Og Ole fortæller, at for ham er eleverne super vigtige.

”Jeg kunne ikke drive min salon uden elever, men samtidig føler jeg også, vi som frisører har et ansvar for at uddanne de nye frisørgenerationer til branchen i fremtiden”.

At tilskuddet til elever nu falder væk, mener han er meget forkert, og det skaber i hvert fald ikke elevpladser.

”Jeg tror tværtimod, at flere frisører vælger at droppe eleverne. Det bliver besværligt og bekosteligt”.


Salonhunden Blondie holder øje med, hvad der sker på gaden fra sin faste plads i vinduet.

Faget udvikler sig positivt

Tidligere var holdningen, at kunne man ikke blive andet, kunne man blive frisør.

”Den holdning har ændret sig. Faget har udviklet sig i en positiv retning, og generelt er det blevet meget mere anerkendt at være frisør i dag end tidligere”, fastslår Ole.

Men han understreger også, at skal man fastholde standarden, kræver det også, at man sætter penge af i budgettet til inspiration og kurser.

”Har man ikke lyst til at være med på beatet, så skal man helt lade være….”, er hans holdning, og han er heller ikke i tvivl om, at den bedste reklame overhovedet, er, når kunden kan mærke, at der sker noget med håret.


”Derhjemme er jeg et stort rodehoved, men i salonen skal tingene stå knivskarpt og stilrent. Jeg er nok det, man vil kalde en moderat perfektionist”, udtaler Ole Wagner.

”Jeg har så mange års erfaring, at jeg kan se, når tendenserne opstår, og lade dem afspejle sig i klipningen. Men det sker i respekt for både mig og for kunden. Det kan være en lille detalje i nakken, der er ny eller noget andet og mere, hvis det er det, kunden ønsker. Men det skal være smukt! Jeg gider ikke følge tendenserne slavisk, hvis jeg ikke synes, det er pænt. Men jeg bruger mine mange års erfaring, og personliggør trenden i tiden ”.

Ole kunne heller aldrig drømme om at lede en kunde direkte til vasken, heller ikke selv om han har klippet vedkommende i mange år.

”Vi skal altid have en god snak ved spejlet først. Det handler om råd og vejledning. Det er alfa og omega, og jeg tror, det er essensen af, at jeg har succes som selvstændig”.

Og så kalder han en spade for en spade.

”Ellers ville det jo ikke være mig”, siger han smilende, og fortæller, at vil en kunde have en frisure, han ikke føler passer til vedkommende, siger han det.

”Jeg er ærlig, og jeg har en ydmyghed overfor det faglige. Men jeg er den, jeg er. Jeg er nede på jorden, hvilket nok skyldes mine sønderjyske gener, men jeg kan f.eks. ikke fordrage sjusk. Sker det i min salon, bliver jeg sur. Selv om jeg er blevet mildere og blidere med årene….”, siger han med et stort smil.

Man skal give sig 100 pct.

Ole mener klart, man som frisør skal give sig 100 pct., når man står med en kunde.

”Har man en dårlig dag, må kunden ikke opdage det”, siger han, og han tror på, at netop respekten for kunderne, er en del af årsagen til, at han stadig synes, det er sjovt at gå på arbejde hver eneste dag, selv om han har været frisør i næsten 30 år.

”Det, jeg allerbedst kan lide, er at se forvandlingen på kunden. Jeg er rigtig dygtig til at farve og klippe, så det er selvfølgelig spændende, men for mig er det helheden, der er det allervigtigste; at få tilpasset frisuren hver enkelt kunde. Og selv om jeg er af den gamle skole, føler jeg faktisk, jeg har formået at følge med tiden og frisørfaget”, lyder det fra Ole med et smil.

Når man som kunde træder ind i salonen slås man af den personlige og varme atmosfære, og netop den er meget vigtig for Ole.

”Jeg giver altid kunderne hånden og ser dem i øjnene, og siger ”Hej, jeg hedder Ole”, for det er vigtigt at få præsenteret sig – og dermed salonen”.

Og at alting altid står snorlige i salonen er vigtigt for ham.

”Derhjemme er jeg et stort rodehoved, men i salonen skal tingene stå knivskarpt og stilrent. Jeg er nok det, man vil kalde en moderat perfektionist”, siger han smilende.

 

Jeg er glad…

Spørger man Ole, hvad hans vision for salonen er, har han ingen store ambitioner om at udvide med flere saloner eller andet.

”Med tiden vil jeg gerne have lidt flere ansatte. Men jeg er en control freak, så jeg skal helst have en finger med i spillet overalt. Så jeg tror ikke, jeg har lyst til at have flere saloner – og så er jeg i øvrigt super glad for Frederiksberg”.

Lige fra begyndelsen har Ole sørget for, at han kun laver det, han selv synes, er sjovt.

”Alle de ”kedelige” ting som regnskaber, løn med videre har jeg ansat andre til. Jeg mener, man skal gøre det, man er bedst til. Det kommer man længst med”.

Konkurrencer deltager Ole ikke selv i mere, men hvis hans elever ville være med i en konkurrence, vil han bakke dem 100 pct. op.

”Det er konkurrencerne, der har lagt kimen til den frisør, jeg er i dag, og til at jeg kan arbejde med det, jeg elsker, nemlig hår”.

Faktisk kommer Ole fra en frisørfamilie igennem generationer, men det var ikke derfor, han selv valgte faget.

”Jeg valgte det, fordi jeg havde lyst. Allerede som 5-6 årig klippede jeg alle min søsters dukker - ikke fordi hun var glad for det….”, fortæller Ole smilende.

Er der noget, Ole gerne vil supplere sin forretning med, er det atter at undervise.

”Nu synes jeg, jeg har overskuddet igen, så skulle der vise sig en mulighed for det, kunne det være spændende”.

I det hele taget bruger Ole rigtig meget tid på jobbet, men han har også på sin egen krop måttet sande vigtigheden af at koble helt af.

”Ellers risikerer man at gå ned med stress. Derfor er jeg faktisk god til at holde fri, når jeg lukker døren til salonen om aftenen”.

Og hver morgen begynder Ole i øvrigt med meditation, så han ad den vej finder den indre ro, der gør ham klar til at gå en ny dag i møde…

 

Tekst: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert

Denne artikel blev udgivet i Hair Magazine 1. udgave 2014.

Se flere frisørartikler om frisørkurser, frisørshows og hårmode her!

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Matrix SoColor Cult med 29 intensive farver

Matrix SoColor Cult med 29 intensive farver

Matrix SoColor Cult er en hårfarveserie med en omfattende farvepalette med 29 farver, der kan tilpasses i intensitet og holdbarhed.
Hold.Me Hairspray fra Design.Me

Hold.Me Hairspray fra Design.Me

Hold.Me hårspray gør det nu muligt at tilpasse sprayen præcis, som man ønsker det. Læs mere om produktet her.
COLOUR serie med granatæbleolie & hyben fra TRINITY

COLOUR serie med granatæbleolie & hyben fra TRINITY

Trinity er ude med en nye produktserie, der giver liv og spændstighed til farvet hår. Læs mere om serien her.
Nyhed fra ZENZ - ZENZ Organic Hair Spa

Nyhed fra ZENZ - ZENZ Organic Hair Spa

ZENZ Organic Hair Spa er en sand revolution. Den er designet til at gøre hårbehandlinger mere effektive på kortere tid – helt uden brug at elektricitet. Læs mere her.
Tre nyheder fra Eksperience

Tre nyheder fra Eksperience

Revlon Professional udvider sit Eksperience-sortiment med tre produkter; Blonde - Grey Hair Cleanser, Color Intensifying Hair Conditioner og Hydrating Hair Conditioner.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' internationale TrendVision 2018 løb af stablen i Lissabon, og frisører fra hele verden var samlet til en Creative Retreat Experience.
La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

Det er ganske vist nogle uger siden, at Paris Fashion Week SS19 løb af stablen, men det betyder ikke, at vi stopper med at inspireres. La Biosthetique skabte hårlooket til Talbot Runhofs show.
Wella Professionals inviterede til trendaften

Wella Professionals inviterede til trendaften

Endnu en gang åbnede Wella Professionals dørene op for mere end 320 frisører landet over for at inspirere, udfordre og undervise branchen i de seneste trends.
Glamour og luksus til Gold International Show i København

Glamour og luksus til Gold International Show i København

Modehuset Gold bød 800 frisører fra hele verden til gallaaften i Købehavn med show, cirkusartister og flere nye lanceringer.
En hel weekend med HeadBrands

En hel weekend med HeadBrands

Mere end 250 frisører var kommet fra alle Nordens hjørner for at tage del i den allerførste HeadBrands Xperience – og hvilken oplevelse det var!

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Nicci Welsh

Nicci Welsh

Nicci Welsh styler supermodeller og kendisser verden over, og når der er Elle Style Awards, holdes tøsefesten før festen hos Nicci, hvor der styles til den røde løber.
Nabila Kehlet

Nabila Kehlet

Nabila Kehlet var en glad ung mor til to små børn og en engageret sygeplejerske, da hun i løbet af meget kort tid mistede alt sit hår. Hun har nu startet sin egen forretning La Vida Nabila der hjælper andre med samme problem.

Nyeste videoer se flere videoer

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

I denne video viser ghd, hvordan man laver det perfekte wavy hår med et glattejern.
Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Skønhedsbrandet Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre billedet af mandlighed med den nye kampagne Be Yourself More.
Lær at lave en paryk med Redken

Lær at lave en paryk med Redken

Redken viser her, hvordan man kan lave en paryk, der er perfekt til alle Halloween-festerne, der er lige rundt om hjørnet - kun fantasien sætter grænserne!
Simpel opsætning til festlige begivenheder

Simpel opsætning til festlige begivenheder

Få inspiration til en simpel, festlig opsætning her, hvor kun få ting skal brugs til en elegant opsætning.
Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Er du nysgerrig på på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Ved at tage dette 9-minutters seminar lærer du alt, du behøver at vide.