LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Hos Per Anderson får kreativiteten får lov at leve


”Jeg har rigtig mange spændende kunder”, fortæller Per, men han pointerer: ”Jeg er og
bliver aldrig de kendtes frisør. Men jeg vil godt være kendt som frisør!”

Per Anderson har hele sin 50-årige frisørkarriere delt sin tid imellem kunderne i salonen og skuespillerne på teateret. For ham er passion et nøgleord i alt, han gør. I dagligdagen, på teateret og når han står bag sit lærred for at skabe smukke malerier.

Kreativitet er kodeordet for Per Anderson. Han har været frisør i 50 år, og i en stor del af tiden har han sideløbende med sin frisørkarriere arbejdet med teateret. Skabt frisurer og ikke mindst parykker til de store forestillinger. I dag er det stadig teaterarbejdet, der er inspirationen, og salonen har Per Anderson rykket hjem i privaten, hvor han kan have et tæt forhold til sine kunder, der kommer én ad gangen i en hyggelig atmosfære, hvor det handler om dem.

Per Anderson kom i lære hos Helmersen for 50 år siden, og for 40 år siden blev han en del af Intercoiffure.

At han fik sin egen salon, havde Helmersen en stor andel i.

”Fire år efter jeg var udlært, og efter at jeg havde været inde som soldat, kom Helmersen til mig en dag og sagde: ”Kom vi skal ud og kigge på en salon til dig!”. Salonen lå i Lyngby, den havde fine håndslebne spejle, silkeskærme og et lille aflukke, hvor kronprinsessen fik sat håret. Men vi rev hele det fine interiør ud, og malede det hvidt og supermoderne”, fortæller Per Anderson. Han drev butikken i Lyngby, og efter nogle år åbnede han endnu en salon i Hørsholm i samarbejde med Pierre Helmersen.

”Jeg havde ansvaret for Lyngby, han havde ansvaret for Hørsholm. Men i 1989 besluttede vi os for at splitte op for at bevare det gode venskab”.

I 14 år var Per Anderson præsident for Intercoiffure i Danmark, og han var en del af bestyrelsen for centralkomiteen i Paris. Bl.a. var Per Anderson med til at forme en nordisk sektion i Intercoiffure. I dag er han æresmedlem i Intercoiffure.

Per underviste også en del, og hans indgang til det mere kreative var, da han begyndte at style for Saga Furs of Scandinavia samt reklamefilm.

Han mødte Flemming Enevold, der dengang var direktør for Rialto Teateret, og han spurgte, om det ikke var noget at lave en teaterforestilling.

”Og det synes jeg jo var en sjov idé og ikke mindst en stor udfordring, og jeg fik min debut med Shakespeare’s Lord Chamberlain’s Men”.

 
Når Per Anderson maler, har han det skønt – og han eksperimenterer. Han bruger
hårfarvegranulat i sine malerier, og hår har også indgået i malerierne.

Jeg får lov til at lege

Og Per Anderson faldt for teateret.

”Her får jeg lov til at lege på den positive måde. Hvor får man ellers lov til at lave rokokohår eller til at farve håret stribet gult og sort?! Teateret er min legeplads, hvor jeg kan afprøve ting, og hvor jeg er med i hele produktionsprocessen, ligesom jeg er med i hele den kreative proces forud for forestillingen. Så jeg kunne stå med alle vandondulationerne om dagen, og have frie hænder til at lege om aftenen…”.

Efterfølgende arbejdede Per Anderson med Flemming Enevold og Gladsaxe Teater igennem 10-12 år, og han kalder deres samarbejde for en symbiose, hvor de kunne leve sig ind i hinandens tankegang - og faktisk var det i den periode, Pers søn, Mark Anderson, der også er kendt i branchen i dag, fik smag for faget.

”Han er nok den eneste frisør i Danmark, der faktisk er udlært teaterfrisør”, fortæller Per. ”Han ville i lære hos mig, så ud over at være i salonen, var han med mig på teateret, var med til at bygge forestillingerne op og skabe frisurerne”.

Og dét, Per Anderson holder af, er netop at udvikle originale opsætninger.

”Jeg har aldrig været så god til vedligeholdelse”.

Og det er faktisk en af årsagerne til, at Per Anderson har trukket sig lidt fra teaterverdenen de senere år.

”Rigtig mange forestillinger har været genopsætninger af allerede skabte teaterstykker, og det er ikke så spændende”.

Dog har han netop lavet ”Elsk mig i nat X-mas” i Musikhuset i Århus i december.

Og kreativiteten bruger han på en anden måde – faktisk er Per Anderson en ganske udmærket kunstmaler, og i sine billeder bruger han både hår og hårfarve til at skabe nogle spændende udtryk.


På billedet til venstre er Per Anderson iført en af sine utallige teatermasker. Teateret spiller
en stor rolle for Per Andersen. ”Teateret er min legeplads, hvor jeg kan få lov til at udfolde min kreativitet 100 pct.”, siger han.

Jeg forærede salonen væk

Da Per Anderson for 14 år siden valgte at lukke sin salon og starte op hjemmefra, var det efter mange overvejelser, og en lille frygt for, om familien kunne leve af det.

”Det føltes lidt som at save den gren over, vi selv sad på. Men jeg tog endnu mere teaterarbejde ind, for jeg ville bevise overfor mig selv og min familie, at det godt kunne gå”.

Pers kone, Judith, arbejdede også i salonen, så det var noget af et spring og en stor satsning. Og det endte faktisk med, at Per forærede salonen væk.

”Vi forsøgte at sælge, men alle interesserede ville naturligvis have kundekartoteket med. Og det ville vi jo ikke opgive. Så vi besluttede, at alle medarbejdere skulle fortælle deres personlige kunder, hvor de fremover kunne finde dem, og at jeg tog mine personlige kunder med til Holte”.

Inventaret forærede Per og Judith til et plejehjem, så de kunne opstille en salon, og et par af konsollerne røg til Gladsaxe Teaters rekvisitafdeling.

”Vi ville starte på en frisk. Og det har været en succes”, fortæller Per, og han tilføjer, at en del af hans kollegaer spurgte ham, om han ikke var bange for at miste prestige, da han flyttede sin salon hjem.

”Prestige er jeg fuldstændig ligeglad med. Det betyder intet for mig. Derimod betyder det noget, at jeg i dag kun har kunder, jeg kan lide. Og i de 14 år, der er gået, siden jeg flyttede salonen hjem, er der stort set ikke kommet nye kunder til”, fortæller Per, og joker med, at der ikke er plads til nye kunder, før der er nogen der dør.

”Det sagde jeg også til en skuespiller på en af de forestillinger, jeg har lavet, og det resulterede i, at hver aften når vi mødtes, spurgte hun: ”er der nogen døde i dag?”: Det kunne jeg jo ikke stå for, så hun kom ind som kunde”, fortæller Per med et smil.

I Per Andersons salon kommer mange 3. generations kunder, og der kommer kunder, som Per har klippet siden han stod i lære for 50 år siden.

Og hver gang en kunde kommer i salonen sætter de nye tider af fem besøg frem. Det betyder, at der er en belægningsprocent på 100.

”Man kender sine omsætningstal, og man kan lave et budget. Kunderne skal bare indstilles på, at de skal bestille tid og planlægge som de gør det hos tandlægen eller hos lægen. Og så gør jeg meget ud af at fortælle dem, at man skal klippes hver 5-6 uge. Håret vokser det samme uanset, hvem der klipper det, og på hvilken tid af året det er!”

I salonen er der intet pres, men til gengæld handler det om service, service og service.

”Og spørger man kunden, om hun mangler en shampoo, opfatter hun det faktisk som en service ikke som et forsøg på at sælge mere….”

Ganske naturligt, kan der kun være én kunde i salonen ad gangen.

”Og det er super hyggeligt. Hos mig læser kunderne ikke i blade. Vi snakker! Vi taler om kunstudstillinger, om gode spisesteder og film og meget mere, og jeg har rigtig mange spændende kunder”, fortæller Per, men han pointerer: ”Jeg er og bliver aldrig de kendtes frisør. Men jeg vil godt være kendt som frisør!”

Dog får vi lokket ud af ham, at én af hans kunder er Prinsesse Benedikte, som Per tager ind og besøger på Amalienborg, når hun er i Danmark.

”Hun er et menneske med forstand på kvalitet, og et meget behageligt menneske”, siger Per.


Per Anderson mener det er utroligt vigtigt at lære om parykker i frisøruddannelsen.

Censor på frisørskolen

Men Per har endnu flere jern i ilden. Således har han igennem de seneste 20 år været censor på frisørskolen til svendeprøverne.

”Det er fantastisk spændende at se, hvad de unge mennesker, der er på vej ind i faget kan, og jeg kan i allerhøjeste grad også lære noget af dem. Samtidig må jeg sige, at kvaliteten er øget de senere år. Flere og flere opnår meget flotte karakterer, og de unge går generelt mere til bidet end tidligere”.

Han mener, vi i Danmark har nogle gode frisørskoler med gode skoleledere, men han understreger også vigtigheden af, at man aldrig står stille i udviklingen, men hele tiden bevæger sig.

”Vi siger, vi har verdens bedste uddannelse. Derfor skal vi også passe på, ikke at komme til at læne os tilbage og sige ”det var det”. Der er masser af unge mennesker med store ambitioner, og dem skal skolerne forstå at motivere”.

Han mener, man skal lidt tilbage til grundreglerne i frisørfaget. Man skal kunne klippe en page med akkuratesse og nøjagtighed, og man skal kende sit farvehjul. Så kan man være kreativ herudfra.

Noget Per Anderson også løbende påpeger for de unge er, at de skal passe på at de får deres værd betalt.

”Det nytter ikke at lave gratis arbejde, fordi det er spændende. Det kan man ikke leve af, og i øvrigt kan man ikke lave tilbud på håndarbejde….”, mener han, og han fornemmer klart, at kunderne gerne vil betale for kvalitet.

”Man skal give kunden en oplevelse, og hun skal fornemme, at hun er det vigtigste. Hun får, hvad hun gerne vil have, og jeg får det som jeg gerne vil have det!”

 

Teateret er som et kursus

Per betragter sit arbejde på teateret som en slags løbende kursus, og bl.a. parykhåndtering mener han er et område, som frisørerne helt har glemt, men som er utroligt vigtigt.

”Parykker er min passion, og jeg synes faktisk, frisørerne har en forpligtigelse til at vide noget om området. Det kan være en kunde, der har mistet håret på grund af sygdom, og så er det uanstændigt, at de skal sendes rundt til alle mulige for at få en god paryk”.

Faktisk har Per kæmpet så hårdt, at parykhåndtering nu er blevet en del af frisør grunduddannelsen.

For Per Andersen handler det meget om at gøre det, man er god til.

”Jeg kunne f.eks. aldrig drømme om at lægge en make-up til et photo-shoot, men til en teaterforestilling gør jeg det gerne. Man skal kende sine begrænsninger, og det er der mange i dag, der ikke gør”, er hans holdning, og han sammenligner det med at skabe et maleri: Man skal kende sin stil.

Tid til at male

Pers store passion ud over frisørfaget er at male, og siden 2006 har han udstillet forskellige steder. Dog har han ingen planer om at stoppe som frisør.

”Jeg har lovet mine kunder, at jeg bliver ved…”, siger han smilende.

Mad elsker han også at lave.

”Jeg tror, jeg har det med madlavningen som med maleriet. Der skal eksperimenteres. Holder jeg mig til en opskrift, synes jeg ikke, det er spændende eller sjovt”.

Rejser og kunstudstillinger er også noget Per og Judith bruger meget tid på.

Og når Per maler, har han det skønt – og han eksperimenterer

Han bruger hårfarvegranulat i sine malerier, og hår har også indgået i malerierne.

”Lærredet og håret opfører sig ens. Behandler man det godt, ses det, og farverne mikses på samme måde på lærredet og i håret”.

Spørger man Per, hvad han husker, når han ser tilbage på sine 50 år i frisørbranchen, er han ikke sen til at fortælle, at han har haft et fantastisk liv med frisørfaget.

”Jeg har rejst verden rundt, jeg har mødt et væld af meget spændende mennesker, jeg har haft alle muligheder for at udfolde min kreativitet og bruge min energi. Det har været helt suverænt”.

Tekst: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert

Denne artikel blev udgivet i 2. udgave 2013

 

Se flere produktnyheder, eller læs om frisørshows eller styling her!

 

 

 

 

 

 

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

KC Luxima fra KC Professional - Nu hos HeadBrands

KC Luxima fra KC Professional - Nu hos HeadBrands

Luxima er en ammoniakfri nuancetoning, som giver et blødt resultat med glans. Toner der intensiverer eller neutraliserer nuancerne som allerede findes i håret.
System Professional introducerer System Man

System Professional introducerer System Man

System Man er den nye produktlinje inden for System Professional og er svaret til alle kræsne mænd med sofistikeret smag. Indeholder både hårpleje og styling.
ghd julegaveæsker

ghd julegaveæsker

Et lækkert udvalg af gaveæsker i guld med stylingværktøjer fra ghd med professionel ydelse til ethvert behov er perfekte julegaver.
IGORA - Nyhed fra Schwarzkopf

IGORA - Nyhed fra Schwarzkopf

Schwarzkopf professional lancerer den nye farveserie LUCID NOCTURNES. Læs mere om den her!
TIMELESS i sort udgave fra JAGUAR

TIMELESS i sort udgave fra JAGUAR

TIMELESS kombinerer klassisk æstetik og moderne ergonomisk design, med højkvalitets dyb, sort metallisk yderside. Læs om nyheden her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

ColorMANIA til Goldwell Global Zoom i Toronto

ColorMANIA til Goldwell Global Zoom i Toronto

Goldwells store, årlige happening, Global Zoom, løb af stablen i den canadiske by Toronto. De 3.000 frisører til stede kunne opleve et event i verdensklasse.
Efterårsfest med Hair Team Company

Efterårsfest med Hair Team Company

Hair Team Company har netop lige afholdt to shows fyldt med viden, venskabelighed og vilde nyheder! Var du ikke med, kan du læse om de to shows her.
Med ghd backstage til New York Fashion Week

Med ghd backstage til New York Fashion Week

ghd var stolt sponsor, da der skulle styles hår til Jeremy Scotts fashionshow under New York Fashion Week. Manden i spidsen var Eugene Souleiman.
A World in Color – farveeksplosion med Wella Professionals

A World in Color – farveeksplosion med Wella Professionals

Det var noget for enhver smag, da Wella Professionals kårede vinderme i TrendVision og relancerede Koleston Perfect i et eventet A World in Color i København.
Intercoiffures europæiske kongres i Interlaken

Intercoiffures europæiske kongres i Interlaken

Frisører fra hele verden rejste gennem fantastiske udsigter til turkise søer og hvide alpetoppe for at mødes på tværs af landegrænser, udveksle erfaringer og inspireres af hinanden.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Frisør Koch

Frisør Koch

Når Isa Koch begynder sin frisøruddannelse til august, er hun 5. generation af frisør er i ”Koch-dynastiet” – som de selv kald er det med et smil på læben.
Michael Schneider

Michael Schneider

Michael var gået død på frisørbranchen, og faktisk var han lige ved at gå i tømrerlære. I stedet åbnede han sin egen salon, Capo. Og det blev en bragende succes.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Lær at lave en paryk med Redken

Lær at lave en paryk med Redken

Redken viser her, hvordan man kan lave en paryk, der er perfekt til alle Halloween-festerne, der er lige rundt om hjørnet - kun fantasien sætter grænserne!
Simpel opsætning til festlige begivenheder

Simpel opsætning til festlige begivenheder

Få inspiration til en simpel, festlig opsætning her, hvor kun få ting skal brugs til en elegant opsætning.
Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Er du nysgerrig på på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Ved at tage dette 9-minutters seminar lærer du alt, du behøver at vide.
Se hvordan du kan klippe en lob med en barberkniv

Se hvordan du kan klippe en lob med en barberkniv

Her kan du se, hvordan du kan bruge en barberkniv til at klippe en lob. Se videoen her, der viser step-by-step, hvad du skal gøre.
Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Bliv inspireret af håret og moden, der var at finde på catwalken, da Balmain Paris afholdte modeshow i slutningen af juni.