LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Preben Gundorph - Saloner, skole og mange frisører

Da Preben Gundorph åbnede frisørsaloner uden tidsbestilling, kom han til at mangle frisører. Derfor startede han sin egen frisørskole. Begge dele har været bæredygtige.

For 14 år siden startede Preben Gundorph, 62 år, sammen med en kompagnon frisørkæden Nyklip i Nykøbing Falster. For to år siden havde de to makkere i alt 16 saloner på Sjælland og Lolland/Falster. Men i fred var Preben Gundorph og hans kompagnon blevet enige om dele salonerne imellem sig, så Preben Gundorph fik salonerne i en tværgående linie nord for Ringsted og hans kompagnon resten.
”Vi lavede en aftale om, at vi ikke måtte åbne salon i ”hinandens byer” de nærmeste følgende år.  Siden har jeg åbnet i Nykøbing F., hvor jeg bor privat. Desuden overtog jeg en salon i Helsingør. Foruden i disse to byer ligger Preben Gundorphs Nyklip-saloner i Frederiksværk, Frederikssund, Holbæk, Roskilde, to i Køge, Ringsted og Nakskov.

Ingen tidsbestilling
Historien bag Nyklip handler om tidsbestilling. I Preben Gundorphs frisørsalon skete det jævnligt, at kunder ikke kom til aftalt tid. Det var yderligere et irritationsmoment, at de heller ikke ringede afbud. Derfor stod hans frisører med tomme hænder og ingen kunder. Det gav ham ideen til at åbne en ny slags salon, hvor kunder ikke skulle bestille tid, men de kunne komme, når det passede dem, trække et nummer og vente til det blev deres tur. Til gengæld for ventetiden kunne de få ordnet hår til lavere priser. Fordelen for Preben Gundorph og hans frisører var, at frisørerne ikke havde spildtid. Til gengæld kunne kunderne blive klippet til en lavere pris.

Preben Gundorph fortæller: ”Klip uden tidsbestilling kendte man tidligere på herresaloner, hvor kunderne kom ind fra gaden. De sad og læste avisen, til det blev deres tur. Med vores nye system, besluttede vi os til at lægge salonerne i centrum enten midt på byens gågade eller på torvet. Samtidig tilbød vi behandlinger til rimelige priser. Men for at folk ikke skulle vente hele dagen, var det nødvendigt at skaffe mere personale, fordi nyordningen hurtigt viste sig at være en succes. Når kunderne havde trukket et nummer, kunne de – hvis der var ventetid - gå en tur i byen og komme tilbage. I løbet af halvandet år udvidede vi personalet fra tre til 7-8 assistenter.”


Overfølsom
Preben Gundorph blev uddannet som frisør i Nykøbing F. og åbnede sin første salon i 1972 under navnet Frisør Gundorph.
”Den lå i en tidligere slagterforretning, som hurtigt blev for lille. Da min gamle lærermester blev syg, købte jeg hans større salon. Forretningen gik godt, og jeg nåede at opbygge min salon til at have 20 medarbejdere inklusive elever. Dengang i 1970erne var salonen vist nok landets største.
Preben Gundorph udvidede forretningen med yderligere en salon i Maribo og en i Nakskov. Så skete der det uheldige, at Preben Gundorph blev overfølsom overfor væsker og måtte stoppe med at frisere. Selv om han på det tidspunkt havde tre saloner, begyndte han at tænke i nye baner.  Spekulationerne endte med, at han dannede kompagniskab med malermester Dan Hansen, hvis kone var frisør og havde salon i Nykøbing Falster. Sammen var de to partnere enige om at finde på et nyt koncept. Det blev til den første af en lang række Nyklip-forretninger.

Stort publikum
”Vi åbnede salon i Vordingborg, og der fulgte flere efter. I de 12 år vi var sammen som partnere  opbyggede vi en solid kæde, hvor alle saloner ligger på gågade eller torve. Placeringen skulle ligge et sted med tæt trafik. Heldigvis har vores koncept vist sig at være holdbart. Mange mennesker holder fri i løbet af ugen, og fælles for mange af dem er at de ikke har taget sig sammen til at bestille tid hos frisøren. Så er det nemt at komme ind til os og blive klippet,” fortæller Preben Gundorph og fortsætter: ”Vore priser er stadig rimelige, hvilket kun har kunnet lade sig gøre på grund af storindkøb af produkter. Endvidere har jeg en del parallelimport med køb direkte fra Tyskland, hvor priserne er ganske anderledes lave.”


Tilfredse kunder
Hos Nyklip koster en klipning 199 kr. Klip og let tørring koster 210 kr. Vask koster 29 kr.
”Man betaler for det, man får lavet,” siger Preben Gundorph. For at ingen skal føle sig bondefanget, kan de udenfor se alle priserne, inden de går ind ad døren.”
Preben Gundorph pointerer, at han har glade kunder. Han ved, at han ikke kan leve af engangskunder, så frisørarbejdet må og skal være i orden.
”Når vi arbejder uden tidsbestilling, bruger frisørerne den tid, der er nødvendig til en behandling. Det vigtigste er at kunden er tilfreds, og at frisøren er tilfreds med det arbejde, hun afleverer. Vi ved, at vi gør et godt stykke arbejde. Ellers kunne vi ikke fylde salonerne hver eneste dag.”

Ingen spildtid
I begyndelsen var der utilfredshed hos kolleger, fordi  Nyklip-salonerne lå midt i byen, men til lavere priser. Det kunne kun lade sig gøre på grund af effektivitet uden spildtid. I dag mærker Preben Gundorph ikke mere utilfredsheden. Men den fik han at føle, da han sammen med sin kompagnon for syv år siden startede deres 1-årige frisørskole i postbygningen i Roskilde under navnet Den Danske Frisørskole.
På grund af Nyklip-salonernes succes var der efterspørgsel efter uddannede frisører. De var umulige at skaffe. Derfor besluttede Preben Gundorph og hans kompagnon sig for at starte deres egen frisørskole. På det tidspunkt havde de 27 elever hos Nyklip, men ikke udsigt til at skaffe flere assistenter. Tanken med egen frisørskole var, at uddannelsen skulle være lige så god som på de etablerede skoler.

Skole og praktikplads
”Forskellen er på den 4-årige uddannelse og vores skole er, at vi har tre hold med plads til i alt 45 elever. Der kommer nye hold hver fjerde måned. Vi bruger de samme lærebøger og har samme antal lektioner. Men hos os kommer eleverne på skolen hver dag fra kl. 9 til 16.30. Skolen er samtidig en praktikplads, hvor eleverne både får teoretisk og praktisk uddannelse. Eleverne lærer at behandle kunder nøjagtig på samme måde, som hvis de arbejdede i en frisørsalon, og de har nøjagtig samme antal lektioner som på den 4-årige skole,” oplyser Preben Gundorph. ”Vi har blot droppet de almene fag og bruger i stedet tiden til at træne på modeller. Jeg regner med at vi har ca. 100 modeller på skolen hver dag. Eleverne går på skolen i 47 uger og træner på modeller i ni måneder. Jeg betragter vore afgangseleverne som meget rutinerede, fordi de har fået lov til at arbejde selvstændigt meget længe. Det har også vist sig, at vore elever får job med det samme. Den effektive uddannelse tiltaler mange kvinder, som kan overskue en skoletid på et år i stedet for fire. Siden starten har vi uddannet 300 frisører på Den danske Frisørskole, og det glæder mig, at alle vore elever har job.”



Ubehageligheder
Preben Gundorph fortæller, at han i forbindelse med starten af Den Danske Frisørskole oplevede  en del ubehageligheder fra organisationernes side, hvor det aldrig lykkedes for ham at få plads i fagbladenes spalter for at tage til genmæle.
”Jeg var tidligere med i organisationen i Danmarks Frisørmesterforeningen og er stadig medlem. Jeg har ikke begået noget ulovligt i frisørbranchen, men jeg er gået andre veje. Det er faldet en del for brystet. Men så længe hverdagen er sjov, skal man blive ved – og det agter jeg at gøre. Mit arbejde i dag består i, at jeg kører rundt til salonerne og til skolen, så jeg kører vel cirka 60.000 kilometer om året.
Sidste efterår optog jeg den daglige leder af Frisørskolen, Lone Friis, som medejer. Hun er selv uddannet fra skolen, underviser, og hun har været med lige fra starten.
”Vi oprettede ikke Den danske Frisørskole for at konkurrere med de eksisterende skoler, men som et supplement, fordi det var svært at skaffe nyuddannede frisører. Desværre har de faglige organisationer opfattet initiativet som konkurrence. Det beklager jeg, for det har aldrig været meningen,” slutter Preben Gundorph.

 

Tekst: Karen Fredslund Ellegaard
Foto: Claus Peuckert
Artiklen blev bragt i hair magazine, 1. udgave 2007

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Biolage R.A.W. Scalp - Serien for en sund hovedbund

Biolage R.A.W. Scalp - Serien for en sund hovedbund

Biolage R.A.W.-familien har fået nyt medlem i form af serien Biolage R.A.W. Scalp. Fordi et sundt hår starter med en sund hovedbund.
SP Reverse fra Wella System Professional

SP Reverse fra Wella System Professional

Wella System Professional: SP Reverse er en ny serie af produkter, der genopbygger stresset hår samt genskaber elasticitet, smidighed og glans i svækket hår.
KC Luxima fra KC Professional - Nu hos HeadBrands

KC Luxima fra KC Professional - Nu hos HeadBrands

Luxima er en ammoniakfri nuancetoning, som giver et blødt resultat med glans. Toner der intensiverer eller neutraliserer nuancerne som allerede findes i håret.
System Professional introducerer System Man

System Professional introducerer System Man

System Man er den nye produktlinje inden for System Professional og er svaret til alle kræsne mænd med sofistikeret smag. Indeholder både hårpleje og styling.
ghd julegaveæsker

ghd julegaveæsker

Et lækkert udvalg af gaveæsker i guld med stylingværktøjer fra ghd med professionel ydelse til ethvert behov er perfekte julegaver.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Aveda Congress i Minneapolis

Aveda Congress i Minneapolis

I anledning af Avedas 40-års jubilæum afholdtes deres største kongres nogensinde i Minneapolis, Minnesota. Hair Magazine fulgte med over Atlanten.
ColorMANIA til Goldwell Global Zoom i Toronto

ColorMANIA til Goldwell Global Zoom i Toronto

Goldwells store, årlige happening, Global Zoom, løb af stablen i den canadiske by Toronto. De 3.000 frisører til stede kunne opleve et event i verdensklasse.
Efterårsfest med Hair Team Company

Efterårsfest med Hair Team Company

Hair Team Company har netop lige afholdt to shows fyldt med viden, venskabelighed og vilde nyheder! Var du ikke med, kan du læse om de to shows her.
Med ghd backstage til New York Fashion Week

Med ghd backstage til New York Fashion Week

ghd var stolt sponsor, da der skulle styles hår til Jeremy Scotts fashionshow under New York Fashion Week. Manden i spidsen var Eugene Souleiman.
A World in Color – farveeksplosion med Wella Professionals

A World in Color – farveeksplosion med Wella Professionals

Det var noget for enhver smag, da Wella Professionals kårede vinderme i TrendVision og relancerede Koleston Perfect i et eventet A World in Color i København.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Jay Mahmood

Jay Mahmood

Jay Mahmood er blevet en af branchens største navne inden for sit område. Netop nu rejser han verden rundt med Goldwells uddannelsesprogram i klipning.
Sascha Hirtsgaard

Sascha Hirtsgaard

Læs om Sascha Hirtsgaard, der holder meget af den energi, der ligger i at arbejde med de unge i Young Intercoiffure, som hun startede op for 14 år siden.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Lær at lave en paryk med Redken

Lær at lave en paryk med Redken

Redken viser her, hvordan man kan lave en paryk, der er perfekt til alle Halloween-festerne, der er lige rundt om hjørnet - kun fantasien sætter grænserne!
Simpel opsætning til festlige begivenheder

Simpel opsætning til festlige begivenheder

Få inspiration til en simpel, festlig opsætning her, hvor kun få ting skal brugs til en elegant opsætning.
Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Er du nysgerrig på på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Ved at tage dette 9-minutters seminar lærer du alt, du behøver at vide.
Se hvordan du kan klippe en lob med en barberkniv

Se hvordan du kan klippe en lob med en barberkniv

Her kan du se, hvordan du kan bruge en barberkniv til at klippe en lob. Se videoen her, der viser step-by-step, hvad du skal gøre.
Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Bliv inspireret af håret og moden, der var at finde på catwalken, da Balmain Paris afholdte modeshow i slutningen af juni.