LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

"Frisør Nielsen"

”Frisør Nielsen” er både en helt almindelig herrefrisør og samtidig ganske usædvanlig. I denne salon er smartness ikke i højsædet, for seneste inventar blev købt i 1961. Men gedigen herreklip leveres altid.

”Frisør Nielsen”, bliver der sagt i den anden af røret denne torsdag formiddag. Frisør Nielsen er identisk med Preben Nielsen på Peter Bangsvej nummer 58, Frederiksberg, og han har i 40 år sagt nøjagtig det sammen, når telefonen ringer hos herrefrisør "Frisør Nielsen". Preben Nielsen har arbejdet i salonen siden 1967, hvor tidligere hans far, Åge Nielsen, drev forretningen i en årrække og før ham igen hans farfar, Thomas Nielsen. I 1919 etablerede den unge Thomas Nielsen sig med herrefrisør-forretningen i den nybyggede hjørneejendom, som var hovedstadens nyopførte og yderste i rækken af boligejendomme på Peter Bangsvej, hvor København var marker i det sjællandske landskab.

”Min farfar fik en lejlighed i ejendommen, og han havde direkte adgang til forretningen,” fortæller Preben Nielsen, som mener, at ”Frisør Nielsen” er en af de ældste herrefrisører i København. I salonen aner man tydeligt fordums præg og nostalgien vælder frem, fordi det hele og indtrykket er  ligesom i ”gamle dage”. Det gælder lige fra facadens udseende, som er et halvt hundrede år til indretningen i salonen. ”Salonen så også sådan ud, da jeg kom. Dengang skelnede man tydeligt mellem dame- og herrefrisører.” Og Preben Nielsen fortæller da også, at inventaret har adskillige år på bagen. Således stammer sidst indkøbte stol fra 1961. Spejle, konsoller, skabe og hylder er på nippet til at blive kult, og Preben Nielsen er helt på de rene med, at hans salon er noget ud over det sædvanlige. Alt står stadig som da han kom til - kun med ganske få ændringer. Således er fougèren suppleret med mere moderne produkter, og den originale ragekniv og gode gamle barbersæbe i stænger erstattet med udskiftelige blade og skum.

Hos "Frisør Nielsen" kan man både blive klippet og barberet. Barberinger er i dag ved at være en sjældenhed, selv om det ikke er mere end to dage siden Preben Nielsen havde sin sidste barbering. Nu er det ofte i forbindelse med en polterabend, at de unge skal opleve en rigtig barbering.

Trofaste kunder
På denne ganske almindelige hverdag er der pænt gang i forretningen. Et par mænd dumper ind fra gaden. Tydeligvis stamkunder. En af dem er i tyverne og kommer her, fordi han har hørt om "Frisør Nielsen". Nu bliver han klippet her fast og har også fået nogle af sine venner med, fordi han kan lide stedet og stemningen. En af de faste kunder igennem mange år er ingeniør Jørgen Kampmann, som bor på Frederiksberg. Han er først i 60erne og kunne ikke drømme om at skifte til en anden  frisør. Hans far, Christian Kampmann, på 94 år hører til "Frisør Nielsen" allermest trofaste kunder. Film, teater og TV har også vist den unikke herrefrisør interesse, så der tales mange steder om "Frisør Nielsen". Præsten og forfatteren Johannes Møllehave og Dansk Industris administrerende direktør Hans Skov Christensen hører til kundekredsen hos "Frisør Nielsen".

”Vores kunder er et bredt udsnit af befolkningen. Der kommer en del unge, men det er klart, at Frederiksberg ikke ligefrem er nogen ungdomsskole, så hovedgruppen er de ældre aldersgrupper. Når der kommer unge, er de ofte et sjak, som skal have en oplevelse. Måske er det efter at pressen er begyndt at interessere sig for os, at vi dagligt ser nye ansigter.”

Førstemand i 46 år
Preben Nielsen og hans førstemand Arne Jørgensen tager imod iført skjorte, vest og træsko. Da Preben Nielsen i sin tid kom i lære hos sin far, var Arne Jørgensen også førstemand. Oprindelig var det slet ikke meningen, at Preben Nielsen skulle være frisør. Han var allerede uddannet litograf og havde gode stillinger i henholdsvis Gutenberghus og på Aller Press. Men da faderen blev syg og trængte til aflastning, trådte Preben Nielsen til.

”Vi syntes det var synd, at forretningen skulle over på andre hænder, så jeg var 29 år, da jeg kom  i lære hos min far. Desværre døde han kort tid efter, så jeg er faktisk udlært hos Arne, der har været her i 46 år. Dengang var der arbejde til fire frisører. Siden er det gået tilbage,” fortæller Preben Nielsen. ”Vi følger jo slet ikke med i, hvad de alt sammen bruger af produkter i dag. Hos os er en klipning en klipning. Hvis vi kan se, at vores kunde har hår med 5-6 ugers længde, så klipper vi 5-6 uger tilbage. Det ligger i hænderne, og vore kunder kommer jo tilbage hele tiden. En herreklipning tager 20-25 minutter og koster 200 kr. Arne Jørgensen fortæller, at han klipper over fingrene. Først tager han det lange hår, derefter forhåret og overhåret. Så klipper han med saksen i siderne og nakken og retter det sidste af med maskinen. Til slut børster han og fjerner de små bitte hår i nakken med kniven. I gamle dage skulle alle have sprit i håret. I dag er det voks. Men der er nogle få kunder tilbage, som slutter af med hårvand. I gamle dage købte man hårvand i 10 liters dunke. I dag er det 1-liters dunke, og de varer halvandet år.

En oplevelse
”Man kunne godt lave lidt mere ’galla’ ud af besøget hos os, så klipningen tager længere tid. Hvis man taler med en kunde, kommer der nemt til at gå ti minutter ekstra, fordi man ikke er så koncentreret. Problemet med herrefrisører ligger i, at de frisører, som har salonerne lukker efterhånden, fordi de alle nærmer sig 70 år,” siger Preben Nielsen. Næste gang fylder Preben Nielsen selv 70. Han regner dog ikke med at han skal på pension lige med det sammen. Men det skal han ’slås’ med konen om. Fjerde generation af "Frisør Nielsen" mener han ikke det bliver til, fordi ingen af hans børn vil overtage forretningen. Måske er et af børnebørnene interesseret, hvis altså Preben Nielsen holder længe nok.

”Det er hårdt arbejde at stå op en hel arbejdsdag, hvor man det meste af tiden har armene oppe over skuldrene. Når jeg har ondt i skuldre og hofter, er det nu lige så meget aldersbetinget som hos alle andre,” siger han, ”Men jeg har aldrig fortrudt, at jeg skiftede til frisørfaget. Vi lever ikke så meget af oplevelser – vi lever af, at kunderne skal klippes, og så håber vi, at det for dem bliver en oplevelse.”

 

 

Tekst: Karen Fredslund Ellegaard
Foto: Claus Peuckert
Artiklen blev bragt i hair magazine, 4. udgave 2007

 

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Tailor’s Beard Balm – kun hos Brands4hair

Tailor’s Beard Balm – kun hos Brands4hair

Tailor's Beard Balm beskytter, blødgør og glatter skægget. Produktet fås kun hos Brands4Hair - læs om det her.
HH Simonsen relancerer sine krøllejern

HH Simonsen relancerer sine krøllejern

HH Simonsens serie af krøllejern opdateres nu med nye ergonomiske håndtag med digital touch teknologi til justering af temperaturen. Læs om det her.
Kvalitetsbørster fra Lernberger Stafsing hos OneBlackCar

Kvalitetsbørster fra Lernberger Stafsing hos OneBlackCar

Lernberger Stafsing har udviklet en håndpoleret kvalitetshårbørste med den perfekte balance mellem naturlige hår og lange nylon-børstehår. Se dem her.
Tailor’s Beard Wash – kun hos Brands4hair

Tailor’s Beard Wash – kun hos Brands4hair

Tailor's Beard Wash er det lavskummende og rensende shampoo til skæg for ægte mænd. Læs om produktet her.
Vogue de Trinity Contraste farver – kun hos Brands4hair

Vogue de Trinity Contraste farver – kun hos Brands4hair

Den unikke formulering giver et løft og farver allerede farvet hår op til 4 toner i et og samme trin. Læs om Vodue de Trinity Contraste farver her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

L'Oréal Professionnel - Stilsikkert og bæredygtigt i Paris

L'Oréal Professionnel - Stilsikkert og bæredygtigt i Paris

Stilikoner, Instagramvenlige drinks og innovative lanceringer stod på programmet, da L’Oréal Professionnel indbød til presseevent i Paris.
Hair Magazine besøgte Cosmoprof i Bologna 2018

Hair Magazine besøgte Cosmoprof i Bologna 2018

For at byde foråret velkommen på bedste vis, begav Hair Magazine sig til Bologna for at opleve dét, der efter 50 år eksistens har vokset sig til et af verdens største arrangement i den professionelle skønhedsbranche.
Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

På den internationale branchemesse TOP HAIR – DIE MESSE i Düsseldorf fandtes der det meste til den, der elsker hår i alle dets former. Læs om det her og se billederne!
Wella Nordic Creative Team præsenterede sæsonens trends

Wella Nordic Creative Team præsenterede sæsonens trends

Der var fuldt hus, da en masse frisører blev inviteret indenfor af Wella Professionals til en aften, der skulle inspirere og gennemgå denne sæsons trends.
Intercoiffures nordiske kongres levererede i topklasse

Intercoiffures nordiske kongres levererede i topklasse

I år var Sverige værtsland, og bestyrelsen arrangerede en weekend, der virkelig indeholdt alt og lidt til. Læs mere og se billederne her.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Anthony Mascolo

Anthony Mascolo

Anthony Mascolo var forleden i København for at give sit bud på tidens tendenser. Hair Magazine havde en god snak med den dygtige frisør.
Allan Kliim

Allan Kliim

Allan Kliim søger konstant nye udfordringer, og han stiller sig aldrig helt tilfreds med tingenes tilstand.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Gun-Britt Makeover

Gun-Britt Makeover

Som noget nyt har Gun-Britt Coiffure startet Gun-Britt Makeover. Løbende vil vi kunne følge med i diverse makeovers. Her har I den første.
De første hårtørrere i salonerne

De første hårtørrere i salonerne

Der er sket en del med udstyret i salonerne siden de første tørrehjelme i 1920'erne blev en fast bestanddel af salonens interiør. I denne video kan du se, hvordan de så ud dengang.
Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist Ashley Weston giver sit bud på 5 forskellige herrefrisurer, som kvinder bare elsker. Klik her og få inspiration til herrefrisurer i salonen.
L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Følg med her, da L'Oréal Professionnel i slutningen af januar indbød til presseevent i Paris i forbindelse med forårets lanceringer af to naturlige og bæredygtige nyheder.
Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Making Waves er til for at hjælpe unge fra de mest fattige og udsatte samfundsgrupper i Kambodja til en lysere fremtid indenfor frisørfaget.