LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Livsdrømmen i circus



Man får ikke succes af at skrive lukket på døren. Det er René Prakovs holdning, og selv om han arbejder 55-60 timer om ugen, elsker han det. ”Den dag, jeg ikke længere får skøre, vilde ideer, tror jeg, jeg vil lade mig førtidspensionere”, siger han. Og hans forretning på Øster Farimagsgade er helt unik skabt i hans image.

”Jeg hører nok ikke til de frisører, der har tjent flest penge. Men jeg hører helt klart til de frisører, der har haft det sjovest! Og jeg vil ikke bytte”. Først havde han Klip Zoo, og ganske naturligt er den nu efterfulgt af Circus. René Prakov arbejder 55-60 timer om ugen – og han elsker det.

”Den dag, jeg ikke længere får skøre, vilde ideer, tror jeg, jeg vil lade mig førtidspensionere”, siger han med et stort smil. Vi sidder i hans forretning på Øster Farimagsgade i København – super speciel og indrettet med ting, René har samlet sammen igennem en lang årrække. Betjeningsstole fra gamle frisørsaloner, lamper, der engang har skabt lys over land i ØK samt lamper fra et bibliotek, der skulle renoveres, et helt unikt loft i opalglas – også fra 50erne og 60erne, en gammel urmagerdisk og en vask, René selv har konstrueret i en unik kombination af nyt og gammelt. Blypaneler findes også i forretningen, og når folk spørger: ”Hvorfor har du det, det har jeg da aldrig set før”, rammer de hovedet på sømmet: Netop derfor!

Forretningen oser af atmosfære og frem for alt af personlighed. ”Mine omgivelser er min inspiration, og skal jeg finde motivationen hver dag, kræver det, at jeg omgiver mig med de rette kunder og den rette atmosfære”. Og han er ikke i tvivl om, at den indsats, der er ydet på indretningssiden, kommer tilbage med renters rente. ”Et fedt sted giver lysten og gejsten til at arbejde kreativt”. Men han tror også på, at man skal have prøvet det, for at forstå vigtigheden at det. René har selv sat butikken 100 pct. i stand – fra gulve til lofter, vand, varme og elektricitet. Alt er renoveret. René er ikke gået på kompromis med NOGET. Opalglaslofterne i forretningen har han selv brugt mange, mange aftener og nætter på at sætte op, og facaden endte han også selv med at konstruere i samarbejde med en kammerat – fordi René ville have en vinklet glasfacade i sort og transparent glas som på de gamle franske butikker – og dét kunne byens glarmestre ikke overskue. Det er tre år siden, René blev færdig med sit cirkus, og han har ikke fortrudt et sekund. ”Det er jo min livsdrøm”, siger han lige ud af posen. I øvrigt havde skattevæsenet en smule svært ved at forstå, at René igennem en periode på over 10 år havde halvanden salon stående på et lager på Nørrebro! ”Jeg måtte faktisk en tur i landsskatteretten for at forklare det”, smiler han.

Et sjovt sted at komme
Circus er ikke bare et rart sted for René at arbejde. Det er et sjovt sted at komme. Når solen skinner, stiller René borde op uden for forretningen, hvor kunderne kan få sig en kop kaffe, mens de venter på, at farven skal virke, eller hvor venner af huset og naboerne fra kvarteret bare kommer daskende forbi og slår sig ned på vej til eller fra arbejde for at få en sludder. ”Jeg ser det lidt som i en lille italiensk landsby, hvor frisøren også er byens samlingspunkt. Her er hyggeligt at komme, og alle er velkomne”.

I det hele taget er René meget uhøjtidelig, og han kan ikke fordrage, når dele af frisørbranchen bliver for højtidelig og for selvfed på den ufede måde. ”Vi er frisører!”, siger han, og for netop at understrege det uhøjtidelige – og lidt som en protest imod at alle pludselig skulle hedde noget med Intercoiffure og International o.s.v. - havde han faktisk en plan om at salonen skulle hedde ”Kurts hentehår”. ”Men her var jeg alligevel ikke modig nok”, griner han. I stedet blev det Circus, og under byggeriet oprettede han naturligvis Circus Entreprise – ”fordi vi gør et stort nummer ud af det”.

René Prakov har aldrig søgt den lette vej – det ville absolut være synd at sige, og han vandt da også prisen som Årets butik i magasinet Nat & Dag med sin Circus på Rosenvængets Allé, hvor han sammen med nogle partnere havde skabt en kombineret frisør, restaurant og charcutteri midt på gaden. ”Da det partnerskab gik i stykker, begyndte jeg at arbejde i en forretning kun godt 100 meter nede ad gaden fra, hvor jeg ligger i dag, og jeg begyndte at samle interiør fra 50erne og 60erne. Da lokalet på Øster Farimagsgade 33 blev ledigt, slog René til.

Vis lidt originalitet
”Det meget specielle ved vores branche er, at det er relativt nemt at blive selvstændig. Alt det kræver, er to store spejle og en hårtørrer”. Men René savner noget originalitet. ”Jeg mener klart, det handler om at skabe sit eget image, og om at værne om det, hvis tingene ikke skal blive for intetsigende”.

”Jeg har ikke noget ønske om at blive kendt. Men jeg vil gerne være kendt for at stå for noget!” Derfor er selv forretningens baglokale og toilet gennemført. ”Det er indretningen af toilettet, der skiller skidt fra kanel. Det er her, man kan se om tingene er gennemførte”, fastslår René. Han mener, mange forsømmer over for sig selv at udnytte den mulighed, de har, for at skabe noget specielt. ”Vores behov er grundlæggende forskellige, men det handler om at skabe omgivelser, man kan være kreativ i, og om at sende de signaler til kunderne, man ønsker at sende”.

”Branchen fortjener, at flere gav den en skalle. I dag er der ikke mange, der virkelig brænder for tingene. De vil hellere arbejde fra kl. 9-16.30, og det kommer der ikke meget kreativitet ud af!”

Fra jord- og betonarbejder til frisør
René Prakov havnede egentlig i frisørbranchen ved en tilfældighed. Han har arbejdet som industribager og som jord- og betonarbejder – så ”lortejobbene” har han haft - for så at satse på frisørbranchen, hvilket absolut må siges at være lidt af et brancheskred.

”Det, der egentlig fangede mig, var ideen om at være selvstændig – om at kunne være herre over min egen arbejdsplads”. Han kom i lære hos en frisør, og der var ikke ret travlt i forretningen, så det synes René på det tidspunkt var et fedt job. ”Det holdt dog ikke. Jeg kedede mig, og sprang fra et halvt år før min læretid sluttede”. Men nysgerrigheden fik overtaget, og René Prakov sluttede alligevel sin frisøruddannelse. ”Og så følte jeg mig overhovedet ikke i stand til at betjene kunderne! Jeg var usikker. Da jeg var i lære, fik jeg besked på at gøre det eller det. Nu stod jeg pludselig på egne ben. Fra at hjælpe til med permanenten, havde jeg nu mine egne 10 daglige kunder. Jeg var usikker på, hvordan jeg skulle klippe kunderne – og jeg manglede motivationen”.

René søgte faktisk væk fra branchen og ind til politiet. ”Men så tænke jeg alligevel, at det var ret fjollet at have brugt tre år på noget, der bare skulle løbe ud i sandet”. Så René besluttede sig for at give frisørbranchen et halvt år for fuld skrue og med øjnene og ørerne på stilke for at lære og suge til sig. ”Frisørlauget holdt bl.a. nogle demonstrationer, hvor man kunne opfange nogle klippeteknikker. Men jeg havde ingen penge, så jeg sneg mig ind til arrangementerne. Jeg sad helt stille på 3. række og forsøgte at finde ud af, hvordan faget var skruet sammen”. Og René blev selvfølgelig opdaget den ene gang efter den anden. ”Til sidst tror jeg, de fik medlidenhed med mig. I hvert fald fik jeg lov til at blive, mod at hjælpe til med at rydde op bagefter”, fortæller René grinende. – Og pludselig var det halve år blevet til langt mere....Og om René er ked at, det valg han traf dengang... ”nej, skulle jeg vælge igen, ville jeg såmænd nok have gjort det samme”.

 

”Egentlig handler det jo i bund og grund om at tage sig selv i nakken. Netop det, mange unge mangler i dag, og det handler om at kunne se sig selv i spejlet og sige: Er du tilfreds med det, du præsterer?” René Prakov blev ansat hos en frisør i Ishøj Bycenter, og den heksekedel af forskellige nationaliteter, gav ham et skub. ”Jeg gik ned i den lokale Bilka og lavede aftaler med kassedamerne om at være modeller, og det lykkedes mig faktisk at skabe nogle sjove, anderledes typer – selv om Ishøj jo ellers ikke lige er stedet, der klinger på trendscenen”.

Højlunds forsamlingshus
René Prakov var nu klar til at rykke et alternativt sted hen, og lige fra begyndelsen har han været tiltrukket af de små, anderledes steder frem for de store kæder. ”Jeg mener kædeklip med fokus på statistikker sker på bekostning af kreativiteten og glæden ved at gå på arbejde!” Og René er heller ikke sen til at tilføje, at det er vigtigere for ham at have det sjovt, end det er at sælge mange produkter til kunderne.

Det værste, man kan sige til René er: ”Så er det overstået”, når en klipning er forbi. ”Tandlæger skal overstås. Frisørbesøg skal være hyggelige og sjove”. Derfor ser man heller ikke mange kunder, der sidder med et blad i Circus. Der tales og sludres. ”Ind imellem går der ligefrem lidt Højlunds Forsamlingshus i den”, smiler René. Men det er sådan, han kan lide det.

Øl og vin serverer René gerne for sine kunder, og lørdag morgen åbner han kl. 7.00! Og der kommer faktisk kunder, smiler han. Frisører skaber i høj grad deres eget job, og René Prakov ser jobbet som en spiraleffekt – god eller dårlig. ”For at få de rigtige kunder, skal der ydes meget, men når man har dem, så er det nemt at få nye. Modsat; arbejder man kun lidt på sagen, forbliver kundeniveauet også i den sløve ende af spiralen, og det bliver sværere og sværere at skaffe nye kunder i forretningen”. Som René ser det, er den lyse side af spiralen selvaccelererende. MEN; der er kun én, der kan starte den, og det er dig selv! Sådan er det bare. ”Man får de kunder, man selv er – så er man ”en røvsyg cigar”, er kunderne det også, og er man glad og måske en smule småtosset, så får man slet ikke de kunder, der er kedelige og murer sig inde med et blad. For de kan slet ikke holde dig ud”, er Renés filosofi.



Det er svært med medarbejdere
Renés store personlighed og den måde, han har opbygget sin forretning omkring sin personlighed, har ét minus. Det er svært at få medarbejdere. ”Jeg har haft ansatte, der valgte at gå tilbage til en kædesalon, fordi de synes, det var lidt for vildt her hos mig”.

I dag deler René en medarbejder med et andet medlem af Marcel Klubben, og det fungerer super. Og i øvrigt understreger det meget fint, det samspil, der er mellem medlemmerne af Marcel Klubben.

Et håndværk ingen kan kopiere
René Prakov mener, frisørbranchen kan noget specielt. ”Mange andre håndværk kan kopieres, hvis man er lidt fiks på fingrene. Frisørhåndværket kan ikke kopieres, og ydermere er vi under konstant kvalitetskontrol af vore forbrugere. De kan kontrollere, hvad vi gør hele tiden, om vi spiste hvidløg i går, eller om vi ringer for meget, og alle de signaler, vi sender til kunden, skaber vores personlige stil”. Ingen maskiner kan tage over, og ingen fremmed arbejdskraft kan komme ind og overtage frisørernes jobs.

Og når nogen spørger René, hvor lang tid, det tager at blive frisør, kommer svaret prompte: ”Det tager et helt liv!”


Tekst: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert
Artiklen blev bragt i hair magazine, 2. udgave 2008

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Matrix SoColor Cult med 29 intensive farver

Matrix SoColor Cult med 29 intensive farver

Matrix SoColor Cult er en hårfarveserie med en omfattende farvepalette med 29 farver, der kan tilpasses i intensitet og holdbarhed.
Hold.Me Hairspray fra Design.Me

Hold.Me Hairspray fra Design.Me

Hold.Me hårspray gør det nu muligt at tilpasse sprayen præcis, som man ønsker det. Læs mere om produktet her.
COLOUR serie med granatæbleolie & hyben fra TRINITY

COLOUR serie med granatæbleolie & hyben fra TRINITY

Trinity er ude med en nye produktserie, der giver liv og spændstighed til farvet hår. Læs mere om serien her.
Nyhed fra ZENZ - ZENZ Organic Hair Spa

Nyhed fra ZENZ - ZENZ Organic Hair Spa

ZENZ Organic Hair Spa er en sand revolution. Den er designet til at gøre hårbehandlinger mere effektive på kortere tid – helt uden brug at elektricitet. Læs mere her.
Tre nyheder fra Eksperience

Tre nyheder fra Eksperience

Revlon Professional udvider sit Eksperience-sortiment med tre produkter; Blonde - Grey Hair Cleanser, Color Intensifying Hair Conditioner og Hydrating Hair Conditioner.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' internationale TrendVision 2018 løb af stablen i Lissabon, og frisører fra hele verden var samlet til en Creative Retreat Experience.
La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

Det er ganske vist nogle uger siden, at Paris Fashion Week SS19 løb af stablen, men det betyder ikke, at vi stopper med at inspireres. La Biosthetique skabte hårlooket til Talbot Runhofs show.
Wella Professionals inviterede til trendaften

Wella Professionals inviterede til trendaften

Endnu en gang åbnede Wella Professionals dørene op for mere end 320 frisører landet over for at inspirere, udfordre og undervise branchen i de seneste trends.
Glamour og luksus til Gold International Show i København

Glamour og luksus til Gold International Show i København

Modehuset Gold bød 800 frisører fra hele verden til gallaaften i Købehavn med show, cirkusartister og flere nye lanceringer.
En hel weekend med HeadBrands

En hel weekend med HeadBrands

Mere end 250 frisører var kommet fra alle Nordens hjørner for at tage del i den allerførste HeadBrands Xperience – og hvilken oplevelse det var!

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Benjamin Martin

Benjamin Martin

Benjamin Martin har forladt et internationalt topjob hos Wella for at blive sin egen herre. Fremadrettet vil han blandt andet tilbyde coaching til frisører.
Nina Larsen

Nina Larsen

Nina Larsen har siden hun kom i lære som frisør vidst, at hun ville arbejde bag catwalkene, scenerne og tv-skærmene.

Nyeste videoer se flere videoer

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

I denne video viser ghd, hvordan man laver det perfekte wavy hår med et glattejern.
Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Skønhedsbrandet Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre billedet af mandlighed med den nye kampagne Be Yourself More.
Lær at lave en paryk med Redken

Lær at lave en paryk med Redken

Redken viser her, hvordan man kan lave en paryk, der er perfekt til alle Halloween-festerne, der er lige rundt om hjørnet - kun fantasien sætter grænserne!
Simpel opsætning til festlige begivenheder

Simpel opsætning til festlige begivenheder

Få inspiration til en simpel, festlig opsætning her, hvor kun få ting skal brugs til en elegant opsætning.
Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Er du nysgerrig på på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Ved at tage dette 9-minutters seminar lærer du alt, du behøver at vide.