LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Rikke Jensen - Capaldi

 

Selvtillid og succes

”Som selvstændig er arbejdsugen aldrig kun 37 timer. Man skal brænde for sagen,” siger Rikke Jensen, der driver fire frisørsaloner i København. Hun blev selvstændig som 24-årig.

Allerede som stor pige, vidste Rikke Jensen, der er femte generation af frisører på mødrene side, at hun ville være frisør. Hun kom i lære, da hun var 16, udlært da hun var 20 og selvstændig som 24-årig. Siden er det gået slag i slag. Men det har kostet masser af slid. Til gengæld synes Rikke Jensen, at det har været det hele værd. I dag har hun fire saloner i Storkøbenhavn med en stab på ca. 30 medarbejdere.
”På et tidligt tidspunkt var jeg dog i tvivl,” fortæller Rikke Jensen, som havde været på et iværksætterkursus med planer om at åbne en café. Handlekraftig som hun er, søgte hun  spiritusbevilling. Men den kunne hun ikke få, fordi hun skulle være fyldt 25 år. Med et afslag kunne hun jo lige så godt blive i faget.
”Netop mens jeg tænkte på det, gik jeg forbi et fitnesscenter tæt ved Valby Station, hvor jeg fik øje på en lille og lidt sølle frisørbutik. Med alle de unge mennesker i fitnesscenteret lige ved siden af måtte der være muligheder i en frisørsalon her. Derfor spadserede jeg ind i forretningen og spurgte den enlige indehaver, om hun ville sælge sin frisørbutik til mig. Allerede samme aften ringede en ejendomsmægler og fortalte, at jeg kunne købe forretningen. To dage efter – den 27. april 1981 – købte jeg butikken for 32.000 kr.

Disciplin
Rikke Jensen havde mod og vilje til at blive selvstændig. Hun fik lagt nyt gulv, malede hele forretningen og hængte en flot lysekrone i loftet, så salonen fik et helt nyt image. Selv vinduesudstillingen tog Rikke Jensen sig af. Penge havde hun ikke mange af. Hendes forældre købte proforma hendes andelslejlighed og kautionerede for en kassekredit, fordi banken ikke ville låne hende penge til istandsættelsen. Men projektet lykkedes, og Rikke Jensen havde bestillingsbogen fyldt allerede fra dag 1 i sin første Capaldi-salon. Til gengæld knoklede hun alle ugens dage fra syv morgen og ofte til 22 om aftenen. Også lørdagen tog hun i brug.
”Man skal ikke tro, at man kan være selvstændig og kun arbejde 37 timer om ugen. Det vil aldrig gå. For mit vedkommende fik jeg stille og roligt vendt kundekredsen fra ældre damer, der bad om vandondulation, til unge mennesker, som ville have smart klip,” fortæller Rikke Jensen.
Rikke Jensen var disciplineret fra starten. Hun førte regnskab med kassekladde hver dag. Hun var omhyggelig med ikke at få bestilt for mange varer hjem og risikere at stå med et kæmpelager, og hun holdt hele tiden øje med kassekreditten.


Motorcykel
”Nogle aftener gik jeg i seng med store spekulationer. Der gik et par år før, jeg kunne holde en uges ferie. Men allerede efter det første år, vidste jeg, at min forretning var bæredygtig. Da jeg anden gang gik i banken for at låne penge, var det ikke til salonen, men til en Harley Davidson. Bankmanden var denne gang flov over ikke at have haft tiltro til mig. Jeg fik i hvert fald penge til min motorcykel.” Siden er det gået Rikke Jensen rigtig godt. Nu har hun både sommerbil og vinterbil.
Hun fik sin første elev efter 1 ½ år. Derefter ansatte hun assistenter. På et tidspunkt var der så mange medarbejdere, at de havde problemer med pladsen. Da der var en salon til salg på Østerbro, kom salon nummer to til at ligge der. I dag har Rikke Jensen fire saloner med en på Nørrebrogade og en stor salon tæt på den første i Valby. Hun har fire afdelingsledere med 25 ansatte frisørassistenter og syv elever samt en kontordame til at føre regnskabet.
Et tilbud om kompagniskab fra en frisørveninde afslog Rikke Jensen, fordi hun vurderede at to mennesker også betyder to meninger til både markedsføring, indkøb, indretning og investeringer i både saloner og uddannelse.


Styreredskab
”I dag laver vi budget for hver forretning og hver frisør. I forretningerne hænger en skematavle med navn på hver af de ansatte. Uge for uge skrives budget for antal kure, farvninger, salg af produkter, omsætning samt resultater i kroner. Grønne tal er dem over budgettet og røde tal under. På denne måde har vi altid et opdateret statistisk materiale, og vi kan aflæse om budget og resultat hænger sammen. Hver uge laver vi statistikker, hvor vi kan aflæse om de ansatte når deres budget. Systemet føres uge for uge og giver god føling med status i forretningen samt mulighed for hurtige ændringer og forbedringer. Hvis en ansat f.eks. ikke har det antal farvninger, som vi har budgetteret med, er det måske udtryk for, at den pågældende frisør trænger til et farvekursus,” siger Rikke Jensen, der anser skemaet for at være et praktisk styreredskab i det daglige.
”Andre firmaer arbejder med budgetter. Hvorfor skulle frisører ikke også gøre det. Vi plejer bare ikke at være så gode til det. Frisører er kreative mennesker. Jeg tror, at skemaerne hjælper mine medarbejdere til at tjene mere. Frisørfaget i dag hører ikke til lavtlønsområdet. Hvis en frisørassistent omsætter for høje beløb, fortjener hun også at tjene mere. Jeg ved, at mine medarbejdere ligger på top 10-listen over frisørlønninger i Danmark.”

Tillidshverv
Rikke Jensen har en række tillidshverv indenfor frisørfaget. Hun sidder i repræsentantskabet og forretningsudvalget i Københavns Frisørlaug. Repræsentant i skoleudvalget for Frisørskolen på Glentevej i København N. Medlem af Intercoiffure, en forening af frisører i hele verden med kongres hvert fjerde år. Medlem af Marcel - en frisørklub, som bl.a. arrangerer shows. Endelig er hun den ene af to ”mødre” i Young Intercoiffure, der er en to år gammel underafdeling af Intercoiffure for talentfulde frisører og elever.

 

Tekst: Karen Fredslund Ellegaard
Foto: Claus Peuckert
Frisørportrættet blev bragt i Hair Magazine, 3. udgave 2005.

Se www.capaldi.dk for mere information om Rikke Jensens saloner.

Læs mere om frisørartikler, frisørshows eller se frisurekollektioner her

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Nu hos HeadBrands: Gold Display med Travel Sizes

Nu hos HeadBrands: Gold Display med Travel Sizes

Nu findes de populære produkter fra Gold også i travel sizes i et smukt display perfekt til salonen. Alle produkter er 50 ml og displayet indeholder 10x3 stk.
BUTLER - den nye saks fra Tondeo

BUTLER - den nye saks fra Tondeo

Tondeo præsenterer nu to forskellige varianter af de nye sakse, BUTLER. Fremragende til klip og form af herrehår. Læs mere her.
Gold - Luxury Hair Masque fra HeadBrands

Gold - Luxury Hair Masque fra HeadBrands

Så er der nyt fra Gold hos HeadBrands. Luxury Hair Masque er en plejende maske, der gør tørt og livløst hår blødt og glansfuldt.
Eksklusiv italiensk luksusserie til mænd nu hos Frisørshopping.dk

Eksklusiv italiensk luksusserie til mænd nu hos Frisørshopping.dk

Den ultimative luksus til mænds hår, skæg, barbering, duft og ansigtspleje er nu kommet til Danmark! L’Opera della Barba forhandles hos Frisørshopping.dk
Gaveæsker fra Dapper Dan til manden

Gaveæsker fra Dapper Dan til manden

Nu fås fire forskellige gaveæsker fra Dapper Dan hos Frisørshopping. Æskerne indeholder en skægolie, skægkam i træ og en hårvoks efter eget valg.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Jorden rundt med Marcelklubben

Jorden rundt med Marcelklubben

Marcelklubbens traditionsrige Londonaften fik i år et nyt udtryk under navnet Marcel International Inspiration og flere af landets store navne var på scenen denne aften.
La Biosthetique x Nobi Talai til Paris Fashion Week SS19

La Biosthetique x Nobi Talai til Paris Fashion Week SS19

Under temaet "Urbane Nomader" skabte La Biosthetique de smukke hår- og makeuplooks til Nobi Talais show under Paris Fashion Week SS19.
L'Oréal Professionnel inviterede til Toni&Guy-seminarium

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni&Guy-seminarium

Der var trendy klip, farve og opsætninger på menuen, da L’Oréal Professionnel inviterede til seminarie med Toni & Guy på Tivoli Hotel i København.
Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' internationale TrendVision 2018 løb af stablen i Lissabon, og frisører fra hele verden var samlet til en Creative Retreat Experience.
La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

Det er ganske vist nogle uger siden, at Paris Fashion Week SS19 løb af stablen, men det betyder ikke, at vi stopper med at inspireres. La Biosthetique skabte hårlooket til Talbot Runhofs show.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Benjamin Martin

Benjamin Martin

”Jeg vil altid være den bedste. Det gælder mit arbejde med hår, og det gælder min dans”. Og det er netop det ”drive”, der har gjort, at Benjamin Martin er nået dertil, hvor han er i dag.
Jan Larsen

Jan Larsen

”Vi skal have energi og ”drive” i salonen”. Det mener Jan Larsen fra Stuhr. Hans holdning er, at dét at være frisør er en livsstil, men vil man noget, må man investere i sig selv.

Nyeste videoer se flere videoer

Long Hair Tutorial af Benjamin Martin -Bryllupsopsætning - tutorial

Long Hair Tutorial af Benjamin Martin -Bryllupsopsætning - tutorial

Talentfulde Benjamin Martin viser i denne tutorial tre forskellige festopsætninger, der passer godt til fest og bryllup. Se videoen her.
ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

I denne video viser ghd, hvordan man laver det perfekte wavy hår med et glattejern.
Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Skønhedsbrandet Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre billedet af mandlighed med den nye kampagne Be Yourself More.
Lær at lave en paryk med Redken

Lær at lave en paryk med Redken

Redken viser her, hvordan man kan lave en paryk, der er perfekt til alle Halloween-festerne, der er lige rundt om hjørnet - kun fantasien sætter grænserne!
Simpel opsætning til festlige begivenheder

Simpel opsætning til festlige begivenheder

Få inspiration til en simpel, festlig opsætning her, hvor kun få ting skal brugs til en elegant opsætning.