LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Rikke Jensen - Capaldi

 

Selvtillid og succes

”Som selvstændig er arbejdsugen aldrig kun 37 timer. Man skal brænde for sagen,” siger Rikke Jensen, der driver fire frisørsaloner i København. Hun blev selvstændig som 24-årig.

Allerede som stor pige, vidste Rikke Jensen, der er femte generation af frisører på mødrene side, at hun ville være frisør. Hun kom i lære, da hun var 16, udlært da hun var 20 og selvstændig som 24-årig. Siden er det gået slag i slag. Men det har kostet masser af slid. Til gengæld synes Rikke Jensen, at det har været det hele værd. I dag har hun fire saloner i Storkøbenhavn med en stab på ca. 30 medarbejdere.
”På et tidligt tidspunkt var jeg dog i tvivl,” fortæller Rikke Jensen, som havde været på et iværksætterkursus med planer om at åbne en café. Handlekraftig som hun er, søgte hun  spiritusbevilling. Men den kunne hun ikke få, fordi hun skulle være fyldt 25 år. Med et afslag kunne hun jo lige så godt blive i faget.
”Netop mens jeg tænkte på det, gik jeg forbi et fitnesscenter tæt ved Valby Station, hvor jeg fik øje på en lille og lidt sølle frisørbutik. Med alle de unge mennesker i fitnesscenteret lige ved siden af måtte der være muligheder i en frisørsalon her. Derfor spadserede jeg ind i forretningen og spurgte den enlige indehaver, om hun ville sælge sin frisørbutik til mig. Allerede samme aften ringede en ejendomsmægler og fortalte, at jeg kunne købe forretningen. To dage efter – den 27. april 1981 – købte jeg butikken for 32.000 kr.

Disciplin
Rikke Jensen havde mod og vilje til at blive selvstændig. Hun fik lagt nyt gulv, malede hele forretningen og hængte en flot lysekrone i loftet, så salonen fik et helt nyt image. Selv vinduesudstillingen tog Rikke Jensen sig af. Penge havde hun ikke mange af. Hendes forældre købte proforma hendes andelslejlighed og kautionerede for en kassekredit, fordi banken ikke ville låne hende penge til istandsættelsen. Men projektet lykkedes, og Rikke Jensen havde bestillingsbogen fyldt allerede fra dag 1 i sin første Capaldi-salon. Til gengæld knoklede hun alle ugens dage fra syv morgen og ofte til 22 om aftenen. Også lørdagen tog hun i brug.
”Man skal ikke tro, at man kan være selvstændig og kun arbejde 37 timer om ugen. Det vil aldrig gå. For mit vedkommende fik jeg stille og roligt vendt kundekredsen fra ældre damer, der bad om vandondulation, til unge mennesker, som ville have smart klip,” fortæller Rikke Jensen.
Rikke Jensen var disciplineret fra starten. Hun førte regnskab med kassekladde hver dag. Hun var omhyggelig med ikke at få bestilt for mange varer hjem og risikere at stå med et kæmpelager, og hun holdt hele tiden øje med kassekreditten.


Motorcykel
”Nogle aftener gik jeg i seng med store spekulationer. Der gik et par år før, jeg kunne holde en uges ferie. Men allerede efter det første år, vidste jeg, at min forretning var bæredygtig. Da jeg anden gang gik i banken for at låne penge, var det ikke til salonen, men til en Harley Davidson. Bankmanden var denne gang flov over ikke at have haft tiltro til mig. Jeg fik i hvert fald penge til min motorcykel.” Siden er det gået Rikke Jensen rigtig godt. Nu har hun både sommerbil og vinterbil.
Hun fik sin første elev efter 1 ½ år. Derefter ansatte hun assistenter. På et tidspunkt var der så mange medarbejdere, at de havde problemer med pladsen. Da der var en salon til salg på Østerbro, kom salon nummer to til at ligge der. I dag har Rikke Jensen fire saloner med en på Nørrebrogade og en stor salon tæt på den første i Valby. Hun har fire afdelingsledere med 25 ansatte frisørassistenter og syv elever samt en kontordame til at føre regnskabet.
Et tilbud om kompagniskab fra en frisørveninde afslog Rikke Jensen, fordi hun vurderede at to mennesker også betyder to meninger til både markedsføring, indkøb, indretning og investeringer i både saloner og uddannelse.


Styreredskab
”I dag laver vi budget for hver forretning og hver frisør. I forretningerne hænger en skematavle med navn på hver af de ansatte. Uge for uge skrives budget for antal kure, farvninger, salg af produkter, omsætning samt resultater i kroner. Grønne tal er dem over budgettet og røde tal under. På denne måde har vi altid et opdateret statistisk materiale, og vi kan aflæse om budget og resultat hænger sammen. Hver uge laver vi statistikker, hvor vi kan aflæse om de ansatte når deres budget. Systemet føres uge for uge og giver god føling med status i forretningen samt mulighed for hurtige ændringer og forbedringer. Hvis en ansat f.eks. ikke har det antal farvninger, som vi har budgetteret med, er det måske udtryk for, at den pågældende frisør trænger til et farvekursus,” siger Rikke Jensen, der anser skemaet for at være et praktisk styreredskab i det daglige.
”Andre firmaer arbejder med budgetter. Hvorfor skulle frisører ikke også gøre det. Vi plejer bare ikke at være så gode til det. Frisører er kreative mennesker. Jeg tror, at skemaerne hjælper mine medarbejdere til at tjene mere. Frisørfaget i dag hører ikke til lavtlønsområdet. Hvis en frisørassistent omsætter for høje beløb, fortjener hun også at tjene mere. Jeg ved, at mine medarbejdere ligger på top 10-listen over frisørlønninger i Danmark.”

Tillidshverv
Rikke Jensen har en række tillidshverv indenfor frisørfaget. Hun sidder i repræsentantskabet og forretningsudvalget i Københavns Frisørlaug. Repræsentant i skoleudvalget for Frisørskolen på Glentevej i København N. Medlem af Intercoiffure, en forening af frisører i hele verden med kongres hvert fjerde år. Medlem af Marcel - en frisørklub, som bl.a. arrangerer shows. Endelig er hun den ene af to ”mødre” i Young Intercoiffure, der er en to år gammel underafdeling af Intercoiffure for talentfulde frisører og elever.

 

Tekst: Karen Fredslund Ellegaard
Foto: Claus Peuckert
Frisørportrættet blev bragt i Hair Magazine, 3. udgave 2005.

Se www.capaldi.dk for mere information om Rikke Jensens saloner.

Læs mere om frisørartikler, frisørshows eller se frisurekollektioner her

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Tailor’s Beard Balm – kun hos Brands4hair

Tailor’s Beard Balm – kun hos Brands4hair

Tailor's Beard Balm beskytter, blødgør og glatter skægget. Produktet fås kun hos Brands4Hair - læs om det her.
HH Simonsen relancerer sine krøllejern

HH Simonsen relancerer sine krøllejern

HH Simonsens serie af krøllejern opdateres nu med nye ergonomiske håndtag med digital touch teknologi til justering af temperaturen. Læs om det her.
Kvalitetsbørster fra Lernberger Stafsing hos OneBlackCar

Kvalitetsbørster fra Lernberger Stafsing hos OneBlackCar

Lernberger Stafsing har udviklet en håndpoleret kvalitetshårbørste med den perfekte balance mellem naturlige hår og lange nylon-børstehår. Se dem her.
Tailor’s Beard Wash – kun hos Brands4hair

Tailor’s Beard Wash – kun hos Brands4hair

Tailor's Beard Wash er det lavskummende og rensende shampoo til skæg for ægte mænd. Læs om produktet her.
Vogue de Trinity Contraste farver – kun hos Brands4hair

Vogue de Trinity Contraste farver – kun hos Brands4hair

Den unikke formulering giver et løft og farver allerede farvet hår op til 4 toner i et og samme trin. Læs om Vodue de Trinity Contraste farver her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

L'Oréal Professionnel - Stilsikkert og bæredygtigt i Paris

L'Oréal Professionnel - Stilsikkert og bæredygtigt i Paris

Stilikoner, Instagramvenlige drinks og innovative lanceringer stod på programmet, da L’Oréal Professionnel indbød til presseevent i Paris.
Hair Magazine besøgte Cosmoprof i Bologna 2018

Hair Magazine besøgte Cosmoprof i Bologna 2018

For at byde foråret velkommen på bedste vis, begav Hair Magazine sig til Bologna for at opleve dét, der efter 50 år eksistens har vokset sig til et af verdens største arrangement i den professionelle skønhedsbranche.
Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

På den internationale branchemesse TOP HAIR – DIE MESSE i Düsseldorf fandtes der det meste til den, der elsker hår i alle dets former. Læs om det her og se billederne!
Wella Nordic Creative Team præsenterede sæsonens trends

Wella Nordic Creative Team præsenterede sæsonens trends

Der var fuldt hus, da en masse frisører blev inviteret indenfor af Wella Professionals til en aften, der skulle inspirere og gennemgå denne sæsons trends.
Intercoiffures nordiske kongres levererede i topklasse

Intercoiffures nordiske kongres levererede i topklasse

I år var Sverige værtsland, og bestyrelsen arrangerede en weekend, der virkelig indeholdt alt og lidt til. Læs mere og se billederne her.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Gitte Kofoed

Gitte Kofoed

Gitte Kofoed med tre saloner på Fyn er nyt medlem af Intercoiffure. Kun det bedste er godt nok til hendes kunder. Nu har hun samlet sine produkter under Redken-mærket og indført nyt farvesystem.
Bobby Ågren

Bobby Ågren

Ruben og Bobby er en frisørsalon. Ja, men det er også en forretning, der sælger gammelt legetøj og spil fra 80’erne og 90’erne. Her står arkadespil og pinball-maskiner og midt i det hele klipper Bobby nørder, designere og ganske almindelige mennesker fra Nørrebro.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Gun-Britt Makeover

Gun-Britt Makeover

Som noget nyt har Gun-Britt Coiffure startet Gun-Britt Makeover. Løbende vil vi kunne følge med i diverse makeovers. Her har I den første.
De første hårtørrere i salonerne

De første hårtørrere i salonerne

Der er sket en del med udstyret i salonerne siden de første tørrehjelme i 1920'erne blev en fast bestanddel af salonens interiør. I denne video kan du se, hvordan de så ud dengang.
Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist Ashley Weston giver sit bud på 5 forskellige herrefrisurer, som kvinder bare elsker. Klik her og få inspiration til herrefrisurer i salonen.
L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Følg med her, da L'Oréal Professionnel i slutningen af januar indbød til presseevent i Paris i forbindelse med forårets lanceringer af to naturlige og bæredygtige nyheder.
Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Making Waves er til for at hjælpe unge fra de mest fattige og udsatte samfundsgrupper i Kambodja til en lysere fremtid indenfor frisørfaget.