LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops


Uffe Buchardt

Selvtillid og begejstring som vigtig bagage

Uffe Buchardt er mange ting: Frisør, makeup artist, art director, modeskribent, TV-star, foredragsholder og senest bladudgiver af det internationalt anerkendte magasin Dansk, som sælger bedst i London, New York og Shanghai. Men først og fremmest er han - trods succes  - et menneske med ydmyghed overfor sit arbejde.

Uffe Buchardt er født i Aabenraa. Det sønderjyske er der ikke meget tilbage af i hans ydre fremtoning. Men bag det checkede udseende ligger en god portion landlig snusfornuft. Tag ikke fejl af hans pludren, snik-snak og small talk. Den kunst kan han og har ofte brug for, når han er i gang med en større opgave, hvor han er dirigenten, der trækker i en masse snore for at få et show til at glide som smurt eller styrer en større fotoopgave.
Uffe Buchardt er kendt som frisør. Før han fik sin uddannelse var han både på sprogskole i Australien og arbejdede på hotel i London suppleret med et års økonomistudium på Niels Brock. Derefter var han fire år i mesterlære som frisør hos Monroe i København. Dengang lå Monroe i Nørregade med en stor salon og 20 ansatte.
”Det var et fantastisk miljø, hvor cheferne var ligeså fantastiske. De gav mig utrolig frihed. Dengang tænkte jeg kun på hår og brugte al min tid på at klippe. Jeg fik endda en nøgle til salonen for at klippe i min fritid.”

Opbakning
Ret hurtigt blev Uffe Buchardt sendt til Vidal Sassoon i London. Foruden at stifte bekendtskab med det internationale miljø lærte han også en masse, og han oplevede den ”cadeau”, at hans frisørmestre troede på ham. 
”Deres opbakning og støtte satte mig i gang, og jeg tænker ofte på, at mestre burde huske at fortælle deres elever, når de ser dem lave noget godt!”
”I virkeligheden blev jeg kun kort tid hos Monroe efter jeg var uddannet. Jeg blev nemlig castet til TV2 De Luxe, hvor jeg sammen med to andre blev hyret til at være vært i 12 tv-udsendelser. Udsendelserne blev en succes. Hos Monroe havde jeg foruden at klippe også lært at lave makeup af de makeupartister, som var med til forskellige ”skydninger”. Monroe var nemlig en progressiv frisørsalon på den tid og lavede mange shows, total looks og meget andet. Når internationale popstjerner og andre stars var i byen og manglede en, der både kunne lave hår og makeup, ringede de ofte til Monroe, og jeg tog ud til opgaverne. Det blev til mange opgaver, også på freelance basis, bl.a. for Alt for Damerne. Jeg kunne nemlig købes fri.”

Frisør og makeup-artist
Det var først efter sin optræden på TV, at Uffe Buchardt blev kontaktet af modelbureauet Unique Models, og for godt ti år siden greb han chancen og blev sin egen herre. En slags udlængsel og tanker om, hvordan kombinationen frisør og makeup-artist kunne gå op i en højere arbejds-enhed var næste mål. Han begyndte at skrive om mode i Jyllands Postens søndagsudgave og fik en række opgaver af svenske og tyske kunder, som fløj ham rundt i verden og brugte ham, fordi de kun behøvede at betale for én person, når der skulle laves hår og makeup. Langsomt voksede skaren af   –  efterhånden gode og interessante kunder.
” Jeg startede med svenske postordre-kataloger, hvor vi rejste ud og fotograferede. Det var rejser på 1. klasse og 5 stjernede hoteller – og virkelig gode penge at tjene. Nogle gange gik det nemt. Men andre gange kunne jeg risikere at stå i en strid storm midt på en bro og prøve på at få håret til at se godt ud. Det  kræver sin mand!”

Forventningen
”Jo mere arbejde man får, desto højere kan man hæve prisen. Jeg var meget heldig, og kom hurtigt i gang. Det er vigtigt, at man ens personligheden passer til den slags liv. Det kræver et socialt gemyt. Folk tror, det er glamourøst at rejse 250 dage om året. Vist er det både fantastisk og sjovt, men du betaler prisen et andet sted. Man får set hele verden, men overfor kunden skal du altid være i skidegodt humør. Alt skal kunne lade sig gøre. Hvis modellen skal være klar klokken seks om morgenen med færdig hår og makeup, er du selv nødt til at stå op klokken fire. Kunden forventer det, og kunden forventer at du spiser med om aftenen og er social bagefter, ligesom han regner med at du igen er klar med modeller, hår og makeup tidligt næste morgen. Men arbejdet passer godt til mit temperament. Derfor er min humor virkelig nødvendig. Humor er noget, der bærer os igennem en meget travl hverdag. Ellers ville det aldrig gå!”

Drivkraften
Uffe Buchardt har det sjovt og hans liv er sjovt.
”Det er drivkraften i mig og jeg keder mig aldrig. Samtidig er det vigtigt at lære at erkende sin begrænsning og turde slippe arbejdsopgaver. Måske tjener jeg mange penge, men hvis opgaverne keder mig, så hellere lade være. Der er en helt anden motivation i at beskæftige sig med sjove opgaver. Som f.eks. vores magasin Dansk. Det er et økonomisk risikofyldt eksempel. Det koster så mange penge, og det kan synes vanvittigt at gå ud på et marked mættet med lækre magasiner og prøve at konkurrere med dem. Men så må jeg tjene sine penge et andet sted.”
Uffe Buchardt har rejst meget ud i verden. Han har haft opgaver for Cerruti, Harrods, Vogue, Elle og Harpers Bazaar.

”Hver gang jeg kommer ud til et team - om det er i Moskva eller Kuala Lumpur, så har jeg aldrig oplevet at jeg var dårligere til mit arbejde end de andre. Jeg er mindst lige så god, og jeg ved i dag, at jeg slet ikke har noget at være bange for. Hvis jeg har en kunde i Paris eller i London på de gode modemarkeder, får jeg 15.000 kr. pr. dag, selv om jeg kun laver hår eller makeup. Beløbet er også et udtryk for, hvad mod og begejstring kan give dig, - og med alt betalt, i øvrigt. Med et arbejde på toppen af den internationale mode, ser man og oplever man så meget, at der er ting at fortælle. Og pludselig ser jeg at min forretning udvidet til også at omfatte en foredragsvirksomhed. Jo, frisørfaget kan føre til mange ting!”

Eftermælet
”I Danmark har vi et kompleks med, at vi er så små, og de andre store. Selv har jeg oplevet at få skulderklap af de helt store fra den internationale top. Mit kompleks er jeg fri af. Jeg er god nok, og jeg kunne ønske mig at der på mit eftermæle blev skrevet, at jeg, Uffe Buchardt, var med til at starte danskernes selvtillid, så vi kom ud over rampen.”
Derfor har han i sit partnerskab med designeren Kim kaldt deres nye magasin for Dansk – et ord udlændinge bare ikke kan udtale. Det første nummer af Dansk har solgt ca. 20.000 eksemplarer. Bedste marked er London med New York på 2. pladsen og Shanghai som nummer tre.
”Selvtillid får man, ved at vide, at man kan sit håndværk. Opbakningen fra Kronprinsesse Mary som model i magasinet gjorde, at vores mod blev styrket. Jeg er ydmyg og taknemmelig over, at hun havde mod til at stille op.
Med Uffe Buchardts ord handler meget i livet om at være dygtig. Men det aller-allermest vigtige for ham er at kunne begejstres og turde tage springet.

Læs mere om frisørartikler, frisørshows eller se frisurekollektioner her

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Biolage R.A.W. Scalp - Serien for en sund hovedbund

Biolage R.A.W. Scalp - Serien for en sund hovedbund

Biolage R.A.W.-familien har fået nyt medlem i form af serien Biolage R.A.W. Scalp. Fordi et sundt hår starter med en sund hovedbund.
SP Reverse fra Wella System Professional

SP Reverse fra Wella System Professional

Wella System Professional: SP Reverse er en ny serie af produkter, der genopbygger stresset hår samt genskaber elasticitet, smidighed og glans i svækket hår.
KC Luxima fra KC Professional - Nu hos HeadBrands

KC Luxima fra KC Professional - Nu hos HeadBrands

Luxima er en ammoniakfri nuancetoning, som giver et blødt resultat med glans. Toner der intensiverer eller neutraliserer nuancerne som allerede findes i håret.
System Professional introducerer System Man

System Professional introducerer System Man

System Man er den nye produktlinje inden for System Professional og er svaret til alle kræsne mænd med sofistikeret smag. Indeholder både hårpleje og styling.
ghd julegaveæsker

ghd julegaveæsker

Et lækkert udvalg af gaveæsker i guld med stylingværktøjer fra ghd med professionel ydelse til ethvert behov er perfekte julegaver.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Aveda Congress i Minneapolis

Aveda Congress i Minneapolis

I anledning af Avedas 40-års jubilæum afholdtes deres største kongres nogensinde i Minneapolis, Minnesota. Hair Magazine fulgte med over Atlanten.
ColorMANIA til Goldwell Global Zoom i Toronto

ColorMANIA til Goldwell Global Zoom i Toronto

Goldwells store, årlige happening, Global Zoom, løb af stablen i den canadiske by Toronto. De 3.000 frisører til stede kunne opleve et event i verdensklasse.
Efterårsfest med Hair Team Company

Efterårsfest med Hair Team Company

Hair Team Company har netop lige afholdt to shows fyldt med viden, venskabelighed og vilde nyheder! Var du ikke med, kan du læse om de to shows her.
Med ghd backstage til New York Fashion Week

Med ghd backstage til New York Fashion Week

ghd var stolt sponsor, da der skulle styles hår til Jeremy Scotts fashionshow under New York Fashion Week. Manden i spidsen var Eugene Souleiman.
A World in Color – farveeksplosion med Wella Professionals

A World in Color – farveeksplosion med Wella Professionals

Det var noget for enhver smag, da Wella Professionals kårede vinderme i TrendVision og relancerede Koleston Perfect i et eventet A World in Color i København.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Ole Wagner

Ole Wagner

”Har man ikke lyst til at være med på beatet, så skal man helt lade være….”. Det mener Ole Wagner. Han kalder sig selv ”moderat perfektionist”, han mener, dét at være frisør er en livsstil, og at dynamik og udvikling er en uundværlig del af faget.
Rene Friis

Rene Friis

René Fris er amerikanernes nye modeikon. Han laver TV, skriver bøger og har sin egen hårplejeserie. Men til hverdag tager han rundt til godt 70 kunder, som han klipper og farver i deres eget hjem.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Lær at lave en paryk med Redken

Lær at lave en paryk med Redken

Redken viser her, hvordan man kan lave en paryk, der er perfekt til alle Halloween-festerne, der er lige rundt om hjørnet - kun fantasien sætter grænserne!
Simpel opsætning til festlige begivenheder

Simpel opsætning til festlige begivenheder

Få inspiration til en simpel, festlig opsætning her, hvor kun få ting skal brugs til en elegant opsætning.
Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Er du nysgerrig på på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Ved at tage dette 9-minutters seminar lærer du alt, du behøver at vide.
Se hvordan du kan klippe en lob med en barberkniv

Se hvordan du kan klippe en lob med en barberkniv

Her kan du se, hvordan du kan bruge en barberkniv til at klippe en lob. Se videoen her, der viser step-by-step, hvad du skal gøre.
Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Bliv inspireret af håret og moden, der var at finde på catwalken, da Balmain Paris afholdte modeshow i slutningen af juni.