LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Hos Højhus - Hjørring


“Hos Højhus” er en centersalon hvor der er plads til alle, og Rikke ved hvad hun vil både indretningsmæssigt og fagligt hvor hun har høje ambitioner.   

”Hos Højhus” hedder Rikke Højhus’ helt nye salon i Hjørring. Den er indrettet råt og enkelt, men med et klart twist af Rikkes egen, personlige stil. For Rikke ved, hvad hun vil, og hun gennemfører det: Indretningsmæssigt og fagligt, hvor hun har store ambitioner.


”Hos Højhus” ligger i et center, og alle er velkomne; unge, ældre, kvinder, mænd og børn.

Lige siden Rikke Højhus var en lille pige, har hun sagt ”Jeg vil have mit eget højhus”. Det har hun nu fået. Midt i januar åbnede hun nemlig sin egen salon ”Hos Højhus” i Hjørring – kun 26 år gammel. Stilen er rå, enkel og stilren. Sort og højglans præger rummet, og som Rikke siger det: ”Folk, der kender mig, er ikke i tvivl om, at det er min”.


Disken er sort og højglans og fra Frisørland.

EN SALON FOR ALLE
Salonen ligger i Metropol Shoppingcenter i Hjørring, og salonen rummer hele 120 kvm, som Rikke har indrettet dels som en traditionel salon for hele familien, og dels som en barbershop, hvor mændene kan føle sig godt tilpas, mens de bliver klippet. Ideen til indretningen er Rikkes egen, og som samarbejdspartner valgte hun Frisørland, der har leveret alt fra disken til betjeningspladserne, spejlene og bordene, vaskepladserne, barberstolen med mere. ”Da jeg kom ind i Frisørlands showroom stod der simpelthen det inventar, jeg havde drømt om, så der var slet ingen grund til at kigge videre”, fortæller Rikke, der lige siden hun som 15-årig tog den 1-årige frisøruddannelse, har drømt om at være selvstændig.

”Frisørfaget er hele min identitet. Det er mit arbejde, min hobby og min fritid”, siger Rikke    Højhus, der åbnede sin nye salon i januar.

Den salon, Rikke købte, var den salon hun sluttede sin uddannelse i, og hvor hun har været daglig leder i seks år og uddannet 22 elever, inden den skulle lukkes. ”Jeg har en stor passion for frisørfaget, og da muligheden for at få min egen salon bød sig, tog jeg den uden at blinke”, siger Rikke med et smil.

ET HELT NYT TEAM
I salonen er der otte ansatte – en enkelt elev fulgte med fra den tidligere salon, og også størrelsen har været Rikkes ambition fra begyndelsen. ”Det skulle være en stor salon eller ingenting! Det giver mest mening for mig”. Rikke ansatte et helt nyt team, og for hende betyder det alt, at de brænder lige så meget for faget som hende. ”Jeg har fået sammensat et passioneret team”, siger hun og fortæller, at allerede til jobsamtalerne sagde hun til ansøgerne, at ville de have et almindeligt frisørjob med almindelige arbejdstider, var det ikke Hos Højhus. To i Rikkes team er elever, og det betyder meget for hendes netop at uddanne nye frisører til branchen. Således var Rikke også censor på frisørskolen i efteråret, og at have fået det tilbud trods sin unge alder, er hun rigtig stolt af – og det er absolut noget, hun gerne vil fortsætte med.


Salonen rummer 120 kvm. indrettet dels som en traditionel salon for hele familien, og dels som en barbershop.

AT VÆRE FRISØR ER MIN IDENTITET
”Frisørfaget er hele min identitet. Det er mit arbejde, min hobby og min fritid”, slår Rikke Højhus fast. Hun rejser meget rundt og får inspiration, for det, mener hun, er et ”must”, og hun understreger klart og tydeligt, at hun kun lige er begyndt at slå sig fast i branchen. ”Frisørbranchen har slet ikke set noget til mig endnu. Men jeg lover, det kommer de til! Jeg vil gerne være et brand, og jeg har ambitioner om at være blandt de allerdygtigste”.
For Rikke Højhus er fagligheden og arbejdet med faget meget vigtigt. Hun laver gerne shows, og hun har planer om at skabe sine egne kollektioner. Konkurrencer er hun ikke så meget for. ”Det lader jeg mine elever om”, siger hun med et smil.


Der skal også være plads til at arbejde med kunden og der skal være luft i rummet, er Rikkes holdning.

ENKELT, ROLIGT OG RÅT LOOK
Rikke beskriver selv stilen i salonen som enkel og rolig, ”og så kan vi godt lide det rå look”. Både mænd og kvinder skal føle sig tilpas i salonen, der er indrettet med ni behandlingspladser og to vaskepladser, og derfor er der indrettet med sort og højglans overflader, hvide lofter og et mørkebrunt trægulv.

Rikke mener, mange saloner er meget feminine, og derfor – og fordi Rikke selv er meget interesseret i herrearbejde - har hun indrettet en sektion med barbershop-atmosfære, hvor mændene kan føle sig tilpas. Men ”dukkefint” er der ikke nogen steder i salonen. ”Det er ikke mig”, siger Rikke. Udtrykket skal være funktionelt, og jeg skal kunne arbejde med inventaret. Derfor har jeg også valgt brede spejle og brede stole, og så er der plads i salonen. Der skal også være plads til at arbejde med kunden, kunderne må ikke sidde for tæt, og der skal være luft i rummet”. Men den rå stil blødes dog op af fede effekter og fedt design.


Mange ting i salonen er Rikkes egne ting, selv bordet her er fra hendes egen bolig.   

Rigtig mange af de ting, der pynter i salonen, er Rikkes egne, personlige ting, for netop dét at skabe en hyggelig, hjemlig atmosfære, har også været vigtig for Rikke. ”Faktisk har jeg rippet min stue for pynteting og flyttet dem ned i salonen”, griner Rikke. Selv bordet, der står i venteområdet, er hentet fra Rikkes egen bolig. ”Så lige nu har jeg faktisk ikke noget spisebord derhjemme…” Rikke fik god hjælp af Klaus Østergaard fra Frisørland, men som hun selv smilende siger det: ”Jeg er ikke så god til at høre efter. Jeg vil helst selv, og der skal helst klart stå ”Rikke” på det image salonen har”.

SALONEN FUNGERER PERFEKT
”Hos Højhus” fungerer perfekt, fortæller Rikke, og siden åbningen er det gået over al forventning. Kunderne har taget så godt imod salonen og de nye frisører, og Rikke fortæller, at alle hendes tidligere kunder nu er tilbage – og at mange nye også er kommet til.


Frisørland har leveret stort set alt inventaret i Rikkes salon.   

”Faktisk har jeg kunder fra både Århus og København, der kigger ind, og det er helt klart fordi, de er faldet for stilen og atmosfæren i salonen”. Netop fordi ”Hos Højhus” er en salon i et center, er den meget bred, og alle er velkomne; unge, ældre, kvinder, mænd og børn. Der kommer mange strøgkunder, der lige kigger ind, og så bestiller de tid samtidig, og netop derfor er det endnu vigtigere, at salonen er åben, venlig og imødekommende. Selvom der indtil videre er flest kvinder i stolene i ”Hos Højhus”, er det klart Rikkes intention, at der skal appelleres til mændene, så de i endnu højere grad får øjnene op for salonen.

”Faktisk kunne jeg godt tænke mig at skabe en salon som i gamle dage, hvor frisørsalonen var samlingspunktet, hvor man kom ind, hyggede sig og fik en kop kaffe; kvinden, manden og børnene. Det, ville jeg synes, var fedt”.

Tekst: Pia Finne
Foto: Jesper Skovlund


Denne artikel blev publiceret i Hair Magazine 2. udgave 2016.

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Stort udvalg i Barberpoles hos Frisørshopping

Stort udvalg i Barberpoles hos Frisørshopping

Du finder Danmarks største udvalg af de kendte barberpoles hos Frisørshopping. Nu er sortimentet yderligere udvidet, så der er noget for enhver salon og barbershop.
Balmain Paris introducerer Overnight Repair Serum

Balmain Paris introducerer Overnight Repair Serum

Som en nyhed i sin Care-serie, lancerer Balmain Paris nu Overnight Repair Serum, der reducerer synlige tegn på slidt og skadet hår.
Nyheder fra Dapper Dan hos Frisørshopping

Nyheder fra Dapper Dan hos Frisørshopping

Dapper Dan har lanceret et par nyheder, der netop er kommet til Danmark. Der er tale om Sea Salt Spray samt en Hair & Body shampoo, der forhandles af Frisørshopping.dk
Ocean Spray fra Maria Nila

Ocean Spray fra Maria Nila

Teksturspray med ekstra hold, der giver et naturligt resultat. Sulfat- og parabenefri med 100 % veganske ingredienser. Læs om det her.
Oxiblonde Evoplexx lysningspulver kun hos Brands4hair

Oxiblonde Evoplexx lysningspulver kun hos Brands4hair

Oxiblonde Evoplexx fra Trinity Haircare præsenterer nu en lysningsserie, der er både skånsom og med en masse fordele. Læs om den her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

WELLA TRENDS FORÅR/SOMMER 2016

WELLA TRENDS FORÅR/SOMMER 2016

Deltagerne fik vist de forskellige teknikker bag de nye Ecaille looks, samt hvordan de kunne tilpasse trendteknikkerne til de forskellige kundetyper, som opleves i salonen. Se alle billederne i artiklen.
Trinity Haircare fejrede 10 år i Amsterdam

Trinity Haircare fejrede 10 år i Amsterdam

Elite Experience blev afholdt for første gang for at markere Trinity Haircares 10 års jubilæum. Arrangementet i Amsterdam bød på et storslået show med Morten Lynge og Hasse Kliem på scenen.
Indvielse af Davines Village og WWHT i Parma

Indvielse af Davines Village og WWHT i Parma

I løbet af de tre dage i Parma blev frisørerne inviteret til en helhedsoplevelse med masser af hår, bæredygtigt initiativ og afgørelsen i Davines World Style Contest.
Revlon Style Masters fejrede 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters fejrede 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters fejrede ti år i Barcelona med et storslået show, inspirerende hår, de seneste trends og danske Brit Laursen i finalen i American Crew All-Star Challenge.
På forreste række til Danish Beauty Award 2018

På forreste række til Danish Beauty Award 2018

I Tivoli Congress Center var der gjort klar til en festlig aften i anledning af Danish Beauty Award. Hair Magazine sad klar på forreste række til at hylde alle de nominerede.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Steen Frank

Steen Frank

For Steen Frank er kvalitet og kreativitet alfa og omega, og selv om han har været frisør i mange år, synes han kun det bliver mere og mere fedt at have med kunder at gøre.
Lina Jørgensen

Lina Jørgensen

Hairdresser on Fire skal overskride grænser, og Lina elsker at arbejde derude, hvor de fleste andre tænker; nej, det er for vildt.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Bliv inspireret af håret og moden, der var at finde på catwalken, da Balmain Paris afholdte modeshow i slutningen af juni.
Fejring af Frisørens dag den 19. juni

Fejring af Frisørens dag den 19. juni

Missede du den live tale som Hair Magazines Chief Editor, Camilla Svensson, holdt for frisørerne på Frisøren dag? Se den her!
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till fine blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du indblik i stylingen af hele fire forskellige modeller med forskellige hårlængder og stil.
Har du set den nye glittertrend?

Har du set den nye glittertrend?

Nu kan man gå all-in på glitter og gøre det til en del af sit helhedslook ved at tilføje det til håret. Se det her!
Inspiration til brudefrisurer

Inspiration til brudefrisurer

Bryllupsæsonen er gået i gang! Der findes adskillige muligheder til brudefrisuren og ønsker fra bruden kan strække vidt. Se inspirationsvideoen her!