LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Hos Højhus - Hjørring


“Hos Højhus” er en centersalon hvor der er plads til alle, og Rikke ved hvad hun vil både indretningsmæssigt og fagligt hvor hun har høje ambitioner.   

”Hos Højhus” hedder Rikke Højhus’ helt nye salon i Hjørring. Den er indrettet råt og enkelt, men med et klart twist af Rikkes egen, personlige stil. For Rikke ved, hvad hun vil, og hun gennemfører det: Indretningsmæssigt og fagligt, hvor hun har store ambitioner.


”Hos Højhus” ligger i et center, og alle er velkomne; unge, ældre, kvinder, mænd og børn.

Lige siden Rikke Højhus var en lille pige, har hun sagt ”Jeg vil have mit eget højhus”. Det har hun nu fået. Midt i januar åbnede hun nemlig sin egen salon ”Hos Højhus” i Hjørring – kun 26 år gammel. Stilen er rå, enkel og stilren. Sort og højglans præger rummet, og som Rikke siger det: ”Folk, der kender mig, er ikke i tvivl om, at det er min”.


Disken er sort og højglans og fra Frisørland.

EN SALON FOR ALLE
Salonen ligger i Metropol Shoppingcenter i Hjørring, og salonen rummer hele 120 kvm, som Rikke har indrettet dels som en traditionel salon for hele familien, og dels som en barbershop, hvor mændene kan føle sig godt tilpas, mens de bliver klippet. Ideen til indretningen er Rikkes egen, og som samarbejdspartner valgte hun Frisørland, der har leveret alt fra disken til betjeningspladserne, spejlene og bordene, vaskepladserne, barberstolen med mere. ”Da jeg kom ind i Frisørlands showroom stod der simpelthen det inventar, jeg havde drømt om, så der var slet ingen grund til at kigge videre”, fortæller Rikke, der lige siden hun som 15-årig tog den 1-årige frisøruddannelse, har drømt om at være selvstændig.

”Frisørfaget er hele min identitet. Det er mit arbejde, min hobby og min fritid”, siger Rikke    Højhus, der åbnede sin nye salon i januar.

Den salon, Rikke købte, var den salon hun sluttede sin uddannelse i, og hvor hun har været daglig leder i seks år og uddannet 22 elever, inden den skulle lukkes. ”Jeg har en stor passion for frisørfaget, og da muligheden for at få min egen salon bød sig, tog jeg den uden at blinke”, siger Rikke med et smil.

ET HELT NYT TEAM
I salonen er der otte ansatte – en enkelt elev fulgte med fra den tidligere salon, og også størrelsen har været Rikkes ambition fra begyndelsen. ”Det skulle være en stor salon eller ingenting! Det giver mest mening for mig”. Rikke ansatte et helt nyt team, og for hende betyder det alt, at de brænder lige så meget for faget som hende. ”Jeg har fået sammensat et passioneret team”, siger hun og fortæller, at allerede til jobsamtalerne sagde hun til ansøgerne, at ville de have et almindeligt frisørjob med almindelige arbejdstider, var det ikke Hos Højhus. To i Rikkes team er elever, og det betyder meget for hendes netop at uddanne nye frisører til branchen. Således var Rikke også censor på frisørskolen i efteråret, og at have fået det tilbud trods sin unge alder, er hun rigtig stolt af – og det er absolut noget, hun gerne vil fortsætte med.


Salonen rummer 120 kvm. indrettet dels som en traditionel salon for hele familien, og dels som en barbershop.

AT VÆRE FRISØR ER MIN IDENTITET
”Frisørfaget er hele min identitet. Det er mit arbejde, min hobby og min fritid”, slår Rikke Højhus fast. Hun rejser meget rundt og får inspiration, for det, mener hun, er et ”must”, og hun understreger klart og tydeligt, at hun kun lige er begyndt at slå sig fast i branchen. ”Frisørbranchen har slet ikke set noget til mig endnu. Men jeg lover, det kommer de til! Jeg vil gerne være et brand, og jeg har ambitioner om at være blandt de allerdygtigste”.
For Rikke Højhus er fagligheden og arbejdet med faget meget vigtigt. Hun laver gerne shows, og hun har planer om at skabe sine egne kollektioner. Konkurrencer er hun ikke så meget for. ”Det lader jeg mine elever om”, siger hun med et smil.


Der skal også være plads til at arbejde med kunden og der skal være luft i rummet, er Rikkes holdning.

ENKELT, ROLIGT OG RÅT LOOK
Rikke beskriver selv stilen i salonen som enkel og rolig, ”og så kan vi godt lide det rå look”. Både mænd og kvinder skal føle sig tilpas i salonen, der er indrettet med ni behandlingspladser og to vaskepladser, og derfor er der indrettet med sort og højglans overflader, hvide lofter og et mørkebrunt trægulv.

Rikke mener, mange saloner er meget feminine, og derfor – og fordi Rikke selv er meget interesseret i herrearbejde - har hun indrettet en sektion med barbershop-atmosfære, hvor mændene kan føle sig tilpas. Men ”dukkefint” er der ikke nogen steder i salonen. ”Det er ikke mig”, siger Rikke. Udtrykket skal være funktionelt, og jeg skal kunne arbejde med inventaret. Derfor har jeg også valgt brede spejle og brede stole, og så er der plads i salonen. Der skal også være plads til at arbejde med kunden, kunderne må ikke sidde for tæt, og der skal være luft i rummet”. Men den rå stil blødes dog op af fede effekter og fedt design.


Mange ting i salonen er Rikkes egne ting, selv bordet her er fra hendes egen bolig.   

Rigtig mange af de ting, der pynter i salonen, er Rikkes egne, personlige ting, for netop dét at skabe en hyggelig, hjemlig atmosfære, har også været vigtig for Rikke. ”Faktisk har jeg rippet min stue for pynteting og flyttet dem ned i salonen”, griner Rikke. Selv bordet, der står i venteområdet, er hentet fra Rikkes egen bolig. ”Så lige nu har jeg faktisk ikke noget spisebord derhjemme…” Rikke fik god hjælp af Klaus Østergaard fra Frisørland, men som hun selv smilende siger det: ”Jeg er ikke så god til at høre efter. Jeg vil helst selv, og der skal helst klart stå ”Rikke” på det image salonen har”.

SALONEN FUNGERER PERFEKT
”Hos Højhus” fungerer perfekt, fortæller Rikke, og siden åbningen er det gået over al forventning. Kunderne har taget så godt imod salonen og de nye frisører, og Rikke fortæller, at alle hendes tidligere kunder nu er tilbage – og at mange nye også er kommet til.


Frisørland har leveret stort set alt inventaret i Rikkes salon.   

”Faktisk har jeg kunder fra både Århus og København, der kigger ind, og det er helt klart fordi, de er faldet for stilen og atmosfæren i salonen”. Netop fordi ”Hos Højhus” er en salon i et center, er den meget bred, og alle er velkomne; unge, ældre, kvinder, mænd og børn. Der kommer mange strøgkunder, der lige kigger ind, og så bestiller de tid samtidig, og netop derfor er det endnu vigtigere, at salonen er åben, venlig og imødekommende. Selvom der indtil videre er flest kvinder i stolene i ”Hos Højhus”, er det klart Rikkes intention, at der skal appelleres til mændene, så de i endnu højere grad får øjnene op for salonen.

”Faktisk kunne jeg godt tænke mig at skabe en salon som i gamle dage, hvor frisørsalonen var samlingspunktet, hvor man kom ind, hyggede sig og fik en kop kaffe; kvinden, manden og børnene. Det, ville jeg synes, var fedt”.

Tekst: Pia Finne
Foto: Jesper Skovlund


Denne artikel blev publiceret i Hair Magazine 2. udgave 2016.

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Ny startpakke til salonen fra Pickedout Concept

Ny startpakke til salonen fra Pickedout Concept

Produkterne indgår i den aktuelle startpakke fra Pickedout Concept. Startpakken og sortimentet varierer efter sæson og efterspørgsel.
ghd introducerer styleren ghd gold

ghd introducerer styleren ghd gold

Nu introducerer ghd den nye ghd gold professional styler efterlader håret glattere, blødere og sundere.
Iles Formula Spa Collection Box fra One Black Car

Iles Formula Spa Collection Box fra One Black Car

Æsken indeholder et nyt luksuriøst udvalg af hårprodukter fra IF, der er sammensat med henblik på at tilføje næring, styrke og reparation til alle hårtyper.
Børster fra Hercules Sägemann

Børster fra Hercules Sägemann

En serie med omsorgsfulde og skånsomme børster fra Hercules Sägemann lavet af materialer i høj kvalitet.
Philip B Luxe Wax hos One Black Car

Philip B Luxe Wax hos One Black Car

Giv din styling hold, glans og form - med Luxe Wax opnår du et ultraholdbart resultat! Produktet er i øvrigt parabenefrit, sulfatfrit og glutenfrit.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Fest og farver med Guy Tang i København

Fest og farver med Guy Tang i København

Den populære farvekonge, Guy Tang, var fløjet ind fra Los Angeles for at fortælle om sin nye farveserie, #Myidentity. Læs om showet her.
Foråret blev skudt i gang med Wella Trends SS18

Foråret blev skudt i gang med Wella Trends SS18

117 frisører havde fundet vej til Wella-studiet i starten af februar til inspirerende show, hvor forårets og sommerens trends stod på programmet.
Wella lancerede nye System Professional i smukke omgivelser

Wella lancerede nye System Professional i smukke omgivelser

Det kolde og triste vintervejr var skiftet ud med tropisk Balesisk stemning, da Wella Professionals inviterede til et eksklusivt event i smukke omgivelser.
Sebastian Professional - Designers Remix AW18

Sebastian Professional - Designers Remix AW18

Hair Magazine var med da Sebastian Professional stylede hår til Designers Remixs AW18 show under Copenhagen Fashion Week 2018 i sidste uge.
En gylden aften med ghd i København

En gylden aften med ghd i København

Der var guldtema på programmet, da ghd inviterede til event i København i forbindelse med lanceringen af den nye ghd gold styler.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Ethos Hairdressing

Ethos Hairdressing

Hair Magazine var med på HJ Live London, hvor vi fik en snak med to af Storbritanniens mest indflydelsesrige frisører: Sharon Peake og Adam Bryant fra Ethos Hairdressing i Manchester.
Kaj Andersen og Jakob Veis

Kaj Andersen og Jakob Veis

Kaj Andersen og Jakob Veis åbnede deres salon Coka Coiffure i 2004. For et par måneder siden fik dukkede muligheden for at flytte til større og bedre lokaler. De to frisører satte alle sejl til og har netop indviet en supermoderne salon.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

De første hårtørrere i salonerne

De første hårtørrere i salonerne

Der er sket en del med udstyret i salonerne siden de første tørrehjelme i 1920'erne blev en fast bestanddel af salonens interiør. I denne video kan du se, hvordan de så ud dengang.
Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist Ashley Weston giver sit bud på 5 forskellige herrefrisurer, som kvinder bare elsker. Klik her og få inspiration til herrefrisurer i salonen.
L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Følg med her, da L'Oréal Professionnel i slutningen af januar indbød til presseevent i Paris i forbindelse med forårets lanceringer af to naturlige og bæredygtige nyheder.
Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Making Waves er til for at hjælpe unge fra de mest fattige og udsatte samfundsgrupper i Kambodja til en lysere fremtid indenfor frisørfaget.
Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Her får du styr på, hvordan du ordner den mere ekstreme volume. Lær hvordan du skaber volume, som holder længe, til dine kunder som vil gøre et stort indtryk.