LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

I salon My og Holger i Ålborg er tingene lidt skæve…

My & Holger, der netop er åbnet i Ålborg, er ikke nogen helt almindelig salon. Indretningen er retro og sammensat af genbrugsting og loppefund, og frisørerne er elever. Men passionen er stor, og frem for alt uddannes dygtige frisører til fremtidens branche.

frisør My og Holger Ålborg
Salonen hedder My & Holger fordi det er infantilt og legende med udgangspunkt i tegneseriefigurer.

Stemningen er sjov, innovativ og nyskabende. Her er hyggeligt. Indretningen er stykket sammen af retrofund fra loppemarkederne i Ålborg. Ganske uprætentiøst - og vildt trendy. Og frisørerne er noget for sig. Til at betjene kunderne, står nemlig hele fire elever samt selvfølgelig de uddannede frisører, og netop at lade eleverne klippe og farve er et vigtigt aspekt i konceptet.

frisør My & Holger
Indretningen i My & Holger er stykket sammen af retrofund fra loppemarkederne i Ålborg. Ganske uprætentiøst - og vildt trendy.

Salonen hedder My & Holger, og kvinden, der står bag - sammen med indehaveren Maria Sørensen, som også driver en mere traditionel og eksklusiv salon i byen - er Jeanette Vestergaard.

Ideen er Maria Sørensens, og den var allerede på tegnebrættet, da Jeanette Vestergaard blev ansat. Kort fortalt går den ud på, at man lader elever behandle kunderne, så snart de er klar til det. Eleverne får en meget bedre uddannelse, og er meget bedre rustede, når de efterfølgende skal over i f.eks. Maria Sørensens anden salon; Maria S og arbejde. Kunderne kan blive behandlet til en yderst fornuftig pris, og det styrker branchen.

Maria Sørensen og Jeanette Vestergaard
Til venstre: Maria Sørensen ejer My & Holger.
Til højre: Jeanette Vestergaard er daglig leder af My & Holger.

Jeanette, der står for den daglige drift af My & Holger, er uddannet hos Stuhr, og efter endt læretid blev hun ansat hos Maria S. Men allerede på det tidspunkt, havde hun fået så meget allergi, at det ganske enkelt var umuligt for hende at arbejde som frisør.  ”Derfor er jeg i dag rent administrativ”, fortæller hun. Sideløbende tager hun således en administrationsbachelor. Tanken om det nye koncept opstod, fordi Maria Sørensen stod i en situation, hvor hun ganske enkelt ikke kunne få kvalificeret arbejdskraft til sin salon i Ålborg.

”Eleverne klipper normalvis først på 3. og 4. år, og de har ikke et ret højt niveau. Det ville vi gøre noget ved”, forklarer Jeanette. Samtidig hører vi fra regeringen, at man skal satse på akademikerne. Men vi mangler også gode frisører, og modsat er der også mange unge, der gerne vil være frisører, men som ikke kan få en læreplads. Så nu tager vi vores tørn”. My & Holger åbnede i februar i år i samarbejde med Væksthus Nordjylland.

Vi brænder for det innovative
I My & Holger brænder man for det innovative element. ”Og alt andet end lige er det super demotiverende at tørre hylder af og feje gulve i hele ens læretid”.

Siden salonen åbnede 12. februar i år, er det gået over alt forventning. ”Vi er meget bookede, vi har super motiverede medarbejdere, og vi har frem for alt en salon, kunderne kan lide at komme i. Den er hyggelig, anderledes og trendy. Den er indrettet med retro- og genbrugsting, så vi har ikke postet en masse penge i det. Men kunderne elsker det”, fortæller Jeanette. Et andet element, der er meget anderledes i forhold til en traditionel salon, er, at overskuddet går til videreudvikling og kurser i f.eks. London og København. ”I denne salon er det ikke så vigtigt med et kæmpe overskud. I stedet handler det om at skabe nogle gode frisører til fremtiden”. Og planen er at tage nye elever ind hvert halve år.


Skønne farver, billeder på væggene og loftslampen skaber en hjemlig og hyggelig atmosfære.

Masser af studerende
I salonen tager man 275 kr. for en dameklipning og 225 kr. for en herreklipning. Og ikke mindst de unge studerende i byen er helt vilde med ideen. ”Selvfølgelig kan de lide priserne, men de kan rigtig godt lide, at vi er lidt skæve herinde, og at vi skiller os ud fra de mange lidt sterile, meget stilrene saloner, der findes”. Og det må man sige, de gør i My & Holger, der står med teakborde fra 60’erne og 70’erne og gamle frisørstole, der er fundet rundt omkring. Toilettet er dekoreret med gamle kassettebånd fra gulv til loft, og i det hele taget har alt fået et twist – en ny drejning.


Toilettet er dekoreret med gamle kassettebånd fra gulv til loft

I salonen er der plads til 11 stole, der står i skønne farver som rød og turkis samt tre vaskepladser.

At man i salonen har fokus på at uddanne de unge til gode frisører er også et element, der falder i ikke mindst de unge studerendes smag. Men i øvrigt fortæller Jeanette, kommer der mange andre typer kunder i salonen end lige de unge.

”Indretningen, det unge personale og de lave priser er målrettet de unge, men faktisk kommer der også både børnefamilier og pensionister i salonen”. Og succesen er så stor, at Maria og Jeanette allerede nu taler om at udvide konceptet til andre byer i Nordjylland.

”Konceptet er blevet taget overraskende godt imod, og vi ved, at der mangler lærepladser i Vendsyssel, så der er behov for fl ere steder som My & Holger”.

Passionen er intakt
Noget af det, Jeanette synes er allerbedst, er, at de unge frisørelever i butikken stadig har passionen intakt. De kan ikke vente med at komme i gang, og de glæder sig hver dag. ”Det er fedt”, siger hun.

Når de seks frisører skal arbejde sammen, sker det efter et system, hvor den nyeste elev hjælpes af den næst nyeste osv., så det ikke er de uddannede frisører, der hele tiden står for skud. ”Og så er det super lærerigt, at skulle fortælle andre, hvordan man gør”. Og eleverne får lov til at klippe, så snart de kan. Men heller ikke før.

My&Holger
Stolene ved behandlingspladserne er forskellige og matcher stilen perfekt.

”At det er elever, der udfører behandlingerne, er en del af konceptet, og det er klart, det er motiverende for dem, og at de gerne vil i gang med at klippe hurtigst muligt. Men indtil vi er sikre på, at de kan, klipper de modeller, og vi tager naturligvis ikke penge for det, før de kan gøre et godt job”, lyder det fra Jeanette.

I My & Holger kommer to af eleverne fra Maria Sørensens anden salon, hvor hun pludselig havde elever i overskud, idet hun slog sine to saloner; Maria S og Maria grün sammen. De to andre elever er kommet ind udefra. ”Selvfølgelig skal kemien være der, men det allervigtigste er, at de brænder for faget og har lyst til at udvikle sig”, siger Jeanette.


Der er indrettet med teakborde fra 60’erne og 70’erne.

Ud over at stå i salonen, laver frisørerne i My & Holger også en del modeshows. ”Vi gør mange af de lidt anderledes ting, f.eks. står vi for de fleste modeshows, for det giver god erfaring, mens frisørerne i Maria S koncentrerer sig om at køre en mere traditionel, eksklusiv salon”. Ellers har salonerne i princippet ikke noget med hinanden at gøre. ”Det er meget forskellige koncepter, for vi har naturligvis sikret, at salonerne ikke ”stjæler” kunder fra hinanden”.


Overalt ses sjove, anderledes ting, der er fundet i genbrugsbutikker og på loppemarkeder, og som skaber en helt speciel atmosfære.

Vækst og innovation
Siden My & Holger åbnede, har Ålborgs øvrige frisører stillet rigtig mange spørgsmål omkring, hvordan det kunne køre rundt, men Jeanette og Maria ser My & Holger som ren vækst og innovation.

”Målet er, at vi skal have nogle dygtige frisører ud i branchen”, lyder det. Og de to kvinder er helt klar over, at de ikke kun ”producerer” gode frisører til Maria Sørensens egen salon, men også til deres konkurrenter i Vendsyssel. ”Men det er helt OK, for det vi gør, er klart med til at højne frisørfaget generelt”, siger de.

Og til sidst: Hvorfor hedder salonen My & Holger? ”Det gør den, fordi det er infantilt og legende med udgangspunkt i tegneseriefigurer. Men My er også en betegnelse for et gennemsnit, som man kan stikke af fra…”

Tekst: Pia Finne
Foto: Thomas Mikkelsen, Skovdal&Skovdal

Denne artikel blev bragt i 3. udgave af Hair Magazine 2013

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Gaveæske fra TAILOR'S kun hos Brands4hair

Gaveæske fra TAILOR'S kun hos Brands4hair

Nu har du mulighed for at købe gaveæsker fra TAILOR'S til manden. Læs mere om det her.
Bold Color Washes fra Schwarzkopf Professional

Bold Color Washes fra Schwarzkopf Professional

De nye Bold Color Washes fra Schwarzkopf Professional er sulfatfri shampoo med semipermanente farveresultater. Læs mere om nyheden her.
Matrix SoColor Cult med 29 intensive farver

Matrix SoColor Cult med 29 intensive farver

Matrix SoColor Cult er en hårfarveserie med en omfattende farvepalette med 29 farver, der kan tilpasses i intensitet og holdbarhed.
Hold.Me Hairspray fra Design.Me

Hold.Me Hairspray fra Design.Me

Hold.Me hårspray gør det nu muligt at tilpasse sprayen præcis, som man ønsker det. Læs mere om produktet her.
COLOUR serie med granatæbleolie & hyben fra TRINITY

COLOUR serie med granatæbleolie & hyben fra TRINITY

Trinity er ude med en nye produktserie, der giver liv og spændstighed til farvet hår. Læs mere om serien her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' internationale TrendVision 2018 løb af stablen i Lissabon, og frisører fra hele verden var samlet til en Creative Retreat Experience.
La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

Det er ganske vist nogle uger siden, at Paris Fashion Week SS19 løb af stablen, men det betyder ikke, at vi stopper med at inspireres. La Biosthetique skabte hårlooket til Talbot Runhofs show.
Wella Professionals inviterede til trendaften

Wella Professionals inviterede til trendaften

Endnu en gang åbnede Wella Professionals dørene op for mere end 320 frisører landet over for at inspirere, udfordre og undervise branchen i de seneste trends.
Glamour og luksus til Gold International Show i København

Glamour og luksus til Gold International Show i København

Modehuset Gold bød 800 frisører fra hele verden til gallaaften i Købehavn med show, cirkusartister og flere nye lanceringer.
En hel weekend med HeadBrands

En hel weekend med HeadBrands

Mere end 250 frisører var kommet fra alle Nordens hjørner for at tage del i den allerførste HeadBrands Xperience – og hvilken oplevelse det var!

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Anne-Sophie Villumsen

Anne-Sophie Villumsen

”Årets Frisør-titlen ser jeg som branchens blåstempling af sunde grønne produkter og bæredygtighed”. Det siger Anne-Sophie Villumsen fra Zenz. Læs hele artiklen med Anne-Sophie her.
Cherif El-Ayouty

Cherif El-Ayouty

Cherif El-Ayouty købte Cha Cha Cha for nogle måneder siden. Han ser salonkæden som en forretning, men samtidig mener han også branchens sjæl er kunsten og de passionerede medarbejdere.

Nyeste videoer se flere videoer

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

I denne video viser ghd, hvordan man laver det perfekte wavy hår med et glattejern.
Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Skønhedsbrandet Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre billedet af mandlighed med den nye kampagne Be Yourself More.
Lær at lave en paryk med Redken

Lær at lave en paryk med Redken

Redken viser her, hvordan man kan lave en paryk, der er perfekt til alle Halloween-festerne, der er lige rundt om hjørnet - kun fantasien sætter grænserne!
Simpel opsætning til festlige begivenheder

Simpel opsætning til festlige begivenheder

Få inspiration til en simpel, festlig opsætning her, hvor kun få ting skal brugs til en elegant opsætning.
Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Er du nysgerrig på på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Ved at tage dette 9-minutters seminar lærer du alt, du behøver at vide.