LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Indretningen er salonens image



Stil og image er alfa og omega. Det mener Joan Faust, der har drevet Salon Faust igennem 22 år. Hver 4-5 år har hun derfor nyindrettet sin salon. ”For vil man bevare et eksklusivt image og vil man have de bevidste kunder, må man vise, man følger med tiden”, siger hun.



Joan Faust har drevet salon Faust i Odder igennem 22 år, og hvert 4-5 år har hun redesignet og nyindrettet salonen. ”Det er ganske enkelt nødvendigt, hvis man vil drive en eksklusiv salon, hvor kunderne kan lide at komme, og ikke mindst, hvor kunderne skal føle, at man er på forkant med tendenserne”, mener Joan Faust.

I begyndelsen af oktober 2010 kunne hendes 75 kvm. store salon således endnu engang tage imod kunderne i en spændende ny indretning, denne gang skabt i samarbejde med Bella Vista. ”Det handler meget om at følge med tiden som frisør. Det signalerer vi i forhold til kunderne igennem salonens udtryk. Men at stå i en nyindrettet salon, giver også et boost til mine fire ansatte og jeg selv. Vi har også brug for at få den nye inspiration, en ny indretning kan give os. Og med den indretning, vi nu har fået, synes vi faktisk det er rigtig sjovt at komme på arbejde”, smiler Joan.

Og der er sket store forandringer i Salon Faust.  Stilen i den nye salon er enkel og stilren, farverne er sort og hvid, der leges med højglans, og til at understrege enkeltheden, ses en Philippe Starck stol og knagerække i forskellige pangfarver.

Det var vigtigt for Joan Faust, at salonens udtryk blev lyst og venligt, og resultatet er netop, som hun gerne vil have det. ”Den nye indretning skulle matche målgruppen i salonen, derfor gik vi efter det rolige og det eksklusive”, fortæller Joan, der har kunder fra 25-60 år i salonen, men typisk kunder, der ved, hvad de vil have, og som søger en eksklusiv stil.



Fra kursus til ny indretning
At valget faldt på Bella Vista i forhold til den nye indretning, var først og fremmest fordi, Joan Faust og hendes medarbejdere var på kursus hos Bella Vista i Silkeborg, og i løbet af arrangementet faldt de over indretningen.

”Jeg talte med Claus Trampedach, og vendte tilbage til showroomet et par gange, før jeg endeligt havde besluttet mig for, hvad det skulle være”, fortæller Joan. Og med hjælp fra Claus Trampedach fik hun nyindrettet salonen, så der kom mere lys og luft i rummet. ”Vi flyttede salonens to vaskepladser, og fik i øvrigt installeret massagestole, kom kunderne er meget glade for, og de seks behandlingspladser står nu på række, så de skaber en lang linje ned igennem salonen. Det betyder, at rummet udnyttes bedre, ser større ud og de skæve vinkler, der er i den gamle bygning, salonen ligger i, kommer til sin ret og bliver en del af indretningen og rummets charme”, forklarer Joan. Og hun er meget glad for, at der kom et par nye øjne på lokalerne.

Stolene ved behandlingspladserne har hun bevaret, men selve behandlingspladserne; spejlene og bordene er nye, og det samme gælder hylder med mere.

”Der er lavt til loftet i salonen, så spejlene måtte ikke være så store, at rummet kom til at virke presset”, fortæller Joan, og siger videre: ”Med den måde, salgshylderne nu er anbragt, har vi også fået mere lys og luft i indgangspartiet”.

En dyd af en nødvendighed
Midt i salonen står en bærende søjle, der i sagens natur ikke kan flyttes. Men i stedet for at se den som en gene, er den nu blevet et omdrejningspunkt i salonen.

I forbindelse med søjlen er der således etableret en receptionsdisk, hvor der tages imod kunderne. Disken er skråtstillet, og så er den ikke så stor som tidligere. ”Det betød selvfølgelig, at vi måtte indskrænke os, men efter lidt tilvænning, gik det også”, siger Joan med et smil. Og ifølge Joan Faust er det ikke kun hende selv og hendes medarbejdere, der er glade for den nye indretning, også kunderne kommenterer indretningen af salonen positivt.

”De kan virkelig se, der er sket noget, og de kommenterer den nye stil yderst positivt”. De lyse trægulve og loftet i salonen er ligeledes blevet renoveret i forbindelse med nyindretningen af Salon Faust, og her har Joan Faust entreret med lokale håndværkere, hun har arbejdet sammen med ved de tidligere nyindretninger af salonen. ”Hullerne i gulvet, hvor vaskepladserne tidligere stod, skulle jo bl.a. repareres, men det er sket med så nænsom hånd, at det praktisk talt er usynligt”, fortæller Joan.



Nemt at holde rent
Hvad der også var af stor vigtighed for Joan Faust, da hun skulle vælge ny indretning til sin salon, var, at det skulle være ret at holde rent. ”Det vægter jeg meget højt, for kommer man som kunde ind i en nusset salon, er niveauet allerede lagt”, siger hun. Derfor er hun også glad for det forholdsvis store baglokale, der hører til salonen. Det betyder, at alt rod kan holdes ude bagved, og salonens stilrene look kan fastholdes.



Fremtiden er wellness
Selv om Joan Faust er rigtig glad for sin nye salonindretning, tvivler hun ikke på, at der skal nyt til igen om 4-5 år, og spørger man hende, hvad hun forventer af fremtidens frisørsaloner, er hun heller ikke i tvivl: ”Jeg tror klart, frisørsalonerne i fremtiden skal være helhedssaloner, hvor wellness; ansigtsbehandlinger, pleje og make-up bliver en del af oplevelsen”.

Lige nu koncentrerer Salon Faust sig om det, de er bedst til, nemlig at være gode frisører. ”Vi er nødt til hele tiden at være på stikkerne. I Odder med opland er der 26 frisører og 23.000 indbyggere, så man må være på forkant ”.

I Salon Faust er der mange trofaste og loyale kunder, der er kommet igennem alle årene, og Joan har formået at have en medarbejderstab med en god aldersspredning, fra hende selv på 50 og ned til eleverne, der begge er i først i 20erne, og dermed tiltrækker man også kunder i alle de forskellige aldersgrupper. Og så er Joan ikke blind for, at en eksklusiv indretning alene ikke gør det. Derfor gør hun meget ud af, at hendes medarbejdere hele tiden skal videreuddanne sig.

”De går på kurser mindst forår og efterår for at se de nye tendenser, og ofte flere gange end det”, fortæller Joan Faust. For branchen flytter sig hele tiden, og der er altid noget nyt at lære – en lille ting at tage med hjem, der kan bruges. Og det er nødvendigt, når man skal drive en eksklusiv salon på forkant med trenden”, slutter hun.

Læs mere om frisørartikler, frisørshows eller se frisurekollektioner her

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Biolage R.A.W. Scalp - Serien for en sund hovedbund

Biolage R.A.W. Scalp - Serien for en sund hovedbund

Biolage R.A.W.-familien har fået nyt medlem i form af serien Biolage R.A.W. Scalp. Fordi et sundt hår starter med en sund hovedbund.
SP Reverse fra Wella System Professional

SP Reverse fra Wella System Professional

Wella System Professional: SP Reverse er en ny serie af produkter, der genopbygger stresset hår samt genskaber elasticitet, smidighed og glans i svækket hår.
KC Luxima fra KC Professional - Nu hos HeadBrands

KC Luxima fra KC Professional - Nu hos HeadBrands

Luxima er en ammoniakfri nuancetoning, som giver et blødt resultat med glans. Toner der intensiverer eller neutraliserer nuancerne som allerede findes i håret.
System Professional introducerer System Man

System Professional introducerer System Man

System Man er den nye produktlinje inden for System Professional og er svaret til alle kræsne mænd med sofistikeret smag. Indeholder både hårpleje og styling.
ghd julegaveæsker

ghd julegaveæsker

Et lækkert udvalg af gaveæsker i guld med stylingværktøjer fra ghd med professionel ydelse til ethvert behov er perfekte julegaver.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Aveda Congress i Minneapolis

Aveda Congress i Minneapolis

I anledning af Avedas 40-års jubilæum afholdtes deres største kongres nogensinde i Minneapolis, Minnesota. Hair Magazine fulgte med over Atlanten.
ColorMANIA til Goldwell Global Zoom i Toronto

ColorMANIA til Goldwell Global Zoom i Toronto

Goldwells store, årlige happening, Global Zoom, løb af stablen i den canadiske by Toronto. De 3.000 frisører til stede kunne opleve et event i verdensklasse.
Efterårsfest med Hair Team Company

Efterårsfest med Hair Team Company

Hair Team Company har netop lige afholdt to shows fyldt med viden, venskabelighed og vilde nyheder! Var du ikke med, kan du læse om de to shows her.
Med ghd backstage til New York Fashion Week

Med ghd backstage til New York Fashion Week

ghd var stolt sponsor, da der skulle styles hår til Jeremy Scotts fashionshow under New York Fashion Week. Manden i spidsen var Eugene Souleiman.
A World in Color – farveeksplosion med Wella Professionals

A World in Color – farveeksplosion med Wella Professionals

Det var noget for enhver smag, da Wella Professionals kårede vinderme i TrendVision og relancerede Koleston Perfect i et eventet A World in Color i København.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

René Prakov

René Prakov

Man får ikke succes af at skrive lukket på døren. Det er René Prakovs holdning, og selv om han arbejder 55-60 timer om ugen, elsker han det. ”den dag, jeg ikke længere får skøre, vilde ideer, tror jeg, jeg vil lade mig førtidspensionere”, siger han. Og hans forretning på Øster Farimagsgade er helt unik skabt i hans image.
Ditte Darville

Ditte Darville

Når Ditte Darville går på arbejde, er det med ID-kortet fremme og igennem en skarp sikkerhedskontrol. Hun er PET-godkendt, og hun har haft de fleste partiformænd siddende i sin frisørstol på Christiansborg.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Lær at lave en paryk med Redken

Lær at lave en paryk med Redken

Redken viser her, hvordan man kan lave en paryk, der er perfekt til alle Halloween-festerne, der er lige rundt om hjørnet - kun fantasien sætter grænserne!
Simpel opsætning til festlige begivenheder

Simpel opsætning til festlige begivenheder

Få inspiration til en simpel, festlig opsætning her, hvor kun få ting skal brugs til en elegant opsætning.
Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Er du nysgerrig på på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Ved at tage dette 9-minutters seminar lærer du alt, du behøver at vide.
Se hvordan du kan klippe en lob med en barberkniv

Se hvordan du kan klippe en lob med en barberkniv

Her kan du se, hvordan du kan bruge en barberkniv til at klippe en lob. Se videoen her, der viser step-by-step, hvad du skal gøre.
Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Bliv inspireret af håret og moden, der var at finde på catwalken, da Balmain Paris afholdte modeshow i slutningen af juni.