LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Indretningen er salonens image



Stil og image er alfa og omega. Det mener Joan Faust, der har drevet Salon Faust igennem 22 år. Hver 4-5 år har hun derfor nyindrettet sin salon. ”For vil man bevare et eksklusivt image og vil man have de bevidste kunder, må man vise, man følger med tiden”, siger hun.



Joan Faust har drevet salon Faust i Odder igennem 22 år, og hvert 4-5 år har hun redesignet og nyindrettet salonen. ”Det er ganske enkelt nødvendigt, hvis man vil drive en eksklusiv salon, hvor kunderne kan lide at komme, og ikke mindst, hvor kunderne skal føle, at man er på forkant med tendenserne”, mener Joan Faust.

I begyndelsen af oktober 2010 kunne hendes 75 kvm. store salon således endnu engang tage imod kunderne i en spændende ny indretning, denne gang skabt i samarbejde med Bella Vista. ”Det handler meget om at følge med tiden som frisør. Det signalerer vi i forhold til kunderne igennem salonens udtryk. Men at stå i en nyindrettet salon, giver også et boost til mine fire ansatte og jeg selv. Vi har også brug for at få den nye inspiration, en ny indretning kan give os. Og med den indretning, vi nu har fået, synes vi faktisk det er rigtig sjovt at komme på arbejde”, smiler Joan.

Og der er sket store forandringer i Salon Faust.  Stilen i den nye salon er enkel og stilren, farverne er sort og hvid, der leges med højglans, og til at understrege enkeltheden, ses en Philippe Starck stol og knagerække i forskellige pangfarver.

Det var vigtigt for Joan Faust, at salonens udtryk blev lyst og venligt, og resultatet er netop, som hun gerne vil have det. ”Den nye indretning skulle matche målgruppen i salonen, derfor gik vi efter det rolige og det eksklusive”, fortæller Joan, der har kunder fra 25-60 år i salonen, men typisk kunder, der ved, hvad de vil have, og som søger en eksklusiv stil.



Fra kursus til ny indretning
At valget faldt på Bella Vista i forhold til den nye indretning, var først og fremmest fordi, Joan Faust og hendes medarbejdere var på kursus hos Bella Vista i Silkeborg, og i løbet af arrangementet faldt de over indretningen.

”Jeg talte med Claus Trampedach, og vendte tilbage til showroomet et par gange, før jeg endeligt havde besluttet mig for, hvad det skulle være”, fortæller Joan. Og med hjælp fra Claus Trampedach fik hun nyindrettet salonen, så der kom mere lys og luft i rummet. ”Vi flyttede salonens to vaskepladser, og fik i øvrigt installeret massagestole, kom kunderne er meget glade for, og de seks behandlingspladser står nu på række, så de skaber en lang linje ned igennem salonen. Det betyder, at rummet udnyttes bedre, ser større ud og de skæve vinkler, der er i den gamle bygning, salonen ligger i, kommer til sin ret og bliver en del af indretningen og rummets charme”, forklarer Joan. Og hun er meget glad for, at der kom et par nye øjne på lokalerne.

Stolene ved behandlingspladserne har hun bevaret, men selve behandlingspladserne; spejlene og bordene er nye, og det samme gælder hylder med mere.

”Der er lavt til loftet i salonen, så spejlene måtte ikke være så store, at rummet kom til at virke presset”, fortæller Joan, og siger videre: ”Med den måde, salgshylderne nu er anbragt, har vi også fået mere lys og luft i indgangspartiet”.

En dyd af en nødvendighed
Midt i salonen står en bærende søjle, der i sagens natur ikke kan flyttes. Men i stedet for at se den som en gene, er den nu blevet et omdrejningspunkt i salonen.

I forbindelse med søjlen er der således etableret en receptionsdisk, hvor der tages imod kunderne. Disken er skråtstillet, og så er den ikke så stor som tidligere. ”Det betød selvfølgelig, at vi måtte indskrænke os, men efter lidt tilvænning, gik det også”, siger Joan med et smil. Og ifølge Joan Faust er det ikke kun hende selv og hendes medarbejdere, der er glade for den nye indretning, også kunderne kommenterer indretningen af salonen positivt.

”De kan virkelig se, der er sket noget, og de kommenterer den nye stil yderst positivt”. De lyse trægulve og loftet i salonen er ligeledes blevet renoveret i forbindelse med nyindretningen af Salon Faust, og her har Joan Faust entreret med lokale håndværkere, hun har arbejdet sammen med ved de tidligere nyindretninger af salonen. ”Hullerne i gulvet, hvor vaskepladserne tidligere stod, skulle jo bl.a. repareres, men det er sket med så nænsom hånd, at det praktisk talt er usynligt”, fortæller Joan.



Nemt at holde rent
Hvad der også var af stor vigtighed for Joan Faust, da hun skulle vælge ny indretning til sin salon, var, at det skulle være ret at holde rent. ”Det vægter jeg meget højt, for kommer man som kunde ind i en nusset salon, er niveauet allerede lagt”, siger hun. Derfor er hun også glad for det forholdsvis store baglokale, der hører til salonen. Det betyder, at alt rod kan holdes ude bagved, og salonens stilrene look kan fastholdes.



Fremtiden er wellness
Selv om Joan Faust er rigtig glad for sin nye salonindretning, tvivler hun ikke på, at der skal nyt til igen om 4-5 år, og spørger man hende, hvad hun forventer af fremtidens frisørsaloner, er hun heller ikke i tvivl: ”Jeg tror klart, frisørsalonerne i fremtiden skal være helhedssaloner, hvor wellness; ansigtsbehandlinger, pleje og make-up bliver en del af oplevelsen”.

Lige nu koncentrerer Salon Faust sig om det, de er bedst til, nemlig at være gode frisører. ”Vi er nødt til hele tiden at være på stikkerne. I Odder med opland er der 26 frisører og 23.000 indbyggere, så man må være på forkant ”.

I Salon Faust er der mange trofaste og loyale kunder, der er kommet igennem alle årene, og Joan har formået at have en medarbejderstab med en god aldersspredning, fra hende selv på 50 og ned til eleverne, der begge er i først i 20erne, og dermed tiltrækker man også kunder i alle de forskellige aldersgrupper. Og så er Joan ikke blind for, at en eksklusiv indretning alene ikke gør det. Derfor gør hun meget ud af, at hendes medarbejdere hele tiden skal videreuddanne sig.

”De går på kurser mindst forår og efterår for at se de nye tendenser, og ofte flere gange end det”, fortæller Joan Faust. For branchen flytter sig hele tiden, og der er altid noget nyt at lære – en lille ting at tage med hjem, der kan bruges. Og det er nødvendigt, når man skal drive en eksklusiv salon på forkant med trenden”, slutter hun.

Læs mere om frisørartikler, frisørshows eller se frisurekollektioner her

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Tailor’s Beard Balm – kun hos Brands4hair

Tailor’s Beard Balm – kun hos Brands4hair

Tailor's Beard Balm beskytter, blødgør og glatter skægget. Produktet fås kun hos Brands4Hair - læs om det her.
HH Simonsen relancerer sine krøllejern

HH Simonsen relancerer sine krøllejern

HH Simonsens serie af krøllejern opdateres nu med nye ergonomiske håndtag med digital touch teknologi til justering af temperaturen. Læs om det her.
Kvalitetsbørster fra Lernberger Stafsing hos OneBlackCar

Kvalitetsbørster fra Lernberger Stafsing hos OneBlackCar

Lernberger Stafsing har udviklet en håndpoleret kvalitetshårbørste med den perfekte balance mellem naturlige hår og lange nylon-børstehår. Se dem her.
Tailor’s Beard Wash – kun hos Brands4hair

Tailor’s Beard Wash – kun hos Brands4hair

Tailor's Beard Wash er det lavskummende og rensende shampoo til skæg for ægte mænd. Læs om produktet her.
Vogue de Trinity Contraste farver – kun hos Brands4hair

Vogue de Trinity Contraste farver – kun hos Brands4hair

Den unikke formulering giver et løft og farver allerede farvet hår op til 4 toner i et og samme trin. Læs om Vodue de Trinity Contraste farver her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

L'Oréal Professionnel - Stilsikkert og bæredygtigt i Paris

L'Oréal Professionnel - Stilsikkert og bæredygtigt i Paris

Stilikoner, Instagramvenlige drinks og innovative lanceringer stod på programmet, da L’Oréal Professionnel indbød til presseevent i Paris.
Hair Magazine besøgte Cosmoprof i Bologna 2018

Hair Magazine besøgte Cosmoprof i Bologna 2018

For at byde foråret velkommen på bedste vis, begav Hair Magazine sig til Bologna for at opleve dét, der efter 50 år eksistens har vokset sig til et af verdens største arrangement i den professionelle skønhedsbranche.
Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

På den internationale branchemesse TOP HAIR – DIE MESSE i Düsseldorf fandtes der det meste til den, der elsker hår i alle dets former. Læs om det her og se billederne!
Wella Nordic Creative Team præsenterede sæsonens trends

Wella Nordic Creative Team præsenterede sæsonens trends

Der var fuldt hus, da en masse frisører blev inviteret indenfor af Wella Professionals til en aften, der skulle inspirere og gennemgå denne sæsons trends.
Intercoiffures nordiske kongres levererede i topklasse

Intercoiffures nordiske kongres levererede i topklasse

I år var Sverige værtsland, og bestyrelsen arrangerede en weekend, der virkelig indeholdt alt og lidt til. Læs mere og se billederne her.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Nina Larsen

Nina Larsen

Nina Larsen har siden hun kom i lære som frisør vidst, at hun ville arbejde bag catwalkene, scenerne og tv-skærmene.
Daniel Tobiasen

Daniel Tobiasen

Daniel udfordrer hele tiden sig selv, skubber til sine egne grænser, og han drives af en lyst til hele tiden at nå skridtet videre og blive endnu bedre. Læs portrættet af Daniel her.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Gun-Britt Makeover

Gun-Britt Makeover

Som noget nyt har Gun-Britt Coiffure startet Gun-Britt Makeover. Løbende vil vi kunne følge med i diverse makeovers. Her har I den første.
De første hårtørrere i salonerne

De første hårtørrere i salonerne

Der er sket en del med udstyret i salonerne siden de første tørrehjelme i 1920'erne blev en fast bestanddel af salonens interiør. I denne video kan du se, hvordan de så ud dengang.
Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist Ashley Weston giver sit bud på 5 forskellige herrefrisurer, som kvinder bare elsker. Klik her og få inspiration til herrefrisurer i salonen.
L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Følg med her, da L'Oréal Professionnel i slutningen af januar indbød til presseevent i Paris i forbindelse med forårets lanceringer af to naturlige og bæredygtige nyheder.
Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Making Waves er til for at hjælpe unge fra de mest fattige og udsatte samfundsgrupper i Kambodja til en lysere fremtid indenfor frisørfaget.