LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Ansat eller Partner?

Når frisørassistenten flytter, følger kunden ofte med. Det giver dårlig økonomi. En løsning kan være, at frisørmesteren inddrager den ansatte i forretningen. Her giver vi nogle tips, til dig som arbejdsgiver.  

Her giver vi nogle tips, til dig som arbejdsgiver.

    
”Det der er galt i mange frisørsaloner, er at frisørbranchen er meget personfikseret. Kunderne er tæt knyttet til den enkelte frisør. Det betyder ofte, at den dag frisøren ikke mere arbejder i en salon, kommer hendes kunder heller ikke mere. Måske har assistenten lyst til at etablere sig med egen salon, – måske bare flytte. Hvis hun ønsker at blive selvstændig, bremser konkurrenceklausuler ofte initiativet. Ansatte frisører kan føle sig stavnsbundet, og ejeren af en salon frygter faldende omsætning, når en god medarbejder rejser.” Revisor Johnny Hast, Censor Revision, Århus, kender problemstillingen fra sit arbejde, hvor mange af hans kunder er frisører. Han har foretaget nogle vurderinger og kommer her med et bud på, hvordan frisører kan håndtere den vanskelige situation.

Hold på Frisøren
”Det er ikke unaturligt, at en ansat drømmer om at starte for sig selv. For indehaveren gælder det i det daglige om, at hendes salon ikke bliver en ”banegård”. Indehaveren bør til stadighed have fokus på indtjeningen hos den enkelte ansatte. Heri skal indregnes sygdom, ferie, osv. Det er vigtigt, at de ansatte tjener penge til salonen, og at der spares op i virksomheden. Prisniveauet hører også med. Hvis det er for lavt, er der ikke råd til ansatte. For mange frisører i et område kan presse priserne,” forklarer Johnny Hast, som yderligere gør opmærksom på, at frisørmestre investerer ressourcer i at ”bygge en medarbejder op”, sende hende på kursus osv. og gøre hende til en værdifuld ansat.

Derfor gælder det om at holde på sine medarbejdere, fordi de tilfører forretningen værdi. Hvis en frisørassistent forlader forretningen, ved man, at en vis procentdel af kunderne også forsvinder. Men salonens omkostningsniveau er stadig det samme.Et andet problem er, hvis frisørassistenten starter sin egen salon henne om hjørnet. Hun får de samme omkostninger som hendes tidligere chef. Nu er udgifterne bare lagt ud på to forretninger, og kan betyde en halvdårlig indtjening for dem begge. Husleje, el, vand, forsikringer, revisor koster stort set det samme uanset om man tjener en halv eller hel million.
      
  


Aktionær Overenskomst
”I mit revisorarbejde har jeg erfaret, at frisører generelt ikke er tilstrækkelig kritiske i forhold til deres regnskab. Man kan gavne sin forretning ved at omdanne den til et selskab, for eksempel et anparts eller aktieselskab, som gør det nemt at optage frisører som partnere og gøre dem til en del af virksomheden,” fortæller Johnny Hast.

”Den pågældende frisør vil teknisk set være selvstændig. Der kan aftales forskellige måder for aflønning – i forhold til omsætning eller andre aftaler – som fx kan nedfældes i en aktionæroverenskomst. Fordelen kan være at samle det hele i en selskabsform og optage den ansatte som partner og få udarbejdet en fornuftig aftale. I et anpartsselskab skal der være værdier for 125.000 kr., i et A/S skal der være værdier for 500.000 kr. mere end der er gæld. På den måde skulle frisører, som har drømt om at blive selvstændig, gerne kunne se ideen i at være en del af den arbejdsplads man er på. Som partner kan man se værdien i at gøre noget ekstra og investere sine kræfter, fordi man selv får glæde af øget indtjening. Samtidig undgår frisørmesteren, at de ansatte – groft sagt – render med kunderne.


Chef-ansat
Johnny Hast gør opmærksom på, at der kan være problemer, når en ansat bliver partner og altså ligeværdig. Det tidligere chef-ansat forhold er nu ændret. Ønske om møde- og arbejdstider kan være forskellige. Hvem giver ordrer, osv. Derfor er det afgørende at nedfælde alle aftaler i en overenskomst for at undgå problemer, ligesom afgrænsede ansvarsområder også er vigtige. I en anpartshaveroverenskomst aftales, hvorledes der reguleres i forhold til løn og arbejdsvilkår. Hvis ikke en aftale er tilstrækkelig god, vil parterne begynde at kontrollere hinanden. Det er ødelæggende.

En anpartshaveroverenskomst skal være meget selvkontrollerende. Johnny Hast er netop i gang med udarbejdelse af en aftale for en frisørforretning. ”Der er hverken noget nyt eller epokegørende i disse aftaler, idet de findes i alle andre brancher. Men det er vigtigt, at frisører som går med drømmen om at blive selvstændige, er økonomisk involveret i sin arbejdsplads. Det giver både motivation, optimisme og mere energi, når man får del i det økonomiske afkast. Arbejdsglæden bliver mangedoblet og har en tydelig positiv afsmittende virkning i det daglige til gavn for alle parter”.

Samarbejde kan betyde en velfungerende salon, og flere penge i kassen. Samarbejde kan betyde en velfungerende salon, og flere penge i kassen. 

  
For flere artikler om salg i frisørbranchen se her.
 

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

COLOUR serie med granatæbleolie & hyben fra TRINITY

COLOUR serie med granatæbleolie & hyben fra TRINITY

Trinity er ude med en nye produktserie, der giver liv og spændstighed til farvet hår. Læs mere om serien her.
Nyhed fra ZENZ - ZENZ Organic Hair Spa

Nyhed fra ZENZ - ZENZ Organic Hair Spa

ZENZ Organic Hair Spa er en sand revolution. Den er designet til at gøre hårbehandlinger mere effektive på kortere tid – helt uden brug at elektricitet. Læs mere her.
Tre nyheder fra Eksperience

Tre nyheder fra Eksperience

Revlon Professional udvider sit Eksperience-sortiment med tre produkter; Blonde - Grey Hair Cleanser, Color Intensifying Hair Conditioner og Hydrating Hair Conditioner.
Stylingvokse fra HH Simonsen

Stylingvokse fra HH Simonsen

Wax to the max med hårvokse fra HH Simonsen! Nu kan du få tre professionelle vokse med brasiliansk nøddeolie, der også er sweat proof.
Bohemian Collection från Jaguar i Limited Edition

Bohemian Collection från Jaguar i Limited Edition

De to sakse Boho Dream og Boho Chic er dekorerede i bohemisk stil og har de tekniske egenskaber fra Jaguar Silver Line. Limited edition: 1/11 til 15/12.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' internationale TrendVision 2018 løb af stablen i Lissabon, og frisører fra hele verden var samlet til en Creative Retreat Experience.
La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

Det er ganske vist nogle uger siden, at Paris Fashion Week SS19 løb af stablen, men det betyder ikke, at vi stopper med at inspireres. La Biosthetique skabte hårlooket til Talbot Runhofs show.
Wella Professionals inviterede til trendaften

Wella Professionals inviterede til trendaften

Endnu en gang åbnede Wella Professionals dørene op for mere end 320 frisører landet over for at inspirere, udfordre og undervise branchen i de seneste trends.
Glamour og luksus til Gold International Show i København

Glamour og luksus til Gold International Show i København

Modehuset Gold bød 800 frisører fra hele verden til gallaaften i Købehavn med show, cirkusartister og flere nye lanceringer.
En hel weekend med HeadBrands

En hel weekend med HeadBrands

Mere end 250 frisører var kommet fra alle Nordens hjørner for at tage del i den allerførste HeadBrands Xperience – og hvilken oplevelse det var!

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Cim Mahony

Cim Mahony

Cim Mahony – navnet lyder ikke dansk – men Cim Mahony, uddannet frisør og efterspurgt hårstylist, er pæredansk. Læs resten af frisørportrættet på hairmagazine.dk
Nina Larsen

Nina Larsen

Nina Larsen har siden hun kom i lære som frisør vidst, at hun ville arbejde bag catwalkene, scenerne og tv-skærmene.

Nyeste videoer se flere videoer

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

I denne video viser ghd, hvordan man laver det perfekte wavy hår med et glattejern.
Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Skønhedsbrandet Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre billedet af mandlighed med den nye kampagne Be Yourself More.
Lær at lave en paryk med Redken

Lær at lave en paryk med Redken

Redken viser her, hvordan man kan lave en paryk, der er perfekt til alle Halloween-festerne, der er lige rundt om hjørnet - kun fantasien sætter grænserne!
Simpel opsætning til festlige begivenheder

Simpel opsætning til festlige begivenheder

Få inspiration til en simpel, festlig opsætning her, hvor kun få ting skal brugs til en elegant opsætning.
Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Er du nysgerrig på på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Ved at tage dette 9-minutters seminar lærer du alt, du behøver at vide.