LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Branding skaber succes

Dit brand skal være gennemtænkt, inden det bliver kommuniceret til kunderne.

Ordbogens definition af et brand lyder således: en samling af oplevelser og associationer, der er knyttet til en virksomhed, et produkt, en service, et sted eller en person! et brand er således defineret af konkrete symboler som et navn, et logo, et slogan eller et designudtryk, der differentierer brandet fra konkurrenterne! Disse elementer skaber i samspil en symbolsk definition af al den information, der knytter sig til en virksomhed, en organisation, et produkt eller en service, et sted eller en person!

Når forbrugeren definerer et brand
Alle de allerede nævnte definitioner er anerkendte og de holder. Men samtidig er der en ny måde at anskue et brand på, nemlig ved at anerkende, at forbrugerne har et stort ord at skulle have sagt, når det gælder et brands succes! Faktisk kan man sige at ”passionerede mennesker opnår resultater”, og det får mange brandingeksperter (mig selv inkluderet) til at tro, at nettoværdien af enhver virksomhed, service eller af ethvert produkt Kun kan defineres i forbindelse med ordene passion og mennesker – og det er vel at mærke ord, der ikke normalvis associeres med forretning! Meget få oplevelser med et brand gives til kunden uden at det involverer mennesker (brand ambassadører)! Ved at benytte den store kilde til nye ideer og informationer, som netop forbrugernes oplevelser med brandet er, kan man for alvor finde frem til et brands DnA, og herefter formidle det til hver eneste kunde hver eneste gang de fremover kommer i kontakt med brandet.

Brandforventninger til frisøren
Som ejer af en frisørsalon eller som frisør tager man det for givet, at man kommer i kontakt med mange mennesker hver eneste dag. Mennesker, der alle har en forventning til deres oplevelse med os i vores salon. en nem måde at få etableret en succesfuld branding af en frisørsalon på, er derfor at se på kundens forventninger. Hvad er en frisør? Først og fremmest skal vi dog have en klar definition af, hvad det egentlig er, vi gør! At være frisør er en proces, hvor den kreative og fagligt korrekte brug af saks, kam, farver, permanenter, styling produkter og værktøjer sammen skaber et slutresultat, der tilfredsstiller kundens både fysiske og emotionelle forventninger! WOW, det lyder voldsomt… men prøv at læse sætningen igen og overvej så, om det faktisk ikke lige præcis er det, dét at være frisør handler om!!

Elementær Branding
Brandets navn – Brand-navnet skal enten give forbrugeren et hint om, hvilken type service eller hvilket produkt, det handler om (f.eks. Lenas frisørsalon), hvor det klart er signaleret, at her kan du få håret klippet af Lena – eller navnet skal give følelsesmæssige associationer og forventninger (f.eks. Cha Cha Cha) der afspejler energi og glamour.

Brandets identitet – handler om, hvordan salonens ejer gerne vil have, at salonen bliver opfattet af kunderne, når det gælder service, produkter og erfaring og ikke mindst, hvordan den differentierer sig fra andre lignende saloner. Men det skal også tages med i betragtningen, hvad det er, der gør brandet anderledes i forbrugerens øjne. De øjne, der altså ser på brandet ude fra og ind, OG hvordan brandet differentierer sig for dem, der repræsenterer det inde fra!

Brand personlighed – Personligheden er den, der løfter brandet frem, giver det identitet og ikke mindst giver brandet karakter: Seriøst, let, varmt, kreativt, professionelt, tillidsvækkende for blot at nævne nogle få. Denne proces tager tid og fungerer bedst med en langsigtet tilgang til såvel markedsføring som til det grafiske udtryk og forretningens logo.

Brand løfter – Brand løfter er det, der for alvor bringer kundens forventninger til live! Løfterne er brandingens ”hellige gral”, fordi de kombinerer alle de ovenstående elementer i ét! Servicen eller produktet og hvordan forbrugeren modtager og oplever det. Det omfatter fysiske, menneskelige og følelsesmæssige forbindelser! Mottoer (Dit hår er vores passion fordi, du er det værd) eller mere detaljerede målsætninger støtter ofte godt op om og giver et godt indtryk af brandets løfter.

Brandets berøringsflader – Her gælder det, hvordan brandet præsenterer sig, hver gang kunden kommer i kontakt med det! Alle brandets berøringsflader skal stilles op side om side og sammen skal de skabe en klar, rød tråd, der tydeligt afspejler alle sider af brandet. uden denne konsekvens i udtrykket , risikerer man at brandet mister sin identitet, sit gode ry og sin troværdighed. Brand Value – når det gælder brand value – eller brandets værdi, opsummeres hele brandets samlede værdi. For frisører er det primært en værdi i lokalområdet, som det tager tid at bygge op. Brandets værdi understreger salonens position i det nærområde, du arbejder i, og netop den har ikke mindst en konkret værdi i det øjeblik, salonen skal sælges.


Passionate People Perform
Ingen af ovenstående elementer kan dog fungere overhovedet, med mindre den allerstørste værdi, brandet overhovedet kan have, nemlig menneskene bag, er passionerede omkring alt, hvad brandet står for. At opbygge en forretning og et team inde fra er hemmeligheden bag ethvert brands succes. Og i dag, hvor frisørbranchen for alvor er ved at blive en del af oplevelsesøkonomien, er de mennesker, der repræsenterer dit brand, mere end noget andet DIT BRAND. Derfor vil jeg i min næste artikel kigge nærmere på, hvordan man strukturerer og opbygger sin forretning rundt om sine medarbejdere.


For flere artikler om salg i frisørbranchen se her.


 

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Stort udvalg i Barberpoles hos Frisørshopping

Stort udvalg i Barberpoles hos Frisørshopping

Du finder Danmarks største udvalg af de kendte barberpoles hos Frisørshopping. Nu er sortimentet yderligere udvidet, så der er noget for enhver salon og barbershop.
Balmain Paris introducerer Overnight Repair Serum

Balmain Paris introducerer Overnight Repair Serum

Som en nyhed i sin Care-serie, lancerer Balmain Paris nu Overnight Repair Serum, der reducerer synlige tegn på slidt og skadet hår.
Nyheder fra Dapper Dan hos Frisørshopping

Nyheder fra Dapper Dan hos Frisørshopping

Dapper Dan har lanceret et par nyheder, der netop er kommet til Danmark. Der er tale om Sea Salt Spray samt en Hair & Body shampoo, der forhandles af Frisørshopping.dk
Ocean Spray fra Maria Nila

Ocean Spray fra Maria Nila

Teksturspray med ekstra hold, der giver et naturligt resultat. Sulfat- og parabenefri med 100 % veganske ingredienser. Læs om det her.
Oxiblonde Evoplexx lysningspulver kun hos Brands4hair

Oxiblonde Evoplexx lysningspulver kun hos Brands4hair

Oxiblonde Evoplexx fra Trinity Haircare præsenterer nu en lysningsserie, der er både skånsom og med en masse fordele. Læs om den her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

WELLA TRENDS FORÅR/SOMMER 2016

WELLA TRENDS FORÅR/SOMMER 2016

Deltagerne fik vist de forskellige teknikker bag de nye Ecaille looks, samt hvordan de kunne tilpasse trendteknikkerne til de forskellige kundetyper, som opleves i salonen. Se alle billederne i artiklen.
Trinity Haircare fejrede 10 år i Amsterdam

Trinity Haircare fejrede 10 år i Amsterdam

Elite Experience blev afholdt for første gang for at markere Trinity Haircares 10 års jubilæum. Arrangementet i Amsterdam bød på et storslået show med Morten Lynge og Hasse Kliem på scenen.
Indvielse af Davines Village og WWHT i Parma

Indvielse af Davines Village og WWHT i Parma

I løbet af de tre dage i Parma blev frisørerne inviteret til en helhedsoplevelse med masser af hår, bæredygtigt initiativ og afgørelsen i Davines World Style Contest.
Revlon Style Masters fejrede 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters fejrede 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters fejrede ti år i Barcelona med et storslået show, inspirerende hår, de seneste trends og danske Brit Laursen i finalen i American Crew All-Star Challenge.
På forreste række til Danish Beauty Award 2018

På forreste række til Danish Beauty Award 2018

I Tivoli Congress Center var der gjort klar til en festlig aften i anledning af Danish Beauty Award. Hair Magazine sad klar på forreste række til at hylde alle de nominerede.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Dorte Holk

Dorte Holk

Midt i et stille villakvarter i Kolding har Dorte Holk sin frisørsalon: Holk Intercoiffure. Hun ordner ikke kun håret på kvarterets damer. Hun har hele verden som sin arbejdsplads.
Benjamin Martin

Benjamin Martin

”Jeg vil altid være den bedste. Det gælder mit arbejde med hår, og det gælder min dans”. Og det er netop det ”drive”, der har gjort, at Benjamin Martin er nået dertil, hvor han er i dag.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Bliv inspireret af håret og moden, der var at finde på catwalken, da Balmain Paris afholdte modeshow i slutningen af juni.
Fejring af Frisørens dag den 19. juni

Fejring af Frisørens dag den 19. juni

Missede du den live tale som Hair Magazines Chief Editor, Camilla Svensson, holdt for frisørerne på Frisøren dag? Se den her!
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till fine blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du indblik i stylingen af hele fire forskellige modeller med forskellige hårlængder og stil.
Har du set den nye glittertrend?

Har du set den nye glittertrend?

Nu kan man gå all-in på glitter og gøre det til en del af sit helhedslook ved at tilføje det til håret. Se det her!
Inspiration til brudefrisurer

Inspiration til brudefrisurer

Bryllupsæsonen er gået i gang! Der findes adskillige muligheder til brudefrisuren og ønsker fra bruden kan strække vidt. Se inspirationsvideoen her!