LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Branding skaber succes

Dit brand skal være gennemtænkt, inden det bliver kommuniceret til kunderne.

Ordbogens definition af et brand lyder således: en samling af oplevelser og associationer, der er knyttet til en virksomhed, et produkt, en service, et sted eller en person! et brand er således defineret af konkrete symboler som et navn, et logo, et slogan eller et designudtryk, der differentierer brandet fra konkurrenterne! Disse elementer skaber i samspil en symbolsk definition af al den information, der knytter sig til en virksomhed, en organisation, et produkt eller en service, et sted eller en person!

Når forbrugeren definerer et brand
Alle de allerede nævnte definitioner er anerkendte og de holder. Men samtidig er der en ny måde at anskue et brand på, nemlig ved at anerkende, at forbrugerne har et stort ord at skulle have sagt, når det gælder et brands succes! Faktisk kan man sige at ”passionerede mennesker opnår resultater”, og det får mange brandingeksperter (mig selv inkluderet) til at tro, at nettoværdien af enhver virksomhed, service eller af ethvert produkt Kun kan defineres i forbindelse med ordene passion og mennesker – og det er vel at mærke ord, der ikke normalvis associeres med forretning! Meget få oplevelser med et brand gives til kunden uden at det involverer mennesker (brand ambassadører)! Ved at benytte den store kilde til nye ideer og informationer, som netop forbrugernes oplevelser med brandet er, kan man for alvor finde frem til et brands DnA, og herefter formidle det til hver eneste kunde hver eneste gang de fremover kommer i kontakt med brandet.

Brandforventninger til frisøren
Som ejer af en frisørsalon eller som frisør tager man det for givet, at man kommer i kontakt med mange mennesker hver eneste dag. Mennesker, der alle har en forventning til deres oplevelse med os i vores salon. en nem måde at få etableret en succesfuld branding af en frisørsalon på, er derfor at se på kundens forventninger. Hvad er en frisør? Først og fremmest skal vi dog have en klar definition af, hvad det egentlig er, vi gør! At være frisør er en proces, hvor den kreative og fagligt korrekte brug af saks, kam, farver, permanenter, styling produkter og værktøjer sammen skaber et slutresultat, der tilfredsstiller kundens både fysiske og emotionelle forventninger! WOW, det lyder voldsomt… men prøv at læse sætningen igen og overvej så, om det faktisk ikke lige præcis er det, dét at være frisør handler om!!

Elementær Branding
Brandets navn – Brand-navnet skal enten give forbrugeren et hint om, hvilken type service eller hvilket produkt, det handler om (f.eks. Lenas frisørsalon), hvor det klart er signaleret, at her kan du få håret klippet af Lena – eller navnet skal give følelsesmæssige associationer og forventninger (f.eks. Cha Cha Cha) der afspejler energi og glamour.

Brandets identitet – handler om, hvordan salonens ejer gerne vil have, at salonen bliver opfattet af kunderne, når det gælder service, produkter og erfaring og ikke mindst, hvordan den differentierer sig fra andre lignende saloner. Men det skal også tages med i betragtningen, hvad det er, der gør brandet anderledes i forbrugerens øjne. De øjne, der altså ser på brandet ude fra og ind, OG hvordan brandet differentierer sig for dem, der repræsenterer det inde fra!

Brand personlighed – Personligheden er den, der løfter brandet frem, giver det identitet og ikke mindst giver brandet karakter: Seriøst, let, varmt, kreativt, professionelt, tillidsvækkende for blot at nævne nogle få. Denne proces tager tid og fungerer bedst med en langsigtet tilgang til såvel markedsføring som til det grafiske udtryk og forretningens logo.

Brand løfter – Brand løfter er det, der for alvor bringer kundens forventninger til live! Løfterne er brandingens ”hellige gral”, fordi de kombinerer alle de ovenstående elementer i ét! Servicen eller produktet og hvordan forbrugeren modtager og oplever det. Det omfatter fysiske, menneskelige og følelsesmæssige forbindelser! Mottoer (Dit hår er vores passion fordi, du er det værd) eller mere detaljerede målsætninger støtter ofte godt op om og giver et godt indtryk af brandets løfter.

Brandets berøringsflader – Her gælder det, hvordan brandet præsenterer sig, hver gang kunden kommer i kontakt med det! Alle brandets berøringsflader skal stilles op side om side og sammen skal de skabe en klar, rød tråd, der tydeligt afspejler alle sider af brandet. uden denne konsekvens i udtrykket , risikerer man at brandet mister sin identitet, sit gode ry og sin troværdighed. Brand Value – når det gælder brand value – eller brandets værdi, opsummeres hele brandets samlede værdi. For frisører er det primært en værdi i lokalområdet, som det tager tid at bygge op. Brandets værdi understreger salonens position i det nærområde, du arbejder i, og netop den har ikke mindst en konkret værdi i det øjeblik, salonen skal sælges.


Passionate People Perform
Ingen af ovenstående elementer kan dog fungere overhovedet, med mindre den allerstørste værdi, brandet overhovedet kan have, nemlig menneskene bag, er passionerede omkring alt, hvad brandet står for. At opbygge en forretning og et team inde fra er hemmeligheden bag ethvert brands succes. Og i dag, hvor frisørbranchen for alvor er ved at blive en del af oplevelsesøkonomien, er de mennesker, der repræsenterer dit brand, mere end noget andet DIT BRAND. Derfor vil jeg i min næste artikel kigge nærmere på, hvordan man strukturerer og opbygger sin forretning rundt om sine medarbejdere.


For flere artikler om salg i frisørbranchen se her.


 

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

KC Luxima fra KC Professional - Nu hos HeadBrands

KC Luxima fra KC Professional - Nu hos HeadBrands

Luxima er en ammoniakfri nuancetoning, som giver et blødt resultat med glans. Toner der intensiverer eller neutraliserer nuancerne som allerede findes i håret.
System Professional introducerer System Man

System Professional introducerer System Man

System Man er den nye produktlinje inden for System Professional og er svaret til alle kræsne mænd med sofistikeret smag. Indeholder både hårpleje og styling.
ghd julegaveæsker

ghd julegaveæsker

Et lækkert udvalg af gaveæsker i guld med stylingværktøjer fra ghd med professionel ydelse til ethvert behov er perfekte julegaver.
IGORA - Nyhed fra Schwarzkopf

IGORA - Nyhed fra Schwarzkopf

Schwarzkopf professional lancerer den nye farveserie LUCID NOCTURNES. Læs mere om den her!
TIMELESS i sort udgave fra JAGUAR

TIMELESS i sort udgave fra JAGUAR

TIMELESS kombinerer klassisk æstetik og moderne ergonomisk design, med højkvalitets dyb, sort metallisk yderside. Læs om nyheden her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

ColorMANIA til Goldwell Global Zoom i Toronto

ColorMANIA til Goldwell Global Zoom i Toronto

Goldwells store, årlige happening, Global Zoom, løb af stablen i den canadiske by Toronto. De 3.000 frisører til stede kunne opleve et event i verdensklasse.
Efterårsfest med Hair Team Company

Efterårsfest med Hair Team Company

Hair Team Company har netop lige afholdt to shows fyldt med viden, venskabelighed og vilde nyheder! Var du ikke med, kan du læse om de to shows her.
Med ghd backstage til New York Fashion Week

Med ghd backstage til New York Fashion Week

ghd var stolt sponsor, da der skulle styles hår til Jeremy Scotts fashionshow under New York Fashion Week. Manden i spidsen var Eugene Souleiman.
A World in Color – farveeksplosion med Wella Professionals

A World in Color – farveeksplosion med Wella Professionals

Det var noget for enhver smag, da Wella Professionals kårede vinderme i TrendVision og relancerede Koleston Perfect i et eventet A World in Color i København.
Intercoiffures europæiske kongres i Interlaken

Intercoiffures europæiske kongres i Interlaken

Frisører fra hele verden rejste gennem fantastiske udsigter til turkise søer og hvide alpetoppe for at mødes på tværs af landegrænser, udveksle erfaringer og inspireres af hinanden.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Betty Christoffersen

Betty Christoffersen

Betty Christoffersen er en kvinde med rigtig mange jern i ilden, og hun brænder for dét, hun gør; om hun klipper i salonen, underviser eller laver shows rundt omkring i verden. Betty Christoffersen ejer SACO Hair på Fiolstræde i København sammen med Jan Holck.
Lene Øxenholt

Lene Øxenholt

Lene Øxenholt har som tekniker hos Schwarzkopf brug for stadig inspiration, opdatering og undervisning, før hun kan drage ud i landet og formidle den sidste ny viden og hårtrend videre til frisørerne.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Lær at lave en paryk med Redken

Lær at lave en paryk med Redken

Redken viser her, hvordan man kan lave en paryk, der er perfekt til alle Halloween-festerne, der er lige rundt om hjørnet - kun fantasien sætter grænserne!
Simpel opsætning til festlige begivenheder

Simpel opsætning til festlige begivenheder

Få inspiration til en simpel, festlig opsætning her, hvor kun få ting skal brugs til en elegant opsætning.
Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Er du nysgerrig på på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Ved at tage dette 9-minutters seminar lærer du alt, du behøver at vide.
Se hvordan du kan klippe en lob med en barberkniv

Se hvordan du kan klippe en lob med en barberkniv

Her kan du se, hvordan du kan bruge en barberkniv til at klippe en lob. Se videoen her, der viser step-by-step, hvad du skal gøre.
Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Bliv inspireret af håret og moden, der var at finde på catwalken, da Balmain Paris afholdte modeshow i slutningen af juni.