LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Frisøren skal være sælger

       
 

”Frisører er kreative mennesker, men de er generelt dårlige sælgere”. Det mener Søren Unmack, og han har virkelig noget at have det i, for indtil for nylig drev han to frisørsaloner – i dag er det blevet til en enkelt i Tåstrup, og derudover har han skrevet bogen ”Sælg bedre”. ”Det handler meget om at give kunden følelsen af, at han/hun har brug for produkterne. Mange synes, der er noget odiøst i at sælge, men som frisører er vi jo i den unikke situation, at vi har kunden fastholdt i lang tid, og at vi kan faktisk sælge hende noget, hun bliver glad for”, lyder det fra Søren Unmack. ”Synes du, der er noget, du mangler?”, er ikke godt nok, mener han. I stedet kan man spørge: ”Hvor tit vasker du hår? Nu har vi jo lige permanentet dig, og hvis du bruger den rigtige shampoo, så holder det i hvert fald tre uger længere”. Så er kunden glad, og mersalget er hjemme!” ”Vi mennesker følger nogle helt særlige mønstre, når vi bliver sat i forskellige situationer. Vi er nemmere at overbevise, hvis vi bliver smigret eller får ret af den person, der gerne vil overbevise os, og vi er tilbøjelige til at give efter, hvis al logik taler for, at vi skal give efter”, forklarer Søren Unmack. Han foreslår, man skriver små sedler ”smil”, og arbejder med det nogle dage, så skriver man ”lyt”, nu smiler og lytter man, herefter kan ”udvis energi” komme på o.s.v. – og til slut har man været igennem alle de områder, der er vigtige for et godt salg. ”Det handler blot om at brænde for det. Gør man det, kan man få alt til at lykkes”, er hans holdning.

Stil Spørgsmål
Mange frisører føler, det er et problem at tale med kunderne. ”Selvfølgelig kan man undgå diskussioner og modsigelser, men brug hv-ordene: Hvor var du henne på ferie, hvordan var det, hvem var du sammen med osv. Det er altid en god indgang”. Når der kommer en ny ansat eller en ny elev i Søren Unmacks frisørsalon, sørger han for at de klædes på til salg. Det gælder fra, hvordan man modtager kunden over at huske at smile til at skabe mersalg – sælge produkter. Han synes, salgstræningen mangler i de unge frisørers uddannelse, for som han forklarer, kan man faktisk ved at sælge halvandet produkt tjene det samme som på en klipning, der tager en halv time. ”Så har man 10 klipninger og sælger produkter til blot hver anden kunde, har man på samme tid tjent 15 klipninger! Og det er da værd at tage med”.

Skab Tillid
Noget at det vigtigste i alt salgsarbejde, JA i hele livet, er at skabe tillid og troværdighed. Troværdighed er også en vigtig ting i salget. Hvis man ikke kan opnå troværdighed, kan man intet sælge.
  
• Lyv aldrig
• Undgå sladder
• Tal aldrig dårligt om andre
• Virk ikke mistænksom.
• Hvis du overholder disse 4 punkter kommer tilliden af sig selv.

Hvad kan Sælges?
  
• Tid - Kan det man skal sælge skaffe kunden mere tid, har man et stærkt argument. Fortæl f.eks., at mens conditioneren virker, kan man jo lige børste tænder og vaske sig.
• Penge - Skaf folk penge. Enten en økonomisk besparelse, eller en økonomisk fortjeneste ved køb af et produkt, en idé eller andet. F.eks. ”Produktet er drøjt, så selv om det koster lidt mere, er det ikke dyrere i det lange løb.
• Skønhed - Skønhed er en ting, vi alle ønsker. Og ét af frisørens stærkeste argumenter. Hvad gør produktet ved håret.
• Magelighed – Produktet er nemt at bruge.

10 Råd når du skal sælge dig selv

• Vær velplejet
• Smil og vær glad
• Udstrål energi
• Husk navne
• Opfat folk som det, de gerne vil opfattes som. Ikke som det, de er.
• Spørg og lyt. Find behovet og interesserne
• Vær aldrig klogere end kunden. Undgå diskussioner
• Skab tillid og troværdighed
• Øv dig i salget og dets teknikker
• Udholdenhed

For flere artikler om salg i frisørbranchen se her


 


 

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Tailor’s Beard Balm – kun hos Brands4hair

Tailor’s Beard Balm – kun hos Brands4hair

Tailor's Beard Balm beskytter, blødgør og glatter skægget. Produktet fås kun hos Brands4Hair - læs om det her.
HH Simonsen relancerer sine krøllejern

HH Simonsen relancerer sine krøllejern

HH Simonsens serie af krøllejern opdateres nu med nye ergonomiske håndtag med digital touch teknologi til justering af temperaturen. Læs om det her.
Kvalitetsbørster fra Lernberger Stafsing hos OneBlackCar

Kvalitetsbørster fra Lernberger Stafsing hos OneBlackCar

Lernberger Stafsing har udviklet en håndpoleret kvalitetshårbørste med den perfekte balance mellem naturlige hår og lange nylon-børstehår. Se dem her.
Tailor’s Beard Wash – kun hos Brands4hair

Tailor’s Beard Wash – kun hos Brands4hair

Tailor's Beard Wash er det lavskummende og rensende shampoo til skæg for ægte mænd. Læs om produktet her.
Vogue de Trinity Contraste farver – kun hos Brands4hair

Vogue de Trinity Contraste farver – kun hos Brands4hair

Den unikke formulering giver et løft og farver allerede farvet hår op til 4 toner i et og samme trin. Læs om Vodue de Trinity Contraste farver her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

L'Oréal Professionnel - Stilsikkert og bæredygtigt i Paris

L'Oréal Professionnel - Stilsikkert og bæredygtigt i Paris

Stilikoner, Instagramvenlige drinks og innovative lanceringer stod på programmet, da L’Oréal Professionnel indbød til presseevent i Paris.
Hair Magazine besøgte Cosmoprof i Bologna 2018

Hair Magazine besøgte Cosmoprof i Bologna 2018

For at byde foråret velkommen på bedste vis, begav Hair Magazine sig til Bologna for at opleve dét, der efter 50 år eksistens har vokset sig til et af verdens største arrangement i den professionelle skønhedsbranche.
Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

På den internationale branchemesse TOP HAIR – DIE MESSE i Düsseldorf fandtes der det meste til den, der elsker hår i alle dets former. Læs om det her og se billederne!
Wella Nordic Creative Team præsenterede sæsonens trends

Wella Nordic Creative Team præsenterede sæsonens trends

Der var fuldt hus, da en masse frisører blev inviteret indenfor af Wella Professionals til en aften, der skulle inspirere og gennemgå denne sæsons trends.
Intercoiffures nordiske kongres levererede i topklasse

Intercoiffures nordiske kongres levererede i topklasse

I år var Sverige værtsland, og bestyrelsen arrangerede en weekend, der virkelig indeholdt alt og lidt til. Læs mere og se billederne her.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Poul M

Poul M

Poul M kan 1. april fejre, at det er 50 år siden, at han åbnede sin første herrefrisørsalon i Randers. Bliv klogere på Poul M i denne artikel.
Jan Holck & Betty Christoffersen

Jan Holck & Betty Christoffersen

Jan Holck og Betty Christoffersen har netop åbnet SACO Hair i København. Bag kæden står Richard Ashford - kendt fra Sassoon.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Gun-Britt Makeover

Gun-Britt Makeover

Som noget nyt har Gun-Britt Coiffure startet Gun-Britt Makeover. Løbende vil vi kunne følge med i diverse makeovers. Her har I den første.
De første hårtørrere i salonerne

De første hårtørrere i salonerne

Der er sket en del med udstyret i salonerne siden de første tørrehjelme i 1920'erne blev en fast bestanddel af salonens interiør. I denne video kan du se, hvordan de så ud dengang.
Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist Ashley Weston giver sit bud på 5 forskellige herrefrisurer, som kvinder bare elsker. Klik her og få inspiration til herrefrisurer i salonen.
L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Følg med her, da L'Oréal Professionnel i slutningen af januar indbød til presseevent i Paris i forbindelse med forårets lanceringer af to naturlige og bæredygtige nyheder.
Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Making Waves er til for at hjælpe unge fra de mest fattige og udsatte samfundsgrupper i Kambodja til en lysere fremtid indenfor frisørfaget.