LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Gratis markedsføring med de sociale medier

Har du tænkt på at øge markedsføringen af dig eller din salon på de sociale medier? I dag kræver det ikke andet end en smartphone og lidt planlægning at nå ”gratis” ud til eksisterende og potentielle kunder. Hair Magazine har talt med Isabella Löwengrip, i Sverige også kendt som BlondinBella, en af Nordens største bloggere og kreativ chef for Löwengrip Care&Color, om hvad man skal gøre for at lykkedes med de sociale medier.

Isabella Löwengrip, en af Nordens største bloggere og kreativ chef for Löwengrip Care&Color
Isabella Löwengrip, en af Nordens største bloggere og kreativ chef for Löwengrip Care&Color

DE FEM BEDSTE TIPS TIL AT MARKEDSFØRE DIN SALON PÅ DE SOCIALE MEDIER

1. Vær skarp i dine valg og vær aktiv

Har du kapacitet til at være overalt? Udvælg hellere en kanal som du gør det rigtig godt på og opdater den oftere. Prioriter, hvis du har en eller to kanaler så gør det rigtig godt der, i stedet for at være overalt uden at være aktiv nok alle steder. Der skal ske noget, ellers vil ingen følge dig. Daglige opdateringer er at foretrække. Dog kan du risikere at miste dine følgere hvis der er for mange opdateringer og opslag – så det er en balancegang der skal findes.



Har du en ung målgruppe? Så kan Snapchat være noget for dig!

"Det er ikke nok bare at vise resultaterne og hvor god du er, du skal også fortælle hvordan du er nået dertil".

- Isabella Löwengrip

2. Det rigtige navn

Hvad vil du gerne markedsføre? Er det den salon du ejer eller arbejder hos, eller er det dit eget professionelle navn? Tag et valg. Det er vigtigt, at navnet er let at finde og i bedste fald at det er det samme som salonens eller dit eget navn. Find ikke på noget der er svært at stave eller besværligt at tyde. Vil du arbejde både med din salons profil og dit eget brand, så skil dem ad ved at være mere personlig på din egen kanal, mens dine kollegaer også fremtræder på salonens profil.

Før- og efterbilleder er altid et hit.

”Et trick til at få flere følgere er at tagge sine venner i opslag der bliver slået op på fx Facebook".

- Isabella Löwengrip

3. Strategien!

Hvad gør din salon speciel? Hvorfor kommer dine kunder til dig? Tænk på disse ting, når du begynder at planlægge din sociale mediestrategi. For eksempel bør Instagram ikke bare afspejle din dagbog ”det skete i dag”, men du bør have en plan, en strategi og på den måde tænke et skridt videre. Jeg kategoriserer i forskellige emner, der har forskellige størrelser afhængigt af indholdet. For eksempel står iværksætteri og familierelaterede emner mig nært, dermed fylder disse mere end tekster relateret til politik og interiør der står mig knap så nært og derfor bliver mindre emner. Det bliver ikke mere kompliceret end som så, men disse emner florerer i min blog og kanaler hver dag.


Få dine følgere til at føle sig specielle og udvalgte – giv dem tilbud som kun følgere kan tage del i.

Overvej dine kategorier.

Hvilke kategorier skal være med til at forme dit indhold? Undervurder ikke din ekspertise! Vov lidt og stå ved dine egne råd og tips. Hvad vil jeg prale med? Hvordan er jeg bedre end de andre? Mario, Kim Kardashians make-up artist er blevet så stor som han er ved at lave før- og efterbilleder fra usminket til perfekt resultat; det er blevet hans ekspertise. Fortæl noget i teksten som får læseren til selv at kunne fortsætte derhjemme eller ude i salonerne. Det er ikke nok bare at vise resultaterne og hvor god du er, du skal også fortælle hvordan du er nået dertil. Et eksempel fra vores Instagram og Facebook er vores før- og efterbilleder. I vores firma @lowengripcarecolor har vi skabt hashtagget #Lccbeforafter specifikt til før- og efterbilleder. Denne idé kom af at vi hele tiden får så mange fine billeder sendt til os med fantastiske resultater fra brugen af vores produkter. Ved at have et hashtag specifikt til dette er det nemt for følgerne at finde frem til de relevante opslag. Er løbende før- og efterbilleder noget der passer til din kanal?


Vær gerne personlig og vis at alt ikke er en poleret overflade.

Fordelen ved en god plan er, at flowet af opslag bliver mere sammenhængende og dermed fremstår som en helhed. Som prikken over i’et skabte vi en konkurrence omkring #Lccbeforafter. Ti personer som lagde før- og efterbilleder online ved brugen af vores produkter kunne vinde et års forbrug af alle vores produkter. Er du dygtig til et speciale? For eksempel farve eller helt niche colorist – så udnyt det!


Vis at I har humor og gerne vil bruge jer selv.

Flere kategorier til dine kanaler kan være; frisuretips, ugens mest spændende/ nyskabende/enkle frisure, ugens kunde, denne uges inspiration fra en anden konto? Hver dag er der nye veje at gå på Instagram, og derfor også nye ruter følgere kan gå. Det bliver lettere at udfylde og være med på disse nye ruter følgerne bevæger sig på hvis man arbejder ud fra emner. Det er let at få ”skriveblokade”, men så er det godt at gå tilbage til din grundlæggende plan, og se hvad du ikke fi k taget med i den pågældende uge og lave et opslag omkring det.

Med en klar strategi kan du desuden være mere kreativ! Se planen som dit mindmap som du nemt kan følge. Prøv også at planlægge uge for uge, så du ikke behøver at sidde og planlægge indlæggene for hver dag. Sæt hellere en time af hver uge til at planlægge hvornår hvilke oplæg skal laves og lægges online, så det ikke bliver gjort i hast og måske på et stresset tidspunkt.

4. Hav mod til at stille spørgsmål!

Mange frygter at de ikke får svar hvis de stiller et spørgsmål ud til følgerne. Så bed en ven om at svare og få på den måde gang i kommentarfeltet. Folk er generte og har nogle gange brug for et skub. Et eksempel kan være ”hvad er dine styling tips til om morgenen, hvor du kun har to minutter?” Med kommentarer, kan du også lægge mærke til følgernes interesse og derved tilrettelægge din grundlæggende strategi efter det.


Blondinbella fik over 20.000 likes på billedet af sin nye frisure. Man kan virkelig nå langt ud med de sociale medier.

5. Få flere følgere

Et trick til at få flere følgere er at tagge sine venner i opslag der bliver slået op på fx Facebook, dermed bliver opslaget ikke kun delt blandt dine følgere men også hos den person der er tagget i opslaget. På den måde når opslaget ud til flere, og sandsynligheden for at folk går ind og følger forøges. Poster du noget fedt, vil dine følgere dele det til venner og på den måde vokser din profil også.

Det bedste indhold er noget andre kan relatere til. Da jeg klippede og blonderede mit hår fik jeg 5.000 kommentarer. Folk elsker at føle sig hjemme. Det samme med en dårlig hårdag. Alle har haft det og vil gerne dele det, fordi de kan relatere til det. Det handler også om at få følgerne til at føle noget når de ser på et af dine billeder.


Konkurrencer bliver værdsat! Få følgerne til at tagge dig eller bruge et hashtag.

Et eksempel kan være: læg et billede ud af en flot hårnuance og skriv: ”Kender du nogen som denne hårnuance kunne passe godt til? Tag en ven! De bedste forslag vinder en valgfri xxx”, bed dine kunder om at følge eller ’synes godt om’. Belønningen kan være at få rabat eller ikke at gå glip af tilbud, kunde aftener osv. En god inspiration er, at følge andre bloggere eller medier og se hvordan de skaber følgere.

Opslag under hver af dine kategorier skal byde på forskellige ting – det er dejligt med lidt variation inden for det enkelte emne. På den måde vil der altid være noget følgeren vil fi nde interessant inden for din plans rammer.


Isabella Löwengrip med sin datter Sally.

NOGLE FLERE GODE TIPS MED PÅ VEJEN

Fotos? Kom i gang i stedet for at bruge mange penge på dyrt udstyr. Folk er ikke så kræsne. Ud med det og vær mindre præget af prestige. Kontinuitet kommer før fantastiske billeder. Selvfølgelig er der delte meninger om dette da nogen kan have højere krav til billedkvaliteten, men sats hellere på bedre billeder når du har flere følgere.

Vælg kanal? Alle kanaler tager tid så brug RSS flowet så dine posts integreres på flere kanaler når du poster et opslag ét sted. Det mest enkle er, at poste på Instagram og derfra dele videre. På Instagram bliver det automatisk også delt på fx Twitter og Facebook, hvis du har valgt denne indstilling til. Snapchat fungerer ikke (endnu) på den måde desværre.


FAKTA OM ISABELLA LÖWENGRIP

Skandinaviens største blog med omkring 1,2 mio. unikke besøgende om ugen (www.blondinbella.se)
800.000 følgere på Facebook (Blondinbella)
300.000 følgere på Instagram (@Blondinbella)
65.000 følgere på Twitter (lowengrip)
30.000 følgere på Youtube (Blondinbella)

TJEK DISSE GODE PROFILER UD FOR MERE INSPIRATION!
Instagram: @GUNBRITTCOIFFURE @KIMOLIDK @ESHAKHAMO
Facebook: @MO-HAIR @JOSEFINE LÊ @SACO HAIR COPENHAGEN
Fælles for profilerne er, at de deler kontinuerligt indhold på de sociale medier, aktiverer deres følgere vha. konkurrencer /give-aways, uploader daglige billeder af forskellige klip/ frisurer, billeder fra shows, frisurekollektioner mv.

Denne artikel blev publiceret i Hair Magazine 1. udgave 2016.

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Gaveæske fra TAILOR'S kun hos Brands4hair

Gaveæske fra TAILOR'S kun hos Brands4hair

Nu har du mulighed for at købe gaveæsker fra TAILOR'S til manden. Læs mere om det her.
Bold Color Washes fra Schwarzkopf Professional

Bold Color Washes fra Schwarzkopf Professional

De nye Bold Color Washes fra Schwarzkopf Professional er sulfatfri shampoo med semipermanente farveresultater. Læs mere om nyheden her.
Matrix SoColor Cult med 29 intensive farver

Matrix SoColor Cult med 29 intensive farver

Matrix SoColor Cult er en hårfarveserie med en omfattende farvepalette med 29 farver, der kan tilpasses i intensitet og holdbarhed.
Hold.Me Hairspray fra Design.Me

Hold.Me Hairspray fra Design.Me

Hold.Me hårspray gør det nu muligt at tilpasse sprayen præcis, som man ønsker det. Læs mere om produktet her.
COLOUR serie med granatæbleolie & hyben fra TRINITY

COLOUR serie med granatæbleolie & hyben fra TRINITY

Trinity er ude med en nye produktserie, der giver liv og spændstighed til farvet hår. Læs mere om serien her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' internationale TrendVision 2018 løb af stablen i Lissabon, og frisører fra hele verden var samlet til en Creative Retreat Experience.
La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

Det er ganske vist nogle uger siden, at Paris Fashion Week SS19 løb af stablen, men det betyder ikke, at vi stopper med at inspireres. La Biosthetique skabte hårlooket til Talbot Runhofs show.
Wella Professionals inviterede til trendaften

Wella Professionals inviterede til trendaften

Endnu en gang åbnede Wella Professionals dørene op for mere end 320 frisører landet over for at inspirere, udfordre og undervise branchen i de seneste trends.
Glamour og luksus til Gold International Show i København

Glamour og luksus til Gold International Show i København

Modehuset Gold bød 800 frisører fra hele verden til gallaaften i Købehavn med show, cirkusartister og flere nye lanceringer.
En hel weekend med HeadBrands

En hel weekend med HeadBrands

Mere end 250 frisører var kommet fra alle Nordens hjørner for at tage del i den allerførste HeadBrands Xperience – og hvilken oplevelse det var!

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Larsson & Lange

Larsson & Lange

Kvalitet, service og engagement er de tre grundværdier hos Larsson & Lange, og dét der binder de otte meget individuelle saloner i Malmø sammen. Holdningen er, at udvikling og inspiration er drivet i branchen.
Poul M

Poul M

Poul M igennem 40 år: Jeg driver en topstyret virksomhed – med blød hånd

Nyeste videoer se flere videoer

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

I denne video viser ghd, hvordan man laver det perfekte wavy hår med et glattejern.
Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Skønhedsbrandet Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre billedet af mandlighed med den nye kampagne Be Yourself More.
Lær at lave en paryk med Redken

Lær at lave en paryk med Redken

Redken viser her, hvordan man kan lave en paryk, der er perfekt til alle Halloween-festerne, der er lige rundt om hjørnet - kun fantasien sætter grænserne!
Simpel opsætning til festlige begivenheder

Simpel opsætning til festlige begivenheder

Få inspiration til en simpel, festlig opsætning her, hvor kun få ting skal brugs til en elegant opsætning.
Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Er du nysgerrig på på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Ved at tage dette 9-minutters seminar lærer du alt, du behøver at vide.