LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Kundeservice 

Kundeservice i salonen er afgørende!

De grundlæggende principper, når det gælder en god politik omkring kundeservice, er: ”Behandel kunderne som du selv gerne vil behandles”. Det er en selvfølge for de fleste mennesker, men hemmeligheden bag god kundeservice er at levere filosofien ud over disken 365 dage om året. Det kræver fokus og struktur! Der er fire områder, der skal arbejdes med, når det gælder fokus og struktur i en god kundeservice-strategi:
  
1. Salonen
2. Salonens kommunikationssystem
3. Salonens medarbejdere
4. Feedback
  
Salonen
Med salonen menes salonmiljøet. Vurdér, hvor behagelig ”shoppingoplevelsen” i din salon er og på, hvor vigtige omgivelserne faktisk er i forhold til at skabe en god oplevelse for kunden. Første indtryk. Første indtryk holder, så sæt fokus på at holde salonen ren og pæn hele tiden. En god idé er at have en checkliste for dermed at sikre, at alt hele tiden er optimalt. Specielle områder, der skal fokuseres på: Salonens vinduer, salonens reception, salonens venteområde (magasinerne skal eksempelvis være up to date), salonens toilet, stole og spejle, vaskeområdet og farveområdet. Forfriskninger. Forfriskninger er blevet en del af hverdagen i enhver moderne salon, og er til netop for at gøre oplevelsen i salonen endnu mere behagelig. ”Keep it simple” er et godt motto og sørg for, at kvaliteten er i top. Noget af verdens værste kaffe (ofte serveret med hår) fås i frisørsaloner. Og igen: En checkliste er en god måde at sikre, at alt er, som det skal være. Komfort. En behagelig og let atmosfære tillader kunderne at være afslappede og nyde den tid, de tilbringer i salonen. Invester i praktiske, godt designede kvalitetsmøbler – det afspejler salonens image. Gør det let for kunderne at bevæge sig fra den ene del af salonen til den anden. Nogle saloner i dag har skabe, hvor kunderne kan låse deres tasker med videre inde, mens de er i salonen. En super idé!

Salonens Kommunikationssytem
Hvor let er det at komme I kontakt med din salon? I vores moderne verden modtages beskeder og information hurtigere end nogensinde, og med det i baghovedet, er det meget vigtigt at sikre, at din kommunikation med kunderne er anderledes, enkel og effektiv. Kontakt og tilgang. Hvordan kan dine kunder komme i kontakt med salonen, og hvornår kan de besøge den? Telefon, e-mail og personlige besøg er måderne, de fleste af dine kunder og potentielle kunder kontakter dig på. Derfor skal du sikre sig, at de kan komme igennem på telefonen, at du svarer deres e-mails, og at receptionen altid er klar til at modtage kunden og byde hende eller ham velkommen – og ikke mindst: At salonen er åben, når du siger, den er det!! Hvad og hvor meget? Du skal sikre sig, at din pris- og serviceliste er klar og enkel, og du skal sikre dig, at alle i salonen ved, hvad der står på listen. Hold prissætningen enkel og klar (ingen gemte ekstraomkostninger for kunden).
Betaling og belønning. Hvilke betalingsmuligheder har kunden? Gør betaling let, og hav så mange betalingsmuligheder som muligt: kontant, kreditkort og betalingskort.

Motivér Salonens Medarbejdere
Wow – det er en vanskelig en! Men; hvis du er ærlig, åben, organiseret og engageret, vil det normalvis lykkes at blive en del af kundeservicestrategien. Lederskab. At kende dig selv og at vide, hvad du vil, er det første skridt I den rigtige retning. Dine medarbejdere vil spejle sig i dig, i din vision for forretningen og i dit forhold til kunderne. Det tager tid, og det er ofte en løbende proces. At få hjælp fra eksperter er mere og mere almindeligt i dag, og udefra seende øjne opfatter ofte ting, du ikke selv ser. Partnerskaber mellem frisører og ikke-frisører er derfor en god og stadig mere effektiv forretningsmodel.
Attitude. Attitude er nøglen til at skabe et kreativt team af mennesker, der kan føre din vision ud i livet - og ud til dine kunder. “Positive People Perform!” Positivitet er smittende. Den kan højne moralen i ethvert team og have stor indflydelse på måden, kunderne behandles. En checkliste over nogle af de ting, du skal se efter i dit team er som følger:
  
• Lyttende, empatiske egenskaber
• Ægte interesse
• Lyst til at hjælpe
• Viden
• Erfaring
• Tro og tillid
  
Systemer. Alle de bedste forretninger i verden er i større eller mindre grad skabt omkring systemer, der tillader mennesker at agere på deres egen unikke måde, alt imens de leverer virksomhedens vision til kunderne. En meget enkel og effektiv måde at systematisere det, der sker imellem en kunde og en frisør under kundens besøg i salonen, er som følger:
  
1. Hej – Stort smil, øjenkontakt, “sig det som om, du mener det!
2. Konsultation – Åbne spørgsmål, find ud af, hvem kunden er, hvad vil de have/hvor er behovet, vis oprigtig interesse.
3. V askepladsen – Hvad bruger du – og hvorfor?
4. Klipningen – Tid til at skabe – nyd det!
5. Styling- & produktinformation – Fortæl dem, hvad du bruger og hvorfor, vis hvor meget de skal bruge, vis dem hvordan de skal bruge det... Så køber de det også!
6. Ny aftale – Benyt muligheden for at booke din tilfredse kundes næste besøg.

Salonens Medarbejdere
Træning er det vigtigste element i denne del af kundeservice ligningen. En fast aftale (fire gange om året er nok) fra dig og dit team om at træne i kundeservice, kan være forskellen mellem succes og fiasko. Få dine leverandører, specielle konsulenter og mennesker fra andre servicefag til at hjælpe dig. Det er anderledes, og det er super sjovt!

Feedback
Det gode ved kundeservice er, at det altid kan blive bedre, og dine kunder kan hjælpe dig ved at levere en bedre service. Løbende kontakt (to eller tre gange om året) med sine kunder er en rigtig god måde at teste ”Hvordan du klarer dig”. Gøres det ordentligt, kan det være et meget værdifuldt værktøj i bestræbelserne på at gøre en forskel i salonen. Der er mange enkle og effektive strategier, der kan anvendes, ligesom mange saloner vælger at benytte sig af eksperthjælp i den proces.

Konklusion
Kundeservice er en enorm udfordring - sikkert den største udfordring i frisørbranchen i dag. Hvis du møder udfordringen ved at benytte nogle af ideerne fra denne artikel tilpasset en måde, der er rigtig god for dig og dine medarbejdere, er du vel af sted på vejen til succes!


For flere artikler om salg i frisørbranchen se her.

 

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Biolage R.A.W. Scalp - Serien for en sund hovedbund

Biolage R.A.W. Scalp - Serien for en sund hovedbund

Biolage R.A.W.-familien har fået nyt medlem i form af serien Biolage R.A.W. Scalp. Fordi et sundt hår starter med en sund hovedbund.
SP Reverse fra Wella System Professional

SP Reverse fra Wella System Professional

Wella System Professional: SP Reverse er en ny serie af produkter, der genopbygger stresset hår samt genskaber elasticitet, smidighed og glans i svækket hår.
KC Luxima fra KC Professional - Nu hos HeadBrands

KC Luxima fra KC Professional - Nu hos HeadBrands

Luxima er en ammoniakfri nuancetoning, som giver et blødt resultat med glans. Toner der intensiverer eller neutraliserer nuancerne som allerede findes i håret.
System Professional introducerer System Man

System Professional introducerer System Man

System Man er den nye produktlinje inden for System Professional og er svaret til alle kræsne mænd med sofistikeret smag. Indeholder både hårpleje og styling.
ghd julegaveæsker

ghd julegaveæsker

Et lækkert udvalg af gaveæsker i guld med stylingværktøjer fra ghd med professionel ydelse til ethvert behov er perfekte julegaver.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Aveda Congress i Minneapolis

Aveda Congress i Minneapolis

I anledning af Avedas 40-års jubilæum afholdtes deres største kongres nogensinde i Minneapolis, Minnesota. Hair Magazine fulgte med over Atlanten.
ColorMANIA til Goldwell Global Zoom i Toronto

ColorMANIA til Goldwell Global Zoom i Toronto

Goldwells store, årlige happening, Global Zoom, løb af stablen i den canadiske by Toronto. De 3.000 frisører til stede kunne opleve et event i verdensklasse.
Efterårsfest med Hair Team Company

Efterårsfest med Hair Team Company

Hair Team Company har netop lige afholdt to shows fyldt med viden, venskabelighed og vilde nyheder! Var du ikke med, kan du læse om de to shows her.
Med ghd backstage til New York Fashion Week

Med ghd backstage til New York Fashion Week

ghd var stolt sponsor, da der skulle styles hår til Jeremy Scotts fashionshow under New York Fashion Week. Manden i spidsen var Eugene Souleiman.
A World in Color – farveeksplosion med Wella Professionals

A World in Color – farveeksplosion med Wella Professionals

Det var noget for enhver smag, da Wella Professionals kårede vinderme i TrendVision og relancerede Koleston Perfect i et eventet A World in Color i København.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Benjamin Martin

Benjamin Martin

Benjamin Martin har forladt et internationalt topjob hos Wella for at blive sin egen herre. Fremadrettet vil han blandt andet tilbyde coaching til frisører.
Bjarne Nielsen

Bjarne Nielsen

Bjarne Nielsen er en af dem, der for alvor har formået at få de danske frisørers øjne op for betydningen af helheden – af det uløselige link, der kæder mode sammen med hår. Samtidig har L’Oréal Professionnels tekniske direktør skabt et unikt uddannelsesprogram

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Lær at lave en paryk med Redken

Lær at lave en paryk med Redken

Redken viser her, hvordan man kan lave en paryk, der er perfekt til alle Halloween-festerne, der er lige rundt om hjørnet - kun fantasien sætter grænserne!
Simpel opsætning til festlige begivenheder

Simpel opsætning til festlige begivenheder

Få inspiration til en simpel, festlig opsætning her, hvor kun få ting skal brugs til en elegant opsætning.
Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Er du nysgerrig på på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Ved at tage dette 9-minutters seminar lærer du alt, du behøver at vide.
Se hvordan du kan klippe en lob med en barberkniv

Se hvordan du kan klippe en lob med en barberkniv

Her kan du se, hvordan du kan bruge en barberkniv til at klippe en lob. Se videoen her, der viser step-by-step, hvad du skal gøre.
Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Bliv inspireret af håret og moden, der var at finde på catwalken, da Balmain Paris afholdte modeshow i slutningen af juni.