LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Kundeservice 

Kundeservice i salonen er afgørende!

De grundlæggende principper, når det gælder en god politik omkring kundeservice, er: ”Behandel kunderne som du selv gerne vil behandles”. Det er en selvfølge for de fleste mennesker, men hemmeligheden bag god kundeservice er at levere filosofien ud over disken 365 dage om året. Det kræver fokus og struktur! Der er fire områder, der skal arbejdes med, når det gælder fokus og struktur i en god kundeservice-strategi:
  
1. Salonen
2. Salonens kommunikationssystem
3. Salonens medarbejdere
4. Feedback
  
Salonen
Med salonen menes salonmiljøet. Vurdér, hvor behagelig ”shoppingoplevelsen” i din salon er og på, hvor vigtige omgivelserne faktisk er i forhold til at skabe en god oplevelse for kunden. Første indtryk. Første indtryk holder, så sæt fokus på at holde salonen ren og pæn hele tiden. En god idé er at have en checkliste for dermed at sikre, at alt hele tiden er optimalt. Specielle områder, der skal fokuseres på: Salonens vinduer, salonens reception, salonens venteområde (magasinerne skal eksempelvis være up to date), salonens toilet, stole og spejle, vaskeområdet og farveområdet. Forfriskninger. Forfriskninger er blevet en del af hverdagen i enhver moderne salon, og er til netop for at gøre oplevelsen i salonen endnu mere behagelig. ”Keep it simple” er et godt motto og sørg for, at kvaliteten er i top. Noget af verdens værste kaffe (ofte serveret med hår) fås i frisørsaloner. Og igen: En checkliste er en god måde at sikre, at alt er, som det skal være. Komfort. En behagelig og let atmosfære tillader kunderne at være afslappede og nyde den tid, de tilbringer i salonen. Invester i praktiske, godt designede kvalitetsmøbler – det afspejler salonens image. Gør det let for kunderne at bevæge sig fra den ene del af salonen til den anden. Nogle saloner i dag har skabe, hvor kunderne kan låse deres tasker med videre inde, mens de er i salonen. En super idé!

Salonens Kommunikationssytem
Hvor let er det at komme I kontakt med din salon? I vores moderne verden modtages beskeder og information hurtigere end nogensinde, og med det i baghovedet, er det meget vigtigt at sikre, at din kommunikation med kunderne er anderledes, enkel og effektiv. Kontakt og tilgang. Hvordan kan dine kunder komme i kontakt med salonen, og hvornår kan de besøge den? Telefon, e-mail og personlige besøg er måderne, de fleste af dine kunder og potentielle kunder kontakter dig på. Derfor skal du sikre sig, at de kan komme igennem på telefonen, at du svarer deres e-mails, og at receptionen altid er klar til at modtage kunden og byde hende eller ham velkommen – og ikke mindst: At salonen er åben, når du siger, den er det!! Hvad og hvor meget? Du skal sikre sig, at din pris- og serviceliste er klar og enkel, og du skal sikre dig, at alle i salonen ved, hvad der står på listen. Hold prissætningen enkel og klar (ingen gemte ekstraomkostninger for kunden).
Betaling og belønning. Hvilke betalingsmuligheder har kunden? Gør betaling let, og hav så mange betalingsmuligheder som muligt: kontant, kreditkort og betalingskort.

Motivér Salonens Medarbejdere
Wow – det er en vanskelig en! Men; hvis du er ærlig, åben, organiseret og engageret, vil det normalvis lykkes at blive en del af kundeservicestrategien. Lederskab. At kende dig selv og at vide, hvad du vil, er det første skridt I den rigtige retning. Dine medarbejdere vil spejle sig i dig, i din vision for forretningen og i dit forhold til kunderne. Det tager tid, og det er ofte en løbende proces. At få hjælp fra eksperter er mere og mere almindeligt i dag, og udefra seende øjne opfatter ofte ting, du ikke selv ser. Partnerskaber mellem frisører og ikke-frisører er derfor en god og stadig mere effektiv forretningsmodel.
Attitude. Attitude er nøglen til at skabe et kreativt team af mennesker, der kan føre din vision ud i livet - og ud til dine kunder. “Positive People Perform!” Positivitet er smittende. Den kan højne moralen i ethvert team og have stor indflydelse på måden, kunderne behandles. En checkliste over nogle af de ting, du skal se efter i dit team er som følger:
  
• Lyttende, empatiske egenskaber
• Ægte interesse
• Lyst til at hjælpe
• Viden
• Erfaring
• Tro og tillid
  
Systemer. Alle de bedste forretninger i verden er i større eller mindre grad skabt omkring systemer, der tillader mennesker at agere på deres egen unikke måde, alt imens de leverer virksomhedens vision til kunderne. En meget enkel og effektiv måde at systematisere det, der sker imellem en kunde og en frisør under kundens besøg i salonen, er som følger:
  
1. Hej – Stort smil, øjenkontakt, “sig det som om, du mener det!
2. Konsultation – Åbne spørgsmål, find ud af, hvem kunden er, hvad vil de have/hvor er behovet, vis oprigtig interesse.
3. V askepladsen – Hvad bruger du – og hvorfor?
4. Klipningen – Tid til at skabe – nyd det!
5. Styling- & produktinformation – Fortæl dem, hvad du bruger og hvorfor, vis hvor meget de skal bruge, vis dem hvordan de skal bruge det... Så køber de det også!
6. Ny aftale – Benyt muligheden for at booke din tilfredse kundes næste besøg.

Salonens Medarbejdere
Træning er det vigtigste element i denne del af kundeservice ligningen. En fast aftale (fire gange om året er nok) fra dig og dit team om at træne i kundeservice, kan være forskellen mellem succes og fiasko. Få dine leverandører, specielle konsulenter og mennesker fra andre servicefag til at hjælpe dig. Det er anderledes, og det er super sjovt!

Feedback
Det gode ved kundeservice er, at det altid kan blive bedre, og dine kunder kan hjælpe dig ved at levere en bedre service. Løbende kontakt (to eller tre gange om året) med sine kunder er en rigtig god måde at teste ”Hvordan du klarer dig”. Gøres det ordentligt, kan det være et meget værdifuldt værktøj i bestræbelserne på at gøre en forskel i salonen. Der er mange enkle og effektive strategier, der kan anvendes, ligesom mange saloner vælger at benytte sig af eksperthjælp i den proces.

Konklusion
Kundeservice er en enorm udfordring - sikkert den største udfordring i frisørbranchen i dag. Hvis du møder udfordringen ved at benytte nogle af ideerne fra denne artikel tilpasset en måde, der er rigtig god for dig og dine medarbejdere, er du vel af sted på vejen til succes!


For flere artikler om salg i frisørbranchen se her.

 

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Nu hos HeadBrands: Gold Display med Travel Sizes

Nu hos HeadBrands: Gold Display med Travel Sizes

Nu findes de populære produkter fra Gold også i travel sizes i et smukt display perfekt til salonen. Alle produkter er 50 ml og displayet indeholder 10x3 stk.
BUTLER - den nye saks fra Tondeo

BUTLER - den nye saks fra Tondeo

Tondeo præsenterer nu to forskellige varianter af de nye sakse, BUTLER. Fremragende til klip og form af herrehår. Læs mere her.
Gold - Luxury Hair Masque fra HeadBrands

Gold - Luxury Hair Masque fra HeadBrands

Så er der nyt fra Gold hos HeadBrands. Luxury Hair Masque er en plejende maske, der gør tørt og livløst hår blødt og glansfuldt.
Eksklusiv italiensk luksusserie til mænd nu hos Frisørshopping.dk

Eksklusiv italiensk luksusserie til mænd nu hos Frisørshopping.dk

Den ultimative luksus til mænds hår, skæg, barbering, duft og ansigtspleje er nu kommet til Danmark! L’Opera della Barba forhandles hos Frisørshopping.dk
Gaveæsker fra Dapper Dan til manden

Gaveæsker fra Dapper Dan til manden

Nu fås fire forskellige gaveæsker fra Dapper Dan hos Frisørshopping. Æskerne indeholder en skægolie, skægkam i træ og en hårvoks efter eget valg.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Jorden rundt med Marcelklubben

Jorden rundt med Marcelklubben

Marcelklubbens traditionsrige Londonaften fik i år et nyt udtryk under navnet Marcel International Inspiration og flere af landets store navne var på scenen denne aften.
La Biosthetique x Nobi Talai til Paris Fashion Week SS19

La Biosthetique x Nobi Talai til Paris Fashion Week SS19

Under temaet "Urbane Nomader" skabte La Biosthetique de smukke hår- og makeuplooks til Nobi Talais show under Paris Fashion Week SS19.
L'Oréal Professionnel inviterede til Toni&Guy-seminarium

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni&Guy-seminarium

Der var trendy klip, farve og opsætninger på menuen, da L’Oréal Professionnel inviterede til seminarie med Toni & Guy på Tivoli Hotel i København.
Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' internationale TrendVision 2018 løb af stablen i Lissabon, og frisører fra hele verden var samlet til en Creative Retreat Experience.
La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

Det er ganske vist nogle uger siden, at Paris Fashion Week SS19 løb af stablen, men det betyder ikke, at vi stopper med at inspireres. La Biosthetique skabte hårlooket til Talbot Runhofs show.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Karim Belkhelfa og Thomas Bøgebjerg

Karim Belkhelfa og Thomas Bøgebjerg

For 25 år siden dukkede Karim Belkhelfa op med punk-hår i salonen hos Thomas Bøgebjerg på Vesterbro i København for at søge arbejde som model.
Daniel Tobiasen

Daniel Tobiasen

Daniel udfordrer hele tiden sig selv, skubber til sine egne grænser, og han drives af en lyst til hele tiden at nå skridtet videre og blive endnu bedre. Læs portrættet af Daniel her.

Nyeste videoer se flere videoer

Long Hair Tutorial af Benjamin Martin -Bryllupsopsætning - tutorial

Long Hair Tutorial af Benjamin Martin -Bryllupsopsætning - tutorial

Talentfulde Benjamin Martin viser i denne tutorial tre forskellige festopsætninger, der passer godt til fest og bryllup. Se videoen her.
ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

I denne video viser ghd, hvordan man laver det perfekte wavy hår med et glattejern.
Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Skønhedsbrandet Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre billedet af mandlighed med den nye kampagne Be Yourself More.
Lær at lave en paryk med Redken

Lær at lave en paryk med Redken

Redken viser her, hvordan man kan lave en paryk, der er perfekt til alle Halloween-festerne, der er lige rundt om hjørnet - kun fantasien sætter grænserne!
Simpel opsætning til festlige begivenheder

Simpel opsætning til festlige begivenheder

Få inspiration til en simpel, festlig opsætning her, hvor kun få ting skal brugs til en elegant opsætning.