LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Kundeservice 

Kundeservice i salonen er afgørende!

De grundlæggende principper, når det gælder en god politik omkring kundeservice, er: ”Behandel kunderne som du selv gerne vil behandles”. Det er en selvfølge for de fleste mennesker, men hemmeligheden bag god kundeservice er at levere filosofien ud over disken 365 dage om året. Det kræver fokus og struktur! Der er fire områder, der skal arbejdes med, når det gælder fokus og struktur i en god kundeservice-strategi:
  
1. Salonen
2. Salonens kommunikationssystem
3. Salonens medarbejdere
4. Feedback
  
Salonen
Med salonen menes salonmiljøet. Vurdér, hvor behagelig ”shoppingoplevelsen” i din salon er og på, hvor vigtige omgivelserne faktisk er i forhold til at skabe en god oplevelse for kunden. Første indtryk. Første indtryk holder, så sæt fokus på at holde salonen ren og pæn hele tiden. En god idé er at have en checkliste for dermed at sikre, at alt hele tiden er optimalt. Specielle områder, der skal fokuseres på: Salonens vinduer, salonens reception, salonens venteområde (magasinerne skal eksempelvis være up to date), salonens toilet, stole og spejle, vaskeområdet og farveområdet. Forfriskninger. Forfriskninger er blevet en del af hverdagen i enhver moderne salon, og er til netop for at gøre oplevelsen i salonen endnu mere behagelig. ”Keep it simple” er et godt motto og sørg for, at kvaliteten er i top. Noget af verdens værste kaffe (ofte serveret med hår) fås i frisørsaloner. Og igen: En checkliste er en god måde at sikre, at alt er, som det skal være. Komfort. En behagelig og let atmosfære tillader kunderne at være afslappede og nyde den tid, de tilbringer i salonen. Invester i praktiske, godt designede kvalitetsmøbler – det afspejler salonens image. Gør det let for kunderne at bevæge sig fra den ene del af salonen til den anden. Nogle saloner i dag har skabe, hvor kunderne kan låse deres tasker med videre inde, mens de er i salonen. En super idé!

Salonens Kommunikationssytem
Hvor let er det at komme I kontakt med din salon? I vores moderne verden modtages beskeder og information hurtigere end nogensinde, og med det i baghovedet, er det meget vigtigt at sikre, at din kommunikation med kunderne er anderledes, enkel og effektiv. Kontakt og tilgang. Hvordan kan dine kunder komme i kontakt med salonen, og hvornår kan de besøge den? Telefon, e-mail og personlige besøg er måderne, de fleste af dine kunder og potentielle kunder kontakter dig på. Derfor skal du sikre sig, at de kan komme igennem på telefonen, at du svarer deres e-mails, og at receptionen altid er klar til at modtage kunden og byde hende eller ham velkommen – og ikke mindst: At salonen er åben, når du siger, den er det!! Hvad og hvor meget? Du skal sikre sig, at din pris- og serviceliste er klar og enkel, og du skal sikre dig, at alle i salonen ved, hvad der står på listen. Hold prissætningen enkel og klar (ingen gemte ekstraomkostninger for kunden).
Betaling og belønning. Hvilke betalingsmuligheder har kunden? Gør betaling let, og hav så mange betalingsmuligheder som muligt: kontant, kreditkort og betalingskort.

Motivér Salonens Medarbejdere
Wow – det er en vanskelig en! Men; hvis du er ærlig, åben, organiseret og engageret, vil det normalvis lykkes at blive en del af kundeservicestrategien. Lederskab. At kende dig selv og at vide, hvad du vil, er det første skridt I den rigtige retning. Dine medarbejdere vil spejle sig i dig, i din vision for forretningen og i dit forhold til kunderne. Det tager tid, og det er ofte en løbende proces. At få hjælp fra eksperter er mere og mere almindeligt i dag, og udefra seende øjne opfatter ofte ting, du ikke selv ser. Partnerskaber mellem frisører og ikke-frisører er derfor en god og stadig mere effektiv forretningsmodel.
Attitude. Attitude er nøglen til at skabe et kreativt team af mennesker, der kan føre din vision ud i livet - og ud til dine kunder. “Positive People Perform!” Positivitet er smittende. Den kan højne moralen i ethvert team og have stor indflydelse på måden, kunderne behandles. En checkliste over nogle af de ting, du skal se efter i dit team er som følger:
  
• Lyttende, empatiske egenskaber
• Ægte interesse
• Lyst til at hjælpe
• Viden
• Erfaring
• Tro og tillid
  
Systemer. Alle de bedste forretninger i verden er i større eller mindre grad skabt omkring systemer, der tillader mennesker at agere på deres egen unikke måde, alt imens de leverer virksomhedens vision til kunderne. En meget enkel og effektiv måde at systematisere det, der sker imellem en kunde og en frisør under kundens besøg i salonen, er som følger:
  
1. Hej – Stort smil, øjenkontakt, “sig det som om, du mener det!
2. Konsultation – Åbne spørgsmål, find ud af, hvem kunden er, hvad vil de have/hvor er behovet, vis oprigtig interesse.
3. V askepladsen – Hvad bruger du – og hvorfor?
4. Klipningen – Tid til at skabe – nyd det!
5. Styling- & produktinformation – Fortæl dem, hvad du bruger og hvorfor, vis hvor meget de skal bruge, vis dem hvordan de skal bruge det... Så køber de det også!
6. Ny aftale – Benyt muligheden for at booke din tilfredse kundes næste besøg.

Salonens Medarbejdere
Træning er det vigtigste element i denne del af kundeservice ligningen. En fast aftale (fire gange om året er nok) fra dig og dit team om at træne i kundeservice, kan være forskellen mellem succes og fiasko. Få dine leverandører, specielle konsulenter og mennesker fra andre servicefag til at hjælpe dig. Det er anderledes, og det er super sjovt!

Feedback
Det gode ved kundeservice er, at det altid kan blive bedre, og dine kunder kan hjælpe dig ved at levere en bedre service. Løbende kontakt (to eller tre gange om året) med sine kunder er en rigtig god måde at teste ”Hvordan du klarer dig”. Gøres det ordentligt, kan det være et meget værdifuldt værktøj i bestræbelserne på at gøre en forskel i salonen. Der er mange enkle og effektive strategier, der kan anvendes, ligesom mange saloner vælger at benytte sig af eksperthjælp i den proces.

Konklusion
Kundeservice er en enorm udfordring - sikkert den største udfordring i frisørbranchen i dag. Hvis du møder udfordringen ved at benytte nogle af ideerne fra denne artikel tilpasset en måde, der er rigtig god for dig og dine medarbejdere, er du vel af sted på vejen til succes!


For flere artikler om salg i frisørbranchen se her.

 

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Stort udvalg i Barberpoles hos Frisørshopping

Stort udvalg i Barberpoles hos Frisørshopping

Du finder Danmarks største udvalg af de kendte barberpoles hos Frisørshopping. Nu er sortimentet yderligere udvidet, så der er noget for enhver salon og barbershop.
Balmain Paris introducerer Overnight Repair Serum

Balmain Paris introducerer Overnight Repair Serum

Som en nyhed i sin Care-serie, lancerer Balmain Paris nu Overnight Repair Serum, der reducerer synlige tegn på slidt og skadet hår.
Nyheder fra Dapper Dan hos Frisørshopping

Nyheder fra Dapper Dan hos Frisørshopping

Dapper Dan har lanceret et par nyheder, der netop er kommet til Danmark. Der er tale om Sea Salt Spray samt en Hair & Body shampoo, der forhandles af Frisørshopping.dk
Ocean Spray fra Maria Nila

Ocean Spray fra Maria Nila

Teksturspray med ekstra hold, der giver et naturligt resultat. Sulfat- og parabenefri med 100 % veganske ingredienser. Læs om det her.
Oxiblonde Evoplexx lysningspulver kun hos Brands4hair

Oxiblonde Evoplexx lysningspulver kun hos Brands4hair

Oxiblonde Evoplexx fra Trinity Haircare præsenterer nu en lysningsserie, der er både skånsom og med en masse fordele. Læs om den her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

WELLA TRENDS FORÅR/SOMMER 2016

WELLA TRENDS FORÅR/SOMMER 2016

Deltagerne fik vist de forskellige teknikker bag de nye Ecaille looks, samt hvordan de kunne tilpasse trendteknikkerne til de forskellige kundetyper, som opleves i salonen. Se alle billederne i artiklen.
Trinity Haircare fejrede 10 år i Amsterdam

Trinity Haircare fejrede 10 år i Amsterdam

Elite Experience blev afholdt for første gang for at markere Trinity Haircares 10 års jubilæum. Arrangementet i Amsterdam bød på et storslået show med Morten Lynge og Hasse Kliem på scenen.
Indvielse af Davines Village og WWHT i Parma

Indvielse af Davines Village og WWHT i Parma

I løbet af de tre dage i Parma blev frisørerne inviteret til en helhedsoplevelse med masser af hår, bæredygtigt initiativ og afgørelsen i Davines World Style Contest.
Revlon Style Masters fejrede 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters fejrede 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters fejrede ti år i Barcelona med et storslået show, inspirerende hår, de seneste trends og danske Brit Laursen i finalen i American Crew All-Star Challenge.
På forreste række til Danish Beauty Award 2018

På forreste række til Danish Beauty Award 2018

I Tivoli Congress Center var der gjort klar til en festlig aften i anledning af Danish Beauty Award. Hair Magazine sad klar på forreste række til at hylde alle de nominerede.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Helle Bøgvad

Helle Bøgvad

Hair Magazine har talt med frisør Helle Bøgvad om hendes salon og undervisning, og nærværet, som Helle havde brug for at genfinde.
Dorte Holk

Dorte Holk

Midt i et stille villakvarter i Kolding har Dorte Holk sin frisørsalon: Holk Intercoiffure. Hun ordner ikke kun håret på kvarterets damer. Hun har hele verden som sin arbejdsplads.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Bliv inspireret af håret og moden, der var at finde på catwalken, da Balmain Paris afholdte modeshow i slutningen af juni.
Fejring af Frisørens dag den 19. juni

Fejring af Frisørens dag den 19. juni

Missede du den live tale som Hair Magazines Chief Editor, Camilla Svensson, holdt for frisørerne på Frisøren dag? Se den her!
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till fine blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du indblik i stylingen af hele fire forskellige modeller med forskellige hårlængder og stil.
Har du set den nye glittertrend?

Har du set den nye glittertrend?

Nu kan man gå all-in på glitter og gøre det til en del af sit helhedslook ved at tilføje det til håret. Se det her!
Inspiration til brudefrisurer

Inspiration til brudefrisurer

Bryllupsæsonen er gået i gang! Der findes adskillige muligheder til brudefrisuren og ønsker fra bruden kan strække vidt. Se inspirationsvideoen her!