LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Kundeservice 

Kundeservice i salonen er afgørende!

De grundlæggende principper, når det gælder en god politik omkring kundeservice, er: ”Behandel kunderne som du selv gerne vil behandles”. Det er en selvfølge for de fleste mennesker, men hemmeligheden bag god kundeservice er at levere filosofien ud over disken 365 dage om året. Det kræver fokus og struktur! Der er fire områder, der skal arbejdes med, når det gælder fokus og struktur i en god kundeservice-strategi:
  
1. Salonen
2. Salonens kommunikationssystem
3. Salonens medarbejdere
4. Feedback
  
Salonen
Med salonen menes salonmiljøet. Vurdér, hvor behagelig ”shoppingoplevelsen” i din salon er og på, hvor vigtige omgivelserne faktisk er i forhold til at skabe en god oplevelse for kunden. Første indtryk. Første indtryk holder, så sæt fokus på at holde salonen ren og pæn hele tiden. En god idé er at have en checkliste for dermed at sikre, at alt hele tiden er optimalt. Specielle områder, der skal fokuseres på: Salonens vinduer, salonens reception, salonens venteområde (magasinerne skal eksempelvis være up to date), salonens toilet, stole og spejle, vaskeområdet og farveområdet. Forfriskninger. Forfriskninger er blevet en del af hverdagen i enhver moderne salon, og er til netop for at gøre oplevelsen i salonen endnu mere behagelig. ”Keep it simple” er et godt motto og sørg for, at kvaliteten er i top. Noget af verdens værste kaffe (ofte serveret med hår) fås i frisørsaloner. Og igen: En checkliste er en god måde at sikre, at alt er, som det skal være. Komfort. En behagelig og let atmosfære tillader kunderne at være afslappede og nyde den tid, de tilbringer i salonen. Invester i praktiske, godt designede kvalitetsmøbler – det afspejler salonens image. Gør det let for kunderne at bevæge sig fra den ene del af salonen til den anden. Nogle saloner i dag har skabe, hvor kunderne kan låse deres tasker med videre inde, mens de er i salonen. En super idé!

Salonens Kommunikationssytem
Hvor let er det at komme I kontakt med din salon? I vores moderne verden modtages beskeder og information hurtigere end nogensinde, og med det i baghovedet, er det meget vigtigt at sikre, at din kommunikation med kunderne er anderledes, enkel og effektiv. Kontakt og tilgang. Hvordan kan dine kunder komme i kontakt med salonen, og hvornår kan de besøge den? Telefon, e-mail og personlige besøg er måderne, de fleste af dine kunder og potentielle kunder kontakter dig på. Derfor skal du sikre sig, at de kan komme igennem på telefonen, at du svarer deres e-mails, og at receptionen altid er klar til at modtage kunden og byde hende eller ham velkommen – og ikke mindst: At salonen er åben, når du siger, den er det!! Hvad og hvor meget? Du skal sikre sig, at din pris- og serviceliste er klar og enkel, og du skal sikre dig, at alle i salonen ved, hvad der står på listen. Hold prissætningen enkel og klar (ingen gemte ekstraomkostninger for kunden).
Betaling og belønning. Hvilke betalingsmuligheder har kunden? Gør betaling let, og hav så mange betalingsmuligheder som muligt: kontant, kreditkort og betalingskort.

Motivér Salonens Medarbejdere
Wow – det er en vanskelig en! Men; hvis du er ærlig, åben, organiseret og engageret, vil det normalvis lykkes at blive en del af kundeservicestrategien. Lederskab. At kende dig selv og at vide, hvad du vil, er det første skridt I den rigtige retning. Dine medarbejdere vil spejle sig i dig, i din vision for forretningen og i dit forhold til kunderne. Det tager tid, og det er ofte en løbende proces. At få hjælp fra eksperter er mere og mere almindeligt i dag, og udefra seende øjne opfatter ofte ting, du ikke selv ser. Partnerskaber mellem frisører og ikke-frisører er derfor en god og stadig mere effektiv forretningsmodel.
Attitude. Attitude er nøglen til at skabe et kreativt team af mennesker, der kan føre din vision ud i livet - og ud til dine kunder. “Positive People Perform!” Positivitet er smittende. Den kan højne moralen i ethvert team og have stor indflydelse på måden, kunderne behandles. En checkliste over nogle af de ting, du skal se efter i dit team er som følger:
  
• Lyttende, empatiske egenskaber
• Ægte interesse
• Lyst til at hjælpe
• Viden
• Erfaring
• Tro og tillid
  
Systemer. Alle de bedste forretninger i verden er i større eller mindre grad skabt omkring systemer, der tillader mennesker at agere på deres egen unikke måde, alt imens de leverer virksomhedens vision til kunderne. En meget enkel og effektiv måde at systematisere det, der sker imellem en kunde og en frisør under kundens besøg i salonen, er som følger:
  
1. Hej – Stort smil, øjenkontakt, “sig det som om, du mener det!
2. Konsultation – Åbne spørgsmål, find ud af, hvem kunden er, hvad vil de have/hvor er behovet, vis oprigtig interesse.
3. V askepladsen – Hvad bruger du – og hvorfor?
4. Klipningen – Tid til at skabe – nyd det!
5. Styling- & produktinformation – Fortæl dem, hvad du bruger og hvorfor, vis hvor meget de skal bruge, vis dem hvordan de skal bruge det... Så køber de det også!
6. Ny aftale – Benyt muligheden for at booke din tilfredse kundes næste besøg.

Salonens Medarbejdere
Træning er det vigtigste element i denne del af kundeservice ligningen. En fast aftale (fire gange om året er nok) fra dig og dit team om at træne i kundeservice, kan være forskellen mellem succes og fiasko. Få dine leverandører, specielle konsulenter og mennesker fra andre servicefag til at hjælpe dig. Det er anderledes, og det er super sjovt!

Feedback
Det gode ved kundeservice er, at det altid kan blive bedre, og dine kunder kan hjælpe dig ved at levere en bedre service. Løbende kontakt (to eller tre gange om året) med sine kunder er en rigtig god måde at teste ”Hvordan du klarer dig”. Gøres det ordentligt, kan det være et meget værdifuldt værktøj i bestræbelserne på at gøre en forskel i salonen. Der er mange enkle og effektive strategier, der kan anvendes, ligesom mange saloner vælger at benytte sig af eksperthjælp i den proces.

Konklusion
Kundeservice er en enorm udfordring - sikkert den største udfordring i frisørbranchen i dag. Hvis du møder udfordringen ved at benytte nogle af ideerne fra denne artikel tilpasset en måde, der er rigtig god for dig og dine medarbejdere, er du vel af sted på vejen til succes!


For flere artikler om salg i frisørbranchen se her.

 

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Tailor’s Beard Balm – kun hos Brands4hair

Tailor’s Beard Balm – kun hos Brands4hair

Tailor's Beard Balm beskytter, blødgør og glatter skægget. Produktet fås kun hos Brands4Hair - læs om det her.
HH Simonsen relancerer sine krøllejern

HH Simonsen relancerer sine krøllejern

HH Simonsens serie af krøllejern opdateres nu med nye ergonomiske håndtag med digital touch teknologi til justering af temperaturen. Læs om det her.
Kvalitetsbørster fra Lernberger Stafsing hos OneBlackCar

Kvalitetsbørster fra Lernberger Stafsing hos OneBlackCar

Lernberger Stafsing har udviklet en håndpoleret kvalitetshårbørste med den perfekte balance mellem naturlige hår og lange nylon-børstehår. Se dem her.
Tailor’s Beard Wash – kun hos Brands4hair

Tailor’s Beard Wash – kun hos Brands4hair

Tailor's Beard Wash er det lavskummende og rensende shampoo til skæg for ægte mænd. Læs om produktet her.
Vogue de Trinity Contraste farver – kun hos Brands4hair

Vogue de Trinity Contraste farver – kun hos Brands4hair

Den unikke formulering giver et løft og farver allerede farvet hår op til 4 toner i et og samme trin. Læs om Vodue de Trinity Contraste farver her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

L'Oréal Professionnel - Stilsikkert og bæredygtigt i Paris

L'Oréal Professionnel - Stilsikkert og bæredygtigt i Paris

Stilikoner, Instagramvenlige drinks og innovative lanceringer stod på programmet, da L’Oréal Professionnel indbød til presseevent i Paris.
Hair Magazine besøgte Cosmoprof i Bologna 2018

Hair Magazine besøgte Cosmoprof i Bologna 2018

For at byde foråret velkommen på bedste vis, begav Hair Magazine sig til Bologna for at opleve dét, der efter 50 år eksistens har vokset sig til et af verdens største arrangement i den professionelle skønhedsbranche.
Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

På den internationale branchemesse TOP HAIR – DIE MESSE i Düsseldorf fandtes der det meste til den, der elsker hår i alle dets former. Læs om det her og se billederne!
Wella Nordic Creative Team præsenterede sæsonens trends

Wella Nordic Creative Team præsenterede sæsonens trends

Der var fuldt hus, da en masse frisører blev inviteret indenfor af Wella Professionals til en aften, der skulle inspirere og gennemgå denne sæsons trends.
Intercoiffures nordiske kongres levererede i topklasse

Intercoiffures nordiske kongres levererede i topklasse

I år var Sverige værtsland, og bestyrelsen arrangerede en weekend, der virkelig indeholdt alt og lidt til. Læs mere og se billederne her.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Per Johs

Per Johs

I næsten 30 år skabte Per Johs sig et navn i Danmark og en stor frisørsalon i Odense. Læs resten af frisørportrættet på hairmagazine.dk!
Helle Bøgvad

Helle Bøgvad

Hair Magazine har talt med frisør Helle Bøgvad om hendes salon og undervisning, og nærværet, som Helle havde brug for at genfinde.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Gun-Britt Makeover

Gun-Britt Makeover

Som noget nyt har Gun-Britt Coiffure startet Gun-Britt Makeover. Løbende vil vi kunne følge med i diverse makeovers. Her har I den første.
De første hårtørrere i salonerne

De første hårtørrere i salonerne

Der er sket en del med udstyret i salonerne siden de første tørrehjelme i 1920'erne blev en fast bestanddel af salonens interiør. I denne video kan du se, hvordan de så ud dengang.
Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist Ashley Weston giver sit bud på 5 forskellige herrefrisurer, som kvinder bare elsker. Klik her og få inspiration til herrefrisurer i salonen.
L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Følg med her, da L'Oréal Professionnel i slutningen af januar indbød til presseevent i Paris i forbindelse med forårets lanceringer af to naturlige og bæredygtige nyheder.
Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Making Waves er til for at hjælpe unge fra de mest fattige og udsatte samfundsgrupper i Kambodja til en lysere fremtid indenfor frisørfaget.