LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Ledelse og økonomi

Mange frisørmestre er dygtige håndværkere, men ikke dygtige som ledere. Det går ud over økonomien. Et værktøj til at ændre på den sag er professionel rådgivning. Skal man være uddannet læge for at blive en god leder af et sygehus? Eller er det bedst at være uddannet folkeskolelærer for at blive dygtig som skoleinspektør? Ikke nødvendigvis. Fordi man er en god håndværker, er det ikke sikkert, at man også bliver en god chef indenfor sit fag. Der er andre og vigtige kompetencer i spil, nemlig de menneskelige!”
”I dag bliver rigtig mange frisører selvstændige af to årsager. For de første har de ”lederen” i maven og lysten til at starte deres eget. I læretiden har de dagligt set ledelse hos deres læremester og er overbevist om, at den opgave kan de klare bedre,” (Jørn Lund, erhvervsrådgiver). ”Men min erfaring fra mine år i bankverdenen og erhvervslivet siger mig, at det er en dybt problematisk indstilling. Det vidner nemlig om mangel på indsigt i, hvilke krav der stilles til en person, som ønsker at være leder.”

En God Forretning
”Når jeg møder frisørerne i kursussammenhæng, indrømmer de ofte, at de er blevet ledere, fordi de som ansatte i en salon så, hvordan de kunne aflevere en uges omsætning på omkring 20.000 inkl. moms og selv få anvist løn på fire-fem tusinde kroner. Så mange af dem har tænkt, at det må da være en god forretning, og så er de startet for sig selv. Men tallene har givet dem en falsk opfattelse af, at mesteren måtte være stinkende rig, når han eller hun kunne indkassere 15.000 kr. om ugen pr. ansat. Regnestykket er i den grad en vildfarelse. De unge frisører glemmer nemlig, at først skal momsen trækkes fra, og så er der er en række faste omkostninger forbundet med at drive virksomhed, der skal dækkes ind samt faste omkostninger som husleje, lys vand og varme, indkøb af produkter, osv.,” pointerer Jørn Lund.

Dårlig løn til Chefen
Ifølge ham finder langt de fleste allerede efter et år som selvstændig ud af, at virkeligheden ikke er blevet helt som de forestillede sig den. Jørn Lund underbygger sin vurdering med lønstatistikken fra DA (Dansk Arbejdsgiverforening). Her oplyses, at frisørsvende i 2006 havde en gennemsnitlig årsløn på 314.600 kr. Når man ser på de 3.800 organiserede frisørmestre på landsplan, er der ca. 2000 selvstændige uden ansatte og ca. 1800 frisørmestre med ansatte. ”Af de 1800 selvstændige frisørmestre ved vi i dag med baggrund i statistikken, at over halvdelen har en årsløn, der er mindre end den bedst betalte svend,” oplyser Jørn Lund og fortsætter: ”Man har normtals analyser, hvor en vis procentdel af frisørmestre indberetter deres regnskabstal anonymt i en database, hvor de bliver bearbejder og sorteret. Disse normtals analyser er lavet over en årrække, og de seneste tal er fra 31.12.2005. Her kan man læse, at mestrenes nettooverskud, hvilket er det samme som deres løn, er beskedent. Sammenlignet med en gennemsnitlig årsløn på de 314.600 kr. fra DA lønstatistik for frisørsvende, ved vi nu, at halvdelen af frisørmestrene har en dårligere løn end den bedst betalte svend.”

Struktur på Ledelse og Økonomi
Jørn Lund mener, at fejlen i det danske erhvervsliv er, at specialisten udnævnes til leder, som er et generalistjob. Men resultaterne udebliver ofte, fordi personen netop (kun) er specialist indenfor sit fag,
men ikke har lært, hvordan en virksomhed ledes generelt. Han eller hun har altså ikke værktøjskassen med til at udfylde jobbet. Med kurserne er det opgaven i forhold til frisørmestrene – at give dem den nødvendige viden til at de bliver generalister i ledelse, så de lærer at drive deres saloner med succes.
”Når jeg starter et samarbejde med en frisørmester, er min fornemste opgave at gøre mig selv overflødig. Først og fremmest sætter jeg struktur på billedet af ledelse og økonomi for frisørmestrene og er i stand til pædagogisk at forklare, hvordan tingene hænger sammen.


Se flere frisørartikler om salonindretning, hårmode og frisure her!

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Tailor’s Beard Balm – kun hos Brands4hair

Tailor’s Beard Balm – kun hos Brands4hair

Tailor's Beard Balm beskytter, blødgør og glatter skægget. Produktet fås kun hos Brands4Hair - læs om det her.
HH Simonsen relancerer sine krøllejern

HH Simonsen relancerer sine krøllejern

HH Simonsens serie af krøllejern opdateres nu med nye ergonomiske håndtag med digital touch teknologi til justering af temperaturen. Læs om det her.
Kvalitetsbørster fra Lernberger Stafsing hos OneBlackCar

Kvalitetsbørster fra Lernberger Stafsing hos OneBlackCar

Lernberger Stafsing har udviklet en håndpoleret kvalitetshårbørste med den perfekte balance mellem naturlige hår og lange nylon-børstehår. Se dem her.
Tailor’s Beard Wash – kun hos Brands4hair

Tailor’s Beard Wash – kun hos Brands4hair

Tailor's Beard Wash er det lavskummende og rensende shampoo til skæg for ægte mænd. Læs om produktet her.
Vogue de Trinity Contraste farver – kun hos Brands4hair

Vogue de Trinity Contraste farver – kun hos Brands4hair

Den unikke formulering giver et løft og farver allerede farvet hår op til 4 toner i et og samme trin. Læs om Vodue de Trinity Contraste farver her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

L'Oréal Professionnel - Stilsikkert og bæredygtigt i Paris

L'Oréal Professionnel - Stilsikkert og bæredygtigt i Paris

Stilikoner, Instagramvenlige drinks og innovative lanceringer stod på programmet, da L’Oréal Professionnel indbød til presseevent i Paris.
Hair Magazine besøgte Cosmoprof i Bologna 2018

Hair Magazine besøgte Cosmoprof i Bologna 2018

For at byde foråret velkommen på bedste vis, begav Hair Magazine sig til Bologna for at opleve dét, der efter 50 år eksistens har vokset sig til et af verdens største arrangement i den professionelle skønhedsbranche.
Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

På den internationale branchemesse TOP HAIR – DIE MESSE i Düsseldorf fandtes der det meste til den, der elsker hår i alle dets former. Læs om det her og se billederne!
Wella Nordic Creative Team præsenterede sæsonens trends

Wella Nordic Creative Team præsenterede sæsonens trends

Der var fuldt hus, da en masse frisører blev inviteret indenfor af Wella Professionals til en aften, der skulle inspirere og gennemgå denne sæsons trends.
Intercoiffures nordiske kongres levererede i topklasse

Intercoiffures nordiske kongres levererede i topklasse

I år var Sverige værtsland, og bestyrelsen arrangerede en weekend, der virkelig indeholdt alt og lidt til. Læs mere og se billederne her.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

René Prakov

René Prakov

Man får ikke succes af at skrive lukket på døren. Det er René Prakovs holdning, og selv om han arbejder 55-60 timer om ugen, elsker han det. ”den dag, jeg ikke længere får skøre, vilde ideer, tror jeg, jeg vil lade mig førtidspensionere”, siger han. Og hans forretning på Øster Farimagsgade er helt unik skabt i hans image.
Mr. & Mrs. , Kristian Bertelsen og Katja W. Madsen

Mr. & Mrs. , Kristian Bertelsen og Katja W. Madsen

Læs hvordan Kristian og Katja Bertelsen tænker innovativt og anderledes i deres frisørsalon - hvilket både gavner salonen, personalet og ikke mindst kunderne!

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Gun-Britt Makeover

Gun-Britt Makeover

Som noget nyt har Gun-Britt Coiffure startet Gun-Britt Makeover. Løbende vil vi kunne følge med i diverse makeovers. Her har I den første.
De første hårtørrere i salonerne

De første hårtørrere i salonerne

Der er sket en del med udstyret i salonerne siden de første tørrehjelme i 1920'erne blev en fast bestanddel af salonens interiør. I denne video kan du se, hvordan de så ud dengang.
Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist Ashley Weston giver sit bud på 5 forskellige herrefrisurer, som kvinder bare elsker. Klik her og få inspiration til herrefrisurer i salonen.
L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Følg med her, da L'Oréal Professionnel i slutningen af januar indbød til presseevent i Paris i forbindelse med forårets lanceringer af to naturlige og bæredygtige nyheder.
Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Making Waves er til for at hjælpe unge fra de mest fattige og udsatte samfundsgrupper i Kambodja til en lysere fremtid indenfor frisørfaget.