LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Skab en god oplevelse i salonen

Hvis man have succes i en professionel salon, er det vigtigt at have helt styr på nogle vigtige kerneområder omhandlende salonen atmosfære og indretning. Hvilken vision har du for din salon, og hvad kan du gøre for at indfri den?

Skab en god oplevelse i salonenSortiment, kvalitet, værdi og anledning til købet spiller en vigtig rolle for at skabe en god shoppingoplevelse.

Ville du handle i din egen salon? Dette spørgsmål er ikke ment som provokation men skal i stedet for danne grundlag for en analyse. Spørgsmålet skal få dig til at tænke over, hvordan din salon opleves udefra og få dig til at tage stilling til, hvorvidt du selv ville have udnyttet shoppemuligheder i din salon. Skandinaviske forbrugere har meget viden, og de har høje forventninger til de steder, de handler. Sortiment, kvalitet og værdi - og grunde til at købe - er alle elementer, der spiller en vigtig rolle, når man skal tage stilling til, hvordan man skaber en god shoppingoplevelse.

De to vigtigste faktorer, når det handler om at have indflydelse på forbrugernes indkøbsvaner, er miljøet og omgivelserne i butikken samt den grad af kundeservice, der ydes af medarbejderne. På disse to områder kan der for alvor gøres en forskel.

Se også: Brug musikken effektivt i salonen

Miljøet og omgivelserne
At udnytte den plads, man har til rådighed på den mest effektive måde, er en stor udfordring. Og behovet for en objektiv snarere end en subjektiv planlægning er meget vigtigt. Det er nemlig alt for let at lade den subjektive tilgang til tingene komme i vejen for de hårde, objektive fakta. Områder, der kræver speciel fokus, er salonens vinduer, bygningens facade, receptionen, hot spots, produkthylder og venteområdet.

Salonens vinduer er først og fremmest et kommunikationsværktøj, der kan benyttes til at sende informationer til potentielle og forbipasserende kunder. De arbejder for salonen 24/7 og skal vedligeholdes, så de altid ser rene og godt ud. Et vindue skal omdekoreres hver sjette til ottende uge. Indholdet skal varieres, og vinduernes forskellige temaerne kan være kunstnerisk smukke billeder af salonens medarbejdere, sæsonprægede beskeder, en ny produktlinje, et specielt tilbud eller fokus på et specielt event. Kreativitet, originalitet, humor, spændende nyheder; alt sammen hjælper det til at skabe et flot vindue. Så lad dig inspirere!

Et butiksvindue bør omdekoreres hver sjette til ottende uge
Et butiksvindue bør omdekoreres hver sjette til ottende uge.

Facaden og receptionen
At vide hvor forretningens “hotspots” - eller point of sales – er og at udnytte den til gavn for virksomheden, er en kunst. Men når du først mestrer kunsten, vil du være ekspert i at få områderne til at arbejde for dig. Ofte er der behov for et åbent sind og måske hjælp fra en ekspert. At placere displays og information så strategisk rigtigt og på en måde, der får kunden for at reagere positivt, er de to store hemmeligheder i forbindelse med af maksimere ”hotspots”. 

Den allerførste kontakt kunden har med salonen sker typisk i receptionen (top-hoteller har altid helt styr på dette område). Din facade og modtagelsesområdet skal være dynamisk, let genkendeligt, ikke for stort, ikke for småt, rent, funktionelt og rart. Det er meget vigtigt at bruge tid og energi på at få det helt rigtigt. Det første og det sidste indtryk er altid det, der hænger fast.

Næste gang du er inde i det lokale supermarked, så se dig godt omkring og prøv at forstå, hvordan og hvorfor hovedvaregrupperne og brandene er placeret som de er. For eksempel er Coca-Cola, slik og lignende produkter ofte placeret i butikkens hotspots for at skabe mersalg. Ting, der til gengæld ikke må anbringes i hotspots, er sofaer, stumtjenere, magasinholdere, smykkestandere, akvarier og potteplanter.

Se også: Kropssprogets betydning i salonen

Den allerførste kontakt kunden har med salonen foregår oftest i receptionen.
Den allerførste kontakt kunden har med salonen foregår oftest i receptionen.

Shoppingområdet
Shoppingområdet er det sted, hvor kunden for alvor skal føle sig behageligt tilpas, stimuleret og interesseret i, hvad forretningen har at tilbyde. Atter igen er det en god idé at investere i ekspertråd og dermed få hjælp til at skabe en lækker salon med netop den “feel good”-faktor, der skal få kunderne til at nyde at opholde sig i salonen.

Produkter og information skal udstilles på en måde, så kunden føler en lyst til at deltage. Hvad er det? (objektivt). Hvad kan det gøre for mig? (følelsesbestemt). Hvad får jeg ud af det? (motiverende/deal eller no deal).

Alting skal være rent og pænt. Der skal gerne stå flere af hvert produkt på hylderne, og alt skal være på lager. Hver eneste salon har sin egen tilgang til produkterne, men det er basiselementerne, som alle, der er seriøse omkring detailhandel, skal være opmærksomme på. Den strategiske placering af venteområdet - hvis der er behov for et venteområde - er vitalt for salonens succes. 

To ting, der skal fokuseres på er behagelige møbler og adgang til forfriskninger, forskellige medier, information om salonen og den service, man tilbyder - og sidst men ikke mindst adgang til shoppingområdet.

Skab en god oplevelse i salonenSkab en god oplevelse i salonen

For flere artikler om salg i frisørbranchen se her.

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

KC Luxima fra KC Professional - Nu hos HeadBrands

KC Luxima fra KC Professional - Nu hos HeadBrands

Luxima er en ammoniakfri nuancetoning, som giver et blødt resultat med glans. Toner der intensiverer eller neutraliserer nuancerne som allerede findes i håret.
System Professional introducerer System Man

System Professional introducerer System Man

System Man er den nye produktlinje inden for System Professional og er svaret til alle kræsne mænd med sofistikeret smag. Indeholder både hårpleje og styling.
ghd julegaveæsker

ghd julegaveæsker

Et lækkert udvalg af gaveæsker i guld med stylingværktøjer fra ghd med professionel ydelse til ethvert behov er perfekte julegaver.
IGORA - Nyhed fra Schwarzkopf

IGORA - Nyhed fra Schwarzkopf

Schwarzkopf professional lancerer den nye farveserie LUCID NOCTURNES. Læs mere om den her!
TIMELESS i sort udgave fra JAGUAR

TIMELESS i sort udgave fra JAGUAR

TIMELESS kombinerer klassisk æstetik og moderne ergonomisk design, med højkvalitets dyb, sort metallisk yderside. Læs om nyheden her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

ColorMANIA til Goldwell Global Zoom i Toronto

ColorMANIA til Goldwell Global Zoom i Toronto

Goldwells store, årlige happening, Global Zoom, løb af stablen i den canadiske by Toronto. De 3.000 frisører til stede kunne opleve et event i verdensklasse.
Efterårsfest med Hair Team Company

Efterårsfest med Hair Team Company

Hair Team Company har netop lige afholdt to shows fyldt med viden, venskabelighed og vilde nyheder! Var du ikke med, kan du læse om de to shows her.
Med ghd backstage til New York Fashion Week

Med ghd backstage til New York Fashion Week

ghd var stolt sponsor, da der skulle styles hår til Jeremy Scotts fashionshow under New York Fashion Week. Manden i spidsen var Eugene Souleiman.
A World in Color – farveeksplosion med Wella Professionals

A World in Color – farveeksplosion med Wella Professionals

Det var noget for enhver smag, da Wella Professionals kårede vinderme i TrendVision og relancerede Koleston Perfect i et eventet A World in Color i København.
Intercoiffures europæiske kongres i Interlaken

Intercoiffures europæiske kongres i Interlaken

Frisører fra hele verden rejste gennem fantastiske udsigter til turkise søer og hvide alpetoppe for at mødes på tværs af landegrænser, udveksle erfaringer og inspireres af hinanden.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Dani Abunar

Dani Abunar

Hair Magazine har mødt Dani Abunar for at snakke om fokus, foretagende og fremtid. Dani har vundet utallige priser både nationalt og internationalt og driver Victor | Noblesse i Göteborg sammen med sin livspartner Marlene.
Frisør Koch

Frisør Koch

Når Isa Koch begynder sin frisøruddannelse til august, er hun 5. generation af frisør er i ”Koch-dynastiet” – som de selv kald er det med et smil på læben.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Lær at lave en paryk med Redken

Lær at lave en paryk med Redken

Redken viser her, hvordan man kan lave en paryk, der er perfekt til alle Halloween-festerne, der er lige rundt om hjørnet - kun fantasien sætter grænserne!
Simpel opsætning til festlige begivenheder

Simpel opsætning til festlige begivenheder

Få inspiration til en simpel, festlig opsætning her, hvor kun få ting skal brugs til en elegant opsætning.
Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Er du nysgerrig på på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Ved at tage dette 9-minutters seminar lærer du alt, du behøver at vide.
Se hvordan du kan klippe en lob med en barberkniv

Se hvordan du kan klippe en lob med en barberkniv

Her kan du se, hvordan du kan bruge en barberkniv til at klippe en lob. Se videoen her, der viser step-by-step, hvad du skal gøre.
Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Bliv inspireret af håret og moden, der var at finde på catwalken, da Balmain Paris afholdte modeshow i slutningen af juni.