LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Skab en god oplevelse i salonen
       

Skal der skabes en succes i den professionelle salon, handler det om at have styr på nogle få vigtige nøgleområder, men frem for alt er det er spørgsmål om indstilling. Vil du have, og hvor langt er du villig til at gå for at få succes? Igennem de seneste 10 år er der sket en revolution inden for salg af professionelle hårprodukter i salonerne over hele Skandinavien, og shop-i-shop konceptet er blevet måden at gøre det på for mange salonindehavere. Trods succes’en med shop-i-shop konceptet, tegner det gennemsnitlige procentvise salg af produkter i salonen sig for 10-12 pct. af omsætningen. Selvfølgelig er der undtagelser, der bekræfter reglen, og en hardcore gruppe af saloner kan faktisk tilbyde kunderne en fantastisk shopping oplevelse....

Ville du handle i din egen Salon?  
Det spørgsmål er ikke ment provokerende, men derimod stimulerende. Det skal stimulere dig til at til tænke over, hvordan din salon tager sig ud, og få dig til at tage stilling til, om du selv ville nyde shoppingoplevelsen i salonen eller ej. Skandinaviske forbrugere er meget vidende, og de har høje forventninger til det sted, de handler. Udvalg, sortiment, kvalitet og værdi – og grunde til at købe - er alle elementer, der spiller en vigtig rolle, når man skal tage stilling til, hvordan man skaber en god shoppingoplevelse. De to vigtigste faktorer, når det handler om at have indflydelse på forbrugernes indkøbsvaner, er miljøet og omgivelserne i butikken samt den grad af kundeservice, der ydes af medarbejderne. På disse to områder kan der for alvor gøres en forskel!
    
Miljøet og Omgivelserne
At udnytte den plads, man har til rådighed på den mest effektive måde er en STOR udfordring. Og behovet for en objektiv snarere end en subjektiv planlægning er MEGET vigtigt. Det er nemlig alt for let at lade den subjektive tilgang til tingene komme i vejen for de hårde, objektive fakta. Områder, der kræver speciel fokus, er salonens vinduer, bygningens facade, receptionen, hot spots, indkøbsområdet og venteområdet. Salonens vinduer er primært et kommunikationsværktøj, der kan benyttes til at sende informationer til potentielle og forbipasserende kunder. De arbejder for salonen 24/7 og skal vedligeholdes så de altid ser optimalt godt ud. Et vindue skal omdekoreres hver 6.-8. uge. Indholdet skal varieres, og temaerne kan være kunstnerisk smukke billeder af salonens arbejder, sæsonprægede beskeder, en ny produktlinie, et specielt tilbud eller fokus på en speciel event. Kreativitet, originalitet, humor, spændende nyheder: Alt sammen hjælper det til at skabe et flot vindue. Så lad dig inspirere!

 

                     

 

Facaden og Receptionen
Den allerførste kontakt kunden har med salonen sker typisk i receptionen (top hoteller har altid helt styr på dette område). Din facade og modtagelsesområdet skal være dynamisk, let genkendeligt, ikke for stort, ikke for småt, rent, funktionelt, venligt. Det er meget vigtigt at bruge tid og energi på at få det helt rigtigt. Det første og det sidste indtryk er altid det, der hænger fast! At vide, hvor forretningens “hotspots” - eller point of sales – er og at udnytte den til gavn for virksomheden er en kunst. Men når du først mestrer kunsten, vil du være ekspert I at få områderne til at arbejde for dig. Ofte er der behov for et åbent sind og måske hjælp fra en ekspert. At placere displays og information så strategisk rigtigt og på en måde, der får kunden for at reagere positivt, er de to store hemmeligheder i forbindelse med af maksimere ”hotspots”. Næste gang du er inde i det lokale supermarked, se dig så godt omkring, og oplev hvordan hovedvaregrupperne og brandene er placeret! F.eks. er Coca Cola super gode til at bruge butikkens hotspots til at skabe mersalg af deres produkter. Ting, der ikke må anbringes i “hotspots": Sofaer, stumtjenere, magasinholdere, smykkestandere, akvarier og potteplanter.

Shoppingområdet
Shoppingområdet er det sted, hvor kunden for alvor skal føle sig behageligt tilpas, stimuleret og interesseret i, hvad forretningen har at tilbyde. Atter igen er det en god idé at investere i ekspertråd, og dermed få hjælp til at skabe en lækker salon med netop dén “feel good”-faktor, der skal få kunderne til at nyde at opholde sig i salonen. Produkter og information skal udstilles på en måde, så kunden føler en lyst til at deltage. Hvad er det? (objektivt). Hvad kan det gøre for mig? (følelsesbestemt). Hvad får jeg ud af det? (motiverende/deal eller no deal). Alting skal være rent og pænt. Der skal være flere af hvert produkt på hylderne, og alt skal være på lager. Hver eneste salon har sin egen tilgang til tingene, men det er basiselementerne, som alle, der er seriøse omkring detailhandel, skal være opmærksomme på! Den strategiske placering af venteområdet, hvis der er behov for et venteområde, er vitalt for salonens succes. To ting, der skal fokuseres på: Behagelige møbler, tilgang til forfriskninger, tilgang til forskellige medier, tilgang til information om salonen og den service, man tilbyder og sidst men ikke mindst tilgang til shoppingområdet.


For flere artikler om salg i frisørbranchen se her

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Stort udvalg i Barberpoles hos Frisørshopping

Stort udvalg i Barberpoles hos Frisørshopping

Du finder Danmarks største udvalg af de kendte barberpoles hos Frisørshopping. Nu er sortimentet yderligere udvidet, så der er noget for enhver salon og barbershop.
Balmain Paris introducerer Overnight Repair Serum

Balmain Paris introducerer Overnight Repair Serum

Som en nyhed i sin Care-serie, lancerer Balmain Paris nu Overnight Repair Serum, der reducerer synlige tegn på slidt og skadet hår.
Nyheder fra Dapper Dan hos Frisørshopping

Nyheder fra Dapper Dan hos Frisørshopping

Dapper Dan har lanceret et par nyheder, der netop er kommet til Danmark. Der er tale om Sea Salt Spray samt en Hair & Body shampoo, der forhandles af Frisørshopping.dk
Ocean Spray fra Maria Nila

Ocean Spray fra Maria Nila

Teksturspray med ekstra hold, der giver et naturligt resultat. Sulfat- og parabenefri med 100 % veganske ingredienser. Læs om det her.
Oxiblonde Evoplexx lysningspulver kun hos Brands4hair

Oxiblonde Evoplexx lysningspulver kun hos Brands4hair

Oxiblonde Evoplexx fra Trinity Haircare præsenterer nu en lysningsserie, der er både skånsom og med en masse fordele. Læs om den her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

WELLA TRENDS FORÅR/SOMMER 2016

WELLA TRENDS FORÅR/SOMMER 2016

Deltagerne fik vist de forskellige teknikker bag de nye Ecaille looks, samt hvordan de kunne tilpasse trendteknikkerne til de forskellige kundetyper, som opleves i salonen. Se alle billederne i artiklen.
Trinity Haircare fejrede 10 år i Amsterdam

Trinity Haircare fejrede 10 år i Amsterdam

Elite Experience blev afholdt for første gang for at markere Trinity Haircares 10 års jubilæum. Arrangementet i Amsterdam bød på et storslået show med Morten Lynge og Hasse Kliem på scenen.
Indvielse af Davines Village og WWHT i Parma

Indvielse af Davines Village og WWHT i Parma

I løbet af de tre dage i Parma blev frisørerne inviteret til en helhedsoplevelse med masser af hår, bæredygtigt initiativ og afgørelsen i Davines World Style Contest.
Revlon Style Masters fejrede 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters fejrede 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters fejrede ti år i Barcelona med et storslået show, inspirerende hår, de seneste trends og danske Brit Laursen i finalen i American Crew All-Star Challenge.
På forreste række til Danish Beauty Award 2018

På forreste række til Danish Beauty Award 2018

I Tivoli Congress Center var der gjort klar til en festlig aften i anledning af Danish Beauty Award. Hair Magazine sad klar på forreste række til at hylde alle de nominerede.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Rico Bellacci

Rico Bellacci

”Jeg står nr. 1 på min liste over investeringer. For er jeg en god leder, kan jeg skabe en arbejdsplads, der er inspirerende at være på”. Det mener Rico Bellacci, der ejer Bellacci Frizisto i Odense. ”Men jeg skal også have min kunstneriske frihed og friheden til at være”, siger Rico.
Vidal Sassoon

Vidal Sassoon

Læs Hair Magazines frisørportræt om Vidal Sassoon - manden, myten, guden.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Bliv inspireret af håret og moden, der var at finde på catwalken, da Balmain Paris afholdte modeshow i slutningen af juni.
Fejring af Frisørens dag den 19. juni

Fejring af Frisørens dag den 19. juni

Missede du den live tale som Hair Magazines Chief Editor, Camilla Svensson, holdt for frisørerne på Frisøren dag? Se den her!
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till fine blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du indblik i stylingen af hele fire forskellige modeller med forskellige hårlængder og stil.
Har du set den nye glittertrend?

Har du set den nye glittertrend?

Nu kan man gå all-in på glitter og gøre det til en del af sit helhedslook ved at tilføje det til håret. Se det her!
Inspiration til brudefrisurer

Inspiration til brudefrisurer

Bryllupsæsonen er gået i gang! Der findes adskillige muligheder til brudefrisuren og ønsker fra bruden kan strække vidt. Se inspirationsvideoen her!